Visa fullständig version : Mjölk?
Hej!
Är det någon större skillnad på att dricka mellanmjölk istället för minimjölk under deff ? Är nämnligen laktosintollerant och den enda laktosfria mjölken som finns är mellanmjölk. *flex*
Tack på förhand!
King Grub
2005-05-06, 16:47
Är det någon större skillnad på att dricka mellanmjölk istället för minimjölk under deff ?
11.8 kcal från fett är skillnaden.
Förutsatt att den laktosfria mellanmjölken har samma energisammansättning som den vanliga mellanmjölken då?
Detta är Arlas:
Arlas Laktosfria har:
Energi 160 kJ/40 kcal
Protein 3,8 g
Kolhydrat 2,8 g
varav laktos < 0,01 g
Fett 1,5 g
Vitamin B12 0,4 µg 40 % av RDI*
Kalcium 120 mg 15% av RDI*
* Rekommenderat Dagligt Intag (RDI)
Produkten innehåller galaktos.
Nej, det var det inte, Arlas minimjölk
Per 100 g
Energivärde 140 kJ/35 kcal
Protein 3,4 g
Kolhydrat 5 g
Fett < 0,1 g
Vitamin A 45 µg 6% av RDI
Vitamin D 0,38 µg 8% av RDI
Riboflavin 0,14 mg 9% av RDI
Vitamin B12 0,4 µg 40 % av RDI
Kalcium 120 mg 15% av RDI
Jod 14 µg 9% av RDI
King Grub
2005-05-07, 04:47
Värdena på förpackningen är avrundningar. SLV har dom exakta värdena.
11.8 kcal från fett är skillnaden.
Okay, men jag bör inte skippa mjölken helt. Är kanske bättre att få i sig lite mer energi än ingen mjölk alls ?
Mjölk= protein, kalcium, magnesium, kalium, Vit-B12 mm.
Okay, men jag bör inte skippa mjölken helt. Är kanske bättre att få i sig lite mer energi än ingen mjölk alls ?
Det är ju ingen större skillnad i energin så mjölken kan du ha kvar ett bra tag till.
Det är ju ingen större skillnad i energin så mjölken kan du ha kvar ett bra tag till.
Okay bra :D Mjölken är min last ;D lever på mjölk (inte bokstavligt talat)
King Grub
2005-05-07, 19:40
Kalciumet i mjölken gör att mer fettenergi följer med ner i toaletten. 1800 mg kalcium gör att 350 kJ från fett följer med ut i avföringen.
Int J Obes Relat Metab Disord. 2005 Mar;29(3):292-301. Effect of short-term high dietary calcium intake on 24-h energy expenditure, fat oxidation, and fecal fat excretion.
Kalciumet i mjölken gör att mer fettenergi följer med ner i toaletten. 1800 mg kalcium gör att 350 kJ från fett följer med ut i avföringen.
Int J Obes Relat Metab Disord. 2005 Mar;29(3):292-301. Effect of short-term high dietary calcium intake on 24-h energy expenditure, fat oxidation, and fecal fat excretion.
OKay, det är ju positivt, eller ? *flex*
King Grub
2005-05-07, 19:53
Om du vill förbruka fettenergi utan att göra mer än att gå på toaletten så. ;)
Talar studien om VILKET fett som hamnar i stolen ?
Det känns ( alltså ingen absolut kunskap ) som om det vore de mättade fettsyrorna som bäst bildar komplex med kalciumet.
Om du vill förbruka fettenergi utan att göra mer än att gå på toaletten så. ;)
mjo men toaletten är mysig.. där kan jag läsa mina politiktidningar i lugn och ro ;) sedan tränar jag ju 5 dagar i veckan, minst
King Grub
2005-05-07, 20:00
Talar studien om VILKET fett som hamnar i stolen ?
Det känns ( alltså ingen absolut kunskap ) som om det vore de mättade fettsyrorna som bäst bildar komplex med kalciumet.
Inte i abstraktet. Men: "There were no effects on blood cholesterol, free fatty acids, triacylglycerol, insulin, leptin, or thyroid hormones."
Inte i abstraktet. Men: "There were no effects on blood cholesterol, free fatty acids, triacylglycerol, insulin, leptin, or thyroid hormones."
Vilket borde vara förväntat. Kroppen vet ju inte ens om att detta fett åker igenom tarmarna ut i andra ändan. Det skulle vara som ifall någon skulle äta 9 g fett ( 350 kj ) mindre en period och få effekt på blodprofilen.
Det skulle ju vara synnerligen olämpligt ifall dessa 9 g var de mer speciella fettsyrorna som EPA och DHA.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.