Logga in

Visa fullständig version : Stämmer detta?

chopper
2005-05-09, 16:35
Om man har en förbrukning på 2500 kcal i genomsnitt på alla "vanliga" dagar. Man äter under en lång tid 2500 kcal om dagen.

Sen inleder man en deff och lägger endast på cardio som förbrukar ungefär 700 kcal varje dag. Då förbrukar man 3200 kcal och fortsätter att äta 2500 kcal, alltså en underskott på 700 kcal. Sen ökar man maten med 300 kcal så att man äter 2800 kcal och förbrukar 3200 kcal.

Min fråga är:

Man förbränner fortfarande lika mycket fett i gram räknat i sina cardio aktiviteter men nu är underskottet endast 500 kcal eftersom man äter mera.

Hur kan kroppen lagra in fett vid underskott? För det måste den väl göra eftersom man förbrukar samma mängd energi vid sina cardio aktiviteter men går inte ned lika mycket i fettvikt för att man äter mera.

Men fast man ligger på underskott så ska man väl inte kunna lagra fett i underhudsfettdepåerna?

Tackar!

King Grub
2005-05-09, 16:36
Vadå? Det är ju fortfarande ett energiunderskott! Du förbrukar inte bara energi (fett) medan du tränar något specifikt.

JJ
2005-05-09, 17:31
Hur kan kroppen lagra in fett vid underskott? För det måste den väl göra eftersom man förbrukar samma mängd energi vid sina cardio aktiviteter men går inte ned lika mycket i fettvikt för att man äter mera.

Men fast man ligger på underskott så ska man väl inte kunna lagra fett i underhudsfettdepåerna?

Tackar!
Det gör den inte, men du förbränner mindre fett.

chopper
2005-05-09, 18:34
Min förmåga att vara logisk är inte på topp idag.

Men om två personer kör lika mycket cardio så borde dom förlora ungefär lika mycket fett under aktiviteterna eller? (om vi bortster från insulinkänsligheten och vältränad/otränad osv)

Men dom äter olika mycket mat och får därför olika energibalanser.

Vad är det som gör att den som äter mer mat förlorar mindre fett än den som äter mindre mat gör?

Den som äter mer mat förbrukar ju säg 300 kcal från fett i sin dagliga cardio precis som den som äter mindre gör. Men eftersom deras energibalanser är olika så förlorar dom inte lika mycket fett under en längre tidsperiod.

Därför så måste ju kroppen "lagra tillbaka" en del fett hos den som äter mera mat eller?

Eller hur menar du JJ? Förbrukar man mindre fett vid cardio aktiviteter för att du äter mer mat? Alltså att en person som skapar ett underskott på 700 kcal/dag förbrukar mer fett vid en 5 km löprunda än en som skapar ett underskott på 300 kcal/dag?

Spannmål
2005-05-09, 18:40
Du antar att energi förbrukas enbart vid särskilda aktiviteter - det du kallar cardio.

Men fett och kolhydrat förbränns hela tiden, dygnet runt. Alltså, svaret på din fråga är att den person som får i sig fler kalorier under dygnet, kommer att bränna en mindre mängd fett under dygnets övriga timmar, än den som äter en mindre mängd kalorier.

Callister
2005-05-09, 19:53
I sådana tankegångar brukar jag säga till mig själv att kroppens "egna" energiförbrukning är mycket större och omfattande än vad en fjuttig promenad (200-300 kcal) är.

chopper
2005-05-09, 20:31
Nu förstår jag. :thumbup: