handdator

Visa fullständig version : Ordning på forumet!

Allan
2005-05-08, 20:38
Nå, det är dags för den periodisk återkommande strama-till-tråden.

På Kolozzeum är det OK att diskutera det mesta. Man får prata politik, kriminalvård, fylla, sex, doping och en massa andra saker. Det ska ni vara glada för - det finns många ställen där trådar stryps DIREKT om de så bara andas doping eller politik. Jag vill inte skriva deras namn eftersom de verkar sura på oss... *whatever*

Nå, men villkoret - det absoluta villkoret är att ni accepterar att det är moderatorerna som bestämmer. Tjafsa inte med oss. Vi hinner se inlägg ni inte hinner se och då...swisch...rök den tråden. Och vi förklarar det inte.

Självcensur är jättebra ibland.

Att kapa andras trådar - dvs styra över en diskussion till något helt annat - är INTE acceptabelt. Det är t o m skäl för varning. Respektera trådstartare och låt inte alltid trådar spåra ur.

allan

Kaboffastar
2005-05-08, 20:40
Nå, det är dags för den periodisk återkommande strama-till-tråden.

På Kolozzeum är det OK att diskutera det mesta. Man får prata politik, kriminalvård, fylla, sex, doping och en massa andra saker. Det ska ni vara glada för - det finns många ställen där trådar stryps DIREKT om de så bara andas doping eller politik. Jag vill inte skriva deras namn eftersom de verkar sura på oss... *whatever*

Nå, men villkoret - det absoluta villkoret är att ni accepterar att det är moderatorerna som bestämmer. Tjafsa inte med oss. Vi hinner se inlägg ni inte hinner se och då...swisch...rök den tråden. Och vi förklarar det inte.

Självcensur är jättebra ibland.

Att kapa andras trådar - dvs styra över en diskussion till något helt annat - är INTE acceptabelt. Det är t o m skäl för varning. Respektera trådstartare och låt inte alltid trådar spåra ur.

allan

Låter som en bra deal. I'm in !

Sonny
2005-05-08, 20:41
Låter som en bra deal. I'm in !
jag me!

Leon
2005-05-08, 20:43
Hmmm...........Ok Allan *popcorn*

s0s
2005-05-08, 20:45
får man inte ens klaga...lite diktatorisk...men duger för mig!

Allan
2005-05-08, 20:50
Klaga är OK- att tjafsa är det inte.

allan

Megatuttarna
2005-05-08, 20:52
Jag gillar forumet, det är en bra nivå på modsen.

Sheogorath
2005-05-08, 21:07
*lyfter på hatten*

Ber om ursäkt för felsteg från min sida. Det är så lätt att bli emotionell att man ibland glömmer omdömet någonannanstans.

Cilia
2005-05-08, 21:08
förstår inte hur forum kan ha politik som förbjudet ämne. politik finns ju i allt i samhället.

Sonny
2005-05-08, 21:13
förstår inte hur forum kan ha politik som förbjudet ämne. politik finns ju i allt i samhället.
antagligen för att allt brukar spåra ur när det handlar om politik :(

Allan
2005-05-08, 21:18

Och dessutom är det kul!

allan

Baan
2005-05-08, 21:20
trodde det handlade om trådar där diskussionerna spårar ut till personangrepp, oftast är ju just politik osm mna snackar om.... men är det politk överlag även om man diskuterar civiliserat?

Cilia
2005-05-08, 21:22
Och dessutom är det kul!

allan
håller med *nickar*

Cilia
2005-05-08, 21:46
antagligen för att allt brukar spåra ur när det handlar om politik :(
jo visst men då får väl folk lära sig diskutera alternativet kan ju inte vara att förbjuda politik?
iaf inte i min värld för då blir den tråkig och farlig. Vem ska man då lämna det åt?

TCOG
2005-05-08, 21:49
give me a break :cool:

ni blir mer & mer maktgalna :whipped:

Nismo
2005-05-08, 21:55
give me a break :cool:

ni blir mer & mer maktgalna :whipped:

Då vet du inte vad maktgalen är.
Jag tycker Allan och Co har fullständigt rätt.

Loke
2005-05-08, 22:12
jo visst men då får väl folk lära sig diskutera alternativet kan ju inte vara att förbjuda politik?
iaf inte i min värld för då blir den tråkig och farlig. Vem ska man då lämna det åt?

Blir världen farlig och tråkig om man inte får snacka politik på ett visst forum på internet? Det är väl bara att gå nån annan stans.

Fatalist
2005-05-08, 22:35
jajaja jag har nu officielt överlevt 4 sådana här trådar :thumbup: :D

(och ser självklart allvaret i det hela)

alle
2005-05-08, 22:45
Jag bara undrar en grej om man råkar komma in på en bra diskussion som inte rör trådens ämne är det ok om trådskaparen är med på det? eller ska man starat en ny tråd då?

Pez
2005-05-08, 23:09
Jag bara undrar en grej om man råkar komma in på en bra diskussion som inte rör trådens ämne är det ok om trådskaparen är med på det? eller ska man starat en ny tråd då?
Starta en ny tråd och länka till den i den ursprungliga tråden.

Tar tillfället i akt att påpeka att trådskaparen äger inte sin tråd, såtillvida den inte behandlar ett personligt ämne alt. trådskaparens person (ex. journal/bilder), är diskussionen sådan att den är intressant för allmänheten/övriga medlemmar så tar vi inte bort den även om trådstartaren begär detta. Ej heller kan trådstartaren bestämma att tråden ska/få gå OT eller vad som är OnT/OT osv.

Fatcan
2005-05-08, 23:25
Vart tog Persbrandt-tråden vägen?

Pez
2005-05-08, 23:32
Vart tog Persbrandt-tråden vägen?
Dit trådar försvinner när folk inte kan uppföra sig, principen behandlades i inlägget som startade den här tråden så egentligen var det väl ganska dumt av dig att öht fråga.

"Nå, men villkoret - det absoluta villkoret är att ni accepterar att det är moderatorerna som bestämmer. Tjafsa inte med oss. Vi hinner se inlägg ni inte hinner se och då...swisch...rök den tråden. Och vi förklarar det inte."

MacLeod
2005-05-08, 23:45
Vart kommer trådarna efter dom dött då? Kommer alla till himmelen?
När jag somnar ikväll ska jag knäppa mina händer och skänka en tanke till alla förlorade trådar.

I wish.. *leukemihosta* i was a thread uncle Pez!

Axon
2005-05-09, 00:13
Bra jobbat. Det skall vara ordning och reda på forums :bow:

RobbeliRobban
2005-05-09, 06:15
Ibland kan ni väl vänta en liten stund med att låsa/ta bort? har varit med om att ha skapat en helt legitim poll-tråd, fått tråden låst innan ens pollen kommit upp.

AcidSleeper
2005-05-09, 07:02
Dit trådar försvinner när folk inte kan uppföra sig, principen behandlades i inlägget som startade den här tråden så egentligen var det väl ganska dumt av dig att öht fråga.

"Nå, men villkoret - det absoluta villkoret är att ni accepterar att det är moderatorerna som bestämmer. Tjafsa inte med oss. Vi hinner se inlägg ni inte hinner se och då...swisch...rök den tråden. Och vi förklarar det inte."

Men det var jag som startade tråden, varför inte bara ta bort inlägget istället för hela tråden som jag skapat? Jag hade ju en härlig diskussion med Allan!

Lasse Kongo
2005-05-09, 09:53
O ja som ville se va Allan skrev i Persbranttråden, så är den borta idag *screwy*

Grisen
2005-05-09, 10:29
Jag gillar forumet, det är en bra nivå på modsen.

:thumbup:

Jag håller med till fullo, modsen är objektva och konsekventa.

Action
2005-05-09, 11:08
Jag blev nyfiken på vilket forum det är som inte tillåter diskussioner om politik??

Annars är moderatorerna väldigt aktiva på Kolo... Ibland skulle vi behöva låna någon av er till Exhale. :thumbup:

Dumleman
2005-05-09, 11:10
Annars är moderatorerna väldigt aktiva på Kolo...
Ja jag tycker att "allmänt forum" här är en bra förebild för "allmänt forum" på andra forum :).

Action
2005-05-09, 11:14
Ja jag tycker att "allmänt forum" här är en bra förebild för "allmänt forum" på andra forum :).

Här är det ju en väldigt stor aktivitet i den allmäna delen, medans på exempelvis Exhale så förs det inte så mycket diskussioner i allmänt.

Allan
2005-05-09, 16:40
...och ibland åker en tråd som många gillar bara för att en eller två osnutna idioter inte kan hålla en hyfsad nivå...

AcidSleeper
2005-05-09, 16:42
...och ibland åker en tråd som många gillar bara för att en eller två osnutna idioter inte kan hålla en hyfsad nivå...

Då är det väl de som ska straffas och inte de som håller en bra nivå på diskussionen! Fler frekventa varingar kanske är boten!

jwzrd
2005-05-09, 16:45
Då är det väl de som ska straffas och inte de som håller en bra nivå på diskussionen! Fler frekventa varingar kanske är boten!

Alla kan "förlora förståndet" ibland och bli extra arg (särskillt jag), då är det bättre att tråden ryker istället för att en varning utdelas. Var det verkligen något i persbrandt-tråden som du tycker var särskillt viktigt, kanske rent av unikt? Ska jag ringa pressen? *rolleyes*

Jorgen
2005-05-09, 16:47
Det tenderar inte att lugna ner sig för att det varnas och sägs till.
Försvinner tråden så försvinner problemet. Snabbt och effektivt. Efter ett tag så lär sig förhoppningsvis dom som håller på att det inte är lönt.

//Jörgen

der_rickard
2005-05-09, 17:07
Försvinner tråden så försvinner problemet. Snabbt och effektivt. Efter ett tag så lär sig förhoppningsvis dom som håller på att det inte är lönt.

//Jörgen

Helt rätt!

AcidSleeper
2005-05-09, 17:12
Var det verkligen något i persbrandt-tråden som du tycker var särskillt viktigt, kanske rent av unikt? Ska jag ringa pressen?

Jag skapade den! :D

Försvinner tråden så försvinner problemet. Snabbt och effektivt.

Temporär banning är ju alltd ett alternativ också!

Allan
2005-05-09, 17:26
Ibland flyttar vi trådar och rensar dem för att det finns ett allmänintresse. Ibland gör vi inte det. Och eftersom det numer produceras någe så inibängen med nya trådar är det inte möjligt att hinna med. Trådar som spårar ur för mycket kommer ohjälpligt att spolas.
Avstängningar? Jotack, vi snittar väl ett par varningar per dag och ett par avstängningar i månaden.

allan

King Grub
2005-05-09, 17:29
Jag står bakom fem varningar och en ban dom två senaste veckorna och leder därmed ligan. http://bestsmileys.com/tropheys/1.gif

Herkulez
2005-05-09, 18:49
Jag står bakom fem varningar och en ban dom två senaste veckorna och leder därmed ligan. http://bestsmileys.com/tropheys/1.gif
wohoooo bra jobbat, får man fråga vem som blev bannad?

JJ
2005-05-09, 18:58
wohoooo bra jobbat, får man fråga vem som blev bannad?
Thony kanske?

Herkulez
2005-05-09, 19:03
Thony kanske?
oväntat =)

Jorgen
2005-05-09, 19:05
Herk: Det är korrekt att jag har en liten hammare. En Vaughan 16oz. Tycker att man sliter onödigt mycket på handleden med 20oz eller tyngre.

;)

//Jörgen

Allan
Thony kanske?

Nejnej, det är gammalt....

allan

JJ
En Vaughan 16oz.
//Jörgen

:laugh: :laugh:
Närå.

Herkulez
2005-05-09, 19:06
Herk: Det är korrekt att jag har en liten hammare. En Vaughan 16oz. Tycker att man sliter onödigt mycket på handleden med 20oz eller tyngre.

;)

//Jörgen
hehe

äntligen kommenterade du den :D

Jorgen
2005-05-09, 19:06
:laugh: :laugh:
Närå.
Jodå.

Allan
2005-05-09, 19:07

;)

//Jörgen

Jag har en Stanley 16oz. Har haft 20oz. i många år, både Hultafors och Vaughn och titta vilka skador man har i handleden nu....

Edit//Jag bjuder på den...

allan :em:

Jorgen
2005-05-09, 19:07
hehe

äntligen kommenterade du den :D
Tänkte vänta lite till egentligen, men jag hade tråkigt.

:D

//Jörgen

bosse_brutal
2005-05-09, 19:09
http://doityourself.com/ori/200x200/8529943.jpg

Yankeee
2005-05-09, 19:11
Jag har en 20 cm jag också och jag får jävligt ont i handlederna jag med.

Herkulez
2005-05-09, 19:17
Jag har en Stanley 16oz. Har haft 20oz. i många år, både Hultafors och Vaughn och titta vilka skador man har i handleden nu....

Edit//Jag bjuder på den...

allan :em:
skyll på hammaren din runk.....

=)

*Flash*
2005-05-09, 19:20
Tycker faktiskt ni mods kan vara lite "elakare" ibland till och med..

HenrY
2005-05-09, 19:55
Hahahaha nu har till och med Allans tråd spårat!! :laugh:

Ordning i tråden!!
Jag är på DÅLIGT humör idag och jag tvekar INTE på att ge ut varningar! *grr27*

// HenrY

*flex* *innocent* :D

30cm
2005-05-09, 20:03
Jag föreslår att moderatorerna helt enkelt raderar alla trådar och inlägg som inte har ett skit att göra med forumets inriktning. Här ska disskuteras träning och kost. De som vill chatta om något som inte ens har med en aktiv livsstil att göra kan skapa ett eget forum. Visst ska det vara en trevlig stämning men det betyder inte att man kan glömma forumets syfte totalt. Det har som andra sagt gått för långt. Ta tag i det!

Yankeee
2005-05-09, 20:05
Jag föreslår att moderatorerna helt enkelt raderar alla trådar och inlägg som inte har ett skit att göra med forumets inriktning. Här ska disskuteras träning och kost. De som vill chatta om något som inte ens har med en aktiv livsstil att göra kan skapa ett eget forum. Visst ska det vara en trevlig stämning men det betyder inte att man kan glömma forumets syfte totalt. Det har som andra sagt gått för långt. Ta tag i det!

Börja med detta då?

30cm
2005-05-09, 20:12
Var det en fråga till mig? I såna fall förstår jag inte vad du menar.

Baan
2005-05-09, 20:13
Var det en fråga till mig? I såna fall förstår jag inte vad du menar.

men fan, läser beskrivningen av allmänt forum omg wtf

30cm
2005-05-09, 20:21
"Allmänna diskussioner som inte passar i något annat forum."

Jag tycker att allmänt ska användas för trådar som behandlar t.ex. hur man mäter kroppsfett eller vilka gym som är bra. Var man får tag på billiga flygresor, eller vad futurism är för något hör tveklöst inte hemma här.

HenrY
2005-05-09, 20:22
30cm: Almänt forumet är ju till för att just diskutera almänt. Tycker du det är "fel" så gå inte in på almänt då, utan läs bara i de andra delarna.
Tycker almänt på Kolozzeum är det som verkligen skiljer sig från andra forum jag varit på, det som gör att jag gillar kolo mest! :thumbup:

Baan
2005-05-09, 20:28

Jag tycker att allmänt ska användas för trådar som behandlar t.ex. hur man mäter kroppsfett eller vilka gym som är bra. Var man får tag på billiga flygresor, eller vad futurism är för något hör tveklöst inte hemma här.

nyckelordet är just "jag tycker". Sen det du vill ta upp här, det du nämner funkra utmärkt i de andra delarna, såsom träning osv

King Grub
2005-05-09, 20:29
30cm: Allmänt är till för allmänna diskussioner, även sådant som rör modellbygge, musik, dillplantering, fårskötsel och allt som inte har ett smack med träning att göra. Ingen tvingar dig att läsa eller delta i trådar som inte intresserar dig.

Dumleman
2005-05-09, 20:30

Men du får väl som du själv föreslog skapa ett eget forum. Lär bli ett oerhört välbesökt forum.

30cm
2005-05-09, 20:30
Så ni tycker att det är bra att det går mot, eller redan är, Lunarstorm 2?

Jag vill kunna klicka på "new posts" och läsa intressanta texter från alla underdelar. Det finns seriösa trådar även i "Allmänt" och jag tror att en uppstyrning skulle få bort allt blaj och förbättra forumet. Men om ni inte håller med mig kanske jag borde byta forum :(.

Baan
2005-05-09, 20:34

Jag vill kunna klicka på "new posts" och läsa intressanta texter från alla underdelar. Det finns seriösa trådar även i "Allmänt" och jag tror att en uppstyrning skulle få bort allt blaj och förbättra forumet. Men om ni inte håller med mig kanske jag borde byta forum :(.

om majoriteten vill ha lunarstorm 2 vad har du att komma med då? är det så jobbiggt att en liten del av ett stort forum handlar om allt möjligt skit, medan alla andra delar i princip är seriösa och on topic så at säga

Allan
2005-05-09, 20:43
Det finns seriösa trådar även i "Allmänt" och jag tror att en uppstyrning skulle få bort allt blaj och förbättra forumet. .

Det tror inte vi som modererar. Vi tror - nej, vet - att ett relativt fritt Allmänt forum är en av orsakerna till att Kolozzeum faktiskt vuxit istället för att gå samma väg som massor av andra träningsforum. Dessutom är Allmänt faktiskt hårdare styrt än ni kanske tror; det är mycket som bara ligger framme några sekunder innan det antingen rapporteras eller plockas bort.

Vi vet också att aktiviteten i Allmänt spiller över på de andra forumen. Men fortsätt ha synpunkter.

allan

Action
2005-05-09, 20:50

Jag körde nyss en "new posts" på "annat forum".. 3 sidor med olika trådar varav EN var allmänt. Resten är träningsjournaler, medlemsbilder, kost, träning, bodybuilding, athletic fitness, etc....

Jag hänger faktiskt på Kolo mest för den allmänna delen.. Det händer en hel del skoj där..

Ett filter vid "new posts" kanske vore en idé, där man kan välja att inte ta med "almänt"??

30cm
2005-05-09, 20:55
När jag kollade nyss på "new posts" var det fler trådar från "Allmänt" än från "Träning vikter och kondition", Kost och Näring" och "Kosttillskott" tillsammans. Jag tycker att det är ganska jobbigt.

Jorgen
2005-05-09, 20:55
Du kan skriva Exhale Mats. Här finns ingen sådan censur mot andra forum. ;)

Allmänt är en trevlig del av kolozzeum, ett avbrott mot allt det "allvarliga" i dom andra delarna av forumet.

//Jörgen

Karate_kid
2005-05-09, 20:57
När jag kollade nyss på "new posts" var det fler trådar från "Allmänt" än från "Träning vikter och kondition", Kost och Näring" och "Kosttillskott" tillsammans. Jag tycker att det är ganska jobbigt.

men ge fan i att vara i allmänt då ? Det du inte vet någonting om, behöver du ju inte bry dig om ?

Offt: 30cm i lår ?

Jorgen
2005-05-09, 20:58
Då råder jag dig att inte trycka på den knappen.
Alternativt sätta på skygglappar.

Att det är mest aktivitet i allmänt är väl inte så konstigt?

//Jörgen

Dumleman
2005-05-09, 21:03
Så ligger det till hos alla populära forum med en stor, och bred, användarbas.

HenrY
2005-05-09, 21:05
Almänt är kolo´s själ, därmed bastu! :hbang:

Action
Du kan skriva Exhale Mats. Här finns ingen sådan censur mot andra forum. ;)

Allmänt är en trevlig del av kolozzeum, ett avbrott mot allt det "allvarliga" i dom andra delarna av forumet.

//Jörgen

Det pratades så mycket om andra forum så jag spann vidare på det helt enkelt. :D Problemet med länkning till kolo handlade visst om att det är en webshop.. för min del får man gärna länka till kolo på exhale också.. Men jag har inte det slutgiltiga ordet i den saken....

Allmänt är en mycket trevlig del.. När jag har något "allmänt" att komma med så loggar jag direkt in och skriver på Kolo.. Man tänker ju inte och lever inte träning dygnet runt.

Allan
Hehe - jag var också precis inne på "ett annat forum". Det var tre och en halv sida med nya inlägg sen - igår....Här var det fyra sidor med nya inlägg på en och en halv timme. Att merparten hamnar i Allmänt är väl inget konstigt - gillar man det inte så finns det gott om saker i de andra underforumen.
Jag har sett att folk vill att det ska finnas ett mer "seriöst" Allmänt? Hur skulle det funka då? Vem avgör vad som är seriöst? Vi har haft dårtrådar som slutat med oerhört djupa religiösa diskussioner, och vi har haft utrikespolitiktrådar som faktiskt gett folk en smula allmänbildning.
Och nej, jag tycker inte det är Lunarstormvarning här. Det känns nästan en aning kränkande att bli beskylld för det.

allan

30cm
2005-05-09, 21:07
men ge fan i att vara i allmänt då ? Det du inte vet någonting om, behöver du ju inte bry dig om ?

Jag kanske var otydlig då jag sa att jag tror att "Allmänt" kan förbättras.
Det finns seriösa trådar även i "Allmänt" och jag tror att en uppstyrning skulle få bort allt blaj och förbättra forumet.

Offt: 30cm i lår ?
Nej. Varför undrar du?

Jag har sagt vad jag tycker. Det finns ingen anledning att argumentera mot mig eller förolämpa mig.

Allan
2005-05-09, 21:08
Det pratades så mycket om andra forum så jag spann vidare på det helt enkelt. :D Problemet med länkning till kolo handlade visst om att det är en webshop.. för min del får man gärna länka till kolo på exhale också.. Men jag har inte det slutgiltiga ordet i den saken....

Bra att du tog upp det där. Enligt vad vi vet har Exhales ägare inga som helst problem med den typen av länkning. Han skrockade och sa att eventuella länkar till Kolo var hans minsta problem när man såg hur medlemmarnas - och moderatorernas - signaturer såg ut...Så vad är det frågan om?

Jag kan skriva Exhale Exhale Exhale hur många gånger som helst. Pröva att gå dit och skriva Kolozzeum så får ni se vad som händer....

allan
aningen stött

Action
2005-05-09, 21:17
Bra att du tog upp det där. Enligt vad vi vet har Exhales ägare inga som helst problem med den typen av länkning. Han skrockade och sa att eventuella länkar till Kolo var hans minsta problem när man såg hur medlemmarnas - och moderatorernas - signaturer såg ut...Så vad är det frågan om?

Jag kan skriva Exhale Exhale Exhale hur många gånger som helst. Pröva att gå dit och skriva Kolozzeum så får ni se vad som händer....

allan
aningen stött

Jag vet faktiskt inte vem som ligger bakom det där.. Jag ska ta upp det med de andra modsen. Tycker vi ska hjälpa varandra och inte stjälpa varandra! :thumbup:

Jorgen
2005-05-09, 21:32
Jag vet faktiskt inte vem som ligger bakom det där.. Jag ska ta upp det med de andra modsen. Tycker vi ska hjälpa varandra och inte stjälpa varandra! :thumbup:
Det vet jag.

Jag håller med dig till fullo. :thumbup:

//Jörgen

sunkan
2005-05-09, 21:36

:bow:

hasse36
2005-05-10, 07:36
Hehe - jag var också precis inne på "ett annat forum". Det var tre och en halv sida med nya inlägg sen - igår....Här var det fyra sidor med nya inlägg på en och en halv timme. Att merparten hamnar i Allmänt är väl inget konstigt - gillar man det inte så finns det gott om saker i de andra underforumen.
Jag har sett att folk vill att det ska finnas ett mer "seriöst" Allmänt? Hur skulle det funka då? Vem avgör vad som är seriöst? Vi har haft dårtrådar som slutat med oerhört djupa religiösa diskussioner, och vi har haft utrikespolitiktrådar som faktiskt gett folk en smula allmänbildning.
Och nej, jag tycker inte det är Lunarstormvarning här. Det känns nästan en aning kränkande att bli beskylld för det.

allanGenom att ha ett "Seriöst Allmänt" ger man trådskaparen möjlighet att signalera att man vill slippa rumpbilder, Terrierbjäbb från Thony eller bli beskylld för att ligga med Arne.

Skall det vara så svårt att förstå?

Genom att ha ett "Seriöst Allmänt" minskar risken att tråden drunknar i roliga filmklipp, tramspollar och "Vilken Hobbit är du".

Angående Lunarstormvarning
Kanske är det läge att införa begreppet Kolovarning. Detta för att beskriva fenomen som att en tråd... skapad av en moderator... som handlar om "Ordning på forumet"... spårar (om än tillfälligt) till att handla om hammare... och vilka är det då som spårar? Jo, två av moderatorerna.

Lasse Kongo
2005-05-10, 07:58
Äre bara ja som tycker kolos allmänt är jävligt kul, här kan man läsa det mesta och det blir ofta rätt roliga diskussioner, lite roliga inlägg här och där tycker ja ej skadar.

Tycker modsen har bra koll på allmänt utan att bli för stränga, hur kul skulle det vara om allt skulle va helt strikt o fint?

Ni som klagar, hur vill ni att allmänt ska se ut och va ska man kunna läsa där då? Nä, tycker det är mkt bra som det är nu!

mini
2005-05-10, 08:03
Genom att ha ett "Seriöst Allmänt" ger man trådskaparen möjlighet att signalera att man vill slippa rumpbilder, Terrierbjäbb från Thony eller bli beskylld för att ligga med Arne.

Genom att ha ett "Seriöst Allmänt" minskar risken att tråden drunknar i roliga filmklipp, tramspollar och "Vilken Hobbit är du".

Kanske är det läge att införa begreppet Kolovarning. Detta för att beskriva fenomen som att en tråd... skapad av en moderator... som handlar om "Ordning på forumet"... spårar (om än tillfälligt) till att handla om hammare... och vilka är det då som spårar? Jo, två av moderatorerna.
Det går ju faktiskt att anmäla poster och trådar som spårar ur. Ska det vara så svårt att förstå? Sedan är det upp till modsen att agera. Och denna tråd tycker jag är ett exempel på varför vi älskar våra mods.

Herkulez
2005-05-10, 08:09
Genom att ha ett "Seriöst Allmänt" ger man trådskaparen möjlighet att signalera att man vill slippa rumpbilder, Terrierbjäbb från Thony eller bli beskylld för att ligga med Arne.

Kanske är det läge att införa begreppet Kolovarning. Detta för att beskriva fenomen som att en tråd... skapad av en moderator... som handlar om "Ordning på forumet"... spårar (om än tillfälligt) till att handla om hammare... och vilka är det då som spårar? Jo, två av moderatorerna.hasse tanken har aldrig slagit dig att det är så här många vill ha det eftersom moderatorerna inte har gjort nåt åt det?

KIRE
2005-05-10, 08:19
Jag tycker att de 30 mest frekventa postarna i allmänt ska adda varandra på MSN istället. Jag tror det skulle minska nivån meningslösa inlägg till minst hälften.

JJ
2005-05-10, 08:21
Äre bara ja som tycker kolos allmänt är jävligt kul, här kan man läsa det mesta och det blir ofta rätt roliga diskussioner, lite roliga inlägg här och där tycker ja ej skadar.

Tycker modsen har bra koll på allmänt utan att bli för stränga, hur kul skulle det vara om allt skulle va helt strikt o fint?

Jag håller med dig Mongo.

MacLeod
2005-05-10, 09:58
Jag minns en hammare med skaft i mörkt trä, kostade runt 1000-lappen. Finns den kvar att köpa? Ingen risk att den spricker upp?

jwzrd
2005-05-10, 10:02
Jag tycker att man kan börja grina istället om man inte gillar nivån i Allmänt. Läs inte trådar som är ointressanta, startade av användare du vet bara skriver smörja, använd ignore, rapportera poster du tycker verkar suga osv. Alla kan inte få just sin "nivå" samtidigt. Jag skulle tex banna alla som tammefan inte kan konstruera en mening utan särskrivningar, syftningsfel och andra konstiga saker.

JJ
2005-05-10, 10:25
Jag måste göra ett tillägg, det kanske redan nämnts, men det är ju ofta utspårade trådar mynnar ut i riktigt intressanta diskussioner.

jwzrd
2005-05-10, 10:30
Jag måste göra ett tillägg, det kanske redan nämnts, men det är ju ofta utspårade trådar mynnar ut i riktigt intressanta diskussioner.

En bra anledning till att man inte ska vara för hård med att bråka om off topic i Allmänt-delen. Om tråden börjar spåra ur (enligt trådskaparen eller någon annan) så är det ju bara att rapportera skiten till en moderator, kanske be att få tråden splittad (om man nu kan göra så).

Det är ändå bra irriterande med just den här tråden, den person bland moderatorerna som härjar mest om Ordning och Reda Föffan(tm) är Allan. Det är även Allan som oftast kör över sina egna regler. Det håller inte, antingen behövs en spegel eller så inser du (som vi andra redan gjort) att vi gillar att disutera och snacka en jävla massa. Ämnet börjar på ett ställe och fortsätter till något annat, det gillar vi. (Se stycket ovanför för mina förslag på hur man underlättar för andra att se alla diskussioner, en tråd kanske innehåller två intressanta). Inget hetlevrat hycklande om att hålla sig i skinnet och sånt bara, det är extremt fånigt!

Grisen
2005-05-10, 10:39
En bra anledning till att man inte ska vara för hård med att bråka om off topic i Allmänt-delen. Om tråden börjar spåra ur (enligt trådskaparen eller någon annan) så är det ju bara att rapportera skiten till en moderator, kanske be att få tråden splittad (om man nu kan göra så).

Det är ändå bra irriterande med just den här tråden, den person bland moderatorerna som härjar mest om Ordning och Reda Föffan(tm) är Allan. Det är även Allan som oftast kör över sina egna regler. Det håller inte, antingen behövs en spegel eller så inser du (som vi andra redan gjort) att vi gillar att disutera och snacka en jävla massa. Ämnet börjar på ett ställe och fortsätter till något annat, det gillar vi. (Se stycket ovanför för mina förslag på hur man underlättar för andra att se alla diskussioner, en tråd kanske innehåller två intressanta). Inget hetlevrat hycklande om att hålla sig i skinnet och sånt bara, det är extremt fånigt!

Jag håller med dig men det kan bero lite på ämnet. Om trådskaparen skapat ett ämne om t ex trädgårdsskötsel och tråden vänder till en "trädgårdssextråd" då tycker jag att modsen skall gripa in, och de brukar göra det. Men andra mer "svävande" diskussionstrådar de modereras ju inte på samma sätt. Jag tycker att modsen håller bra koll på om trådar "spårar ur", och därmed modererar. Eller att trådarna "utvecklas", och därmed låter dem vara.

jwzrd
2005-05-10, 10:41
Jag håller med dig men det kan bero lite på ämnet. Om trådskaparen skapat ett ämne om t ex trädgårdsskötsel och tråden vänder till en "trädgårdssextråd" då tycker jag att modsen skall gripa in. Men andra mer "svävande" diskussionstrådar de modereras ju inte på samma sätt. Så balansen finns, tycker jag.

Jag tycker det är upp till deltagarna i diskussionen (eller andra på forumet) att avgöra om dom tycker det är över gränsen eller inte. (moderatorerna är naturligtvis människor dom också, så ser det risigt ut så tar dom naturligtvis bort allt skit). Tycker man illa om en post/tråd så rapporterar man den och låter bli att titta på den igen.

Hades
2005-05-10, 10:45
Det är även skillnad på trådar som spårar ur efter bara ett par inlägg och trådar som spårar ur efter man redan har mjölkat ur det mesta ur det ursprungliga ämnet.

Edit: Vilket "No shit, Sherlock"-inlägg detta blev.

Dumleman
2005-05-10, 17:08
Om det är några här som anser att Allänt forum här ska bort så kan ni ju studera sweclockers som har gjort just detta nämligen tagit bort "övriga diskussioner" :). Där har det blivit smärre panik bland många. De startar Övriga diskussioner trådar i underforum t.ex. http://forum.sweclockers.com/forumdisplay.php?s=&forumid=8

Metal_boy_
2005-05-10, 18:26
Allmänt är bra tycker jag. Det är där man liksom skojar och lär känna varandra lite bättre. I början va man mycke på tränings/kostdelarna och frågade mycket, men nu när man vet hur man gör, så sitter man mest på allmänt och hoppar över till dom andra delarna på forumet lite snabbt. Oftast för att hjälpa andra, som är där man själv varit. Tycker det är positivt.

bosse_brutal
2005-05-10, 22:56
tycker allmänt fungerar näst intill perfekt som det är, modsen gör ett utmärkt jobb i att hålla allmänt på en lagom seriös nivå.
visst, det är ett träningsforum, men vill man ha det så strikt så kan man väl skita i allmänt helt och hållet.

Det är ingen som tvingar nån att kolla på nåns skabbiga hund/röv/whatever. nån sa att han tyckte det var synd att många intressanta trådar "drunknar" i mindre intressanta, problemet är att olika personer har olika uppfattning om vad som är intressant/kul.
Föresten är det inte så jävla svårt att klicka sig ett par sidor bakåt i allmänt att man kan täcka senaste dygnet...

jag personligen spenderar mycket mer tid på allmänt än de andra delarna tillsammans, funderar jag på nått, då söker jag, och i 99 fall av 100 finns det redan minst 10talet trådar om exakt samma ämne innan. det var skillnad i början när jag inte kunde så mycket om träning mm, men i nuläget vet jag tillräckligt för att klara mig, och då är det inte lika kul att läsa en ny tråd om "den ultimata ryggövningen" för tionde gången på 2 veckor längre...

bosse_brutal over and out