handdator

Visa fullständig version : Döda utan lagar?

hobbitar
2005-05-03, 19:21
Skulle ni kunna döda någon annan person om det inte fanns några lagar?

Jense
2005-05-03, 19:21
oja, flera

Fartman
2005-05-03, 19:23
förmodligen, det hade man säkert dom flesta kunnat om man växt upp utan lagar och ett samhälle där man kunde döda folk man blev sur på

Dumleman
Alla kan döda men frågan är om man vill. Kommer alltid finnas någon sorts "lag". Är det inte svea rikes lag är det djungelns lag eller öga för öga, tand för tand så döda vem som helst kommer man aldrig att få göra ostraffat.

reinholdsson
Nej, mitt samvete och moraliska värderingar hade inte tillåtit det.

Shadow Warrior
2005-05-03, 19:25
Jag hade i allafall övervägt att döda person X. Men min moral hade nog hindrat mej, sen är jag ju alldeles för snäll med *grr27*

Jense
2005-05-03, 19:26

utan lagar hade din mor, syster, mormor och farmor alla blivit våldtagna. och utan straffsamhälle, vem skulle straffa gärningsmännen då?

hobbitar
2005-05-03, 19:26
Jag hade nog haft svårt för att döda någon, kanske misshandlat men inte dödat. Beror iof på vad personen har gjort.

reinholdsson
2005-05-03, 19:28
utan lagar hade din mor, syster, mormor och farmor alla blivit våldtagna. och utan straffsamhälle, vem skulle straffa gärningsmännen då?

Jag skulle be dig såklart ;)

s_himself
2005-05-03, 19:29
Jag vet en just nu jag skulle slita ut alla inälvor på och hänga upp personen i en husknut och sätta en motorsåg i huvudet...

Prankie
Nej, jag lever i lugn och harmoni. ;)

Jense
Jag skulle be dig såklart ;)

då får du hosta fram deg! 50 spänn och en medwhurst

Allan
2005-05-03, 19:36
Inte ens i "laglösa" samhällen lever man utan normer.

allan

Sonny
2005-05-03, 19:52
ja

palme
2005-05-03, 20:09
Som om lagarna hindrar mig från att göra det nu, ifall jag verkligen skulle vilja göra det så är den personen död.

We make our own rules! :thumbup:

Nismo
2005-05-03, 20:09
Aldrig någonsin.

Spinkot
2005-05-03, 20:15
Lätt,vet flertalet människor jag hade haft ihjäl om farbror blå inte knackat på dörr´n dan efter,skulle nog vara lättare att ta hand om eventuella arga efterlevande än hela sveriges polismakt

palme
2005-05-03, 20:16
Lätt,vet flertalet människor jag hade haft ihjäl om farbror blå inte knackat på dörr´n dan efter,skulle nog vara lättare att ta hand om eventuella arga efterlevande än hela sveriges polismakt

Hahaha! Du har uppenbarligen aldrig hört talas om blodshämnd. Pågår i generationer och århundraden.

Spinkot
2005-05-03, 20:20
Hahaha! Du har uppenbarligen aldrig hört talas om blodshämnd. Pågår i generationer och århundraden.

de jag tänker på har inga släktingar som jag är rädd för

Zakath
2005-05-03, 20:28
Nej.

Förstår inte hur folk kan vara så dumma i huvudet att de tror att de skulle kunna döda en massa folk bara för att "det inte finns några lagar".

mini_Arnold
2005-05-03, 21:27
självklart!

Bolio
2005-05-03, 21:29
Hur fan kan det finnas ett samhälle utan någon lag? Ingen lag är också en lag. Att bestämma sig för att inte ha någon lag är ju just en lag. Lagar finns alltid, det enda problemet med dagens lagar är att dom är nedskrivna och inga förbrukningsvaror.

Dipshit
2005-05-03, 21:32
klart.. skulle kunna döda alla terror-taliban-apor långsamt.. TILL EXEMPEL

kimonque
2005-05-03, 21:47
ja! vissa förtjänar inte att leva!

Elajt
2005-05-03, 21:52
Skulle vilja, vet många som jag vill döda nu bara på rak arm, många fler om jag tänker efter.

Men förmodligen så skulle man väll inte klara av det när man väl står där.

Kaboffastar
2005-05-03, 21:56
Hur fan kan det finnas ett samhälle utan någon lag? Ingen lag är också en lag. Att bestämma sig för att inte ha någon lag är ju just en lag. Lagar finns alltid, det enda problemet med dagens lagar är att dom är nedskrivna och inga förbrukningsvaror.

Är det en lag att ha ett samhälle utan lagar eller vad menar du ?
Lyder lagen : "Det finns inga lagar i det här sammhället" Låter inte som en lag to me :)

Loke
2005-05-03, 21:58
Njae, inte av hat eller sug efter hämd. Kanske av andra skäl. Makt och sånt. Det kan säkert alla döda för.

kimonque
2005-05-03, 22:53
Njae, inte av hat eller sug efter hämd. Kanske av andra skäl. Makt och sånt. Det kan säkert alla döda för.

Du kan klättra ännu ett steg,
det gäller att kämpa för sin lycka.
Man vill ju få det bättre
& ännu mera deg.

kom igen - inte för hämnd, utan makt?

Baan
2005-05-03, 22:57
Många kan säkert mörda när man är förbannad men för att mörda kallblodigt krävs ett visst psyke, antigen tränign såsom militärer tränar eller att man är lite psykiskt sjuk själv. När det gäller eldhandvapen så gäller det att träna på mål som liknar människor, det visade sig vara ganska katastrofalt att ha runda mål i övingssammanhang i det militära sådär runt första/andra världskriget. Soldaterna kunde lätt skjuta på målen, men när dom väl kom ut i strid sen så hade många stora problem med att skjuta på andra människor. Löst idag med måltavlor som är betydlgit mer verklighetstrogna :)

backflash
2005-05-03, 22:59
Är det en lag att ha ett samhälle utan lagar eller vad menar du ?
Lyder lagen : "Det finns inga lagar i det här sammhället" Låter inte som en lag to me :)

jo det är det :) ... relativist kritik vs universalist (ang HR) ~ Rel: Man kan inte applicera HR överallt då det strider mot vissas kultur, dvs det finns inga universella regler som alla hade kunnat följa (e.g. mot tortyr osv). Universalist (Tesón) note mot detta: att det inte finns några regler/lagar är en lag i sig.

att den inte låter som en lag är inget argument i sig, lagar är ord.

eller på eng ang 1sta. paragrafen.

By such an argument, the relativists portray themselves in a quite a ambivalent way as they bluntly argue that there is no such thing as a transboundary legal or moral standard yet they set one by saying such a thing (Tesón in Hayden, 2001, 385). (the philosophy of human rights -tror jag den heter, den är inte hemma för tillfället)

aliquis
2005-05-03, 23:05
ja

kimonque
2005-05-03, 23:08
Lyder lagen : "Det finns inga lagar i det här sammhället" Låter inte .. lag to me :)

paradox? :)

Kwon
2005-05-03, 23:22
Sen kan man ju också spekulera i detta...

I och med detta system (inget straff för mord), så är det ju möjligt att man hade varit tvungen att döda en hel del, i självförsvar, för att undvika upprepade mordförsök.

Hade vi haft ett system utan straff för mord, så hade säkerligen många individer utnyttjat det. Många hade säkert fröjdats och jublat!

Låt oss säga att man kommer i konflikt med vissa gynnare, som antagligen ej skulle ge upp i första taget utan skulle gå så långt som mord, hade man endast slagit personen/erna medvetslös/a?

Hade man inte avslutat det första gången hade det säkerligen blivit många fler försök.

En sak är säker, det hade blivit kaos.

Om man kan misshandla och döda utan straff, hade nog folk beväpnat sig när de gått ut på gatan.

Fast vapeninnehav kanske skulle varit olagligt då? :D

Om så vore fallet hade iaf alla Självförsvars-skolor varit fulla med elever! :)

-

En annan tanke som dyker upp, är chefer och anställdas relationer under detta system.

Arne Persson
2005-05-03, 23:25
Folk som tex Hörbymördaren hade man nog kunnat gå ganska långt med.

scythe
2005-05-03, 23:27
+1

Kwon
2005-05-03, 23:37
Nu när jag tänker efter mer på frågan Hobbitar, så är det ju en ruggig tanke.

Tänk dig ett samhälle utan lagar, vad hade hänt?

Jo vissa individer hade väl skapat egna lagar (likasinnade)

För i ett samhälle utan lagar, så är det viktigt att man håller sig med likasinnade och helst i större grupp (safety in numbers).

Med tanke på vissa människor, så hade världen blivit helt galen.

Tror många som aldrig skulle röra ett vapen tidigare känt sig tvungna att beväpna sig för att kunna försvara sig.

Det går inte att vara passiv eller visa sig svag i ett sådant samhälle, om man skulle vilja överleva mer än en vecka. De som värderar livet hade nog beväpnat sig OCH dödat folk i självförsvar, endast för att kunna överleva.

Rånare, Mördare, Galna människor etc etc

Det hade blivit eldstrider på gatorna non-stop!

-

Denna ekvation då

Nattklubb + Alkohol + Inga lagar = ?

Kul att vara vakt vid en sådan situation? :)

Fartman
2005-05-03, 23:46
Denna ekvation då

Folk skulle nog hålla sig i skinnet ganska bra när dom vet att om dom inte sköter sig så tar dom stora vakterna(ja då skulle vakterna vara riktiga badboys)och kör dom i köttkvarnen

Bengan
2005-05-03, 23:48
Denna ekvation då

Fel på ekvationen
Nattklubb + Alkohol = inga lagar

Bolio
2005-05-03, 23:52
Kan någon vara snäll och be KEBABÄTARESTAR eller vad fan han nu heter låta mig vara ifred?

Annars ligger det till som kimonique sa: ingenting är också någonting. Folk verkar glömma bort det där hela tiden. Till exempel när man frågar någon "vad gör du?" och människan svarar "inget, du då?". Det där tyder ju på en fullständig schizofreni inom den mänskliga språkmaskinen.

Vi gör alltid någonting, allting fungerar (men inte alltid på det viset man hade tänkt sig), allting existerar (i obestämd form), ingenting är också någonting. Etc.

Jense
2005-05-03, 23:54
Kan någon vara snäll och be KEBABÄTARESTAR eller vad fan han nu heter låta mig vara ifred?

Annars ligger det till som kimonique sa: ingenting är också någonting. Folk verkar glömma bort det där hela tiden. Till exempel när man frågar någon "vad gör du?" och människan svarar "inget, du då?". Det där tyder ju på en fullständig schizofreni inom den mänskliga språkmaskinen.

Vi gör alltid någonting, allting fungerar (men inte alltid på det viset man hade tänkt sig), allting existerar (i obestämd form), ingenting är också någonting. Etc.

men din dumma (sk)-(t)-(sl)urk, du fattar väl att det är förkortat och slungat genom miljontals kräkhål innan det blev så

vad gör du

"jag gör inget ovanligt" till "inget speciellt" till "inget"

fattar du nu? svetze eller vad han heter kanske skrev en rad om det

AFanatic
2005-05-03, 23:58
Till exempel när man frågar någon "vad gör du?" och människan svarar "inget, du då?". Det där tyder ju på en fullständig schizofreni inom den mänskliga språkmaskinen.

Äh..så där säger man ju bara för man inte vill tala om vad man gör, alternativt inte visa att man är lat o degar framför valfri burk...right? Även fast man är helt på det klara med att man visst gör något. Språklig lathet, själslig osäkerhet och annan gojja - bara välja o vraka.

Jense
2005-05-03, 23:58
Äh..så där säger man ju bara för man inte vill tala om vad man gör, alternativt inte visa att man är lat o degar framför valfri burk...right? Även fast man är helt på det klara med att man visst gör något. Språklig lathet, själslig osäkerhet och annan gojja - bara välja o vraka.

bra, fortsätt håna honom. så kommer han av sig i sitt hat mot kebabhästen

AFanatic
2005-05-04, 00:00
Kebab är ju gott ju. Skulle jag kunna döda för..ho ho

Edde_1
2005-05-04, 06:55
Tror jag inte jag skulle kunna.

Konstigt att så många tror att dom klarar av det :confused:

Hade det varit fråga om nått pälsdjur eller någon kattunge hade säkert de flesta svarat nej *screwy*

mini_Arnold
2005-05-04, 06:57
Tror jag inte jag skulle kunna.

Konstigt att så många tror att dom klarar av det :confused:

Hade det varit fråga om nått pälsdjur eller någon kattunge hade säkert de flesta svarat nej *screwy*
Jo du har rätt.. jag tycker mer synd om en okänd katt eller hund än om en okänd människa.
Vet inte varför det är så för mig..
Det är lätt att döda när man är förbannad, svåra kommer sen att man ska leva med det, sägs det.

Loke
2005-05-04, 07:01
Du kan klättra ännu ett steg,
det gäller att kämpa för sin lycka.
Man vill ju få det bättre
& ännu mera deg.

kom igen - inte för hämnd, utan makt?

Tja, jag kan aldrig påminna mig att jag har velat döda någon för hämd. Det är inte min stil, om jag någonsin fick en sådan tanke skulle jag bli arg på mig själv. Men om någon är så viktig att det skulle ge mig mycket makt i någon form att döda honom, så får han skylla sig själv. Då är han med på leken.

Bolio, måste du ta frågan så djupt? Alla här (med kanske nåt undantag) fattar att ett samhälle utan lagar är omöjligt. Men det hindrar inte oss att fantisera lite.

Edde_1
2005-05-04, 07:05
Jo du har rätt.. jag tycker mer synd om en okänd katt eller hund än om en okänd människa.
Vet inte varför det är så för mig..
Det är lätt att döda när man är förbannad, svåra kommer sen att man ska leva med det, sägs det.

Kommer ihåg första gången jag sköt en gråsparv, usch vad jag mådde dåligt då *cry*

Kwon
2005-05-04, 07:31
Folk skulle nog hålla sig i skinnet ganska bra när dom vet att om dom inte sköter sig så tar dom stora vakterna(ja då skulle vakterna vara riktiga badboys)och kör dom i köttkvarnen

Klart det finns folk som håller sig i skinnet! Men det finns ju också individer som irriterar sig på vakterna så till den grad att det blir tokigt (Stureplan anyone?) även med lagar.

Hur det skulle bli med ett system utan lagar kan vi ju bara spekulera över :D

-

Jag skulle nog kunna göra det om jag blev tvungen (självförsvar), men det är inget jag skulle göra om någon skulle förolämpa eller irritera mig LOL!

Men du vet ju hur det var förr när lagarna var mindre civiliserade, ta tex revolvermännen (live by the sword, die by the sword).

Man kanske skulle kunna överleva en eller två anfall, men tänk att leva i ett sådan samhälle, där man var tvungen att titta bakom ryggen hela tiden.

Det blir ju vissa tvungna till även idag (även MED lagar)

Tål att tänkas på! :)