Logga in

Visa fullständig version : Fett & kolhydrater

Tulork
2005-05-05, 08:54
Jag undrar hur jag ska kunna tareda på hur många gram fett samt kolhydrater min kropp behöver dagligen under min viktnedgång. Vet hur många kcal jag ska ha, men hur ska rästen fördelas??

Om mig:

21år
133kg
190cm

Måndag: Gå, styrketräna
Tisdag: Gå styrketräna
Onsdag: Gå, springa
Torsdag: Gå, styrketräna
Fredag: Gå, styrketräna
Lördag: Gå MKT
Söndag: gå, Springa

lill biffen
2005-05-05, 08:57
Aldrig hört talas om vila?

Tulork
2005-05-05, 09:00
Aldrig hört talas om vila?

Jo. Har inget jobb osv, komvux e slut nu, så jag gör inget annat än att träna. efter det e jag inaktiv hela dagarna...

lill biffen
2005-05-05, 09:02
Okej. *innocent*

King Grub
2005-05-05, 09:09
Jag undrar hur jag ska kunna tareda på hur många gram fett samt kolhydrater min kropp behöver dagligen under min viktnedgång. Vet hur många kcal jag ska ha, men hur ska rästen fördelas??

Antingen fördelar du makronutrienterna i gram räknat eller i energiprocent. Har du ett fixerat proteinintag (säg 2.5-3 g per kilo och dygn) och ett fixerat fettintag, så blir resten kolhydrat.

Tulork
2005-05-05, 09:13
Antingen fördelar du makronutrienterna i gram räknat eller i energiprocent. Har du ett fixerat proteinintag (säg 2.5-3 g per kilo och dygn) och ett fixerat fettintag, så blir resten kolhydrat.

ja, men jag har inget fixerat fett eller kolhydratsintag. protein käkar jag ungefär 1gram per kg. Hur ska jag fördela resten?

King Grub
2005-05-05, 09:18
Ett gram protein per kilo kroppsvikt och dygn är alldeles för lite. Det är vad en icke-tränande behöver för att må bra och ha hälsan.

Öka till minst två.

Sedan lägger du dig på ett fettintag på minst 0.5 g per kilo kroppsvikt och dygn. Mer är inte fel. 1 gram är utmärkt. Mängden får bero lite på hur mycket kolhydrat du behöver för att fungera och må bra - vissa behöver mer, andra mindre. En bra fördelning av fettsyror är också viktig.

När du fördelat ovanstående är resten kolhydrat, tills du kommer upp till önskat energiintag.

Varje gram protein och kolhydrat ger 4.1 kcal, varje gram fett 9.3 kcal.

Tulork
2005-05-05, 09:19
Ett gram protein per kilo kroppsvikt och dygn är alldeles för lite. Det är vad en icke-tränande behöver för att må bra och ha hälsan.

Öka till minst två.

Sedan lägger du dig på ett fettintag på minst 0.5 g per kilo kroppsvikt och dygn. Mer är inte fel. 1 gram är utmärkt. Mängden får bero lite på hur mycket kolhydrat du behöver för att fungera och må bra - vissa behöver mer, andra mindre.

När du fördelat ovanstående är resten kolhydrat, tills du kommer upp till önskat energiintag.

Varje gram protein och kolhydrat ger 4.1 kcal, varje gram fett 9.3 kcal.

har du tittat hur mkt jag väger? 133kg, det blir mkt protte det du. svårt som fan o få i sig det....

King Grub
2005-05-05, 09:21
har du tittat hur mkt jag väger? 133kg, det blir mkt protte det du. svårt som fan o få i sig det....

Jag väger nästan 50 kilo mindre än du, och jag tycker det är svårt att hålla mig under 250 gram protein. ;)

Vad är svårt?

100 gram pasta + 1 glas mjölk + 1 burk tonfisk = minst 50 gram protein.

Bara ett exempel. 50 gram per mål behöver du inte.

Fredrik_
2005-05-05, 09:36
Bara utav nyfikenhet: Borde inte proteinmängden vara relaterad till muskelvikt/"lean weight" eller något liknande snarare än till kroppsvikt? Det är väl för underhåll av musklerna som proteinet är mest viktigt i styrkesammanhang i alla fall, och det bör väl inte ha att göra med hur mycket fett man släper runt på.

King Grub
2005-05-05, 09:42
Jo, men 1 gram per kilo kroppsvikt är lååågt i vilket fall som helst, och vid energiunderskott blir det viktigare att hålla upp proteinintaget för att minska eller undvika proteinkatabolism.

"higher amount of protein than normal during energy restriction may attenuate and perhaps even completely prevent lean mass losses"

Protein Requirements and Supplementation in Strength Sports, Nutrition 2004;20:689–695.