handdator

Visa fullständig version : är du händig?

Jense
2005-05-11, 19:46
Jag blev lite intresserad av hur den andra pollen såg ut. så jag startar en om praktisk intelligens

frågan är: är du mer händig än medelsvensson?

kan du lägga ett trägolv (inte clips)
kan du laga din bil när den gått sönder?
kan du svetsa rör bra?

tänk efter innan du svarar.

Hades
2005-05-11, 19:48
Nej, det tror jag inte att jag är. Skulle gissa att jag är antingen runt medel eller under.

Slartibartfast
2005-05-11, 19:48
Jag är en jävel på att svetsa.

palme
2005-05-11, 19:49
Jag kan tapetsera snyggt och sätta klinkers.

Inge bra på bilar iom att jag aldrig haft chansen att mecka med de, men kan byta däck och laga cykelpunka.

Lagar god mat.

Mitt tlfnummer kan fås via PM ifall nån tjej vill att jag ska komma hem till henne och servera henne frukost på sängen.

Dumleman
2005-05-11, 19:50
Har aldrig svetsat men självklart lär jag ju vara världsbäst även på det.

Buckethead
2005-05-11, 19:51
Hmm...önskar att man fick jobba mer med händerna.

Jag har lagt ett spåntat trägolv i en stuga som jag och farsan byggde.

Det mesta som inte kräver specialverktyg.

kan du svetsa rör bra?
Har bara lekt lite med en svets, men jag kan löda.

Bonus: Jag har hjälpt till att timmra en stuga från grunden. :D

Jag anser mig nog rätt händig, är uppväxt mitt ute i skogen med en farsa som lagar och bygger nästan allt själv. Så det har smittat av sig en del på mig.

Edit: röstade lite över medel.

mystic[-_-]
Jag överlåter allt sånt till personer som kan! Jag är inte händig :)

Pudzianovski
Nej.

Jag är rätt värdelös som människa.

Yankeee
Är nog ganska kass på praktiska saker. Förmodligen under medel.

Prankie
2005-05-11, 19:53
Jag kan lösa en dragonlock på 53 sekunder. ;)
http://i4.photobucket.com/albums/y122/kaizokoh/dra.jpg

sunkan
2005-05-11, 19:53
Jag tror att mycket av dina kriterier kommer med åldern, jag får iaf skylla på det :D

Jense
2005-05-11, 19:55
Jag tror att mycket av dina kriterier kommer med åldern, jag får iaf skylla på det :D

menar du att du kommer igång snart? :D jag är 20

Fultjack
2005-05-11, 19:57
är ganska intelligent enligt mig, men oehört ohändig, kan inte repa bilen själv, inte svetsa, inte lägga golv, inte mycket sånt där alls :confused:

Hades
2005-05-11, 19:58
kan inte repa bilen själv
Be AnimalGen.

Niclaaas
2005-05-11, 19:58
är nog under medel

Yankeee
2005-05-11, 19:59
Be AnimalGen.

Hawk eye? ;)

Matte_Maiden
2005-05-11, 20:03
Haha, jag suger något otroligt på sådant där. :D Min finmotorik är lika med noll och grovmotorik är nog det enda av denna värld som kan matcha den. Usch säger jag bara. :D

Leon
2005-05-11, 20:05
Be AnimalGen.
:laugh:

Leon
2005-05-11, 20:08
Jag klarar det mesta det ända jag behöver en man till är att tömma musfällan,tycker om möss och råtter och vill inte se dem döda!

sunkan
2005-05-11, 20:09
menar du att du kommer igång snart? :D jag är 20

jag har aldrig behöft laga bil,lägga golv o.s.v. men när jag behöver så tror jag att jag lär mig rätt fort hur det går till, förstår du nu då?

Jense
2005-05-11, 20:10
jag har aldrig behöft laga bil,lägga golv o.s.v. men när jag behöver så tror jag att jag lär mig rätt fort hur det går till, förstår du nu då?

ja jag förstår nu, då

Cilia
2005-05-11, 20:12
jag är verkligen skithändig och praktiskt lagd. Jag kan allt från att sy kläder till att snickra och metalarbeten. Min teori är att allt händigt arbete har samma utgångspunkt sedan är det bara materialet som ändras och lite teknik som ska behärskas. Jag har nog arbetet i dom flesta material.

btw så går jag igång på verktyg särskilt sådana som går på el eller batterier och ju mer kräm desto bättre. Redan som 16-åring försökte jag övertyga min mamma att köpa mig en bandsåg. Men hon gick inte på det. *suck*

palme
2005-05-11, 20:12
Jag klarar det mesta det ända jag behöver en man till är att tömma musfällan,tycker om möss och råtter och vill inte se dem döda!

Det där lät ju kul...

Jense
2005-05-11, 20:14
jag är verkligen skithändig och praktiskt lagd. Jag kan allt från att sy kläder till att snickra och metalarbeten. Min teori är att allt händigt arbete har samma utgångspunkt sedan är det bara materialet som ändras och lite teknik som ska behärskas. Jag har nog arbetet i dom flesta material.

btw så går jag igång på verktyg särskilt sådana som går på el eller batterier och ju mer kräm desto bättre. Redan som 16-åring försökte jag övertyga min mamma att köpa mig en bandsåg. Men hon gick inte på det. *suck*

aja, finns en del som är sjujävla snickare men som totalfaller på metallarbeten.. kanske bristande intresse?

nordlander
2005-05-11, 20:16
Jag är nog över medel...långt över medel på bilar och rätt mycket över på metall...snickra kan jag väl rätt bra. Men att laga mat suger jag på. :D

Cilia
2005-05-11, 20:16
aja, finns en del som är sjujävla snickare men som totalfaller på metallarbeten.. kanske bristande intresse?
självklart finns det det kan också handla om självförtroende.

Cilia
2005-05-11, 20:17
Jag är nog över medel...långt över medel på bilar och rätt mycket över på metall...snickra kan jag väl rätt bra. Men att laga mat suger jag på. :D
jense här har du ett typiskt exempel på att det är intresset som du sa som avgör skillnaden *s'

Focus
2005-05-11, 20:18
Ligger lååångt under medel..

Jense
2005-05-11, 20:18
jense här har du ett typiskt exempel på att det är intresset som du sa som avgör skillnaden *s'

haha jo.. matlagning är lite mycket finess för herr nordlander :D

alle
2005-05-11, 20:19
Kan fixa en del med tekniska prylar, typ bil, dator, högtalare.

Men när det gäller att lägga golv, bygga, svetsa och liknanade är mina kunskaper väldigt begränsade.

MilkmaN
2005-05-11, 20:20
Nej
Nej
Nej

Jag är nog under medel tror jag.

Allan
2005-05-11, 20:20
Ja

allan

Cilia
2005-05-11, 20:22
Kan fixa en del med tekniska prylar, typ bil, dator, högtalare.

Men när det gäller att lägga golv, bygga, svetsa och liknanade är mina kunskaper väldigt begränsade.
fast att vara händig handlar väl inte bara om vilka kunskaper man besitter just nu utan förmågan att kunna lära sig och ta till sig kunskap om hur man kan använda olika tekniker. En del kan ju inte även om dom försöker i evigheter medan andra kan vara noviser och bara titta på ngn och sedan klara av det.

Menigar
2005-05-11, 20:23
Ja, lagt två rum utan clips(varav ett med en jävla trapp ivägen) och ett med.
Ja, har tillochmed skruvat isär hela motorn och satt ihop den igen.
Aldrig försökt.

Cilia
2005-05-11, 20:24
Ja, lagt två rum utan clips(varav ett med en jävla trapp ivägen) och ett med.
Ja, har tillochmed skruvat isär hela motorn och satt ihop den igen.
Aldrig försökt.
*trycker dit en guldstjärna i pannan*

Jense
2005-05-11, 20:25
fast att vara händig handlar väl inte bara om vilka kunskaper man besitter just nu utan förmågan att kunna lära sig och ta till sig kunskap om hur man kan använda olika tekniker. En del kan ju inte även om dom försöker i evigheter medan andra kan vara noviser och bara titta på ngn och sedan klara av det.

jao precis. att bygga ett hus utan någon som helst teoretisk kunskap är väl ett hus jag själv inte skulle vilja bo i

christian
2005-05-11, 20:25
Bättre än skulle jag tippa på. Det blir inte alltid snyggt men funktionellt. ;)

Laga bilen gör jag så länge det inte är alltför omfattande.
Hemelektronik lagas mha oscilloskop och lödpenna.. ;)
Matlagningen är sisådär, det brukar bli bra men eftersom jag hatar att läsa manualer och en kokbok är just en sådan så blir det aldrig ngt extravagant.
Har aldrig lagt ett trägolv utan clips.
Har bara testat att svetsa någon gång på en kurs, inget avancerat.
Hembyggt sterosystem (förutom förstärkarna) som slår det mesta i sin prisklass.

Tror jag har min far och farfar att tacka för mycket av detta, en komplett verkstad hemma samt en notorisk motvilja mot att skicka något på reparation satte nog sina spår. Ett par husbyggen samt lite helrenoveringar när jag var liten har nog lite skuld i det hela också.

Favoritleksaker när jag var liten var mekano, tekniskt lego samt ngt liknande som jag inte kommer ihåg vad det heter nu. *uppdate* CAPSULA hette den visst.

Cilia
2005-05-11, 20:28
jao precis. att bygga ett hus utan någon som helst teoretisk kunskap är väl ett hus jag själv inte skulle vilja bo i
inte jag heller men jag kanske hellre har dig som hjälpreda än yankeee? *hehehehe*

tinus
2005-05-11, 20:33
Händig som tusan är jag..men totalt oteknisk :laugh:

Jense
2005-05-11, 20:35
inte jag heller men jag kanske hellre har dig som hjälpreda än yankeee? *hehehehe*

jo det hoppas jag :d

Menigar
2005-05-11, 20:37
*trycker dit en guldstjärna i pannan*
Bara någon förklarar hur man gör så klarar ju vemsomhelst av de två första och antagligen den tredje också.

Baan
2005-05-11, 20:41
Nej.

Jag är rätt värdelös som människa.

stämmer bra in på mig med, dessutom är man hårdrockare

Leon
2005-05-11, 20:43
Jag blev lite intresserad av hur den andra pollen såg ut. så jag startar en om praktisk intelligens

kan du svetsa rör bra?

Jense fram med det nu vad är det du vill ha hjälp med?

Cilia
2005-05-11, 20:43
Bara någon förklarar hur man gör så klarar ju vemsomhelst av de två första och antagligen den tredje också.
så är det verkligen inte. En del klarar aldrig av det men dom kanske har andra talanger *s*

tinus
2005-05-11, 20:50
Jense fram med det nu vad är det du vill ha hjälp med?

:laugh: :thumbup:

mangemani
2005-05-11, 20:53

kan du svetsa rör bra?

1.ja
2.har 0 intresse för bilar,så nej.
3.någolunda bra

Pdaddy
2005-05-11, 20:54
Gör det mesta själv ..

Renoverar badrum, snickar altan, lägger golv, lagar bil, svetsar mm mm ..

M

Jorgen
2005-05-11, 20:59
Hyfsat händig får jag väl anse mig vara. Förmodligen över medel.
Svetsa är jag inget bra på dock. Men det är mest för att jag inte har gjort det så mycket.
Jag är en jävel på att gipsa däremot. :D

//Jörgen

Cilia
2005-05-11, 21:01
Jag är en jävel på att gipsa däremot. :D

//Jörgen
du menar gipsmasker sånna man gjorde på dagis, eller hur? *g*

Jorgen
2005-05-11, 21:03
du menar gipsmasker sånna man gjorde på dagis, eller hur? *g*
Jag tänkte faktiskt skriva innerväggar efter. Men trodde inte att det skulle behövas. ;)

Vi pratar om väggar nu dårå.

//Jörgen

RobbeliRobban
2005-05-11, 21:06
Nja, behöver alltid hjälp med bilen. Lägga golv? knappast, det tar mig en helg att få ihop en IKEA-möbel. Däremot kan jag applicera vagitol-piller på rekordtid.

Cilia
2005-05-11, 21:09
Jag tänkte faktiskt skriva innerväggar efter. Men trodde inte att det skulle behövas. ;)

Vi pratar om väggar nu dårå.

//Jörgen
oopppssss
*peace, löve and understanding*

Jorgen
2005-05-11, 21:10
oopppssss
*peace, löve and understanding*
Jag är snickare till yrket så det faller sig naturlig kanske. :D

//Jörgen

vrålapa
2005-05-11, 21:13
Jag är snickare till yrket så det faller sig naturlig kanske. :D

//Jörgen

Jag med så jag är jätte händig!:P

nordlander
2005-05-11, 21:15
haha jo.. matlagning är lite mycket finess för herr nordlander :D

Pizzabagarna känner mig vid namn :thumbup:

cosmo
2005-05-11, 21:15
Jag klarar rubiks cube.

Menigar
2005-05-11, 21:16
så är det verkligen inte. En del klarar aldrig av det men dom kanske har andra talanger *s*
Jag är övertygad om att det är pedagogiken som felar i sånt fall. Men jag är rätt körd också.

Spinkot
2005-05-11, 21:20
Inte ett jävla skit händig,är bortklemad medelklass-son

Rockhard
2005-05-11, 21:31
Nej jag kan inte någonting....laga mat kanske...har ingen vidare lust att lära mig heller

Grisen
2005-05-11, 21:36
Nej, jag är väldigt ohändigt

Edit. Ganska bra på att laga mat, om det ses som en "händig" företeelse.

mini_Arnold
2005-05-11, 21:38
Jag är jävligt händig.

bosse_brutal
2005-05-11, 21:43
anser mig nog som lite över medel när det gäller händighet, iofs har jag aldrig lagt ett trägolv och när det gäller svetsning har jag ingen mer erfarenhet än nån timmes lek med en MIG.
bilmekning har jag inte heller så mycket erfarenhet av än, lite småfix bara, det mest avancerade hittills är väl att renovera ett par kärvande frambromsar...
men det kommer att bli mer, det lovar jag, tycker det är jävligt kul att skruva, ser det inte som något nödvändigt ont, utan som en möjlighet att lära sig hur delarna fungerar.
älskar teknik i de flesta former, speciellt motorfordon är intressant, hade inte min moped i många veckor innan jag plockade cylindern för att se hur en sån var byggd, har även kluvit en 2vxl sachsmotor på skoj för att se hur växellådan fungerar...

gasoliner
2005-05-11, 22:17
Ja.
Oftast.
kan du svetsa rör bra?
Tidigare Lic.svetsare på mig/mag gas TIG och metallbåge.
(dock har licensen gått ut för ca 10 år sedan..så kunde passar la bättre..

Dipshit
2005-05-11, 22:20
- aldrig behövt byta golv
- aldrig behövt laga bil
- sommarjobbat som svetsare! (handledaren hyllade mig, "naturbegåvning" :D)2 points!!

över medel anyways..

EDIT: Jense btw, finns det nåt samband mellan "kriterierna" och faktumen att du:
- lärde dig svetsa på gymnasiet
- är intresserad av motorer
- nyligen hjälpte släkting att lägga trägolv?

;)

Jense
2005-05-12, 04:16
- aldrig behövt byta golv
- aldrig behövt laga bil
- sommarjobbat som svetsare! (handledaren hyllade mig, "naturbegåvning" :D)2 points!!

över medel anyways..

EDIT: Jense btw, finns det nåt samband mellan "kriterierna" och faktumen att du:
- lärde dig svetsa på gymnasiet
- är intresserad av motorer
- nyligen hjälpte släkting att lägga trägolv?

;)

nä, bara så folk tänker efter innan de svarar.. jag menar.. attsätta upp en tavla är inte att vara händig. :)

Shadow Warrior
2005-05-12, 05:00
Jag jobbar som målare... men för övrigt så är jag rätt O-händig... ;)

no1fitness
2005-05-12, 06:01
Jag röstade medelhändig...
Kan inte svetsa, men har lagt trägolv och byggt hus under lång tid. Inte ensam, men har helt klart lärt mig massor.
Lagar väldigt god mat och kan lite om bilar eftersom vi har en rishög. *grr27*

Herkulez
2005-05-12, 06:41
Nej
Nej
Nej

men är en förjävla bra knäböjjare =)

Edde_1
2005-05-12, 06:45
Japp, jag e grymt händig.

Japp på alla tre frågorna.

The_RobRoy
2005-05-12, 08:34

kan du svetsa rör bra?

Varför känns det som exemplet svetsning kom upp just för att du är en hejjare på det?

Känns inte som svettsning räknas till grundsakerna man tänker på när man pratar om händig. Tycker isåfall matlagning och sånt ska in istället.

Jag sattsar på Medel.

Grahn
2005-05-12, 08:36
känns som om alla tre kriterierna Jense räknade upp var överkurs för medelhändig. Normal händighet är väl att kunna få av locket på syltburken ungefär.

Piranha
2005-05-12, 08:38
Jag är skihändig på hemelektronik , datorer , mm

Jag är värdelös på snickra måla , etc ... och helt ointresserad.

Rocco
2005-05-12, 08:41
Haha... Jag är skitkass på att arbeta med händerna. Men jag är jävligt händig på att leja mina händiga polare att utföra de jobb jag behöver ha gjort.

Jense
2005-05-12, 12:29
det är inga kriterier. det är bara en ögonöppnare som jag skrev tidigare i tråden.

mini
2005-05-12, 12:38
Jag är nog något över medel, iaf om man ser till min könstillhörighet. Har renoverat min lägenhet själv (utom badrum) och haft många fixaryrken. Är för tillfället vaktmästare på deltid. Är dock ingen stjärna på elektronik eller bilar, mest för att jag inte behövt lära mig.
Händighet handlar ju oftast att våga prova och vara någorlunda noggrann.

Biceps
2005-05-12, 12:48
Jag kan göra oljebyte på en bil... alltså är jag över medel

CZa
2005-05-12, 16:01
tror jag är ganska händig/teknisk, men har aldri behövt lägga golv eller laga bil än.. men skulle jag säkert klara av!

Metal_boy_
2005-05-12, 16:06
Jag är händig. Jag har byggt hus, lagat bilar och fixat allt möjligt. Har väldigt lätt att veta sakerna eftersom jag tycker det e kul med. Har också lätt för att se logiken i olika situationer som dyker upp under tiden, då man ska hitta på vissa lösningar m.m.

Trance
2005-05-12, 19:01
Varför måste man kalla det praktisk intelligens, är det för att man inte skall få kalla någon dum eller?

- Fan vad dum du är.
- Det är jag inte alls, jag kan löda.

EDIT. Just nu är jag inte alls händig, dock rätt mycket träning antar jag eftersom jag var rätt ok när jag var liten.

Jense
2005-05-12, 19:12
Varför måste man kalla det praktisk intelligens, är det för att man inte skall få kalla någon dum eller?

- Fan vad dum du är.
- Det är jag inte alls, jag kan löda.

EDIT. Just nu är jag inte alls händig, dock rätt mycket träning antar jag eftersom jag var rätt ok när jag var liten.

ja precis

Allan
2005-05-12, 19:16
btw så går jag igång på......sådana som går på el eller batterier och ju mer kräm desto bättre.

Fan sitter ni och sover här; ni som älskar att hugga till på tvetydigheter?

allan

Pingu
2005-05-12, 21:04
Är jävligt händig

Fatalist
2005-05-12, 22:00
Runt medel tippar jag på, farsan är händig så har säkert "ärvt" lite :D

shadowfire
2010-06-15, 12:00
Sjukt svårt när man inte vet vad medel är, men bumpar den här ändå.
Är ni händiga?

Är det en piece of cake att renovera ett kök? Kakla, lägga klinkers, byta stomme + skåp?
Mura en öppen spis?
Lägga nytt golv?
Renovera ett badrum och fuktisolera mm rätt?

shadowfire
2010-06-15, 12:01
Fan sitter ni och sover här; ni som älskar att hugga till på tvetydigheter?

allan

hahahhaa, den där hade jag missat, underbar quote på sillen där :thumbup:

Dreas
2010-06-15, 12:02
Under medel antar jag. Har aldrig behövt vara speciellt händig, men tror inte jag är totalt kass heller.

ceejay
2010-06-15, 12:05
way below average.

Menigar
2010-06-15, 12:08
Så länge bilden är klar av vad som ska göras och hur det ska se ut när det är klart är det inga problem att renovera ett kök. Lite knep kan det bli om man höftar.
Vet inte riktigt vad som krävs för att mura en spis(värmesköldar?), men jag har murat ett par murar med olika sorters sten och byggt en utomhusgrillstad.

Golv är inga problem.

Ja, men jag skulle aldrig göra det själv tror jag.

Jhe
2010-06-15, 12:10
Ja...kan iallafall bygga hus :) Men bilar är inte min grejj, där sträcker ja mig till att byta lampor och däck hehe...

G_lund
2010-06-15, 12:12
Jag har hjälpt min überhändiga far med att bygga friggebod, altan, helrenovera en gammal bil, gjuta grund och bygga garage och stall, lägga nya tegelpannor på tak, renovera lägenhet med att sätta upp kakel, tapetsera, lägga golv osv.
Så lite har man väl snappat upp iaf.

Jobbar även som drift/underhållstekniker där jag håller på med både mekanik och el.

Trots detta så brukar jag dubbelkolla det mesta med nån som verkligen har koll innan jag ger mig in på något större, (både på arbetsplatsen och hemma) alltid lär man sig något nytt knep :)

shadowfire
2010-06-15, 12:14
Har ni många kontakter då som är händiga?
Själv känner jag knappt en kotte som vet hur man drar igång en tigersåg, men google is your best friend eh?

kalajset
2010-06-15, 12:14
Medel. Svetsning i största allmänhet? - tja, skulle nog kunna gå. Lättare arbeten på bil? - tja, det med. Lödning? - samma här. Däremot när det kommer till hus etc, - kan noll och nada, har jag tur klarar jag att sätta upp en tavla utan att den ramlar ner två minuter efter uppsättningen.

victor_n
2010-06-15, 12:16
är ganska intelligent enligt mig, men oehört ohändig, kan inte repa bilen själv, inte svetsa, inte lägga golv, inte mycket sånt där alls :confused:

Jag är nog tyvärr tvärt om. Positivt när man ska fixa saker i hemmet eller bilen, sämre när man ska ha "djupa" samtal med någon haha

G_lund
2010-06-15, 12:17
Har ni många kontakter då som är händiga?
Själv känner jag knappt en kotte som vet hur man drar igång en tigersåg, men google is your best friend eh?

Då min far kör kran och är väldigt social av sig så känner han folk inom de flesta praktiska områden som finns på byggarbetsplatser.
Väldigt smidigt om man behöver tips eller en hjälpande hand :)

Psyla
2010-06-15, 12:30
Här är lite möbler jag gjort under min design / möbelsnickar utbildning. Tog studenten i fredags :)

http://i45.tinypic.com/2iiws3o.jpg

http://i46.tinypic.com/2eakpj9.jpg

http://i47.tinypic.com/5dt6b5.jpg

http://i46.tinypic.com/10xgg8o.jpg

G_lund
2010-06-15, 12:35
Bra skit :)

victor_n
2010-06-15, 12:41
Den där köksbänken va riktigt snygg! bra jobbat för övrigt och grattis till examen.

shadowfire
2010-06-15, 12:43
Medel. Svetsning i största allmänhet? - tja, skulle nog kunna gå. Lättare arbeten på bil? - tja, det med. Lödning? - samma här. Däremot när det kommer till hus etc, - kan noll och nada, har jag tur klarar jag att sätta upp en tavla utan att den ramlar ner två minuter efter uppsättningen.

:D
Det där låter som mig.
Samtidigt är jag inte främmande för att lära mig eller försöka själv.... rev en Mitsubishi Eclipse GST-97 en gång i tiden och gjorde tappra försök att sänka bilen, lackera inredningsdetaljer, bygga om högtalare mm... gick bra... motor o sådant bör jag dock hålla mig borta ifrån. Allt som kan explodera om man gör fel är nog inte min grej i huvudtaget tror jag.

hahavaffan
2010-06-15, 13:10
Jag är sjukt händig.

r3mpuh
2010-06-15, 13:11
Allt praktiskt arbete, så som att bygga hus, diska, dammsuga, mecka bilar, etc är jag helt värdelös på.

Jag är bra på att montera prisvärda datorer och att gå ut med hunden. :)

Kimball
2010-06-15, 13:12
Tummen mitt i handen ftw!

LoTiX
2010-06-15, 13:40

kan du svetsa rör bra?

Nej är absolut inte speciellt händig. Fast trägolv kan jag lägga sedan jag pryade på en golvfirma i högstadiet. Sen har jag lagt flertalet papptak så det har jag OK koll på även om jag inte skulle rekommendera någon att låta mig hålla i gasolbrännaren...

*Sen satte jag ihop skrivbord, säng, hyllor och byrå från IKEA i höstas men det är väl bara jänkarna som skojar om att det är omöjligt att sätta ihop deras möbler?

Mecker
2010-06-15, 13:45
Jag får oftast jobbet gjort men vägen dit är inte vacker...

Är förmodligen betydligt mindre händig än gemene man.

<Mike>
2010-06-15, 13:47
Jag ar bast pa allt, sa jag tog "skitbra".

Eddie Vedder
2010-06-15, 13:48
Dels ohändig och dessutom i kombination med en slöhet, ett ointresse samt ett sjukt dåligt självförtroende som gör att jag knappt vågar ta i en skruvmejsel av oro för att jag ska riva hela huset.

Att vara ohändig är mest opraktiskt. Men att ha minsa issues när det kommer till "vardagsvetande" är en direkt belastning.

spange
2010-06-15, 13:49
Här är lite möbler jag gjort under min design / möbelsnickar utbildning. Tog studenten i fredags :)

snygga saker, och grattis till studenten, jag har gått samma utbildning (trä och design i Falun, gick ut 08) vilken stad pluggade du i?

jag var dock inte den mest begåvade på linjen bör tilläggas :D , jobbar inte med snickeri nu.

Larsson
2010-06-15, 13:52
Jag är inte så pass händig att jag skulle renovera ett kök själv. Men IKEA möbler och liknande har jag inga problem att montera ihop. Har kompisar som jobbar som hantverkare så hjälp finns nära hands om det skulle behövas.

Tolkia
2010-06-15, 14:07
Jag är inte helt ohändig när det gäller mycket små saker. Däremot är jag värdo på större saker, typ el, allt som kräver hammare och såg etc. och eftersom det som regel är viktigare så snittar jag nog på "sämre än medel" i pollen. Svårt att svara på hur mycket som är ointresse dock.

thenut
2010-06-15, 14:29
Är väl rätt "vardags-händig", dvs kan nog det vanliga en husägare behöver gällande tapetsering, golvläggning, gipsning etc... Den största skillnaden vad det gäller de här enklare sakerna är väl att man tar 5ggr så lång tid på sig som nån som verkligen kan det, eftersom man inte litar på sig själv o trippelkollar allt hela tiden...

Vad det gäller bilar så kan jag köra och tanka.... sen är det nog fan stop :P

G_lund
2010-06-15, 16:20
Dels ohändig och dessutom i kombination med en slöhet, ett ointresse samt ett sjukt dåligt självförtroende som gör att jag knappt vågar ta i en skruvmejsel av oro för att jag ska riva hela huset.

Att vara ohändig är mest opraktiskt. Men att ha minsa issues när det kommer till "vardagsvetande" är en direkt belastning.

Men du kan en helvetes massa om havregryn, det är ju alltid nått :)

shadowfire
2010-06-15, 16:25
hur många av er sitter o lär er saker från internet då?
typ plockar hem guider mm? hittade själv en guide igår för hur man murar upp en skorsten/öppen spis med betongfundament och annat (ahw mawhgawwwd, aldrig att jag ger mig på det, lär söla betong o gjuta fast soffbordet eller ngt istället)

Osten80
2010-06-15, 16:29
Vad medel är vet jag inte, men jag är hyfsat händig.

Anton Fräs
2010-06-15, 16:33
Dels ohändig och dessutom i kombination med en slöhet, ett ointresse .

+1 på detta.

shadowfire
2010-06-15, 17:57
av er som är händiga/eller känner folk som är det; finns det några åtgärder man kan göra åt ett hus med fukt/mögellukt i källare t.ex.? Eller är det totalrivning av kåken om det gått så pass långt att det är mögellukt?

Tolkia
2010-06-15, 18:05
Jag tror att det är svårt när man inte vet hur huset/källaren/whatever ser ut. Vad man kan börja med att fundera över är ju om man haft några vattenskador eller problem med fukt där lukten finns.

agazza
2010-06-15, 18:12
Japp, vill jag göra nåt så lär jag mig det bara, alla måste börja någonstans.

För övrigt gillar jag psyla s verk. speciellt skivan, jävla jobb att göra nåt liknande kan jag tänka mig, pga skarvarna.

Hur går man tillväga för att det ska vara smidigt?

Madame
2010-06-15, 18:19
Jo jag är nog hyffsat händig. Syr babykläder och annat pyssel man kan sy/laga, kan sätta tapet, borra upp hyllor o skåp, är asgrym på att brespackla, har snickrat en tv-bänk med lådor, kan svarva och använda en del andra stora maskiner osv. Vill lära mig svetsa =)

Jag tror alla är händiga om man ger det en chans. Om man läser på och bjuder på lite tålamod, låter fixandet ta tid och är noggrann så får man bra resultat :)

Loke
2010-06-15, 18:21
Att bygga hus har vanligtvis mycket lite med händighet att göra idag, det handlar mer om intresse och kunskap. Har man det så är byggandet ett väldigt stort legoprojekt.

Svetsning är därmot en helt annan sak. Även om du får förklarat precis hur du ska ställa in svetsen för det jobbet du ska utföra så kommer ändå resultatet variera enormt mellan olika personer. Det är då den verkliga händigheten syns, tycker jag.

Själv är jag helt ohändig.

LinusM
2010-06-15, 18:22
Ni som säger "Tja, svetsa ska väl inte vara så svårt" eller liknande, det är inte så lätt som det ser ut. :)
Inte direkt så att det bara är att dra en rak linje längs materialen för att det ska bli bra, eller sitta ihop över huvud taget.

stevebc
2010-06-15, 18:58
Inte för 5 öre. Jag är väldigt disträ och klumpig. Har även långsam reaktionsförmåga och ofta apati och likgiltighet över sådana här lösningar.

von huff
2010-06-15, 19:05
Att bygga hus har vanligtvis mycket lite med händighet att göra idag, det handlar mer om intresse och kunskap. Har man det så är byggandet ett väldigt stort legoprojekt.

Svetsning är därmot en helt annan sak. Även om du får förklarat precis hur du ska ställa in svetsen för det jobbet du ska utföra så kommer ändå resultatet variera enormt mellan olika personer. Det är då den verkliga händigheten syns, tycker jag.

Själv är jag helt ohändig.

Är man händig kan man göra mycket själv när man bygger hus.

Själv kan jag inte skruva på fordon eller bygga saker så jag är nog hyffsat ohändig.Hade dåligt vitsord i slöjd ochså

Osten80
2010-06-15, 19:11
Hade dåligt vitsord i slöjd ochså

Här i Sverige måste det vara snudd på omöjligt att misslyckas med slöjden. Halva tiden spenderades på att sandpappra, sandpappra och åter sandpappra. Emellanåt slängdes lystna blickar efter den stora läskiga bandsågen som alltid var strängt förbjuden att ens titta på, sedan var det dags att sandpappra lite igen.

von huff
2010-06-15, 19:14
Här i Sverige måste det vara snudd på omöjligt att misslyckas med slöjden. Halva tiden spenderades på att sandpappra, sandpappra och åter sandpappra. Emellanåt slängdes lystna blickar efter den stora läskiga bandsågen som alltid var strängt förbjuden att ens titta på, sedan var det dags att sandpappra lite igen.

Lol.Jag gick väl i femte klass när jag svarvade ett slagträ, det blev gansk abra men resten sket sig.Både svetsandet och snickrandet:)

stevebc
2010-06-15, 19:15
Här i Sverige måste det vara snudd på omöjligt att misslyckas med slöjden. Halva tiden spenderades på att sandpappra, sandpappra och åter sandpappra. Emellanåt slängdes lystna blickar efter den stora läskiga bandsågen som alltid var strängt förbjuden att ens titta på, sedan var det dags att sandpappra lite igen.Haha. Jag stod och hyvlade en planka med rubank i hela 9an och jag fick VG. Kom aldrig någonstans för att slipmaskinen alltid var upptagen. Det blev åtminstone en väldigt slät planka.

Syslöjd var roligare - sydde en egen tröja som jag fortfarande bär ibland, och något gosedjur. Fast blir snabbt svettig i den då det är polyester.

Eddie Vedder
2010-06-15, 19:18
Men du kan en helvetes massa om havregryn, det är ju alltid nått :)

Mina teoretiska kunskaper om kost sträcker sig lite längre än havregryn vågar jag påstå. ;)

Men jag är t.ex. oduglig på att knåda en deg. Och om något i köket går sönder är det kört för mig att laga mat om jag inte helt sonika köper nytt. Jag har bott här i över ett år och vet fortfarande inte hur jag ställer klockan på micron :D

kalajset
2010-06-15, 19:19
Ni som säger "Tja, svetsa ska väl inte vara så svårt" eller liknande, det är inte så lätt som det ser ut. :)
Inte direkt så att det bara är att dra en rak linje längs materialen för att det ska bli bra, eller sitta ihop över huvud taget.

Jag väljer att svara då jag antar mitt inlägg var i åtanke. :D

Har svetsat en del själv, med resultat som åtminstone dög till ändamålet. Gäller även de andra exemplen jag tog upp, men med det inte menat att jag är direkt bra på något av det, eller har någon större naturlig fallenhet för det. (Det skulle jag inte hävda att jag har m ao, inte mer än vilken "normalhändig" som helst). Därav just "medelhändigheten" såklart. I sak håller jag självklart med, svetsning är inte direkt lätt, och det lär krävas både fallenhet och erfarenhet för ett riktigt riktigt bra utfört svetsjobb. Har flera gånger funderat på att skaffa någon slags svetslicens faktiskt, bara som ett litet sidospår.

von huff
2010-06-15, 19:22
Svetsa bra är inte lätt.Att svetsa ihop nåt och inte bry sig om hur det ser ut är lätt.Endel har fallenhet för att klara av att svetsa bra men ingen som inte har spenderat en massa tid med att svetsa KAN svetsa.

C.E.J.
2010-06-15, 19:24
Här i Sverige måste det vara snudd på omöjligt att misslyckas med slöjden. Halva tiden spenderades på att sandpappra, sandpappra och åter sandpappra.

Det är ju just därför som man misslyckas; allt med träslöjd är så jävla tråkigt att man vägrar göra nåt. Förvånad att jag faktiskt fick ett godkänt till slut, gjorde jag något så var det för att läraren hjälpte mig med varenda steg.

Träslöjd/syslöjd borde inte vara ett obligatoriskt moment i svenska skolor.

kalajset
2010-06-15, 19:27
Svetsa bra är inte lätt.Att svetsa ihop nåt och inte bry sig om hur det ser ut är lätt.Endel har fallenhet för att klara av att svetsa bra men ingen som inte har spenderat en massa tid med att svetsa KAN svetsa.

Håller faktiskt även med här. Själv tippar jag på att jag har ca 300 svetstimmar, det är knappast så mycket i sammanhanget. Svetsning är förövrigt kul. :)

von huff
2010-06-15, 19:29
Håller faktiskt även med här. Själv tippar jag på att jag har ca 300 svetstimmar, det är knappast så mycket i sammanhanget. Svetsning är förövrigt kul. :)

Svårt att säga hur mycket tid man behöver menade iaf inte att du inte skulle kunna svetsa utan mer i allmänhet att de som kan svetsa bra inte är så många bland de som inte är yrkesfolk:)

Osten80
2010-06-15, 19:37
Lol.Jag gick väl i femte klass när jag svarvade ett slagträ, det blev gansk abra men resten sket sig.Både svetsandet och snickrandet:)

Haha, jag svarvade också ett slagträ på mellanstadiet, och mogen som man var provades det på en brevlåda på vägen hem. Ett pimpelspö i balsaträ, kniv (både blad och skaft), nyckelskåp, hylla, skärbräda och en svarvad skål kommer jag också ihåg att vi gjorde. Höjdaren måste nog vara den namnskylt alla gjorde, där man satt och skrev sitt namn med lödpenna. Oh teh craftmanship! Det är nästan lite synd att jag inte har något av det kvar.

Haha. Jag stod och hyvlade en planka med rubank i hela 9an och jag fick VG. Kom aldrig någonstans för att slipmaskinen alltid var upptagen. Det blev åtminstone en väldigt slät planka.

Syslöjd var roligare - sydde en egen tröja som jag fortfarande bär ibland, och något gosedjur. Fast blir snabbt svettig i den då det är polyester.

Syslöjden var ingen hit, i alla fall inte för oss killar, varav säkert hälften av oss hade fått någon typ av diagnos om det hade varit år 2010. På mellanstadiet blev lärarinnan så psykiskt knäckt att hon bröt ihop och fick något slags anfall i klassrummet, sedan hade vi inte henne mer. En fullkomlig idiot i min klass ogillade syslöjden så mycket att han fyra (!) veckor i rad klippte av sladden till sin symaskin med en sax utan plasthandtag, fick ström i sig, och så fick hans morsa komma och hämta honom. Det känns nästan overkligt att tänka på vilken cirkus det var under hela skoltiden, jämt och ständigt.

kalajset
2010-06-15, 19:37
Svårt att säga hur mycket tid man behöver menade iaf inte att du inte skulle kunna svetsa utan mer i allmänhet att de som kan svetsa bra inte är så många bland de som inte är yrkesfolk:)

No offence taken. :) Ville verkligen bara understryka det sagda, svetsning är knappast något man lär sig i en handvändning, utan kräver tvärtom en väldans massa efarenhet, (och fallenhet som sagt), för de där riktiga bra resultaten. Har man aldrig prövat, eller endast kört någon timma eller två är det nog svårt att föreställa sig just hur invecklat det faktiskt kan vara.

Lödning är något liknande, (även om det absolut är lättare). Har tydligen någon licens någonstans, men kan jag löda bra? - Nej, var så länge sedan jag lödde något på regulär basis att jag i dagsläget nog får nöja mig med saker som att löda ihop avbiten kabel etc etc. (Något de flesta däremot torde klara av hyffsat ifall de försöker).

stevebc
2010-06-15, 19:46
Syslöjden var ingen hit, i alla fall inte för oss killar, varav säkert hälften av oss hade fått någon typ av diagnos om det hade varit år 2010. På mellanstadiet blev lärarinnan så psykiskt knäckt att hon bröt ihop och fick något slags anfall i klassrummet, sedan hade vi inte henne mer. En fullkomlig idiot i min klass ogillade syslöjden så mycket att han fyra (!) veckor i rad klippte av sladden till sin symaskin med en sax utan plasthandtag, fick ström i sig, och så fick hans morsa komma och hämta honom. Det känns nästan overkligt att tänka på vilken cirkus det var under hela skoltiden, jämt och ständigt.Hahahahahahaha. Vår syslöjd gick väldigt lugnt till då vi hade en hyfsat sansad klass och en helt underbar lärare (*cupid*). Hemkunskap däremot. Det ämnet var ju bara ett skämt. Vem tror ärligt att barn i 13,14-årsåldern klarar av att ta detta seriöst? Nej, det blev diskmedelskrig och krydda satan på bordsgrannens maträtt när han/hon var frånvarande eller kollade bort.

von huff
2010-06-15, 19:48
Hde ni ochså det där ämnet där man lagade mat?Det var en cirkus om nåt:D

Osten80
2010-06-15, 19:55
Hahahahahahaha. Vår syslöjd gick väldigt lugnt till då vi hade en hyfsat sansad klass och en helt underbar lärare (*cupid*). Hemkunskap däremot. Det ämnet var ju bara ett skämt. Vem tror ärligt att barn i 13,14-årsåldern klarar av att ta detta seriöst? Nej, det blev diskmedelskrig och krydda satan på bordsgrannens maträtt när han/hon var frånvarande eller kollade bort.

Alltså, när jag tänker på skoltiden skäms jag som en hund över mitt och andras beteende. Om jag idag hade träffat en del av lärarna jag haft, hade jag ärligt och skamset bett väldigt mycket om ursäkt. Jag kan verkligen inte förstå hur de flesta av dem ändå klarade av det så pass bra som de gjorde. Varenda eviga dag var det någon som hittade på helt sjuka grejor, och jag kan fortfarande känna känslan av att sitta i klassrummet när något nytt illdåd uppdagades, och veta att den här gången är det inte jag som är skyldig och kommer få skit, utan någon annan dåre. Priceless feeling.
Hemkunskapen är verkligen ett ämne för sig. Precis som du säger har jag svårt att tänka att det går seriöst till, någonstans.

Edit: Jag kom precis på att vi även hade barnkunskap på högstadiet. Den undervisningen har jag verkligen inte ett minne av.

C.E.J.
2010-06-15, 19:55
Hde ni ochså det där ämnet där man lagade mat?Det var en cirkus om nåt:D

Hemkunskap. Samma där, inget som borde vara obligatoriskt moment.

Eddie Vedder
2010-06-15, 19:59
Hemkunskap. Samma där, inget som borde vara obligatoriskt moment.

Jo både obligatoriskt och högre prioriterat. Mindre glosor och mer praktiska saker för de yngre barnen.

C.E.J.
2010-06-15, 20:05
Jo både obligatoriskt och högre prioriterat. Mindre glosor och mer praktiska saker för de yngre barnen.

Satsa mer på ämnen som gör att man så småningom har råd att anställa andra att göra sånt skitgöra :thumbup:

Oxe
2010-06-15, 20:07
Lustigt det där , jag tycker att jag är helt handikappad när det gäller att göra saker, men av nån konstig anledning är/var det alltid mig kompisarna ringde när dom behövde hjälpa med dom där småsakerna...

Jag kan väl ungefär skruva upp saker och få ihop nån ikea möbel mycket mer är det inte

stevebc
2010-06-15, 20:08
Alltså, när jag tänker på skoltiden skäms jag som en hund över mitt och andras beteende. Om jag idag hade träffat en del av lärarna jag haft, hade jag ärligt och skamset bett väldigt mycket om ursäkt. Jag kan verkligen inte förstå hur de flesta av dem ändå klarade av det så pass bra som de gjorde. Varenda eviga dag var det någon som hittade på helt sjuka grejor, och jag kan fortfarande känna känslan av att sitta i klassrummet när något nytt illdåd uppdagades, och veta att den här gången är det inte jag som är skyldig och kommer få skit, utan någon annan dåre. Priceless feeling.
Hemkunskapen är verkligen ett ämne för sig. Precis som du säger har jag svårt att tänka att det går seriöst till, någonstans.

Edit: Jag kom precis på att vi även hade barnkunskap på högstadiet. Den undervisningen har jag verkligen inte ett minne av.Högstadielärare är nog det yrke jag har mest respekt för. Få personer har haft så stort inflytande på mitt liv som vissa lärare i grundskolan.

Ursäkta OT.

Osten80
2010-06-15, 20:08
Satsa mer på ämnen som gör att man så småningom har råd att anställa andra att göra sånt skitgöra :thumbup:

Så talar en sann bourgare!

Stoltz
2010-06-15, 20:11
Är under medel, har noll fingerfärdighet när det gäller att laga saker, och är sämst i världen på att läsa ritningar.

Jag gör mig bäst med en PS3-kontroll i handen där "Tryck PÅ X" är lika med att laga objektet.

C.E.J.
2010-06-15, 20:14
Så talar en sann bourgare!

Absolut! Nej men mer seriöst så kan man faktiskt lära sig matlagning hemma. Den begränsade matlagning man som bourgare-to-be behöver kan man t o m lära sig själv.

Bahir
2010-06-15, 20:24
Ja, jag är händig, i alla fall när det kommer till att montera/snickra ihop saker. Svetsa har jag aldrig gjort, men jag har möjligen lött några grejer för en massa år sedan. Det är ju knappast svårt att montera ihop någon IKEA-möbel, men det kan vara jobbigt som satan.

Timme
2010-06-15, 20:39
så ohändig som man kan bli

Eddie Vedder
2010-06-16, 08:26
Absolut! Nej men mer seriöst så kan man faktiskt lära sig matlagning hemma. Den begränsade matlagning man som bourgare-to-be behöver kan man t o m lära sig själv.

Det "kan" man väl om historia och engelska med? Det där resonemanget håller inte för fem öre. Man "kan" såklart lära sig allt hemma med rätt förutsättningar men det får inte alla.

Jag blir ofta förvånad över din syn på vissa saker när det gäller staten och vad som är bra och effektivt för samhället samtidigt som du själv är ett praktexempel på en person som hoppar mellan utbildning till utbildning och läser det ena efter det andra utan koppling till varandra men ändå kostar staten pengar genom att du läser gratis. Vad bidrar du med själv tycker du?

O_Wao
2010-06-16, 08:34
Jag vill revidera mitt svar, jag kan banne mig inte svetsa eller liknande. Jag är dock hyfsat bra på att göra nästan vad som helst bara nån visar hur man beter sig nån gång först. Är dock inte bekväm med nästan några powertools mer än skruvdragare och typ högtryckstvätt.

bertbert
2010-06-16, 08:44
Jo jag är nog hyffsat händig. Syr babykläder och annat pyssel man kan sy/laga, kan sätta tapet, borra upp hyllor o skåp, är asgrym på att brespackla, har snickrat en tv-bänk med lådor, kan svarva och använda en del andra stora maskiner osv. Vill lära mig svetsa =)

Jag tror alla är händiga om man ger det en chans. Om man läser på och bjuder på lite tålamod, låter fixandet ta tid och är noggrann så får man bra resultat :)

+1

Man föds inte händig, man tränar upp sig.

Nitrometan
2010-06-16, 08:51
Man föds inte händig, man tränar upp sig.
Ha! Trodde jag var ohändig. Sen byggde jag en pergola/spaljé/"rosport" till trädgården förra veckan. Säger bara - profit.

Så jag blir tvungen att instämma.

tntballe
2010-06-16, 09:06
Över medel iaf, kan svetsa, löda och hantera en stor mängd maskiner för hem och industri. Mecka bil kan jag även om jag gärna låter en utbildad se över bilen då o då. Kan byta fönster och dörr på hus, mer har jag inte försökt mig på. Byggt diverse till gymmet hemma och på jobbet. Gjort mycket från skrot och med värdelösa verktyg.
Angående svets och lödning så skulle jag nog behöva en stund för att få känslan för det igen.

spoonchest
2010-06-16, 10:00
Jag gör det mesta med bilen själv, men jag kan då fan knappt slå i en spik utan att få huvudbry.
Jag antar att det beror på?

C.E.J.
2010-06-16, 15:22
Det "kan" man väl om historia och engelska med? Det där resonemanget håller inte för fem öre. Man "kan" såklart lära sig allt hemma med rätt förutsättningar men det får inte alla.

Jag blir ofta förvånad över din syn på vissa saker när det gäller staten och vad som är bra och effektivt för samhället samtidigt som du själv är ett praktexempel på en person som hoppar mellan utbildning till utbildning och läser det ena efter det andra utan koppling till varandra men ändå kostar staten pengar genom att du läser gratis. Vad bidrar du med själv tycker du?

Med rätt förutsättningar, precis. Och de flesta, hög som låg, kan ju laga mat, så de allra flesta har möjlighet att lära sig det hemifrån, medan samma sak inte gäller för övriga ämnen.

Helt klart. Ser dock inte kopplingen mellan det, och att jag tycker att tiden i skolan kan spenderas på annat än hemkunskap. Det menade jag alltså i effektivitetshänseende, sa inte ett ord om att det skulle vara slöseri med pengar (det är det iofs också, men var inte min poäng i det inlägget).

Anton Fräs
2010-06-16, 16:36
Off topic: Är det något jag lärt mig är viktigt så är det hemkunskap. Tror de flesta skulle bli förvånade när man inser hur dåliga folk generellt är med livsmedelshygien och hur man tillagar mat.

OnT: Jag kan inte spika tavlor, jag kan inte borra, jag kan inte lägga golv. Jag letar efter en händig flickvän helt enkelt. Jag kan dock stå för matlagning :D

Gabriel174
2010-06-16, 16:39
Jag är skitbra på allt jag gör.

Madame
2010-06-16, 16:53
OnT: Jag kan inte spika tavlor, jag kan inte borra, jag kan inte lägga golv. Jag letar efter en händig flickvän helt enkelt. Jag kan dock stå för matlagning :D

Vi skulle komplettera varandra perfekt, jag vill ha nån som kan laga mat åt mig!

Stoltz
2010-06-16, 17:27
Off topic: Är det något jag lärt mig är viktigt så är det hemkunskap. Tror de flesta skulle bli förvånade när man inser hur dåliga folk generellt är med livsmedelshygien och hur man tillagar mat.

Haha, var som att läsa om mig själv :D
Laga mat = Ja
Laga något annat = Nej

Får lite vibbar från Gone in 60 Seconds när man läser om sådana som oss;

"He can like, order pizza, like nobody else" efter att ha berättat om hur jävla duktiga resten är på att hantera larm, hacka datorer och stjäla bilar :D

isterbuk
2010-06-16, 17:40
Jag har VG i svets, jag har snickrat golv med min bror, jag har tapetserat i sällskap med andra. Oduglig på bilar.

Men det är just det, i sällskap med andra kan jag nog göra så mycket mer men när jag är stick solo och vill göra något så tror jag alldeles för lite på mig själv för att våga göra något större än att spika upp någon tavla.

Anton Fräs
2010-06-16, 20:38
Vi skulle komplettera varandra perfekt, jag vill ha nån som kan laga mat åt mig!

*cupid*

Haha, var som att läsa om mig själv :D
Laga mat = Ja
Laga något annat = Nej

Får lite vibbar från Gone in 60 Seconds när man läser om sådana som oss;

"He can like, order pizza, like nobody else" efter att ha berättat om hur jävla duktiga resten är på att hantera larm, hacka datorer och stjäla bilar :D

Haha, ja men det är verkligen sådan jag är. Den scenen är rolig :)

Eddie Vedder
2010-06-16, 22:39
Och de flesta, hög som låg, kan ju laga mat, så de allra flesta har möjlighet att lära sig det hemifrån, medan samma sak inte gäller för övriga ämnen.

Där håller jag inte med, förr var det så men inte idag. De flesta "moderna människor" kan nog rabbla matte och engelska bättre än att baka ett bröd och göra en äggstanning.

Helt klart. Ser dock inte kopplingen mellan det, och att jag tycker att tiden i skolan kan spenderas på annat än hemkunskap. Det menade jag alltså i effektivitetshänseende, sa inte ett ord om att det skulle vara slöseri med pengar (det är det iofs också, men var inte min poäng i det inlägget).

Det gällde inte bara dina uttalanden i den här tråden utan generellt. Du verkar vara en motståndare av ett socialistiskt samhälle men jag vet ärligt talat inte hur pass mycket mer "värdefull" du är som medborgare jämförd med en som lever på soc.

Tolkia
2010-06-16, 22:46
Ganska OT: Jag tycker att kost-, deff- och receptforumen ganska tydligt visar att det inte alls är allmänkunskap att kunna (eller våga prova att!) laga mat.

Väldigt OT: Eddie uppe nu, omfg?! Jag trodde att du var (snor)tidigt uppe-sent i säng-killen?

OnT: Jag håller inte med om det här att händighet (och dess olika undergrupper) inte skulle vara en talang det som andra saker. Man kan lära sig till en viss gräns, men riktigt bra blir man inte utan fallenhet. Precis som man kan lära sig engelska, som just var uppe i tråden, att sjunga eller att spela badminton hyfsat bara man tränar, men inte till toppnivå om man inte har fallenhet.

hejhopp79
2010-06-16, 22:47
Jag kan inte fixa bilar eller svetsa rör men jag är ganska vardagshändig och gillar att pula med saker när tillfälle ges.

C.E.J.
2010-06-16, 23:00
Där håller jag inte med, förr var det så men inte idag. De flesta "moderna människor" kan nog rabbla matte och engelska bättre än att baka ett bröd och göra en äggstanning.

Vilken nivå talar vi om? Du har säkert rätt att de flesta inte kan sånt. Däremot kan väl de flesta göra i ordning grundläggande saker så att de inte behöver äta enbart färdigmat.

Det gällde inte bara dina uttalanden i den här tråden utan generellt. Du verkar vara en motståndare av ett socialistiskt samhälle men jag vet ärligt talat inte hur pass mycket mer "värdefull" du är som medborgare jämförd med en som lever på soc.

Ok, då är det väl bättre att ta upp det i relevanta trådar då? Du syns sällan i politiskt relaterade trådar, jag förstår inte varför du känner dig manad att ta upp sånt här. Du gillar matlagning, jag skyr det, ursäkta om du tog illa upp liksom...

spoon
2010-06-16, 23:01
Om någon visar mig hur jag ska göra så snappar jag upp det ganska fort. Skulle jag få verktyg och material och förväntas göra något så skulle jag bara stå som ett frågetecken.

Tolkia
2010-06-16, 23:04
Ok, då är det väl bättre att ta upp det i relevanta trådar då? Du syns sällan i politiskt relaterade trådar, jag förstår inte varför du känner dig manad att ta upp sånt här. Du gillar matlagning, jag skyr det, ursäkta om du tog illa upp liksom...
Det handlar väl kanske mindre om vad du tycker om matlagning än om hur du uttrycker det. Om du säger att du inte gillar att laga mat (det gör f.ö. inte jag heller) är det nog ingen som bryr sig, men att uttrycka det genom att kalla hemkunskap slöseri med tid och pengar kanske inte direkt förmedlade att det var just att du inte gillade att laga mat som var grejen.

Lellee
2010-06-16, 23:26
kan både laga bilar , svetsa både pinne gas tig mag osv , även lägga golv får väl se mig som rättså händig , och att de skulle komma med åldern tror jag inte... inte ens fyllda 18 år än

stevebc
2010-06-16, 23:30
Väldigt OT: Eddie uppe nu, omfg?! Jag trodde att du var (snor)tidigt uppe-tidigt i säng-killen? FYP (eller?)

Eddie Vedder
2010-06-17, 06:40
Du gillar matlagning, jag skyr det, ursäkta om du tog illa upp liksom...

Varför skyr du det? Du borde ju ha fått den kunskapen av dina föräldrar? Jag gillar matlagning och minns att jag uppskattade hemkunskapen.

Men tyvärr var både resuserna och tiden utsatt alldeles för dåligt. Jag tror det vore oerhört värdefullt om fler lärde sig tillaga mat från grunden och själva lära sig uppskatta råvaror. Det är definitivt en bättre folkhälsoinsats än att ge ut massa råd som ingen lyssnar på men bara förvirras av.

Ditt resonemang håller fortfarande inte, jag är övertygad om att de flesta vuxna har bättre koll på engelska, matte och svenska på mellan- och högstadienivå än man har på matlagningskunkspaer.

Och i vilket fall som helst är det alltid en fråga om "rätt" föräldrar för att få stöd hemifrån. Jag tycker även slöjd är bra, själv hatade jag det men det kan säkert väcka ett intresse hos barn som sedan ger dom ett yrke i framtiden.

Ganska OT: Jag tycker att kost-, deff- och receptforumen ganska tydligt visar att det inte alls är allmänkunskap att kunna (eller våga prova att!) laga mat.

Väldigt OT: Eddie uppe nu, omfg?! Jag trodde att du var (snor)tidigt uppe-sent i säng-killen?

Kom hem sent igår. Och kommer jag hem vid 23:30 måste jag ju trycka i mig en portion gröt innan läggdags så då hann jag spamma lite under tiden.:D

mangs
2010-06-17, 07:17
Jag tycker själv jag är rätt händig men för min del handlar det nog mest om övning. Jag tror att det handlar mest om att våga prova på att göra olika saker, sedan är det klart att alla har olika fallenheterhet för olika saker men generellt sett tror jag att bristen på händighet beror på att de inte provat tillräckligt mycket och ofta.

De saker som jag kan utföra korrekt och gör titt som tätt:
Lagar mat både efter recept och fritt efter en idé och det smakar oftast bra
Kan dra om el och koppla in olika armaturer etc.
Har gjort en del lyckade VVS-jobb
Kaklat och klinkrat en del
Lägga olika sorters golv
Måla väggar/tak
spika lister mm
Pillat en del med motor och motorel

Sedan de sakerna där jag är relativt duktig på:
Allehanda småsaker i hemmet, spika/skruva hyllor/skåp/möbler etc
Bygga egna möbler från scratch
Bygga och konstuera högtalare
Filter-arbeten
Bygger föstärkare (pilligt el-arbete med lödning etc.)
SKöta allt som har med swimmingpool att göra med pump/filter etc.
Trädgårdsskötsel
Renovera hus med allt vad det innebär i snickarväg
plåtarbeten, takläggning, sätta upp och riva väggar.

Finns säkert saker jag missat men generellt sett ser jag att de sakerna ovan samtliga med några få undantag är saker som jag mer eller mindre tvingats in i för att en situation har uppstått och efter att ha läst på och lärt mig så har jag faktiskt lyckats få till det bra. När man sedan gör liknande saker nästa gång går det ju ännu bättre och snabbare.