handdator

Visa fullständig version : Svank!

Matte_Maiden
2005-05-05, 18:13
Tjenixen!

Jag undrar om ni har några bra knep för att kunna lära er att svanka maximalt i bänkpress. Jag är ute efter att lyfta tungt (kör SL/BP) och därför är inte muskelkontakt eller liknande prioriterat, det är maximal vikt som ska upp helt enkelt.

Tacksam för svar!

jwzrd
2005-05-05, 18:23
OT:
Tror du har mycket större möjligheter att förbättra dina resultat genom special- och komplementövningar.

Matte_Maiden
2005-05-05, 21:47
OT:
Tror du har mycket större möjligheter att förbättra dina resultat genom special- och komplementövningar.

Okey. Lite exempel? Jag ska börja med klossträning på söndag eller onsdag. Tack för svaret. :)

lill biffen
2005-05-06, 08:20
Tryck ner axlarna i bänken och pressa upp svanket med benen. Funkar bra för mig.

z_bumbi
2005-05-06, 10:03
Matte_Maiden: Inget av detta ska testas innan SM, då bör du ha ungefär samma grundteknik som du har idag så att du inte tappar några kilo på att träna in något nytt så här sent.

Jobba upp svanken varje gång du tränar genom att pressa häcken närmare skulderbladen, du kommer att tappa en del styrka i början men du kommer att bli rörligare/få lättare att hålla svanken.
Att stretcha över ett "rör" är inte heller det helt ovanligt.

Se samtidigt till att du stärker musklerna i området så att du inte får några problem av den ökande rörligheten, kör ryggresningar med betoning på den rullande rörelsen t ex.

stahlberg
2005-05-06, 12:02
Som komplement till föregående inlägg :

Somliga är födda med en mycket rörlig rygg, och får helt naturligt en bra "brygga" (svank) i bänkpress. Andra kan - med lite envishet - träna sig till en betydligt bättre svank än de har naturligt.

Jag håller med Z_Bumbi om att detinte är värt att ändra på tekniken NU, med några få veckor kvar till SM. Däremot kan du öva in ökad svank senare. Inget hindrar dig från att PRÖVA redan nu, men det troliga är att det ändå tar en tid att öva in den nya tekniken.

Ökad svank ("brygga") ger fördelen att lyftvägen blir kortare. En nackdel kan dock vara känsligare teknik, det kan bli viktigare att sänkningsplatsen är exakt den rätta. En annan sak blir att det blir ännu kinkigare hur långt mot klykorna man ligger på bänken. Jag har för mig (men jag kanske tar fel) att du lyfter ut stången själv. Framförallt om man har väldigt mycket svank är detta närapå omöjligt. Det är svårt att ta ut stången utan att axlarna flyttar sig och den maximala svanken blir mindre.

Det är inte ens säkert att man lyfter mest med maximal svank. Det är ännu viktigare att man "får in" skulderbladen, och FRAMFÖRALLT att man lyckas få ett bra "stöd av benen".

Fantomen
2005-05-06, 12:09
Jobba upp din svank säger du. Ja, jag kanse kan ge några råd, de brukar ju säga att jag har extrembrygga de som har sätt mig lyfta (tävlar).

1. Träna upp styrkan i korsryggen,baksida axlar etc så att du inte drar på dig onödiga skador, är lätt att göra det vid stor svankning.

2. Stretcha korsrygg, mage, höfter(är faktiskt involverade vid svanken) och då menar jag inte någon 5 minuters stretching, utan en rejäl stretching, låt det ta tid. Testa att gå upp i brygga på golvet och se hur långt du kan komma. Stå sedan kvar i det läget när du kommit upp i en stabil brygga. Ju längre du kommer i denna ställnig, desto bättre kommer du även att kunna svanska på en bänk.

Och för övrigt så tror jag du kan börja med detta redan nu, går ju inte på en dag att bli bra på att svanka, så det kommer nog inte att komma som någon chock för dig! Lycka till!

Matte_Maiden
2005-05-07, 12:43
Tack för alla svar! Ska checka lite nästa pass!