handdator

Visa fullständig version : Motionscyckel ist för promenad

KP_
2005-05-06, 11:44
Tjena
Ibland när det tar emot att gå ut och ta en promenad på morgonen så önskar jag hellre att kunna köra samma sorts träning hemma så jag undrar om det
går att få en morgoncyckeltur innan frukost på motionscyckel lika effektiv i fettförbrännande syfte som en morognpromenad innan frukost? Vilken hastighet bör man då ligga på i medel om man vill cyckla runt en timme. Någon som har en aning?

Hej hopp

bear.flowertwig
2005-05-06, 11:52
Tjena
Ibland när det tar emot att gå ut och ta en promenad på morgonen så önskar jag hellre att kunna köra samma sorts träning hemma så jag undrar om det
går att få en morgoncyckeltur innan frukost på motionscyckel lika effektiv i fettförbrännande syfte som en morognpromenad innan frukost? Vilken hastighet bör man då ligga på i medel om man vill cyckla runt en timme. Någon som har en aning?

Hej hopp

Självklart!

När jag pluggade läste jag ofta DN sittande på motionscykeln på morgonen. Perfekt för att slippa skitväder, dessutom skonsammare mot min rygg och knän :thumbup:

Rätt motstånd är ju bara att prova sig fram till. Själv skulle jag rekommendera pulsklocka, ovärderligt till mycket men inte minst om du vill kolla att du ligger på samma nivå. Finns enkla varianter från ett par hundra lappar och uppåt. Har haft min Polarklocka (http://www.polar.fi/polar/entry.html) i 6-7 år, grymt nöjd.

Fettecke
2005-05-06, 11:58
motståndet är ju relativt till personen som sitter på cykeln
jag håller inte samma tempo som en proffscyklare direkt =D

en sak jag lärt mig är att reglera motståndet, tungt en stund, lättare en bit... medel en bit... på så sätt så orkar man ganska bra, även om man känner sig helt sönderkörd efter 20 min, så klarar man ändå hela passet om man ger sig fan på det!...
spinning i princip...

KP_
2005-05-06, 12:11
Självklart!

När jag pluggade läste jag ofta DN sittande på motionscykeln på morgonen. Perfekt för att slippa skitväder, dessutom skonsammare mot min rygg och knän :thumbup:

Rätt motstånd är ju bara att prova sig fram till. Själv skulle jag rekommendera pulsklocka, ovärderligt till mycket men inte minst om du vill kolla att du ligger på samma nivå. Finns enkla varianter från ett par hundra lappar och uppåt. Har haft min Polarklocka (http://www.polar.fi/polar/entry.html) i 6-7 år, grymt nöjd.

Precis så tänker jag också! Vore skönt att slippa det risigt vädret emellanåt och iställer kunna sitta hemma o läsa en tidning eller kolla på en film kanske! Sen blir det också roligare om man byter om lite, inte kör enbart promenader.
På min motionscyckel har jag redan pulsmätare som verkar vara ganska pålitligt så det är inga problem, men runt vilken puls % ska man ligga då för att optimera förbränningen?

MVH

KP_
2005-05-06, 12:15
motståndet är ju relativt till personen som sitter på cykeln
jag håller inte samma tempo som en proffscyklare direkt =D

en sak jag lärt mig är att reglera motståndet, tungt en stund, lättare en bit... medel en bit... på så sätt så orkar man ganska bra, även om man känner sig helt sönderkörd efter 20 min, så klarar man ändå hela passet om man ger sig fan på det!...
spinning i princip...

Fast det måste väll vara bättre för förbränningen och muskelnedbrytningen att ligga på en jämn puls/hastighet när man kör lågintensiv förbränningsträning på tom mage. Fast jag kan hålla med om att man verkligen måste ge sig fan på det att man ska klara det, det känns tyngre att cyckla än att promenera.
Men det jag undrade var vilken puls/hastighet man bör ligga på för att likna en promenad så mycket som möjligt.

MVH

King Grub
2005-05-06, 12:19
men runt vilken puls % ska man ligga då för att optimera förbränningen?

MVH

60-65% av Vo2Max för tränade individer, dvs runt 75% av maxpuls, eller strax under. Promenadtempo optimerar alltså inte fettförbränningen.

bear.flowertwig
2005-05-06, 12:21
Precis så tänker jag också! Vore skönt att slippa det risigt vädret emellanåt och iställer kunna sitta hemma o läsa en tidning eller kolla på en film kanske! Sen blir det också roligare om man byter om lite, inte kör enbart promenader.
På min motionscyckel har jag redan pulsmätare som verkar vara ganska pålitligt så det är inga problem, men runt vilken puls % ska man ligga då för att optimera förbränningen?

MVH

Ja eller läsa läxorna, laga mat, bygga modellflygplan...he he ;)

Ska du köra över en längre tid, 45 min eller mer skulle jag ligga nånstans runt 60-65%. Förr när jag gick morgonpromenader kom jag inte upp i mer än 60% och det verkar ju folk nöja sig med...
Själv har jag slutat helt med promenader(ineffektivt om man ser till resultat/tid) och kör intervaller men det är ju en annan sak. Funkar dock också klockrent på cykel, varning för kollaps efteråt bara :thumbup:

KP_
2005-05-06, 16:47
60-65% av Vo2Max för tränade individer, dvs runt 75% av maxpuls, eller strax under. Promenadtempo optimerar alltså inte fettförbränningen.

Så att cyckla eller promenera i en timme med ca 75% av maxpuls är det optimalaste för fettförbränningen? Och när du säger att promenadtempo inte maximerar fettförbränningen så menar du att man ligger på för låg puls? Om jag fattat det rätt! :)

King Grub
2005-05-06, 16:48
Ja x 3. Dock är löpning är en effektivare fettförbrännare än cykling, även på samma intensitet och pulsnivå.

KP_
2005-05-06, 16:50
Ja eller läsa läxorna, laga mat, bygga modellflygplan...he he ;)

Ska du köra över en längre tid, 45 min eller mer skulle jag ligga nånstans runt 60-65%. Förr när jag gick morgonpromenader kom jag inte upp i mer än 60% och det verkar ju folk nöja sig med...
Själv har jag slutat helt med promenader(ineffektivt om man ser till resultat/tid) och kör intervaller men det är ju en annan sak. Funkar dock också klockrent på cykel, varning för kollaps efteråt bara :thumbup:

Ja, listan kan göras lång :)

Om det blir morgoncyckling så blir det runt 1 timme och ska försöka hålla mig på runt 65-70% av maxpuls om jag klarar av det.
Ska även testa intervaller hade jag tänkt, vilken tid på dagen är bäst att slänga in dom? Och hur nära innan/efter måltid?

bear.flowertwig
2005-05-07, 19:07
Ja, listan kan göras lång :)

Om det blir morgoncyckling så blir det runt 1 timme och ska försöka hålla mig på runt 65-70% av maxpuls om jag klarar av det.
Ska även testa intervaller hade jag tänkt, vilken tid på dagen är bäst att slänga in dom? Och hur nära innan/efter måltid?

Eftersom jag i första hand är ute efter det den långvariga effekten över dygnet när jag kör intervaller bryr jag mig mindre om när jag kör dem. Men det är ju tidseffektivt att lägga in dem på morgonen(om det är gym senare på dan tex) om man pallar. Dock viss skillnad att köra backträning som en frustande tjur nästintill kollaps och att ta en morgonpromenad i raskt tempo och njuta av vårsolen... Variera dig! Ett generellt bra tips för att trivas med träningen. Och se där, en moralkaka fick du på köpet :thumbup:

Angående mat så kör jag dem som med gymträning 1-½ timme efter mat ungefär. Du uppnår ju iaf inte "fasta" under dan så att du kommer ha nytta av nån extra förbrännande effekt(som efter en natts sömn). För det måste du gå utan mat allt för lång tid.

nin
2005-11-08, 20:12
Ja x 3. Dock är löpning är en effektivare fettförbrännare än cykling, även på samma intensitet och pulsnivå.

Okej, men är det stor skillnad? För jag funderar på köpa en motionscykel att ha hemma istället för att köra morgoncykling innan frukost. Trött på att vara ute och gå jämt.

King Grub
2005-11-08, 20:16
Den bästa motionsformen är den du trivs med.

Jämför man löpning med cykling vid samma intensitet är den maximala fettförbränningen 28% högre vid löpningen/gången än vid cyklingen (Metabolism. 2003 Jun;52(6):747-52).

nin
2005-11-08, 20:36
Okej, tack! Ska nog köpa en cykel så man får mer variation.
Tack Grub, *yourock*

nin
2005-11-08, 20:38

För mig som inte är tränad alls, hur mycket ska jag ligga på för optimal fettförbräning och hur räknar jag ut detta?

King Grub
2005-11-08, 21:54
För otränade personer ligger intensiteten för maximal fettförbränning på 47-52% av VO2Max.

Ditt VO2Max kan beräknas genom t ex ett Coopertest:

http://www.brianmac.demon.co.uk/gentest.htm

Lalla
2005-11-09, 07:55
Häpp, ca 75% av maxpuls?!

Själv tycker jag att det är något högt, framförallt om man vill hålla igång en stund innan frukost. Det är ju klart, jag tittar på snittpulsen under ett pass, försöker ligga ganska konstant under passet men, men...
Kan kanske bero på att jag inte är så vältränad som jag tror också. Tycker mig sett att 1-1,5h och runt 65%maxHF fungerar bäst för mig, om jag kör hårdare innan frukost känner jag mig bara tunn/urlakad efteråt. Antar att allt glykogen är tömt då... Grub, é jag rätt ute?

King Grub
2005-11-09, 08:10
En natt sömn tömmer inte muskelglykogenet på något sätt, men däremot kan 90 minuters hårt träning minska depåerna rejält. Optimal fettförbränning nås fortfarande vid en intensitet av 60-65% av Vo2Max för tränade individer.

Daniel-san
2005-11-09, 15:05
En natt sömn tömmer inte muskelglykogenet på något sätt, men däremot kan 90 minuters hårt träning minska depåerna rejält. Optimal fettförbränning nås fortfarande vid en intensitet av 60-65% av Vo2Max för tränade individer.

Tränade individer, syftar du då på konditionstränade individer? Har du lite mer kött på benen för vilka faktorer som spelar in i fettförbränningseffekten och hur pass välutvecklade dessa faktorer behöver vara för att ha taket på 60-65%?

King Grub
2005-11-09, 15:24
Personer som regelbundet idkar konditionsträning och har en kondition som är bättre än en person som inte tränar konditionsträning. Det behöver inte var elitidrotssmän, utan "moderately trained" (Achten et al. (2002)).

Slartibartfast
2006-01-17, 14:45
Jämför man löpning med cykling vid samma intensitet är den maximala fettförbränningen 28% högre vid löpningen/gången än vid cyklingen (Metabolism. 2003 Jun;52(6):747-52).

Beror detta på att man inte använder överkroppen vid cykling?

King Grub
2006-01-17, 15:08
Armar och axlar kan inte använda fett som bränsle över huvud taget.

Det är inte känt, om den ytterligare oxiderade FA vid löpning i jämförelse med cykling kommer från adipös vävnad, circulerande TAG eller IMTAG. Mekanismerna bakom är också okända, men möjligen kan en lägre katekolaminrespons genom rekrytering av mindre mängd muskelmassa vid cykling resultera i reducerat aktivering av lipolysen. Vidare är antalet muskelfibrer som rekryteras vid cykling färre i jämförelse med löpning, vilket ökar den metabola stressen på varje enskild rekryterad fiber, vilket i sin tur kanske enbart kan regleras medökad kolhydratoxidation.

maRRtin
2006-02-26, 23:16
Armar och axlar kan inte använda fett som bränsle över huvud taget.

Såvida man inte är inuit :)

maRRtin
2006-02-26, 23:22
Bah hann inte edita

http://www.ur.se/vetenskap/502