Visa fullständig version : gammal gåta
Kommer ihåg en gammal gåta som gick ut på att tre personer körde bicepscurl och tog sammanlagt 50 kg och man skulle räkna ut hur mycket var och en tog. Någon som kommer ihåg hur det var? Hittar den inte med sökfunktionen. Den var väldigt svår har jag för mig.
Fatalist
2005-05-01, 10:37
Kommer ihåg en gammal gåta som gick ut på att tre personer körde bicepscurl och tog sammanlagt 50 kg och man skulle räkna ut hur mycket var och en tog. Någon som kommer ihåg hur det var? Hittar den inte med sökfunktionen. Den var väldigt svår har jag för mig.
50/3 = 16.6666666666666666666666666666666666666666666 ;)
Kunde varit så men de var tyvärr inte lika starka alla tre.
50/3 = 16.6666666666666666666666666666666666666666666 ;)
16 2/3 säger man.
16 2/3 säger man.
dessutom har han avrundat sitt svar fel.. Sista siffran måste vara en 7:a ;)
men ni fattar väl att det inte var hela frågeställningen utan bara en hint för att hitta den på forumet.
Det ska till fler okända variabler för att sedan kunna lista ut svaret.
tack för alla svar som verkligen fokuserat på ursprungsfrågan...tror jag kommit på hur det var själv. Den var mycket roligare formulerad förra gången men skit samma. Såhär tror jag den var ungefär:
Under en av Arnes kurser i Umeå gick en tävling i scottcurl med vänstern. Arne ringde sin fru och berättade om kursens första dag på lördagskvällen. Han sa då att de tre killarna som tävlade sammanlagt tog dubbelt så mycket i scottcurl som Arnes eget personrekord i kickback. Och att produkten av deras scottcurlsresultat var 2450 kg.
Arne frågade då om hans fru kunde räkna ut hur mycket de tre deltagarna på kursen tog. Efter en stunds funderande svarade frun: "nej det vet jag inte". Arne gav då ledtråden "ok, jag säger såhär då, ingen tog mer än ditt personrekord i bänkpress"
Ja då vet jag svarade Arnes fru, som givetvis hade koll på Arnes kickbacksrekord.
Frågan är vad Arnes fru hade för pers i bänk?
usch en halvtimmes hjärngymnastik dan efter valborgsfirande kan inte vara bra för hälsan. kan inte släppa såna här problem. fick att tantens pb var 50 kan de stämma?
jepp 50 kg låter rätt, bra jobbat om du aldrig hört den förut och tog den direkt. På tal om saker som inte är bra för hälsan så är det första du ska tänka på att inte kalla Arnes fru för tant.
jepp 50 kg låter rätt
du gav ju iväg svaret i din första post....
direkt å direkt hehe.. fattad inte de skulle gå till när jag börja räkna..
hm, hm med närmare eftertanke bör man nog följa ditt råd :)
du gav ju iväg svaret i din första post....
Ja det var lite klantigt. Men hade bara väldigt svag bild av hur gåtan var formulerad tidigare idag när jag startade tråden. Det var inte föränn jag hittade en liknande gåta på nätet som jag kom på hur det var. Strunt samma, huvudtanken var inte att jag skulle ställa gåtan igen eftersom den redan lösts för ungefär 1 år sen utan att jag skulle få reda på hur gåtan var formulerad.
Ja det var lite klantigt. Men hade bara väldigt svag bild av hur gåtan var formulerad tidigare idag när jag startade tråden. Det var inte föränn jag hittade en liknande gåta på nätet som jag kom på hur det var. Strunt samma, huvudtanken var inte att jag skulle ställa gåtan igen eftersom den redan lösts för ungefär 1 år sen utan att jag skulle få reda på hur gåtan var formulerad.
det var en bra gåta hursomhelst *s*
förlåt att jag klankade på dig
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.