Visa fullständig version : Ska jag pausa deffen?
FredsAmiralen
2005-05-09, 21:04
Jag har nu deffat i fem månader. Hittills har deffen gått utmärkt och idag är jag 8 kg lättare. Problemet är dock att det börjat kännas som det tagit stopp, som att kroppen har anpassat sig till mitt låga energiintag och att jag därför står still. Vågen har inte rört sig på ca 3-4 veckor, kanske ska jag pausa i någon vecka och äta normalt för att sedan köra på igen? Eller vad tror ni?
Någon som varit med om något liknande?
Jag har nu deffat i fem månader. Hittills har deffen gått utmärkt och idag är jag 8 kg lättare. Problemet är dock att det börjat kännas som det tagit stopp, som att kroppen har anpassat sig till mitt låga energiintag och att jag därför står still. Vågen har inte rört sig på ca 3-4 veckor, kanske ska jag pausa i någon vecka och äta normalt för att sedan köra på igen? Eller vad tror ni?
Någon som varit med om något liknande?
Har du tappat i vikt så förbrukar du ju mindre, så du måste antingen sänka intaget eller öka uttaget av energi.
Mitt förslag är mera cardio :D
Mat är gott.
Kaboffastar
2005-05-09, 21:11
vad väger du ? hur lång är du ?
FredsAmiralen
2005-05-09, 21:16
Har du tappat i vikt så förbrukar du ju mindre, så du måste antingen sänka intaget eller öka uttaget av energi.
Mitt förslag är mera cardio :D
Mat är gott.
Men frågan är hur långt man kan gå utan att gå ner sig helt o äta jättelite o träna som ett as? Är det inte bättre att pausa i så fall? Kanske ska tillägga att jag ska ta studenten om 1 månad och har en hel del läxor att göra, alltså kan jag inte lägga hur mkt tid och energi som helst på deffen.
vad väger du ? hur lång är du ?
Jag är 196 cm lång och väger 97-98 kg, den 1 januari vägde jag 105 kg.
Men frågan är hur långt man kan gå utan att gå ner sig helt o äta jättelite o träna som ett as? Är det inte bättre att pausa i så fall? Kanske ska tillägga att jag ska ta studenten om 1 månad och har en hel del läxor att göra, alltså kan jag inte lägga hur mkt tid och energi som helst på deffen.
Jag är 196 cm lång och väger 97-98 kg, den 1 januari vägde jag 105 kg.
Du känner själv hur lite du kan äta och när du närmar dig överträning.
Du deffar i ett ganska lågt tempo, antingen medvetet eller pga att du slarvar/räknar fel. Och det sliter, inte minst mentalt.
FredsAmiralen
2005-05-09, 21:23
Du känner själv hur lite du kan äta och när du närmar dig överträning.
Du deffar i ett ganska lågt tempo, antingen medvetet eller pga att du slarvar/räknar fel. Och det sliter, inte minst mentalt.
Jag har tappat ca 0.5 kg per vecka. Det ska ju vara ett bra tempo för att inte tappa allt för mkt muskelmassa. Och jag hade inte haft något problem om det fortsatt i samma tempo... problemet är ju att det inte fortsätter alls.
Jag har tappat ca 0.5 kg per vecka. Det ska ju vara ett bra tempo för att inte tappa allt för mkt muskelmassa. Och jag hade inte haft något problem om det fortsatt i samma tempo... problemet är ju att det inte fortsätter alls.
Sant, du ligger 3 veckor efter planen, ingen större tid egentligen.
Men jag tror du har marginalerna på din sida. In med lite mera cardio :cool:
Edit: Eller om du vill ha mer än bara gissningar och en spark där bak så behöver vi både kost och träningscheman.
Jag är i samma period. Har deffat i ca 5 månader jag också och känns som jag nu stannat. Känns som jag måste åtgärda problemet med ännu mer kardio.
Jag var själv i samma sits i mitten på april.
Låg stilla på 75.5 och åt lite för dåligt. Lösningen för mig blev att tänka om lite, tillbaka till en mera kontrollerad dietplan igen, fram med köksvågen och ned med fuskandet till ett minimum.
Det jag gjorde var att öka andelen kolhydrater, ligger nu på 50E% i stället för 40 och mår bättre. Har dessutom ökat mängden mat, inte energi innehållet utan massan, äter runt 600g grönsaker nu, mot tidigare runt 150g. Det blir ganska stora portioner och det mättar längre.
Det som hände var att jag ökade i vikt till runt 78kg, gissningsvis vatten som bands upp, midjemåttet förblev oförändrat, nu är jag nere på 75 igen, men med 2cm mindre i midjemått och mera energi än tidigare. Och jag äter mycket bättre. Nu käns det som att jag kan fortsätta minska i vikt utan problem, men det får tiden avgöra.
Jag har nämligen inte spelat ut den stora trumfen ännu ;) När jag fastnar igen så dammas den gamla hederliga morgonpromenaden av igen. Tjoho!
Edit: Japp, jag har deffat, mer eller mindre sedan 10:e oktober. Så jag vet hur det käns att deffa :D
FredsAmiralen
2005-05-10, 10:14
Jag är i samma period. Har deffat i ca 5 månader jag också och känns som jag nu stannat. Känns som jag måste åtgärda problemet med ännu mer kardio.
Då har du precis samma problem som jag... om du börjar gå ner igen kan du väl berätta hur du gått till väga. Jag kommer fixa lite med min diet nu, eventuellt lägga in lite mer cardio, så får vi se vad som händer.
Mental: Du har alltså tagit en pause, men hur funkar det nu? Har du börjat tappa igen eller är det för tidigt för att säga?
Då har du precis samma problem som jag... om du börjar gå ner igen kan du väl berätta hur du gått till väga. Jag kommer fixa lite med min diet nu, eventuellt lägga in lite mer cardio, så får vi se vad som händer.
Mental: Du har alltså tagit en pause, men hur funkar det nu? Har du börjat tappa igen eller är det för tidigt för att säga?
Jag tappar fett igen, jag väger fortfarande mer än innan omläggningen, men midjan har krympt och jag både känner på kroppen och ser i spegeln att jag tappar fett. Pausen var ofrivillig, jag hade börjat slappa mer och mer med mitt deffande, då det rullade på endå. Men 6-7 mån deff och 20-25kg mindre kroppshydda gör att man måste se över siffrorna lite ;) Min metabloism är helt klart lägre nu än när jag började. Tidigt i deffen gick jag ned i vikt på 2300kcal, nu måste jag ligga runt 1600-1700kcal på en icke träningsdag för att nå samma reslutat. Lägre än 1600kcal kommer jag aldrig att gå, för det börjar bli svårt att få i sig allt man behöver och dessutom bli mätt.
Så mer cardio står på menyn om jag fastnar igen.
fan om man deffat i 5månader måste man ju fan vara i riktigt bra form??? Skulle aldrig palla att deffa mer än 8a veckor.
Kul att det går framåt fredsamiralen!
Som sagt stannar man av efter tag som du har märkt.
Då är alternativen som vanligt att öka cardion eller sänka matintaget och det sistnämnda är sämre än det först nämnda som alla redan har skrivit.
Jag tror att man orkar med ungefär 1 timmas högintensiv cardio om dagen och 2 timmar lågintensiv. Men det är högst personligt, ett tips kan vara att byta cardio rutin och intensitet. Har man kört högintensivt och kort så kan man köra lågintensiv och långsamt.
En vän till mig som avslutade sin deff för 1 månad sen låg på 1600 kcal om dagen och cyklade 1 tim innan frukost och promenerade 1 tim på eftermiddag dom sista veckorna! Tre cardiopass om dagen är nästan omöjligt och längre pass än 1 timma är inte så speciellt kul och förmodligen negativt.
Tyvärr vet jag inte om en vilovecka höjer ämnesomsättningen så mycket. Man måste ju tyvärr äta MER mat än vad man förbrukar för att HÖJA ämnesomsättningen igen vad jag har förstått och då går du ju upp i vikt igen. Man sänker den när man äter mindre än vad man gör av med.
Men tar du en "uppladdningsvecka" istället, där du äter MER än vad du förbrukar och tränar mycket styrketräning och skippar cardion, så kan du se till att försöka få in så mycket av överskottet i musklerna istället och det är ju mycket bättre än att det hamnar i underhuden.
Men en vilovecka kan vara ett alternativ om det är körigt och du är utsliten. Då kan du komma tillbaka med nya krafter och krama ut det sista ur cardio träningen.
Lycka Till! ;)
fan om man deffat i 5månader måste man ju fan vara i riktigt bra form??? Skulle aldrig palla att deffa mer än 8a veckor.
Eller så var man väl isolerad innan :cool:
Ska du hålla dig till den rekomenderade takten, med 0.5kg i veckan så hinner du bara 4kg på 8 veckor.
Hur länge kan man deffa då?? Jag kan inte mycket om sånt här men, det blir väl till slut att ni äter jättelite och tränar extremt? Ska 'musklerna växa' under deffen, eller ska de bara vara kvar och fettet bort så de blir mer synliga?
Hur länge kan man deffa då?? Jag kan inte mycket om sånt här men, det blir väl till slut att ni äter jättelite och tränar extremt? Ska 'musklerna växa' under deffen, eller ska de bara vara kvar och fettet bort så de blir mer synliga?
Vitsen med en deff är att skala av fett utan att förlora muskler, man kan bygga muskler samtidigt, men jag tror det är väldigt svårt.
Hur länge man kan deffa? Tja, så länge man har överskottsfett så är det bara att fortsätta, väger man 160 pannor otränad och är 174 lång så kan man nog deffa ett år eller 2 innan man har den kropp man trivs med.
Efter 5 månader skulle jag garanterat ta en paus från deffen, träna ett tag med kroppen fylld med energi och samtidigt få en kortare paus från den stress det utgör att deffa.
Mentalt så är det lättare att köra en lite längre paus men rent fysiskt så räcker 2 veckor nog till i normala fall.
Man ska inte äta allt man kommer över under "uppehållet" men lägga sig på en kalorineutral nivå, om man justerar det via kosten och/eller via träningen beror på hur mycket man äter respektive tränar. Viss viktuppgång får man kanske räkna med men det beror oftast till stor del på att man lagrar in lite mer kolhydrater.
Mmm, det är drygt att köra långa deffar. *cry*
Jag kommer själv att köra i intervaller om två månader.
Sedan får vi väl se hur länge jag orkar eller hur lång tid det tar innan jag är nöjd.
Att normalisera näringsintaget över en tid kommer nog att hjälpa en hel del.
Som sagt så är jag inne på 5:e månaden. Känns som jag automatiskt äter mer mat nu än innan, och nästan ligger på energiöverskott. Har kört såhär i ungefär två veckor och ska göra det denna veckan ut också, sen är det nya tag (= mindre mat, inget fuskande, och mer kardio).
Mitt nuvarande problem är helt klart att jag helt enkelt äter för mycket (2 mackor för mycket och för många glas mjölk osv). Kanske lika för dig?
Meddelar om det hjälper, som det förhoppnignsvis gör ;)
edit: 200:ade posten :D
FredsAmiralen
2005-05-11, 07:24
Mental: Hur kom det sig att du började "slappa med ditt deffande" då? Tröttnade du helt? Eller började du slappa medvetet?
dude: hehe... det trodde jag också... men jag hade mer fett på kroppen än vad jag trodde, har väl nått ungefär halvvägs *rolleyes*
kanske postar någon bild i ett senare skede...
Hoffa: Tack! Jag tänkte börja med att försöka öka cardion och äta lite mindre, framförallt sänka kolhydratsnivån vilket jag inte gjort tidigare. Sen får vi se hur jag gör med pausen. Måste lära känna min kropp lite tror jag.
z_bumbi: Det låter vettigt om jag nu väljer att ta en pause... känns nog mer mentalt jobbigt att pausa för mig. Jag har nog ca 3 kg kvar tills jag kommer känna att det ser okej ut. Då blir det nog lättare rent mentalt att ta en pause. Men händer det inget nu när jag ökar cardio och sänker energiintaget så kommer kanske en pause vara min enda utväg.
Expher: Jag äter inte för mycket, eller iaf inte så mycket att jag ligger på ett överskott. Mitt problem är ju att kroppen har börjat anpassa sig till deffandet.
Jag personligen hade inte slutat deffa tills min kropp set någorlunda bra ut. Jag finner det verkligen inte svårt att äta lite, snarare att jag äter lite för lite under min deff så jag tappar för mkt muskelmassa... Nä, nu lukter det kycklig :eating:
FredsAmiralen
2005-05-11, 17:28
Jag personligen hade inte slutat deffa tills min kropp set någorlunda bra ut. Jag finner det verkligen inte svårt att äta lite, snarare att jag äter lite för lite under min deff så jag tappar för mkt muskelmassa... Nä, nu lukter det kycklig :eating:
Men det är väl inte bra för metabolismen att äta för lite? Kroppen ställer in sig på svält så man blir riktigt seg i skallen istället för att tappa fett.
Kaboffastar
2005-05-11, 17:35
jag har själv "pausat" min deff nu i en vecka. jag känner att jag börjar tappa diciplinen osv. på måndag är dte nya tag, en resa till der sportaffär för att köpa löparskor sen blir det 1 kg i veckan igen.. i alla fall 5 vecko frammåt. hmm det blir som om att jag får betala ca 1000 kronor för en viktminskning på 4-5 kilo, man måste ha nånting som driver en.
jag har själv "pausat" min deff nu i en vecka. jag känner att jag börjar tappa diciplinen osv. på måndag är dte nya tag, en resa till der sportaffär för att köpa löparskor sen blir det 1 kg i veckan igen.. i alla fall 5 vecko frammåt. hmm det blir som om att jag får betala ca 1000 kronor för en viktminskning på 4-5 kilo, man måste ha nånting som driver en.
Så du kommer inte springa mera efter deffen?
*whatever*
WHITEFOLKS
2005-05-11, 17:55
cardio is the shiznit deff eller inte :)
Men det är väl inte bra för metabolismen att äta för lite? Kroppen ställer in sig på svält så man blir riktigt seg i skallen istället för att tappa fett.
Ja om du äter väldigt väldigt lite, men sköter ud din deff som du ska så ska det itne vara några som helst problem...
Du borde iaf kunna trycka i dig 2500 kcal utan problem och fortfarande gå ner...
är själv inne på en deff..tycker att det går lite sämre nu än i början..fast det beroe nog på att jag äter lika mycket som i början i deffen..
tesar att köra lite mera cardio,blir nån extra promenad i veckan..
hur mycket mindre calorier mindre bör man äta om man vill gå ner i samma takt som i början?har ju gått ner ca: 19kg(då behöver man väl ej så många calorier som i början)..kan det bli runt 400-500 calorier mindre per dag.
äter väl runt 2300 kcal per dag(2700 kcal när jag tränar)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.