handdator

Visa fullständig version : Bröst, stannat upp?

Ungtuppen
2005-05-10, 16:09
Tjena. Jag började styrketräna för nästan precis ett år sedan, jag var då väldigt smal (54kg på 170cm). Musklerna som växde bäst i början och som det verkligen syntes att jag hade börjat träna på var bröst, dem drog igång riktigt och växte sig stora på rätt kort tid. Kan tilleggas att jag maxxade typ 30kg i bänkpressen :P

Nu efter ett år så har jag lagt på mig 12kg och maxxar 54kg i bänkpress. Jag har även blivit betydligt starkare i de andra övningarna men det som förvånar mig är att jag inte ser någon större skillnad storleksmässigt på brösten. Dem är absolut inte lika tydliga på något vis. Kan detta bero på att jag gått upp så pass mycket i vikt så andra muskler (och fett givetvis) döljer bröstmuskulaturen lite? För det vore väldigt konstigt om dom inte växt någonting pga denna markanta skillnad i bröstövningarna som i t ex bänkpress.

Fatalist
2005-05-10, 16:12
Du har förmodligen lagt på dig fett över brösten så de inte ser lika definerade ut

Ectomorph
2005-05-10, 20:38
Hur många reps och set kör du för bröst? Intensitet?

ankan
2005-05-10, 21:01
Om du lagt på dig mycket fett så lurar det nog en hel del. Jag tycker själv att jag gått från att se lite tränad ut till att se totalt otränad ut på ca 5 månader trots viktökning. Det där förbannade fettet *grr27*

brolinho
2005-05-10, 21:21
Ungtuppen:

Vägde 50 kg och var 168 cm när jag började. Maxade 25 kg i bänk typ. Väger nu 64 kg och är 177 cm och maxar mellan 55-60 kg. Har nu tränat i 7-8 månader.

Vi startade vid samma tidpunkt och har samma ökning typ. Skulle vara kul och veta hur du ökat, ätit och vuxit på längden. Ja lite allmänt bara.

lill biffen
2005-05-10, 21:27
[QUOTE=brolinho]Ungtuppen:

Vägde 50 kg och var 168 cm när jag började. Maxade 25 kg i bänk typ. Väger nu 64 kg och är 177 cm och maxar mellan 55-60 kg. QUOTE]

När jag snackar maxning menar jag att man endas orkar lyft vikten 1 gång. Om du bara orkade lyft 25kg an gång, vad började du då träna med då stången (iaf int. stänger) väger 20kg.

GymTT
2005-05-10, 21:38
Precis som någon annan skrev, du har säkert ökat i massa bara att fettet har kommit också därav (inget fel i det) Kör på lite mer och sen ta en deff kanske?

MVH Gustaf

Shadow Warrior
2005-05-11, 05:11
Precis som någon annan skrev, du har säkert ökat i massa bara att fettet har kommit också därav (inget fel i det) Kör på lite mer och sen ta en deff kanske?

MVH Gustaf

Eller så är det bara inbillning... om man nu verkligen bygger massa så ökar man överallt, hur mycket man kan öka i individuella muskelgrupper är från till person till person.

Angående styrkeökningarna så är det bara till att gå ner på 5reppare i bänken och så möjligtvis ta bort trams övningarna från schemat.

leopoldi
2005-05-11, 12:41
Eller så är det bara inbillning... om man nu verkligen bygger massa så ökar man överallt, hur mycket man kan öka i individuella muskelgrupper är från till person till person.

Bra skrivet. Alla är vi olika o vi utvecklas också olikt. Vissa personer växer snabbar i vissa muskelgrupper osv. Men framförallt inbillning, folk verkar i allmänhet har större krav på sina bröstmuskler än andra muskelgrupper.

Ungtuppen

Jag är nästan säker på att dina bröstmuskler växt, men kanske inte med den fart du hade i början (det får man räkna med) o då får man ofta intrycket av att man stått stilla. När man tränar kommer man alltid att hamna i perioder då man "tror" man står stilla eller då man verkligen "står" stilla.

Utan att ha sett dig tror jag inte så mkt på att du behöver deff. Du bör koncentrera o fokusera på att bygga mer muskler först. Tänk också på att du bara tränat i ett år, för mig tog det nästan 3år innan jag fick "bra" (inte bara styrka) bröstmuskler. Om du håller dig till basövingarna, äter bra o tränar bra så kommer de växa än mer o än bättre men de kommer inte öka i jämn takt, tillväxtens vägar äro outgrundliga

brolinho
2005-05-11, 14:32
Biffen:

Min stång väger 5 kg, och jag hade två 10.kg skivor på den. Det blir 25 kg, och jag klarade bara en gång.

Btw, någon som vet hur mycket en sådann stång klarar ?