handdator

Visa fullständig version : Gröna Drinkar ?

Catherin
2005-05-03, 08:35
Jag är dålig på det här med grönsaker. Jag har en jouicepress som jag behöver använda lite oftare för att göra mina egna "gröna drinkar".

Jag såg ett reklaminslag på tv-shop där de blandade massor med grönsaker ihop med frukt för att få bort grönsaksmaken ?

Hur gör ni era egna gröna drinkar så att de blir drickbara och en del av vardagen ? Tips och recept mottages tacksamt .

Mental
2005-05-03, 09:50
Jag har fixat morotsjuice någon gång, men mer avancerad än så är jag inte :)

Men morotsjuice är knasigt gott enligt mig,

Tomten
2005-05-03, 13:13
Då är ju frågan, varför tvinga i dig gröna drinkar överhuvudtaget?

Vitamintillskott och lite grönsaker och frukt till måltiderna borde väl räcka utmärkt? Det smakar ju också bra mycket bättre än mosade grönsaker. *screwy*

Catherin
2005-05-03, 14:06
Men jag vill känna känslan av att vara "duktit" som gör mina egna gröna drinkar.. *rolleyes*

Jag tror det är mer nyttiga vitaminer och mineraler från råa grönsaker än proccesade tabletter ? Typ broccoli,selleri,rödbetor osv.

Är jag helt fel ute då ?

Morotsjouicen pressar jag själv och slipper misstänka att det är något socker i utan den är ren och fräsh..

Socker försöker jag undvika så mycket jag bara kan då jag blir helt utslagen efter ett tag och orkar inte göra något... Jag har blivit kolhydratberoende på gamla dagar och tappar all energi av det vita "giftet"... *morrar*

jwzrd
2005-05-03, 14:08
Du är helt rätt ute med att frukt och grönsaker är nyttigare än piller. Oändligt mycket nyttigare. Men inte behöver du väl göra äckliga drinkar av det? ;)

Kolla lite goda recept på tex rödbetor, det funkar bra att bara koka och äta rakt av. Vissa föredrar att ha smör på också; kanske ändrar nyttighetsgraden en smula dock :D

Catherin
2005-05-03, 14:17
Jo, men grejen är den att om man blandar äckliga råa grönsaker med viss frukt som typ vattenmelon så skall tydligen fruktsmaken ta överhanden och så får man i sig typ,rödbetorna,broccolin,spenaten på köpet... :)

Har ni inte sett tv-reklamen med den där "lilla" mixern som de gör både pastasåser,smooties,och allt möjligt i.

Där gör de nyttiga drinkar men jag har missat att skriva upp vad de blandar i grönsaksdrinkarna som de blandar både frukt och grönsaker...tänkte att någon hade varit på hugget och "härmat" efter och kunde dela med sig. *s*

Nästa gång jag ser reklamen ska jag försöka ha penna och papper brevid mig så jag kan skriva upp vad de nyttiga drinkarna innehåller.... :naughty:

MyungChul
2005-05-03, 21:40
vet inte riktigt om jag bryr mig om vad dom säljer för skräp på tv-shop..
du kan ju testa några frukter med riktigt stark smak

bear.flowertwig
2005-05-09, 00:43
Smidigaste sättet att göra morotsjuice? Finriva och sen pressa?

Doctor Snuggles
2005-05-09, 02:04
Det funkar bra. Fast det gäller att hålla sig borta från grönsaker som har en genomträngande smak. Minns dock inte riktigt vilka det är.
Men när det gäller frukter så brukar äpple vara bra, ananas också. Vattenmelon har jag inte provat.

z_bumbi
2005-05-09, 09:44
Jo, men grejen är den att om man blandar äckliga råa grönsaker med viss frukt som typ vattenmelon så skall tydligen fruktsmaken ta överhanden och så får man i sig typ,rödbetorna,broccolin,spenaten på köpet...

Släng ner en grönsak i råsaftcentrifugen, mata sen på med någon frukt. Smakar den färdiga produkten bra? Ja. Skriv upp receptet.
Nej. Släng i ner mer frukt av samma typ eller testa någon annan i samma sörja.
Upprepa avsmakandet.

Nästa steg är att köra två grönsaker på samma gång.

Lime- och/eller citronjuice är bra på att döda vissa smaker.

Det finns annars receptböcker med grönsaks- och fruktdrinkar.

Personligen tycker jag grönsaksjuice är krångligt och det smakar oftas inget vidare, att diska en råsaftcentrifug varje gång man ska få i sig grönsaker känns inget som jag någonsin kommer att hålla på med.
Det är nog bättre att lära sig laga mat där grönsakerna inte dominerar lika mycket om man nu inte gillar grönsaker.