handdator

Visa fullständig version : Gå ner i vikt.

kirderf
2005-05-02, 09:18
Hej! Jag har precis registrerar mig på detta forum, för att jag har hört av flera att det är väldigt bra.

Nåväl, i dagsläget väger jag 89 kilo och är 185 cm lång. D.v.s. jag har ingen enorm övervikt. Däremot trivs jag inte med hur jag ser ut, utan jag vill gå ner några kilo. Egentligen vill jag gå ner runt 10 kilo, då hamnar jag på ett BMI som är "normalt". Men det är nog en för hög förstasatsning. Så jag har sagt att jag vill gå ner 5 kilo till att börja med.

MEN, det är så fruktansvärt svårt att gå ner i vikt :(
Detta har jag börjat med:
* Joggar ca 2 gånger i veckan
* Styrketränar ca 2 gånger i veckan (har slarvat senaste 2 veckorna nu tyvärr :()
* Försöker äta sunt och inte en massa skräp
(ex. Gröt till frukost, vanlig lunch och sedan inte så mycket till kvällsmat. Däremellan kör jag två mellanmål där jag äter någon frukt och kanske någon liten macka)
Men jag märker ändå ingen skillnad i min vikt.
Vad tusan gör jag för fel?
Kan någon här beskriva hur jag ska göra för att minska i vikt.
Jag är en person som väldigt gärna vill se snabba resultat..
Om ni kan beskriva exakt hur jag ska äta och röra på mig så ska jag försöka göra det och se om det blir någon skillnad.
Vore jättesnällt!
Tack på förhand!

EDIT: Det låter lite mycket att jag väger 89 och är 185 cm, men jag kanske ska tillägga att jag inte är såå jättetanig när det gäller muskler. Har en del muskler, dock inget muskelberg ;)

EDIT2: En månad när jag sa att jag skulle skita i allt godis/chips/kakor så lyckades jag gå ner 6 kilo (!) av att bara strunta i dessa saker. Nu har jag gått upp 3-4 av dessa kilon. Nåväl, då jobbade jag i en fruktavdelning i en affär vilket är ganska fysiskt tungt. Jag har prövat att göra detta igen, men utan något som helst resultat :(
(Nu jobbar jag inte i en så fysisk tung avdelning, tyvärr)

Mental
2005-05-02, 09:29
Börja med Deffguiden, återkom om du fortfarande har frågor ;)

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Och jag tror att lite tålamod vore en bra ide, av någon anledning vill alla ha snabba resultat, gärna med så lite ansträngning som möjligt, för att tappa 5kg så tycker jag du kan satsa 10 veckor av ditt liv, du kommer ju förhoppningsvis lära dig något längs vägen med :)

Lizzie
2005-05-02, 11:14
Bra att du har ett realistiskt mål och för att komma dit har du satt upp ett delmål. Det är absolut så du ska jobba! Lycka till, och ha tålamod!

loztdignity
2005-05-02, 11:17
Japp deffguiden är ultimat. Dessutomsa du att du slarva lite, det är lätt hänt och inte bra. Försök göra det till en rutin att träna oavsett om du känner för det eller inte. Brukar alltid kännas bättre när man väl kommer igång...

Men som sagt kolla deffguiden.