handdator

Visa fullständig version : Band of Brothers

Megatuttarna
2005-05-02, 20:33
Rekommenderar den här serien om 10 delar. Den är så sjukt jävla bra. Fy fan alltså, kan inte slita mig från skiten.

Froddan
2005-05-02, 20:35
Vet, tack ändå. :thumbup:

JJ
2005-05-02, 20:35
Rekommenderar den här serien om 10 delar. Den är så sjukt jävla bra. Fy fan alltså, kan inte slita mig från skiten.

Kan bara hålla med.

Baan
2005-05-02, 20:37
Är det bara 10 avsnitt? eller vad menas?

abjorn
2005-05-02, 20:37
har sett den ett par gånger på dvd :hbang:

Slartibartfast
2005-05-02, 20:40
Bäst!

Dipshit
2005-05-02, 20:42
fan.. har inte orkat.. känns så stort!
men påminn mig i helgen, sneeella! så ska det ses!

Karate_kid
2005-05-02, 20:45
Ni laddar väl inte ner ?

Dipshit
2005-05-02, 20:47
Ni laddar väl inte ner ?
eey, we said nuthin bout that....... narc

Fultjack
2005-05-02, 20:51
morsans snubbe ha dvd boxen, men jag gillar inte krigsfilmer så jag orkar inte se na :(

Megatuttarna
2005-05-02, 20:53
Haha fick en liten chock i början dock. När man såg Alvarez från The Oz som soldat var det svårt att ta honom riktigt seriöst.

Mandus
2005-05-02, 20:54
Det är utan tvekan den bästa filmatiseringen av andra världskriget, kanske den bästa krigsfilmatiseringen någonsin enligt mig. Har sett den tre gånger och nu blev jag sugen igen :-)

Mandus
2005-05-02, 20:56
Haha fick en liten chock i början dock. När man såg Alvarez från The Oz som soldat var det svårt att ta honom riktigt seriöst.

Samma här, fast ännu värre var det med David Schwimmer som underofficerare :) Den killen är bara Ross för mig, skrattar fortfarande varje gång jag ser honom i uniformen.

FinnPower
2005-05-02, 20:58
Har självklart DVD-boxen :thumbup:

Dipshit
2005-05-02, 21:08
hur många avsnitt totalt? 1 säsong bara?

Baan
2005-05-02, 21:16
kollade upp det, miniserie på 10 delar, totalt 600 min

Dipshit
2005-05-02, 21:23
tackars.. inte helt omöjligt att jag tar tag i det då!

Man and Machine
2005-05-02, 21:38

Nåt stämmer inte. Totalt 10 avsnitt eller totalt 600 minuter? Varje avsnitt är väl 80-90 min eller nåt sånt. Jag är inte bra på matte.

reinholdsson
2005-05-02, 21:47
hur många avsnitt totalt? 1 säsong bara?

10 delar. Säsong 2 ska tydligen vara på gång, och utspelar sig i Stilla havet.

Snake
2005-05-02, 22:49
10 delar. Säsong 2 ska tydligen vara på gång, och utspelar sig i Stilla havet.

Japp, helt korrekt -> http://www.imdb.com/title/tt0374463/ :thumbup:

Älskade också BoB, The Pacific war lär bli jävligt grym den också. :bow:

hangatyr
2005-05-03, 06:37
säsong två??

Det är ju en filmatisering av en bok skriven av en av medlemmarna i kompaniet, hur kan det då bli en säsong två som utspelar sig i stilla havet?
fattar inte det, kan någon förklara tack?

abjorn
2005-05-03, 06:51
det är inte en del 2 utan en helt ny serie serie som bygger på samma ide fast utspelas på en annan plats.

hangatyr
2005-05-03, 06:54
det är inte en del 2 utan en helt ny serie serie som bygger på samma ide fast utspelas på en annan plats.

aha, tackar.

Dipshit
2005-05-03, 11:40
Sett första avsnittet nu. Verkar lovande..
Stackars Schwimmer.. blir ju nästan tårögd :cryout:

Tomten
2005-05-03, 11:45
Samma här, fast ännu värre var det med David Schwimmer som underofficerare :) Den killen är bara Ross för mig, skrattar fortfarande varje gång jag ser honom i uniformen.

Fan, du kan ju inte klaga på Scwimmer, han gjorde ju en lysande insats! Hans karaktär var riktigt lätt att hata : :D

Megatuttarna
2005-05-03, 13:03
Fan, du kan ju inte klaga på Scwimmer, han gjorde ju en lysande insats! Hans karaktär var riktigt lätt att hata : :D

Jag tyckte att han var riktigt cool, tills han tog ut dem på lite combat-practice, haha vilken jävla förvandling.

ArnoldOnLehmä
2005-05-03, 13:43
sen när ni tittat klart på alla avsnitt kan ni ju skaffa er spelet brothers in arms, spelet i sig är väl inte det allra bästa men det är en efterapning av serien.

_Magnus_
2005-05-06, 13:17
Det är ju tydligen den dyraste dramaserie som någonsin spelats in, kommer inte ihåg hur många jävla statister som var inblandade.

Det enda dryga är enligt min mening att den "bara" handlar om slutet av kriget och Usa´s bild av det. Är man som jag intreserad av allt från promenaden in i österike till sovjets - tysklands förbund till hitlers självmord känns det rätt ytligt.

Det bästa är ju ändå att det är veteraners berättelser det baseras på.

Finns ju även många bra dokumentärer på discovery. Såg en nyligen om Bismark, den var intressant.

stefannn
2005-05-06, 13:32
när faan blev en amerikansk captain underofficerare??

stefannn
2005-05-06, 13:37
Det är ju tydligen den dyraste dramaserie som någonsin spelats in, kommer inte ihåg hur många jävla statister som var inblandade.

Det enda dryga är enligt min mening att den "bara" handlar om slutet av kriget och Usa´s bild av det. Är man som jag intreserad av allt från promenaden in i österike till sovjets - tysklands förbund till hitlers självmord känns det rätt ytligt.

Finns ju även många bra dokumentärer på discovery. Såg en nyligen om Bismark, den var intressant.
det enda dryga.??
serien är ju filmatisering av gubbarnas berättelse och amerika kom ju inte in i kriget tidigare än dom gjorde så varför ska det snackas om sovjet då.. det som är bra med serien är ju inte bara skildringarna av kriget utan att man får följa just dessa mannars framgångar och motgångar...

Timme
2005-05-06, 14:25
band of brothers var den bästa drama serien jag någonsin sett. Jag satt som klistrad framför TVn varge kväll det gick. Så otroligt bra det var. Fy vad jag längtar till den nya serien som ska utspelas i stilla havet.

_Magnus_
2005-05-07, 13:36
det enda dryga.??
serien är ju filmatisering av gubbarnas berättelse och amerika kom ju inte in i kriget tidigare än dom gjorde så varför ska det snackas om sovjet då.. det som är bra med serien är ju inte bara skildringarna av kriget utan att man får följa just dessa mannars framgångar och motgångar...

Det jag menar är att jag hade velat se samma dokumentär fast 10 ggrstörre med verisioner av både sovjetiska, tyska, engelska och amerikanska veteraner. Det hade väll iofs blivit ett gigantiskt projekt att genomföra.
Men man får ju som sagt nästan alltid bara höra vinnarnas historia berättas.

I morse på nyhetsmorgon intervjuades en tysk som försvarade Berlin när sovjet anföll, han var bara 16 år när det hände det var intressant att höra på.

Jax
2005-05-07, 16:48
det enda dryga.??
Det vore intressant om det gjordes någon film/serie som avviker lite från mängden och behandlar lite mer kontroversiella ämnen. Exempelvis det faktum att ryssarna våldtog och mördade många miljoner tyska kvinnor och barn. Tyskarnas övergrepp i sovjet är heller inget som det berättas så ofta om.

Det vore som sagt intressant om det kom något som avvek från mönstret: tyskarna var monster, judarna var det mest synd om och amerikanarna räddade världen. Det var knappast så enkelt.

*edit*
Förövrigt så är BoB den bästa serie jag har sett, och den behandlar sin del av historien på ett utsökt sätt.

Trekker
2005-05-07, 17:13
Det vore intressant om det gjordes någon film/serie som avviker lite från mängden och behandlar lite mer kontroversiella ämnen. Exempelvis det faktum att ryssarna våldtog och mördade många miljoner tyska kvinnor och barn. Tyskarnas övergrepp i sovjet är heller inget som det berättas så ofta om.

Det vore som sagt intressant om det kom något som avvek från mönstret: tyskarna var monster, judarna var det mest synd om och amerikanarna räddade världen. Det var knappast så enkelt.

*edit*
Förövrigt så är BoB den bästa serie jag har sett, och den behandlar sin del av historien på ett utsökt sätt.

Dock inte film men läs Anthony Beevors böcker, Stalingrad och Berlin, där står det en hel del om hur otrevliga människor kan vara.

Jax
2005-05-07, 17:23
Dock inte film men läs Anthony Beevors böcker, Stalingrad och Berlin, där står det en hel del om hur otrevliga människor kan vara.
Redan gjort, även Beevors bok Kreta och Stalins hämnd av Niclas Sennerteg. En annan intressant bok om Stalingrad är "Stalingrad - inringningen" av Horst Zank, en tysk officer i 6:e armen, dvs den instängda. Ett annat tips är "Tjetjenien" skriven av Anna Politkovskaja, en rysk reporter. När man läser den inser man att den brutalitet förknippad med andra världskriget finns kvar fortfarande, om än inte i samma utsträckning. Även om vi väljer att blunda för det.

Även om det finns bra litteratur så vore det trevligt med en film/serie/dokumentär på området, om inte annat för att försöka utbilda folk lite. Tror inte så väldigt många vet hur det gick till när röda armén intog Berlin och vägen dit.

Rataxes
2005-05-07, 18:05
tyskarna var monster
Tycker visserligen inte alls att de skildras som monster i BoB utan de ges, precis som allt annat i serien, en väldigt neutral och ofärgad framställning. Jämför scenen i BoB där Winters ska smyga sig på ett tyskt kompani och den tyska vaktposten han stöter på är en blåögd tonåring, med hur tyskarna framställs i Saving Private Ryan.

Egentligen svårt att tro att det är samma man som ligger bakom båda.

Megatuttarna
2005-05-07, 19:04
Kolla på Der Untergang, den skildrar ju det hela lite från tyskarnas perspektiv.

Jax
2005-05-07, 19:10
Tycker visserligen inte alls att de skildras som monster i BoB utan de ges, precis som allt annat i serien, en väldigt neutral och ofärgad framställning. Jämför scenen i BoB där Winters ska smyga sig på ett tyskt kompani och den tyska vaktposten han stöter på är en blåögd tonåring, med hur tyskarna framställs i Saving Private Ryan.

Egentligen svårt att tro att det är samma man som ligger bakom båda.
Jag tänker egentligen inte främst på BoB, som jag faktiskt tycker gör ett mycket bra jobb på det området. Amerikanerna har visserligen ett lite rosenrött skimmer runt sig, men de framställs inte som perfekta, och tyskarna framställs som människor och inte monster. Som sagt det är en riktigt bra serie.

Baan
2005-05-07, 19:12
Nåt stämmer inte. Totalt 10 avsnitt eller totalt 600 minuter? Varje avsnitt är väl 80-90 min eller nåt sånt. Jag är inte bra på matte.

vet ej, tog det från imdb.com "Runtime: 600 min (10 parts) " men inte behöver det stämma för det. Infot där kommer ju ifrån vanlgia personer och det kan stå fel. Om du tänker på det som visar på TV så är det möjligt att reklamen låg på 20 min, det var väl ändå fyran som sände det? Fyran har sjukt mycket reklam nu för tiden släng in 3 reklamtillfällen på en serie på 60 min var 20e minut så kommer du upp i cirka 80 min lätt.

------------------

Angående filmer som visar andra än amerikaner så finns det ju en del. Spontant kommer jag tänka på den tyska filmen Stalingrad http://www.imdb.com/title/tt0108211/ (där står det för övrigt att Sverige har deltaigt i produktionen ?). Väldigt.. hm mörk och "ful" film kanske lite deprimerande. Var ett tag jag såg den men det är definitivt en sevärd film.

Hades
2005-05-07, 19:19
Nu ska jag gå mot strömmen och säga att jag tycker serien är ganska trist. Fast jag orkade förstås bara kolla två eller tre avsnitt. Men det har nog mer att göra med mitt gigantiska ointresse än att serien skulle vara dålig.

AnimalGen
2005-05-07, 20:25
Avsnittet där dom hittar lägret med judarna har riktigt berört mig.

reinholdsson
2005-05-07, 20:54

*edit*

Det enda land som skulle få för sig att göra något sånt vore nog ett land som inte drabbades av andra världskriget, eller tyskland själv för att försöka rentvå sig. Jag tror att det är mer allmänt känt hur tyskarna bedrev kriget i sovjetunionen med massaker och mord på civila, (står en del om det i den historiebok jag hade i nian, och den skiljer sig nog inte mycket eller inte alls från andras) men inte ett dugg om hur de allierade (främst sovjetunionen) betedde sig i tyskland. Inom överskådlig tid kommer vi nog inte att få se en annan skildring av hur det verkligen gick till, det finns fortfarande för mycket känslor kvar. Och som vanligt, det är vinnarna som skriver historien.

slobban
2005-05-09, 21:05

Om Band Of Brothers är en ytlig skildring av WW2, vad är inte då en sunkig dokumentär om bismark då?!
Vakna gosse.