Visa fullständig version : Sluta röka och deff...
loztdignity
2005-05-11, 13:26
Hej!
Jag slutade röka några dar sen och kom precis att tänka på att ämnesomsättningen ju sjunker när inte kroppen tillförs nikotin längre? Har hört det i alla fall och detta ska ju vara en av anledningarna till att folk lätt går upp i vikt när de slutar snusa och röka.
Hm, nu blev jag lite orolig eftersom jag är mitt uppe i en hittills lyckad deff och har typ 3-4 kilo kvar. Kommer mitt rökstopp göra att jag inte går ned i vikt längre eller till och med lägger på mig?
Inga gissningar tack, ge mig bara fakta. Hittar ni nån artikel eller nåt så länka gärna!
Tack
ps. såg för övrigt att jag gått upp 1,5 kilo till idag? va fan, går aldrig upp sådär
Fettecke
2005-05-11, 13:27
skit i din vikt om du går upp nått kg..., det är nyttigare att sluta röka....
WHITEFOLKS
2005-05-11, 13:28
släng på lite mer cardio nu när du kan andas igen ;)
loztdignity
2005-05-11, 14:26
Haha, ok alltså. Till första skribenten...jag skiter i det just nu. Deffen kommer först, ok? Bara vill ha rent konkreta fakta, inte åsikter om vad jag ska göra.
Whitefolks: Japp! Det har jag gjort med :) Börjat springa 70-80 min varannan dag och kör morgonpromenader.
WHITEFOLKS
2005-05-11, 14:28
Med mer cardio löser du det där utan problem, får du förbränningen och alla positiva effekter utan all skit :thumbup:
Hej!
Jag slutade röka några dar sen och kom precis att tänka på att ämnesomsättningen ju sjunker när inte kroppen tillförs nikotin längre? Har hört det i alla fall och detta ska ju vara en av anledningarna till att folk lätt går upp i vikt när de slutar snusa och röka.
Hm, nu blev jag lite orolig eftersom jag är mitt uppe i en hittills lyckad deff och har typ 3-4 kilo kvar. Kommer mitt rökstopp göra att jag inte går ned i vikt längre eller till och med lägger på mig?
Inga gissningar tack, ge mig bara fakta. Hittar ni nån artikel eller nåt så länka gärna!
Tack
ps. såg för övrigt att jag gått upp 1,5 kilo till idag? va fan, går aldrig upp sådär
Madball Fimpa, Rökning är skit :smash:
loztdignity
2005-05-11, 16:25
Okej whitefolks. Då kör jag på det.
Thompah: Du terroriserar mig både här och på halso.info forumen ;) !!
Jag tror att viktuppgång när man slutar röka i många fall beror mer på att man ökar intaget än på att förbränningen minskar. "Röksuget" är inte bara ett sug efter nikotinet i sig, utan även ett "psykiskt", eller vad man nu vill kalla det, sug efter något att pilla med, något att använda för att lätta spänningen när man är stressad, något att förgylla en tråkig dag med osv. (varför röker t.ex. så många rökande studenter så mycket mer under tentaperioderna...?). Många tar till godis för att få bukt med det är suget, och det är klart att visst gör godis tråkigt tentapluggande lite roligare, men det gör ju även ett och annat med kroppsformen om det används för att "göra roligare" för ofta ... Jag tror alltså att det är fullt möjligt att sluta röka utan viktuppgång - men det är säkerligen jobbigare än att sluta röka med viktuppgång.
Som Tolkia sade.
Nikotinet påverkar inte din ämnesomsättning. Anledningen till att man går upp i vikt när man slutar röka/snusa är för att man ersätter niktonsuget med någonting annat, gärna sötsaker. Så länge du äter regelbundet och bra och tränar regelbundet och undviker sötsakerna så kommer du inte gå upp i vikt.
WHITEFOLKS
2005-05-11, 21:36
Nikotin höjer energiförbrukningen men är antagligen inte största anledningen till uppgång i vikt när man slutat.
Nikotin höjer energiförbrukningen men är antagligen inte största anledningen till uppgång i vikt när man slutat.
Vetenskapliga undersökningar (läser illusterad vetenskap ibland) visar att man inte går upp i vikt av att sluta röka om man passar sig från att ersätta rökningen med någon annat, oftast ätande.
WHITEFOLKS
2005-05-11, 21:48
http://www.leavethepackbehind.org/campus/queens/quit.cfm
http://www.mindandmuscle.net/content/page-130.html
http://www.simcoehealth.org/facts/coowner/Nutrition_tips_for_ex_smokers.asp?NAV=TOBACCO
bara ett fåtal.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.