handdator

Visa fullständig version : Hur tillförlitlig är träningslära?

30cm
2005-04-30, 20:06
Matematik är väldigt absolut, likaså fysik. Kemi, biologi.

Statskunskap, religion, psykologi och inte minst filosofi är luddiga och i många lägen finns inte något rätt svar.

Hur säker i förhållande till andra vetenskaper kan man vara på träningslära? Det är naturvetenskapligt men ändå finns det så många vitt skilda teorier som alla verkar fungera utmärkt.

Arne Persson
2005-04-30, 20:07
Matematik är väldigt absolut, likaså fysik. Kemi, biologi.

Statskunskap, religion, psykologi och inte minst filosofi är luddiga och i många lägen finns inte något rätt svar.

Hur säker i förhållande till andra vetenskaper kan man vara på träningslära? Det är naturvetenskapligt men ändå finns det så många vitt skilda teorier som alla verkar fungera utmärkt.

Knappast absolut!

Lizard
2005-04-30, 20:54
Vad är "träningslära"?

Lizard

Tolkia
2005-04-30, 21:23
Det är inte så mycket inom naturvetenskapen som är så "absolut" heller, som vi känner verkligheten. Inom biologi och medicin är det t.ex. väldigt mycket där vi "vet" att B följer av A, utan att för den skull ha någon aning om VARFÖR B följer av A eller hur det går till. och då kan vi ju i flera fall egentligen inte ens säga att vi vet att B följer av A (men inte varför) eftersom det lika gärna kan vara så att B följer av C, som A råkar samvariera med. Typ.

Allan
2005-04-30, 21:30
Jag vänder mig emot begreppet - det finns inte och används utifrån nån tes om att det skulle finnas ett speciellt sätt att tillgodogöra sig träning på bäst vis. Det finns det säkert - men bara för en speciell person. Nästa person har både andra förutsättningar ochan lag för sin speciella träning. Det bästa exmeplet är ju att många personer faktiskt byggt riktigt bra kroppar med träningsmetoder som kliniskt sett är förkastliga. Dvs - även felaktig träning kan ge strålande resultat bara den utförs med tillräcklig energi.

allan

30cm
2005-04-30, 21:33
Vad är "träningslära"?

Lizard

Läran om hur man tränar för bäst resultat för hälsan. Det kan även vara för styrka, muskelmassa estetik mm men vi kan utgå ifrån att man tränar för hälsa.

Jag läser mycket och djupgående om träningslära att jag upptäcker att mycket är kontroversiellt. Men min idrottslärare klarar ändå att peka med hela handen: "så och så är det, punkt". Lärare i många andra ämnen gör likadant men där tvingas jag lita mer på dem då jag inte kan lika mycket om deras ämnen. Hur mycket av det jag lär mig i skolan kan jag lita på egentligen?

edit:
Om vi gör en skala på absolut kunskap där...

Matematik = 10
och
Praktisk filosofi = 0

Var ligger träningslära?

Allan
2005-04-30, 21:37
Eftersom jag vet vad man lär sig om styrketräning på Idrottshögskolan skulle jag ta det mesta av vad din lärare säger med en nypa salt. Be honom ta sig hit och lansera sina "teorier" så ska vi se vad vi kan göra....

allan

Tricklev
2005-05-01, 01:44
[QUOTE=30cm]Läran om hur man tränar för bäst resultat för hälsan. Det kan även vara för styrka, muskelmassa estetik mm men vi kan utgå ifrån att man tränar för hälsa.

Jag läser mycket och djupgående om träningslära att jag upptäcker att mycket är kontroversiellt. Men min idrottslärare klarar ändå att peka med hela handen: "så och så är det, punkt". Lärare i många andra ämnen gör likadant men där tvingas jag lita mer på dem då jag inte kan lika mycket om deras ämnen. Hur mycket av det jag lär mig i skolan kan jag lita på egentligen?

edit:
Om vi gör en skala på absolut kunskap där...

Matematik = 10
och
Praktisk filosofi = 0

Var ligger träningslära?[/QUOTE

Äsh, var är det för sunken filosofi?:D Och filosif kan bara vara san för dig, inte något som är sant för alla.
Ps; ont så håller jag halft med Allan.

30cm
2005-05-01, 17:26
Äsh, var är det för sunken filosofi?:D Och filosif kan bara vara san för dig, inte något som är sant för alla.
Va? Det är ju precis det jag menar.

Lizard
2005-05-01, 20:51
Det mest intressanta i kunnandet om den mänskliga organismen cirkulerar inte för samhället runt hur du och jag kan krysta fram en centimeter tjockare bicep, utan hur man lindrar allvarliga brännskador, verkansmekanismerna bakom diabetes och hur man håller liv i dödsjuka AIDS-patienter på bästa sätt. Det mest tayloristiska exemplet (googla på "Taylor" om du inte förstår termen) på "träningslära" torde vara det som forna öststaterna iscensatte under senare hälften av förra århundradet. Vad de lärde sig är både intressant och irrelevant. Intressant är hur man systematiserar uppfödandet av armeér av potentiella världmästare och irrelevant för utslagningen var enorm, de stora flertalet av oss härinne skulle med största sannolikhet inte klarat gallringsprocessen.

Filosofi är en exakt vetenskap men med ett oprecist svar. På många sätt bär den likheter med ekonomi eftersom ekonomer inte kan enas om de pågående symptomen och inte heller komma överens om slutresultaten. Personligen har jag mer respekt för filosofer.

30cm nämner "hälsa" som ett begrepp och i det får man anta att han syftar på någon slags tidlöst begrepp. Kruxet är att just "hälsa" har en kraftigt varierad betydelse genom århundradena och att "hälsa" plötsligt blivit så viktigt de sista decennierna stämmer till eftertanke - varför är just "hälsa" så viktigt, varför inte "rikedom" eller "lycka" i stället?

Sug på den.

Lizard

30cm
2005-05-01, 21:51
Filosofi är en exakt vetenskap men med ett oprecist svar.

Eftersom vi utgår från "träningslära" är det svaret som är viktigt.

30cm nämner "hälsa" som ett begrepp och i det får man anta att han syftar på någon slags tidlöst begrepp.

Hälsa är väldigt komplext. För att förenkla lite så kan hälsa vara t.ex. både att gå upp i vikt eller i någon annans fall att gå ner. Träningsläran måste alltså anpassas till individen (vilket vi iochförsig redan kommit fram till). Det är så du menar eller?

Om vi istället tar ett klarare mål än hälsa då. Målet är att uppnå största möjliga maxstyrka. Hur exakt är vetenskapen då?

varför är just "hälsa" så viktigt, varför inte "rikedom" eller "lycka" i stället?

Så filosofiskt av dig. :)

Marknaden tjänar mycket pengar på att inbilla människor att de är sjuka. Då måste de ju köpa mediciner. Det tror jag är anledningen.

Jag tycker att "lycka" eller snarare "välmående" är viktigast. Hälsa och rikedom är verktyg för att uppnå det. Men nu har jag kommit ifrån ämnet.