Visa fullständig version : startmenyn syns inte
kalle_banan
2005-05-01, 08:35
hur tar jag fram den igen?
jag sitter på win 2000 pro (ska iofs lägga in xp idag, men fram tills dess) och startmenyn är helt borta, ikonerna likaså. vad är fel? det uppstod när jag installerat den nyaste internet explorer för att kunna installera msn som inte funkar nu ändå. vad har hänt?
hur tar jag fram den igen?
jag sitter på win 2000 pro (ska iofs lägga in xp idag, men fram tills dess) och startmenyn är helt borta, ikonerna likaså. vad är fel? det uppstod när jag installerat den nyaste internet explorer för att kunna installera msn som inte funkar nu ändå. vad har hänt?
hände samma för mig men jag formaterade om datorn:) Som vanligt när jag får problem :thumbup:
Hmm, har haft liknande problem i 98:an om jag har uppdaterat internet explorer och andra uppdateringar i samma veva utan att starta om datorn efter explorer installationen. Det som då har hänt är att vissa dll-filer blivit överskrivna av de andra uppdateringarna så att explorer inte har fungerar. Lustigt nog har det också betytt att windows skal explorer inte heller har fungerar utan startmeny och ikoner etc har saknats, antagligen för att de delar många dll-filer. För att lösa det tog jag en ctrl+alt+delete, valde att starta en ny aktivitet, skrev in command (eller cmd) och i DOS-fönstret som då dyker upp navigerade jag till Internet Explorer:s hemkatalog (kanske c:\program\internet explorer eller liknande?). I hemkatalogen ska då ligga en .exe-fil som har används vid uppdateringen av explorer, namnet brukar vara självförklarande. Kör den så installeras explorer om, och efter omstart ska de rätta dll-filerna åter finnas på plats, förutsatt att du har samma problem som mig.
kalle_banan
2005-05-01, 11:03
jag gjorde typ som du sa kreout, jag uppdaterade win och vips så funkade det, men sen fick jag en trojan, peobot.NAL som jag haxxade bort också. jag känner mig ganska nördig nu, men det är coolt.
tack för hjälpen!
Gå in i "Task Manager", väl fliken "Processes", markera "explorer.exe", högerklicka och välj "End Process"
Gå sedan till "File" och välj "New Task (Run...)" skriv "explorer.exe" och klicka på "OK".
Heh, lät först rätt kul att uppdatera ie följt av msn bara för att det inte funkade sedan... lät ännu roligare när det faktiskt har inträffat för andra också, händer det "alla"? :D
Kreout: bra tips, tack för egen del, utifall att jag stöter på någon annan som har problemet.
MSN var väl från början microsofts "eget Internet" ;), fast förr eller senare gav sig ju Microsoft och insåg att på den punkten fick de väl nöja sig med att bara ha stöd för det vanliga.
Finns det några som bara har ICQ nu? Eller byter folk som hade ICQ till MSN också?
Gå in i "Task Manager", väl fliken "Processes", markera "explorer.exe", högerklicka och välj "End Process"
Gå sedan til "File" och välj "New Task (Run...)" skriv "explorer.exe" och klicka på "OK".
Antar att han inte hade råkat ut för det tillfälligt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.