Visa fullständig version : Liggande benlyft
Jag tycker det är svårt att få kutrygg då man kör liggande benlyft för mage. Provar att hålla händerna under ändan, lägga nåt stöd där m.m., men då man kör på ganska tung vikt så känns det nästan omöjligt att inte svanka. Jag provade att luta mig lite med axlarna och huvudet mot väggen, och då kände jag att jag träffade magen bättre. Men då undrar jag, ger det samma effekt som om jag hade lyckats hålla ryggen kutad liggande? Eller blir det en lite annan sorts övning?
Shadow Warrior
2005-05-07, 07:34
Jag tycker det är svårt att få kutrygg då man kör liggande benlyft för mage. Provar att hålla händerna under ändan, lägga nåt stöd där m.m., men då man kör på ganska tung vikt så känns det nästan omöjligt att inte svanka. Jag provade att luta mig lite med axlarna och huvudet mot väggen, och då kände jag att jag träffade magen bättre. Men då undrar jag, ger det samma effekt som om jag hade lyckats hålla ryggen kutad liggande? Eller blir det en lite annan sorts övning?
Varför skulle du villja undvika att svanka ryggen? I bottenläget kommer nämligen belastningen ifrån att magmusklerna kontraherar för att motverka att höften roteras. Prova att svanka och FIXERA ryggen istället så kommer du verkligen förstå vad jag menar (nästan bara statiskt för magen då).
Benlyft är en väldigt dum övning för magen.. Magen har absolut ingenting med höftböjning att göra. Den har som uppgift att böja bålen och inget annat. Det enda du får ut av benlyft är en starkare höftböjarmuskel och statisk träning för magen som är ganska ineffektiv+att svanka inte är särskilt bra för dina ryggdiskar.
Kör någon övning där du verkligen kontraherar magen utan onödigt svank... t.ex. crunches.
Shadow Warrior: Hmm, vet inte om jag hängde med :/
Scheggi: Men jag har upplevt att magen kan isoleras bra under benlyft, åtminstone då jag körde på lättare vikter. Men nu när jag tränat upp magen bättre och behöver tyngre vikt, så upplever jag att det blir svårt att isolera magen. Och det jag vill veta är hur man bäst kan undvika just det du nämnde; aktivering av höftböjarna och svank.
Jag kör benlyft för nedre delen av magen. Vet ingen övning som är bättre för det ändamålet. Och det är alltså liggande jag menar, inte hängande eller dylikt.
Scheggi: Men jag har upplevt att magen kan isoleras bra under benlyft, åtminstone då jag körde på lättare vikter. Men nu när jag tränat upp magen bättre och behöver tyngre vikt, så upplever jag att det blir svårt att isolera magen. Och det jag vill veta är hur man bäst kan undvika just det du nämnde; aktivering av höftböjarna och svank.
dylikt.
Det du tycker att det "tar" är egentligen bara bildning av en massa mjölksyra för att magen tränar statiskt för att den fungerar som stabilisator i den övningen. Kom ihåg att magen rör inte inte sig ett dugg om man nu inte svankar vilket inte är att rekommendera. Jämför det med när du t.ex. kör bicepscurl då man tränar muskeln både excentriskt och koncentriskt, varför inte göra likadant med magen? Det du gör med magen i benlyft är ungefär som att stanna i mitten av ett rakt marklyft och känna hur din korsrygg/erector spinae gnäller av mjölksyran=statisk träning. Inte så effektiv träning eller hur?
Så jag tycker fortfarande att du bör ersätta övningen med någon form av crunch som arbetar i magens rörelselängd för en effektiv träning. Kom ihåg att det är den excentriska fasen som ger mest.
+ En för stram/stark höftböjarmuskel (iliopsas om jag kommer ihåg rätt) som du verkar vara på väg att skaffa dig kan ge dig en taskig hållning genom att skjuta bak höften och du svankar för att kompensera.
Jag tycker att benlyft är en bra magövning, brukar få rejält med träningsverk i magen av den. Håll en hantel mellan fötterna också.
Kör höftlyft istället(om det inte är den som ni menar med benlyft men tror inte det), tar granterat bra på magen. Ligg på rygg med benen uppåt och tryck upp höften. Ser ut som om man ligger och juckar... ;)
Kör liggande benlyft istället, det är inte många som fixar upprät benlyft - om man kör rätt. Ha en lutning på ca 45 grader mot golvet och ha utsträckta armar i utgångsläget, drar även upp fötterna så att låren nästan ligger mot magen (fosterställning?).
Du kan tänka dig att utgångsläget börjar med att den allra lägsta punkten i korsryggen inte tar i underlaget (motsats till svank). Sedan drar du upp dig med fokus att dra knäskålarna i armhålan. Point simple point blank :D
Asså, är det nån som har läst vad jag har skrivit överhuvudtaget? *grr27*
OK, man får köra som man vill men det finns mycket bättre övningar än benlyft. Magen kan endast böja bålen dammit! Så jag hajar inte hur ni kan tycka att ni får ordentlig träning av benlyft som egentligen inte har nåt med magen att göra.... Aja, jag får ta några djupa andetag och lugna ner mig.
P.S Jag försöker rädda era ryggar också D.S
OK, man får köra som man vill men det finns mycket bättre övningar än benlyft. Magen kan endast böja bålen dammit! Så jag hajar inte hur ni kan tycka att ni får ordentlig träning av benlyft som egentligen inte har nåt med magen att göra.... Aja, jag får ta några djupa andetag och lugna ner mig.
Sålänge jag har en naprapat som tränare så har jag inget att oroa mig för vad gällande övningen ifråga :D
Hmm, ja, det känns som att det blivit en ganska förvirrad tråd :P
Det jag kör är att jag ligger på rygg på golvet. Håller händerna under ändan. Håller lätt böjda ben, och höjer fötterna från ca 10 centimeter ovanför golvet till 30-40 centimeter ovanför golvet.
Snackar du om mitt förslag eller?
Om du gjorde det så missförstod du, gör du bara övningen rätt så är det en bra magövning. Om du inte tror på det så får du väl ta ett snack med Simon Bakkioui, som är bl.a. HBKs och Drottsjukgymnast, eftersom det var han som lärde mig övningen.
Scheggi, har du nåt bra tips på nån övning för nedre magen?
Prova höftlyften, den tar nedre delen av magen.
Crounches.
Shadow Warrior
2005-05-07, 20:51
Och? Vem bryr sej om mag muskulaturen inte får FROM i just den övningen? Det främsta syftet med magträning är att stärka magen och höfmusklerna inte att bygga massa eller få en "maximal peak kontraktion". Nu kan ju våra mål vara olika givetvis men jag vill då inte ha någon onödig massa runt midjan.
Därför rekomenderar jag alltid hängande benlyft (för styrka) och som övning nr2 maskin crunches för att få till en optimal PC av abdominis.
Doctor Snuggles
2005-05-07, 23:02
Det du tycker att det "tar" är egentligen bara bildning av en massa mjölksyra för att magen tränar statiskt för att den fungerar som stabilisator i den övningen. Kom ihåg att magen rör inte inte sig ett dugg om man nu inte svankar vilket inte är att rekommendera. Jämför det med när du t.ex. kör bicepscurl då man tränar muskeln både excentriskt och koncentriskt, varför inte göra likadant med magen? Det du gör med magen i benlyft är ungefär som att stanna i mitten av ett rakt marklyft och känna hur din korsrygg/erector spinae gnäller av mjölksyran=statisk träning. Inte så effektiv träning eller hur?
Så jag tycker fortfarande att du bör ersätta övningen med någon form av crunch som arbetar i magens rörelselängd för en effektiv träning. Kom ihåg att det är den excentriska fasen som ger mest.
+ En för stram/stark höftböjarmuskel (iliopsas om jag kommer ihåg rätt) som du verkar vara på väg att skaffa dig kan ge dig en taskig hållning genom att skjuta bak höften och du svankar för att kompensera.
Bull. Vad tror du korsryggen gör under ett marklyft? Arbetar dynamiskt?
Sorry, den hålls statisk under hela lyftet. Det är andra muskler som står för själva upprätandet.
Hmm.. undrar om någon någonsin byggt en stor rygg med marklyft?
Att arbeta statiskt är en utmärkt träningsform. Särskilt för muskler som inte har ett så stort rörelseomfång (eller inte heller ska ha det), t.ex. magen.
Fettecke
2005-05-07, 23:08
personligen tror jag inte på att lägga en vikt på benen och arbeta, kör hellre med en polare som "kastar" ner benen åt dig, och du håller emot...
ligg raklång på en bänk, håll i ovanför huvudet , benen utanför bänken... sedan fäll upp benen -> bli nerkastad -> håll emot och pressa upp benen
de tar grymt på magen, bättre än med en hantel hängandes tycker jag.
WHITEFOLKS
2005-05-07, 23:24
Finns många som kör "crunches" i cable som i stort sett bra böjer höften. Jag tycker att det känns mycket bättre när man bara drar "ihop" magen även fast rörelsen inte blir lika "lång". (fnuttmani)
personligen tror jag inte på att lägga en vikt på benen och arbeta, kör hellre med en polare som "kastar" ner benen åt dig, och du håller emot...
ligg raklång på en bänk, håll i ovanför huvudet , benen utanför bänken... sedan fäll upp benen -> bli nerkastad -> håll emot och pressa upp benen
de tar grymt på magen, bättre än med en hantel hängandes tycker jag.
Men man ska följa med ner en bit med benen innan man börjar hålla emot, annars så är det nästan omöjligt för ens kamrat at trycka enr benen. Det är inte mening att han ska behöva anstränga sig så mycket heller. Har sett många göra fel på denna övningen så ville bara förtydliga. Så man ska nästan ända ner i golvet med fötterna.
kör hellre med en polare som "kastar" ner benen åt dig, och du håller emot...
En helt utmärkt övning om man vill riskera skador när man tränar sina höftböjare. :hbang:
De flesta jag har testat som kör den övningen har dessutom svaga magmuskler när man väl låter dem köra riktiga magövningar.
Åse Columbus
2005-05-08, 13:21
En helt utmärkt övning om man vill riskera skador när man tränar sina höftböjare. :hbang:
De flesta jag har testat som kör den övningen har dessutom svaga magmuskler när man väl låter dem köra riktiga magövningar.
THANK YOU!!!!
Sen ...e de ingen här som har lärt sig att använda balansboll för magen??
Den ger en träningsvärk som ingen annan!!!
Ame...jag förstår den övningen du talar om...om du menar att du håller benen stilla ovanför kroppen o sedan lyfter höften mot taket i en mycket liten rörelse...o den e oxå bra, men inget slår bollen..promise!!
Åse
Exakt vad för skada är det man riskerar att få när man kör denna övning? Vi kör nämligen ofta denna övning på kampsportsträningarna, och riskerar jag att skada mig så hoppar jag gärna över den.
Inte jag iaf :) , ska man bara ligga på den och göra situps eller?
Åse Columbus
2005-05-08, 15:00
Inte jag iaf :) , ska man bara ligga på den och göra situps eller?
börja med denna artikel
http://www.*******.com/training/articles/aug01/pd_swiss_ball_8-21-01.asp
sen kan du söka på google för ...swiss ball...eller ...balansboll..
THANK YOU!!!!
Den ger en träningsvärk som ingen annan!!!
Ame...jag förstår den övningen du talar om...om du menar att du håller benen stilla ovanför kroppen o sedan lyfter höften mot taket i en mycket liten rörelse...o den e oxå bra, men inget slår bollen..promise!!
Åse
Den jag menade ja :thumbup:
Boll har jag kört ibland men inte så mycket, skulle kanske prova att köra mer med den.
Åse Columbus
2005-05-08, 17:07
Den jag menade ja :thumbup:
Boll har jag kört ibland men inte så mycket, skulle kanske prova att köra mer med den.
try this one
http://www.balansboll.nu/ovningar/crunch.html
then this one...
http://www.balansboll.nu/ovningar/sidorullning.htm
åse
try this one
http://www.balansboll.nu/ovningar/crunch.html
then this one...
http://www.balansboll.nu/ovningar/sidorullning.htm
åse
Ska testa de övningarna, verkar bra. Intressant sida.
Fettecke
2005-05-08, 18:37
jag vet inte om jag håller med dig där =D
"riktiga" magövningar som jag ser det är crounches, och sådanam samt den övning du nyss sågade :p
jag personligen tycker att den övning du kallar skadorisk är bra övning, det känns verkligen att man tränat magen efter 4 set...
sedan vet jag inte riktigt hur dina försökskaniner har tränat magen, om de bara kört den så e det ju kanske inte de bästa... allsidig träning är ju viktig för bra mage.
förutom den övningen, så kör jag crounches med vikt på bröstet(80-100kg)... har inte hittat nån fler övning som jag verkligen tycker om ännu...
Bull. Vad tror du korsryggen gör under ett marklyft? Arbetar dynamiskt?
Sorry, den hålls statisk under hela lyftet. Det är andra muskler som står för själva upprätandet.
Hmm.. undrar om någon någonsin byggt en stor rygg med marklyft?
Att arbeta statiskt är en utmärkt träningsform. Särskilt för muskler som inte har ett så stort rörelseomfång (eller inte heller ska ha det), t.ex. magen.
Asså please, jag vet att korsryggen arbetar statiskt i ett marklyft, just DÄRFÖR använde jag det som exempel på hur statisk träning känns för att framhäva min poäng.
Sen kan man ju diskutera hur länge som helst om hur man ska träna magen, dvs statiskt eller koncentriskt och excentriskt men jag föredrar där man tränar i rörelseomfånget och inte särbehandlar magen. Det beror ioförsig på vad man är ute efter... och jag är ute efter massa och ett fett sexpack.
Exakt vad för skada är det man riskerar att få när man kör denna övning? Vi kör nämligen ofta denna övning på kampsportsträningarna, och riskerar jag att skada mig så hoppar jag gärna över den.
När man kastar ner benen så är det bla ruggigt svårt att hålla ryggen rak och man svankar jättelätt. Det utsätter din nedre diskar för stort tryck och du är på bra väg att skaffa dig problem. Som sagt, jag gillar inte alls den övningen.
Om man nu vill träna magen statiskt så finns det bättre övningar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.