Visa fullständig version : Black metal rules
Pudzianovski
2005-05-08, 11:36
http://www.nrk.no/img/265342.jpeg
:devil: :hbang:
Megatuttarna
2005-05-08, 11:46
Black metal suger så extremt mycket *** att det inte är sant. Av anledningar som sitter i våra gener. Alla som tycker om black metal behöver en lobotomi till att börja med.
Black metal suger så extremt mycket *** att det inte är sant. Av anledningar som sitter i våra gener. Alla som tycker om black metal behöver en lobotomi till att börja med.
Ord för ord... Kärlek!
Den musik som på 80-talet kallades Black Metal såsom Mercyful Fate, Venom o.dyl., är jäkligt bra. Sen, den "norska black metalen" från ca 1992-1994 är jäkligt bra den med. Men sen kom det band som Emperor och gjorde det hela lite mer melodiöst och "romantiskt", och då blev det bara skit av allting. Då slutade jag lyssna på det. Men det händer fortfarande att man slår på Isengard, Darkthrone, Trelldom eller Horde.
Wörd.
Hoest?
Jorå black aeger,lyssnar lite på Watain,Thor´s Hammer,Marduk,Immortal,Nattefrost och Thunderbolt
Karate_kid
2005-05-08, 16:44
snorren vädras eller ?
Jag är inget större black metal fan, det finns några band jag tycker är bra. Det jag inte förstår med blackmetal är varför artisterna/banden måste vara så jävla störda o se ut som nåra fd. anställda vid spökhuset på grönalund *screwy*
Pffft, Vad ni har missat goa grejer grabbar!
Marduk och destroyer 666 det är grejer det.
Klassiker som Baptism By Fire och Panzer Division Marduk, I am the Wargod och Unchain The Wolves för att bara nämna några!
Jag är inget större black metal fan, det finns några band jag tycker är bra. Det jag inte förstår med blackmetal är varför artisterna/banden måste vara så jävla störda o se ut som nåra fd. anställda vid spökhuset på grönalund *screwy*
det är en del av showen, tyvärr också det som skrämmer bort många..
Fettecke
2005-05-08, 20:11
lyssnar inte så mkt på black... mer deathmetal...
men, som Sonny skrev, Old mans child...
sedan finns ju gudarna: Dimmu Borgir... finns inge bättre band!
men, man får heller inte glömma: Arch Enemy(senare plattor med bruden!), Hypocrisy, Opeth, Samael, Skyfire...
de finns mkt att gotta sig med =D
Fettecke
2005-05-08, 20:12
det är en del av showen, tyvärr också det som skrämmer bort många..
nu vet inte jag va du menar av showen ?, men det är en del av kulturen, texterna handlar oftast om satan, död osv...
ansiktsmålningarna och kläderna speglar oftast dessa...
synd tycker jag, med tanke på att musiken är grym =D
nu vet inte jag va du menar av showen ?, men det är en del av kulturen, texterna handlar oftast om satan, död osv...
ansiktsmålningarna och kläderna speglar oftast dessa...
synd tycker jag, med tanke på att musiken är grym =D
kultur, show - whatever. Jag vill inte kalla black metal för kultur, så djävla spritt är det inte. Med showen menar jag mest att det finns en liten mall för vad black metal är, som du säger, texterna handlar om en viss grej så dte blir en del av showen, kulturen eller vad man nu föredrar för ord. Är nog inte så bra köra romantiska texter och vråla ;)
Jaja....Men TRASH ÄR BÄST! :hbang:
Opeth, som fettecke nämnde är helt fantastiska!
Fettecke
2005-05-08, 20:30
kultur, show - whatever. Jag vill inte kalla black metal för kultur, så djävla spritt är det inte. Med showen menar jag mest att det finns en liten mall för vad black metal är, som du säger, texterna handlar om en viss grej så dte blir en del av showen, kulturen eller vad man nu föredrar för ord. Är nog inte så bra köra romantiska texter och vråla ;)
jag kopplar musiken till satanism, vilket jag tycker är en kultur (wrong?), kanske lite långsökt med tanke på va jag skrev... emn men... :)
iaf, med tanke på va du skrev om romantiska texter och vråla... ta och "köp" dig nån skiva med kristen metal =D, så ska du få "sköna" texter med vrål =D...
iofs så e de helt sunkigt, men vafan =D
jag kopplar musiken till satanism, vilket jag tycker är en kultur (wrong?), kanske lite långsökt med tanke på va jag skrev... emn men... :)
iaf, med tanke på va du skrev om romantiska texter och vråla... ta och "köp" dig nån skiva med kristen metal =D, så ska du få "sköna" texter med vrål =D...
joo men jag menade black metal har vissa normer vad texten ska handla om, finns ett antal teman välja mellan
jag hoppas du inte var seriös med att jag skulle köpa en sån skiva? :)
Pudzianovski
2005-05-08, 20:58
Opeth är knappast black metal. Inte några av de andra banden du nämnde heller.
Kiss körde sin grej...de såg ut som idioter, slipknot kör sin skit och ser ut som idioter, Judas Priest sin grej...vem fan bryr sig så länge man gillar musiken.
Angående black metal som "kultur".
http://www.nrk.no/nyheter/kultur/4648512.html
"90 prosent av førsteårsstudentene i norsk ved universitetet i Roma har valgt å studere norsk, ikke på grunn av Ibsen og Hamsun, men på grunn av den norske black-metal-musikken."
http://www.nrk.no/nyheter/kultur/4644576.html
Se även http://nrk.by.com/nyheter.asp?query=black+metal för att få en inblick i hur mycket utrymme black metal får i norsk media.
Sen kan man tycka vad man vill om utseende, musik och hela imagegrejen. Man har ju ett val.
Fettecke
2005-05-08, 21:08
joo men jag menade black metal har vissa normer vad texten ska handla om, finns ett antal teman välja mellan
jag hoppas du inte var seriös med att jag skulle köpa en sån skiva? :)
jo, de håller jag med om att det är så...
nejdå, självklart va jag inte seriös :)
Opeth är knappast black metal.
Precis, Opeth är ju faktiskt begåvade ;)
Pffft, Vad ni har missat goa grejer grabbar!
Marduk och destroyer 666 det är grejer det.
Klassiker som Baptism By Fire och Panzer Division Marduk, I am the Wargod och Unchain The Wolves för att bara nämna några!
Iofs är Deströyer 666 lite av husgudar för mig,älskar Unchain the wolves,Phoenix rising och terror abraxas
Iofs är Deströyer 666 lite av husgudar för mig,älskar Unchain the wolves,Phoenix rising och terror abraxas
Jo det är grejer det, synd bara att man inte får höra lite sånt på gymmet !
Husgudar är ordet! :)
Corpsepaint är helcoolt! Den allra bästa black metal-skivan är Isengard - Vinterskugge
RobbeliRobban
2005-05-09, 06:12
Cad ligger skillnaden mellan Black och Death metal? När vi ändå är på g. "goth" och doom-metal? Speedmetal? Trashmetal och heavy metal? vad är industrimetal?
Fettecke
2005-05-09, 13:42
Cad ligger skillnaden mellan Black och Death metal? När vi ändå är på g. "goth" och doom-metal? Speedmetal? Trashmetal och heavy metal? vad är industrimetal?
såsom jag tycker att det är...
Doom metal - Candlemass
Speedmetal - tidig metallica, och dyl.
Thrashmetal - tidig slayer
heavymetal - för stort område =D
industri har jag nästan aldrig hört talas om...
Speedmetal - tidig metallica, och dyl.
Håller jag inte med om. Speed metal är för mig band som Dragonforce.
Håller jag inte med om. Speed metal är för mig band som Dragonforce.
Instämmer,speed metal är mer som en föregångare till power medans thrash är föregångaren till döds/black.Thrash är betydligt mer influerad av hardcore medans speed är snabb heavy helt enkelt
Pudzianovski
2005-05-09, 13:48
http://www.metal-archives.com/browseG.php?PHPSESSID=b56683600966fa016033c5e31d4a f56e
Där kan du kolla vad som är vad. Den som bryr sig.
Black metal innehåller ett stort mått: det måste låta jävligt dåligt och trasigt (förutom att det är hård musik). Death metal är rätt annorlunda; jag antar att du hört Hammerfall så om du tänker dig hammerfall men med mycket hårdare gitarrer, i stort sätt bara strupsång av jävligt sura grabbar plus en trummis som går loss i 190 på trummorna. Doom metal låter som en bögig avart på hammerfall, ingen aning om vad det innebär. Thrash/Speed metal är vad tidig metallica kallas, Slayer också? Heavy metal är gammal Judas Priest, ny judas och iron maide kallas ofta för New Wave of British Heavy Metal. Industrimetall, hmm, mer åt Einsturzende Neubauten(eller hur faan det stavas)?
Instämmer,speed metal är mer som en föregångare till power medans thrash är föregångaren till döds/black.Thrash är betydligt mer influerad av hardcore medans speed är snabb heavy helt enkelt
Det är så jag ser det också.
Vi får inte glömma den mycket viktiga genren Grindcore. Grindcore är musik för dom hårda flickorna och pojkarna :D
http://www.metal-archives.com/browseG.php?PHPSESSID=b56683600966fa016033c5e31d4a f56e
Där kan du kolla vad som är vad. Den som bryr sig.
Dem kan ha rätt fel ibland eftersom det är användarna som skickar in info,nått band blev t ex "Extreme Power Metal" vilket är en ickeexisterande genre
Fettecke
2005-05-09, 13:56
Det är så jag ser det också.
Vi får inte glömma den mycket viktiga genren Grindcore. Grindcore är musik för dom hårda flickorna och pojkarna :D
tipsa om lite band så jag får "köpa" nån skiva =D
Pudzianovski
2005-05-09, 13:57
Dem kan ha rätt fel ibland eftersom det är användarna som skickar in info,nått band blev t ex "Extreme Power Metal" vilket är en ickeexisterande genre
Det finna inga rätt eller fel. De beskriver hur bandet låter genom att använda existerande genrer och försöka måla upp en så tydlig bild om möjlig av hur DE tycker det låter. OFTAST har de rätt och mycket bra koll på det.
Du har förstås en lista på vilka genrenamn som är godkända? Som du fått av svenska regeringen?
Nasum är helt ok och även Birdflesh
Pudzianovski
2005-05-09, 13:57
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_heavy_metal_genres
Det finna inga rätt eller fel. De beskriver hur bandet låter genom att använda existerande genrer och försöka måla upp en så tydlig bild om möjlig av hur DE tycker det låter. OFTAST har de rätt och mycket bra koll på det.
Du har förstås en lista på vilka genrenamn som är godkända? Som du fått av svenska regeringen?
Ja,jag är minister i "Korrekt genreplacering och namngivning"s utskottet.Nej men vissta kan metal-archives vara bra men man ska vara vaken och inte köpa allt rakt av som står där
Pudzianovski
2005-05-09, 13:59
Napalm Death är ett utmärkt exempel på Grindcore. Skivan "Scum" (om jag kommer ihåg namnet rätt) tex.
Nasum för i Helvete!!! Sen (som jag ser att folk redan skrivit): Napalm Death. (Nasums skiva: Helvete är mycket bra).
EDIT: skulle nog säga att lite äldre Carcass är grindcore också. Tex skivorna: Reek of Putrefaction, Symphonies of Sickness och Necrotisism....
Fettecke
2005-05-09, 14:07
Nasum för i Helvete!!! Sen (som jag ser att folk redan skrivit): Napalm Death. (Nasums skiva: Helvete är mycket bra).
EDIT: skulle nog säga att lite äldre Carcass är grindcore också. Tex skivorna: Reek of Putrefaction, Symphonies of Sickness och Necrotisism....
har ägt en riktig skiva med Napalm death för snart 5 år sedan... =D... ägen ingen fler som tur är =D
men nu när du påminnde mig om att Nasum va svensk.. avled inte Nasums sångare i naturkatastrofen nu i år ?
Pudzianovski
2005-05-09, 14:07
Carcass - incarnated solvent abuse :hbang:
Black metal innehåller ett stort mått: det måste låta jävligt dåligt och trasigt (förutom att det är hård musik). Death metal är rätt annorlunda; jag antar att du hört Hammerfall så om du tänker dig hammerfall men med mycket hårdare gitarrer, i stort sätt bara strupsång av jävligt sura grabbar plus en trummis som går loss i 190 på trummorna. Doom metal låter som en bögig avart på hammerfall, ingen aning om vad det innebär. Thrash/Speed metal är vad tidig metallica kallas, Slayer också? Heavy metal är gammal Judas Priest, ny judas och iron maide kallas ofta för New Wave of British Heavy Metal. Industrimetall, hmm, mer åt Einsturzende Neubauten(eller hur faan det stavas)?
Vet inte om metallica även tidig sådan var speed metal även om jag ofta hör folk kalla dom för det, thrash skulle jag själv säga. Finns massa gamla tyska metalband som spelade speed och i vissa fall spelar fortfarande som inte alls låter likt som metallica. Reserverar mig lite att speed kan betyda något annat över atlanten :D
bra förklaring av dödsmetal hehehe
Pudzianovski
2005-05-09, 14:08
har ägt en riktig skiva med Napalm death för snart 5 år sedan... =D... ägen ingen fler som tur är =D
men nu när du påminnde mig om att Nasum va svensk.. avled inte Nasums sångare i naturkatastrofen nu i år ?
Jo.
Jo :(((((((
Pudzi> :hbang: :hbang:
Alltså när banden börjar deathgrowla slutar jag lyssna.
Nått nytt har man lärt sig: Hade ingen aning vad grindcore var.
Alltså när banden börjar deathgrowla slutar jag lyssna.
Dr. Jwzrd rekomenderar dig att söka testosteron-plåster och lyssna på Kent. ;)
Dr. Jwzrd rekomenderar dig att söka testosteron-plåster och lyssna på Kent. ;)
*antecknar i min att göra-lista*.
Det finns inget botemedel för tondövhet, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig som gentjänst nu när du så snällt hjälpt mig med mitt problem.
*antecknar i min att göra-lista*.
Det finns inget botemedel för tondövhet, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig som gentjänst nu när du så snällt hjälpt mig med mitt problem.
Haha Ouch!
The Somberlain
2005-05-09, 16:54
Jaja....Men TRASH ÄR BÄST! :hbang:
Hehe, jag brukar kalla mina låter "trash-metal" =)
grisbil3n
2005-09-28, 21:10
Bump o aaaargh!
Det vänder sig i min ondskefulla mage när jag ser hur folk smutskastar en underbar musikstil. Det känns som om de som har kastat skit på bm i denna tråden och även i allmänhet är de som diggar refrängsmusik som Nightwish (förlåt) och verkligen älskar medryckande och glada melodier och dylikt och vars enda kontakt med black metal skett via dc++ och sedan tror man att man har stenkoll och har bildat sig en jävligt objektiv uppfattning. Black metal är ju en jättestor genré för att uttrycka sig milt, det finns väldigt många band och bland dessa finns massa olika typer av bm samt hybrider osv. Larvigt som fan o placera musik i fack, speciellt hårdrock men black metal tycker jag man kan särställa.
Det finns en drös bm band som gör musik som är jävligt välspelad, mångfacetterad osv, att säga att alla black metal musiker är dåliga är ju bara jävligt korkat. Det finns även jävligt primitiv bm som jag tycker man kan anse är jävligt bra då man kompenserar med en jävligt gedigen atmosfär och någonting som man kanske inte kan sätta fingret på, Burzum känns som ett bra exempel, inte alltför obskyrt heller så folk kanske har hört. Sedan så finns det ju band som är skitdåliga på alla sätt men så är det ju med all musik?
Hoppas disskusionen fortfarande känns aktuell :em:
Jag kan bara inte haja hur man kan kasta skit på nåt bara för att man tycker att ljudbilden är alldeles för hård och brutal. Det finns fan guldkorn inom all musik om man håller sig utanför MTV sfären, vore fint om man kunde medge detta och inte såga en hel jävla genré bara för att man hört ett par låtar på måfå som inte faller en i smaken...
Finns ju ett par hårda kristna band, är alla sunkiga? Mortification är ett jävligt kristet band som är jävligt bra, i min mening då...
Pudzianovski
2005-09-28, 21:13
Bump o aaaargh!
Finns ju ett par hårda kristna band, är alla sunkiga? Mortification är ett jävligt kristet band som är jävligt bra, i min mening då...
Crimson Moonlight oxå.....och Extol (dock lite mer nu metal) ....
Hur fan hittade du den här tråden... :D
grisbil3n
2005-09-28, 21:16
Ja menar de.
Hehe, alldeles för mycket fritid blir svaret på den frågan.
HookersUnited
2005-09-28, 21:17
Extol har några riktigt bra låtar. :hbang:
Rock'nRoll
2005-09-28, 21:54
Den där bilden på Hoest är fejk bara så ni vet. Ni som tippsar om grindcore band.. Varför nämner ni inte Terrorizer? Dom enda två grindskivorna som behövs är World downfall och Scum.
By the way 1: Old mans child och Dimmu Borgir är INTE black metal.
By the way 2: Jag är (i konkurans med Grisbil3n) lätt mest true på det här forumet!
Pudzianovski
2005-09-28, 21:57
Den där bilden på Hoest är fejk bara så ni vet. Ni som tippsar om grindcore band.. Varför nämner ni inte Terrorizer? Dom enda två grindskivorna som behövs är World downfall och Scum.
By the way 1: Old mans child och Dimmu Borgir är INTE black metal.
By the way 2: Jag är (i konkurans med Grisbil3n) lätt mest true på det här forumet!
Den bilden är från NRK officiella hemsida iaf.
Tur att du är true. Vi andra får nöja oss med att vara false. *popcorn*
bosse_brutal
2005-09-28, 22:01
http://www.viking.virkelighed.dk/fjender/black.htm
Rock'nRoll
2005-09-28, 22:11
Den bilden är från NRK officiella hemsida iaf.
Tur att du är true. Vi andra får nöja oss med att vara false. *popcorn*
Jag var på Inferno 2003 så jag är 100% säker på min sak. Hur true är inte jag? :D
The Somberlain
2005-09-28, 23:02
Hur true är det inte med nitar inpiercade i pungen?
Rock'nRoll
2005-09-28, 23:03
Hur true är det inte med nitar inpiercade i pungen?
Ojoj, så true att inte ens jag är det.
grisbil3n
2005-09-28, 23:04
Har också hört från alla möjliga håll att den ska vara fejk, I feel the wind I push it in ffs.
Var det någon som inte hade sett denna än? ;)
http://ruthlessreviews.com/top10/10blackmetal2.html
#9 är för underbar.
grisbil3n
2005-09-29, 00:13
Var det någon som inte hade sett denna än? ;)
http://ruthlessreviews.com/top10/10blackmetal2.html
#9 är för underbar.
Favorit i repris, 9# är dråplig. Och jag som gillar Graveland dessutom :em:
Det är få band som har hållit stilen utan felsteg av typen som presenteras i länken :P
tacka vet jag "sex machineguns" japansk metal :P
http://www.sexmachineguns.com/
lyssna på: "tekken 2" och "high speed samurai" :D
och så ser de ju så coola och häftiga ut med *rolleyes*
http://www.sexmachineguns.com/gif/member.gif
hangatyr
2005-09-29, 06:24
visst är det kultur: allt skapat av människan är kultur. fast för att gå halvvägs: låt oss kalla det subkultur. Black metal är oerhört komiskt, därmed itne sagt att jag tycker det är dåligt, tvärtom: bombastisk djävulsmusik är fantastiskt bra, så länge musiken ligger på rätt sida av parodi-gränsen.
Din förbannade hädare!! :D
Någon som verkigen kan peka på en tydlig gräns mellan black och death? Många band byter stil var eller varannan platta. Lyssna på hallowed be thy name av Cradle of Filth, så blir det ganska uppenbart varför black/death/whatever äger heavy metal, kan inte för mitt liv förstå hur man kan ranka Maidens variant före :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.