handdator

Visa fullständig version : morgon promenix

grabben1980
2005-05-10, 19:01
vid morgonpromenader isyfte att brännalite fett så.dricker jag kaffe innan och äter frukost efter promenaden,en fundering, ska man ta en proteinshake innan promenaden lr?

Mental
2005-05-10, 19:06
vid morgonpromenader isyfte att brännalite fett så.dricker jag kaffe innan och äter frukost efter promenaden,en fundering, ska man ta en proteinshake innan promenaden lr?

Nej, det motarbetar ju hela iden med just morgonpromenad, nämligen fastande mage.

Kroppen kommer att oxidera proteinet och mumsa på det i stället för fettet, och då har du klivit upp i onödan.

hubbabubba
2005-05-10, 19:07

Drick kaffe men stoppa inte i dig något annat. Syftet med morgonpromenader är att man ska gå dem med fastande mage.

zanzi
2005-05-10, 22:55
Eftersom du fått svar nu så spinner jag vidare (hoppas det går bra ;) ).
Hur är det om man jogga på morgonen då (om syftet är att bränna fett).
Har funderat lite kring hur joggning påverkar styrketräningen och kom fram tilll att man kunde sätta den på morgonen och slå flera flugor i en smäll.
Vad jag nu undrar är om man bränner lika mycket fett då man springer?

WHITEFOLKS
2005-05-10, 23:12
Funkar bra att jogga också.

lill biffen
2005-05-10, 23:34
Har funderat lite kring hur joggning påverkar styrketräningen och kom fram tilll att man kunde sätta den på morgonen och slå flera flugor i en smäll. Vad jag nu undrar är om man bränner lika mycket fett då man springer?

Jogga funkar bra om man orkar det. Jag själv testade att jogga och kan ju säga att gå funkar bra mycket bättre för mig, det var alledess för jobbigt att jogga på fastande mage så tidigt på morgonen.

bear.flowertwig
2005-05-10, 23:38
Jogga funkar bra om man orkar det. Jag själv testade att jogga och kan ju säga att gå funkar bra mycket bättre för mig, det var alledess för jobbigt att jogga på fastande mage så tidigt på morgonen.

För mig är det tvärtom. Springer mkt hellre samma sträcka på morgonen än att gå. Så satans svårt att få upp pulsen tillräckligt när jag går, dessutom känns det faktiskt slitigare för kroppen att gå.

King Grub
2005-05-11, 05:24
Har funderat lite kring hur joggning påverkar styrketräningen och kom fram tilll att man kunde sätta den på morgonen och slå flera flugor i en smäll.
Vad jag nu undrar är om man bränner lika mycket fett då man springer?

För tränade individer nås optimal fettförbränning vid en intensitet av 60-65% av VO2Max, alltså över promenadnivå.

zanzi
2005-05-11, 10:34
Tack för svaren!
VO2Max är väl volymen syre man förbrukar som max och finns det nått sätt att räkna ut den "on the fly"? Misstänker en pulsklocka och att man vet vad man har i max.

King Grub
2005-05-11, 10:57
65% Vo2Max är runt 75% av maxpuls.

jwzrd
2005-05-11, 11:13
Det är jävligt hög puls! Fyffan va jobbigt. *spy*

zanzi
2005-05-11, 12:17
Hur länge ska man hålla den pulsen innan fettförbränningen kickar igång då?
Frågan är om man verkligen orkar!?

King Grub
2005-05-11, 12:19
Hur länge ska man hålla den pulsen innan fettförbränningen kickar igång då?
Frågan är om man verkligen orkar!?

Kickar igång? :confused:

Cilia
2005-05-11, 12:40
jag tycker det funkar bra att springa på fastande maga eg bättre än om jag har ätit.

zanzi
2005-05-11, 12:59
Kickar igång? :confused:

Om det fanns nån lägre gräns, säg 20 minuter, som man var tvungen att springa innan förbräningen kom igång helt :)

WHITEFOLKS
2005-05-11, 13:01
Fettförbränning pågår konstant.

zanzi
2005-05-11, 13:06
Fettförbränning pågår konstant.

Bra, för jag tror inte jag klarar av att hålla 75% maxpuls i mer än 30-40 min!

reaper
2005-05-11, 19:33
Innebär optimal fettförbränning att det är optimalt ur synpunkt att inte tappa muskler också? :)

Gud_nu
2005-05-11, 19:45
Hur länge kan man jogga på morgonen innan muskelnerbrytning börjar? 30-40 min?

King Grub
2005-05-11, 19:47
Muskelnedbrytning sker direkt. Det gör det alltid, och skall så ske. Proteinbalansen under 24 timmar är däremot positiv, förutsatt att proteinintaget är någorlunda högt, även vid konditionsträning upp till 90 minuter på fastande mage.

reaper
2005-05-11, 19:57
OK, låter bra det, blir lite joggning framöver för min del då så kanske man kan få upp lite flås igen. Tror du Grub förresten att man kan köra en mindre diet på känsla bara genom att minska maten och öka kardio utan att mäta upp allting? Målet är inte att bli jättehård utan bara att shapea till sig lite och gå ned nåt kilo.

Man and Machine
2005-05-11, 21:20
Jag är inte Grub men jag svarar ändå. Har du någorlunda samma dagsrutin varje dag så är det inga problem att dieta på känsla. Ät ex. en macka mindre till lunch och drick inte den juicen du brukar ta på kvällen. Lägg till 2-4 konditionspass per vecka (spring jogga eller gå) så kommer det säket hända grejor. Förutsatt att din vikt står still innan du börjar.

Har själv gjort detta och det funkade bra. Fördelen med att räkna är ju dock att du har stenkoll på allt istället för bara lite halvkoll. Men det går att ha halvkoll och ändå gå ner.

Edit: Ursäkta den usla svenskan.

zanzi
2005-05-11, 21:25
Jag är inte Grub men jag svarar ändå. Har du någorlunda samma dagsrutin varje dag så är det inga problem att dieta på känsla. Ät ex. en macka mindre till lunch och drick inte den juicen du brukar ta på kvällen. Lägg till 2-4 konditionspass per vecka (spring jogga eller gå) så kommer det säket hända grejor. Förutsatt att din vikt står still innan du börjar.

Har själv gjort detta och det funkade bra. Fördelen med att räkna är ju dock att du har stenkoll på allt istället för bara lite halvkoll. Men det går att ha halvkoll och ändå gå ner.

Edit: Ursäkta den usla svenskan.

Kör på samma taktik jag med eftersom alla mina dagar ser relativt likadana ut.

reaper
2005-05-12, 05:08
OK, tack för svaren! Blir en liten testperiod, ska ge mig ut och flåsa nu :D

King Grub
2005-05-12, 07:38
Jag har just simmat intervaller i nittio minuter. *uppdate* Helt. Makalöst. Utmattad. Och något småhungrig. :eating:

Jay-Z
2005-05-12, 07:53
Jag är ståjpid så jag frågar:

Löpa en timme före frukost? Ska jag vara orolig för mina surt förvärvade muskler ska rinna bort? *flex*

King Grub
2005-05-12, 08:04
Jag är ståjpid så jag frågar:

Löpa en timme före frukost? Ska jag vara orolig för mina surt förvärvade muskler ska rinna bort? *flex*

Felet alla gör är att dom tror att det är antingen proteinnedbrytning eller proteinsyntes som sker.

Så är det inte. Det pågår alltid proteinnedbrytning och proteinsyntes, och är proteinsyntesen större än proteinnedbrytningen befinner man sig i positiv proteinbalans.

Under aktivitet, som t ex morgonlöpning, är proteinnedbrytningen större än proteinsyntesen. Man är i negativ proteinbalans. När man sedan äter efteråt svänger den balansen.

Nu är inte proteinbalansen under en timme viktig, utan det är tjugofyratimmarsbalansen som är av intresse. Och den är positiv förutsatt att man äter någorlunda vettigt sammansatt kost och tillräckligt med protein. Särskilt som proteinnedbrytningen i vila minskar efter konditionsträning, dvs proteinnedbrytning efter passet är lägre än om man inte hade kört något kondispass. Där är det en skillnad i jämförelse med styrketräning: efter belastningsträning är muskelnedbrytningen fortsatt förhöjd, men det är även proteinsyntesen, så pass att proteinbalansen blir positiv, om essentiella aminosyror och kolhydrat tillförs.

Jay-Z
2005-05-12, 08:07
Felet alla gör är att dom tror att det är antingen proteinnedbrytning eller proteinsyntes som sker.

Så är det inte. Det pågår alltid proteinnedbrytning och proteinsyntes, och är proteinsyntesen större än proteinnedbrytningen befinner man sig i positiv proteinbalans.

Under aktivitet, som t ex morgonlöpning, är proteinnedbrytningen större än proteinsyntesen. Man är i negativ proteinbalans. När man sedan äter efteråt svänger den balansen.

Nu är inte proteinbalansen under en timme viktig, utan det är tjugofyratimmarsbalansen som är av intresse. Och den är positiv förutsatt att man äter någorlunda vettigt sammansatt kost och tillräckligt med protein. Särskilt som proteinnedbrytningen i vila minskar efter konditionsträning, dvs proteinnedbrytning efter passet är lägre än om man inte hade kört något kondispass.

Fan, Gruben, ibland vill jag ärligt talat sätta på dig. Kommer du till Fitnessfestivalen? :naughty: :thumbup:

Born to run
2005-05-12, 08:46
Hejsan!

Vad jag undrar är var gränsen för "konditionsträning" går, dvs på vilken % av VO2max man måste ligga för att uppnå effekten med minskad protiennedbrytning efter cardio. Är det fastställt?

King Grub
2005-05-12, 08:54
Den effekten sker efter all konditionsträning.

bear.flowertwig
2005-05-12, 09:07
Jag har just simmat intervaller i nittio minuter. *uppdate* Helt. Makalöst. Utmattad. Och något småhungrig. :eating:

Öhh, 90 minuter? :confused: Pratar vi intervaller om långsamt/ultrarapid då. Eller kanske ryggsim i slowmotion/flyta på rygg? :D

King Grub
2005-05-12, 09:21
25 meter bröstsim, högsta tempo, alternerat med 25 meter frisim, högsta tempo. Upprepa i 90 minuter.

hallar
2005-05-12, 09:41
25 meter bröstsim, högsta tempo, alternerat med 25 meter frisim, högsta tempo. Upprepa i 90 minuter.

Hur många längder blev det?

King Grub
2005-05-12, 09:55
Jag tappar alltid räkningen inom fem minuter, så jag försöker inte ens hålla den, utan går efter klockan i stället.

heljis
2005-05-13, 06:14
Jäklars, jag tror jag behöver en pulsklocka..

Var nyss ute och joggade strax över gå-tempo, dvs väldigt lågt tempo på joggingen.. 45 min. Har precis kommit hem nu och käkat frukost. Känns bra gör det iaf!

Jag har dock ingen aning om hur jag låg i puls. Men eftersom jag får blåsor på fötterna av att gå (trots sprojlans nya skor) och inte av att springa så kör jag på det. Bra tråd, har rätat ut några av mina frågetecken :thumbup:

Sigurdsson
2005-05-13, 08:45
Om man ska köra cardio på morgonen, kan man då äta något som bukfyllnad. Alltså nått som inte kommer påverka fettförbränningen så mycket men som gör att det inte suger i magen. Jag mår nästan dåligt och får ont i magen om jag går ut och går och inte äter något före.

Thompah
2005-05-13, 09:19
Argumenterar med en persson som hävdar att det är bäst att inta t ex 20 gram kasein innan morgonprommenaden. Jag hävdar att detta skulle förstöra "den fastande magen effekten", han hävdar att detta bara höjer citronsyracykeln och därmed hjälper till att förbränna mer fett.

Citronsyracykeln=Metabolismens centrala del, sker i mitokondrien. Här omsätts kolhydrater och fett till energi.

Ge mig visdom! :bow:

Sigurdsson
2005-05-13, 09:44
Jag har läst "Allt om fettförbränning" av paulun där skriver han att man ska ta en stor kopp kaffe samt en proteindrink ca 30 min innan man går ut(Han använde nog inte ordet proteindrink, utan i stället att man skulle få i sig si och så mycket protein. Var länge sedan jag läste så jag minns inte riktigt).

Thompah
2005-05-13, 09:54
Ska jag vara helt ärlig så liter jag ändå mer på grub än på paulun *kissass*

gargantua
2005-05-13, 09:56
Är alltid 20 minuter löpning (eller) HIIT bättre än ca 12 minuter?
Visst var det efter 10 minuter man fick ett bra hormonsvar?

Thompah
2005-05-13, 10:01
Byt inte ämne nu :smash:

King Grub
2005-05-13, 10:06
Jag har läst "Allt om fettförbränning" av paulun där skriver han att man ska ta en stor kopp kaffe samt en proteindrink ca 30 min innan man går ut(Han använde nog inte ordet proteindrink, utan i stället att man skulle få i sig si och så mycket protein. Var länge sedan jag läste så jag minns inte riktigt).

Paulun säger inte samma sak i dag, om man pratar med honom.

King Grub
2005-05-13, 10:07
Är alltid 20 minuter löpning (eller) HIIT bättre än ca 12 minuter?

Bättre och bättre... det förbrukar för 8 minuter mer energi. Är det vad du menar med "bättre" så är svaret ja. Det förutsätter att du är kapabel att hålla intensiteten på motsvarande nivå i 8 minuter till.

gargantua
2005-05-13, 10:27
Bättre och bättre... det förbrukar för 8 minuter mer energi. Är det vad du menar med "bättre" så är svaret ja. Det förutsätter att du är kapabel att hålla intensiteten på motsvarande nivå i 8 minuter till.

Vem orkar springa 6-9 sekunders intervaller längre än 12 minuter? Jag som varje morgon tvivlar på att det är möjligt.

Hur står sig 30 minuter "vanlig" löpning i högt tempo vs 12 minuter HIIT 6:9?
Det jag försöker ta reda på är vad det är som är magiskt med intervaller och hur man kan utnyttja det på bästa sätt.

King Grub
2005-05-13, 10:29
Det finns inte studier nog för att göra exakta bedömningar och rekommendationer.

http://www.sportsci.org/jour/04/cdp.htm

Sigurdsson
2005-05-13, 11:16
Jag säger inte att jag litar mer på paulun, dock så har han skrivit ganska så mycket vettigt (anser jag). Har även läst mer av han en av grub....

King Grub
2005-05-13, 11:20
Man kan ändra sig i takt med att nya fakta framkommer i och med att forskningen går framåt.

Det har också Paulun gjort.

Texterna i hans böcker står dock där dom står, även om han inte håller fast vid själva åsikterna längre.

Thompah
2005-05-13, 16:55
Argumenterar med en persson som hävdar att det är bäst att inta t ex 20 gram kasein innan morgonprommenaden. Jag hävdar att detta skulle förstöra "den fastande magen effekten", han hävdar att detta bara höjer citronsyracykeln och därmed hjälper till att förbränna mer fett.

Citronsyracykeln=Metabolismens centrala del, sker i mitokondrien. Här omsätts kolhydrater och fett till energi.

Ge mig visdom! :bow:

*uppdate* Ska jag vara ärlig så har jag inte nått 100 % upplysning än

Sigurdsson
2005-05-13, 17:10
Nee inte jag heller.
Någon som kan svara på frågan om det går att äta något före cardion bara som "bukfyllnad"?

Nismo
2005-05-14, 08:54
Vilket förbränner mest fett just under själva aktiviteten av 60minuters snabb promenad eller 30 minuters lätt jogging, om jag har normal kondition? (på fastade mage)

King Grub
2005-05-14, 09:00
Promenaden, i synnhet som du uttryckligen säger lätt joggning. En person som promenerar med en viss hastighet förbränner mer energi är en som löper med samma hastighet. I o f s kan det knappast kallas löpning att springa så långsamt som man kan gå. Lunka, kanske.

Rataxes
2005-05-14, 10:00
En person som promenerar med en viss hastighet förbränner mer energi är en som löper med samma hastighet.
Trodde det var tvärtom, i och med att löpning är en mindre effektiv rörelse? Känns ju i vilket fall som helst mycket jobbigare att "lunka" i 6 km/h än att gå med samma hastighet.

King Grub
2005-05-14, 12:05
Inte om man håller sig inom hastigheter som går att gå (ha).

"These findings demonstrated that walking at speeds > or =8.0 km.hr(-1) resulted in rates of energy expenditure that were as high or higher than jogging at the same speeds. Also, the higher rates of energy expenditure during walking as compared to jogging at speeds greater than 8.0 km.hr(-1) were associated with higher heart rates, RER, RPE and plasma lactate response."

J Sports Med Phys Fitness. 2000 Dec;40(4):297-302, Energy expenditure during walking and jogging.

Handlar det däremot om riktig löpning är energiförbrukningen per meter betydligt högre än för gång.

""This study established the published prediction equations for the energy expenditure of walking and running compared with the measured values. To make this comparison we first determined whether differences exist in energy expenditure for 1600 m of walking versus running, and whether energy expenditure differences occur due to being on the track or treadmill. METHODS: Energy was measured via indirect calorimetry in 24 subjects while walking (1.41 m.s(-1)) and running (2.82 m.s(-1)) 1600 m on the treadmill. A subgroup also performed the 1600-m run/walk on the track. The measured energy expenditures were compared with published prediction equations. RESULTS: Running required more energy (P < 0.01) for 1600 m than walking (treadmill: running 481 +/- 20.0 kJ, walking 340 +/- 14 kJ; track: running 480 +/- 23 kJ, walking 334 +/- 14 kJ) on both the track and treadmill. Predictions using the ACSM or Leger equations for running, and the Pandolf equation for walking, were similar to the actual energy expenditures for running and walking (total error: ACSM: -20 and 14.4 kJ, respectively; Legers walking: -10.1 kJ; Pandolf walking: -10.0 kJ). An overestimation (P < 0.01) for 1600 m was found with the McArdle's table for walking and running energy expenditure and with van der Walt's prediction for walking energy expenditure, whereas the Epstein equation underestimated running energy expenditure (P < 0.01). CONCLUSION: Running has a greater energy cost than walking on both the track and treadmill."

Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2128-34. Energy expenditure of walking and running: comparison with prediction equations.

Rataxes
2005-05-14, 12:24
Ok men det verkar ju logiskt om jag har förstått det rätt, att från 8 km/h och uppåt är det mer energikrävande att gå än att springa eftersom gångrörelsen är mindre effektiv vid sådana höga hastigheter. Men hur var det med hastigheter under 8 km/h som inte står nämnt i abstraktet? Vid t ex 6 km/h och ännu långsammare hastigheter måste det ju vara gångrörelsen som är mest lämpad och därmed mest effektiv/energisnål?

King Grub
2005-05-14, 12:31
Ok men det verkar ju logiskt om jag har förstått det rätt, att från 8 km/h och uppåt är det mer energikrävande att gå än att springa eftersom gångrörelsen är mindre effektiv vid sådana höga hastigheter. Men hur var det med hastigheter under 8 km/h som inte står nämnt i abstraktet? Vid t ex 6 km/h och ännu långsammare hastigheter måste det ju vara gångrörelsen som är mest lämpad och därmed mest effektiv/energisnål?

Ja, precis. Men det går ju inte att "springa" hur långsamt som helst och fortfarande kalla det "springa". Går man i normal söndagspromenadtakt går det inte att springa så långsamt; då blir det något slags lufsande.

Cilia
2005-05-14, 13:03
jogga i 8 km/h är inte så snabbt direkt men jag klarar inte av att gå i den hastigheten. Jag kommer upp i 7,5 km/h på löparbandet men då måste jag koncentrera mig på att hålla det tempot även om jag har hjälp av bandet. Nu har jag inte extremt långa ben utan normallängd för tjej vilket kanske spelar in.

Vad jag kryptiskt försöker säga är att jag tror inte att det är många som kan hålla 8 km/h och gå medan även den som springer långsamt kan komma upp i det tempot (utom hon på mitt gym som "joggar" på bandet i 6 km/h, en prestation bara i sig självt).