handdator

Visa fullständig version : Viktigaste källan

30cm
2005-04-30, 19:18
Vilken kunskapskälla anser du är viktigast för dig när det gäller att få bäst reultat inom byggning och/eller styrketräning?

1. Forskning: undersökningar och siffror som visar vad som är optimalt.

2. Paulun och andra kostexperter

3. Media (t.ex. Aftonbladet och "måbra"-program på TV)

4. Mat- och kosttillskotts-företag

5. Mamma/Pappa

6. Alla på gymet

7. Idrottslärare

8. Stora/Starka personer (på gymet)

9. Stora/Starka personer (på Internet)

10. En PT/Styrketräningsinstruktör

11. En person med lång erfarenhet (mer än 20 år)

12. Vänner

13. Jag gör helt och hållet vad som känns bäst för mig och skiter i vad alla andra säger

14. Annat

Jag inser att flera av källorna kompleterar varandra och att det är svårt att välja den absolut bästa. Jag inser även att flera av ovanstående alternativ kan stämma in på samma person. Det är då den kviliteten hos personen i fråga du ska rösta på. Jag litar på information från flera av ovanstående källor och jusst därför väljer jag att inte göra detta till en multiple choice question. På sätt tror jag att det blir tydligare resultat.

Observera att "Annat" betyder att du väljer något som inte finns med som alternativ. Det betyder inte att du kan välja flera alternativ. Jag vill få fram var folk tror sig få den bästa informationen.

Arne Persson
2005-04-30, 19:20
PT:n! Tveklöst! Speciellt de med total avsaknad av träningserfarenhet! :bow: :bow: :bow:

30cm
2005-04-30, 19:23
Det luktar sarkasm :)

(Var god låt bli det i pollen bara, tack!)

Rockhard
2005-04-30, 19:24
Biffen på gymmet :thumbup:

Nismo
2005-04-30, 19:25
Valde 11, men skulle egentligen också velat välja 1. (Fast i och för sig förmedlar alt 2 alt 1.)

Arne Persson
Det luktar sarkasm :)

(Var god låt bli det i pollen bara, tack!)

Tyvärr försent! Sorry! Ölen! :em: Annars är det nummer 11.

Herkulez
En person med lång erfarenhet helt klart, är inte så mycket för alla teoretiker.

Bättre att veta vad som fungerar i praktiken än vad som fungerar på papper :thumbup:

z_bumbi
2005-04-30, 19:29
Jag kan omöjligt välja ett alternativ.

ölobrännvin
2005-04-30, 19:45
Absolut en stor person på internet Arne exempelvis :thumbup: ...

Baan
2005-04-30, 19:53
1,8,11,12

kan inte bestämma mig vilken som är viktigast

30cm
2005-04-30, 19:54
Jag kan omöjligt välja ett alternativ.

Det var svårt att formulera och välja alternativ men jag hoppas att jag lyckades någorlunda bra.
Kanske skulle det varit bättre med en enklare poll med färre alternativ? tex. 1)Forskning/utbildning 2)erfarenhet 3)massa/styrka

mini_Arnold
2005-04-30, 19:56
13!!! I alla lä'ge!!

gargantua
2005-04-30, 19:58
1, när det kommer till information ang näringstajming etc.

Jag känner inga stora/starka personer på gymmet. Sen verkar många ha en rätt förlegad inställning till nya rön ("På min tid åt mat potatismos och korv!"). När det kommer till träning litar jag dock mer på människor med erfarenhet.

Tigerkotten
2005-04-30, 19:59
Borde stå internet forum med, väljer det som mitt eget alternativ :)

Är ju dock en mix av många olika saker det.

20års erfarenhet, biffar, fakta saker osv :)

ölobrännvin
2005-04-30, 20:04
Innan jag hittade kolo och exhale så kunde jag ingenting om kosten så det har ju varit väldigt bra och jag skulle vilja påstå att jag växte rejält första året jag skötte kosten men nu har det stagnerat (vilket fint ord jag fick till där) för nu händer det inte mycket och jag vet inte om jag bryr mej om det heller... är rätt nöjd och tycker det är roligt att träna bara...

Jay-Z
2005-04-30, 20:08
1. När det gäller kost och näringslära, då det är ett område som många med +20 års erfarenhet verkar se med skepsis på. Undantag finns givetvis.

Avseende själva träningen, program och upplägg, blir det mycket diskussioner med andra som har tränat ett tag, litteratur och Internet som främsta kunskapskällor.

AnimalGen
2005-04-30, 20:59
Jag läser tidningar och går efter vad som verkar funkar, vad ska man då rösta på?

Zafer
2005-04-30, 21:03
Jag läser tidningar och går efter vad som verkar funkar, vad ska man då rösta på?
Aftonbladets kost o träning eller?

AnimalGen
2005-04-30, 21:08
Mer åt FLEX och MD

Zafer
2005-04-30, 21:09
Mer åt FLEX och MD
:sleep: :sleep:

Arne Persson
2005-04-30, 21:14
Hmmmmm! Lite ooroväckande att så många valt 13.

AnimalGen
2005-04-30, 21:31
:sleep: :sleep:
?????????????????

Hmmmmm! Lite ooroväckande att så många valt 13.
Varför??????

Baan
2005-04-30, 22:10
?????????????????

Varför??????

för att dra en liknelse, vi uppfann hjulet för ett tag sen. Man behöver inte uppfinna det på egen hand igen...

z_bumbi
2005-04-30, 22:23
1. Forskning: undersökningar och siffror som visar vad som är optimalt.

2. Paulun och andra kostexperter

7. Idrottslärare

8. Stora/Starka personer (på gymet)

9. Stora/Starka personer (på Internet)

12. Vänner

14. Annat

Allt beror på vilken detalj det handlar om inom träningen, jag kan säkert mer om vissa saker inom kost/näring/fysiologi än många erfarna genom att jag läst mycket om det men när det gäller blick för träningen så finns det inget som slår erfarenhet.
Den där lilla vridningen på handleden eller att ändra vinkel på foten några grader, det lär man sig aldrig från en bok.
Det är även det sista området som så många helt missar i sin träning genom att det inte längre finns någon naturlig koppling mellan de erfarna och de som nyss har börjat träna.
Men sen finns det många erfarna som inte har en aning om varför de gör vissa saker och då blir det väldigt svårt för dem att föra det vidare, där saknas alltså en grundläggande skolning i teorin så det ena kan inte existera helt utan det andra.

ErikWrestlingFreaket
2005-04-30, 22:30
Var finns alternativet stor stark brorsa? *flex*

Arne Persson
2005-04-30, 22:35
Risken finns att man hamnar i de inskränktas laburint!

z_bumbi
2005-04-30, 22:44
Risken finns att man hamnar i de inskränktas laburint!

Ett stort problem är nog att många inte ser något annat än gymmets fyra väggar när det gäller träningen, har man tränat/varit på lite olika gym så märker man att vissa drag går igen hos många som tränar på samma gym.
Det är lustigt tills man kollar vad man själv håller på med och inser att man är lika likriktad men från en annan "gymkultur". *rolleyes*

Baan
2005-04-30, 22:50
Ett stort problem är nog att många inte ser något annat än gymmets fyra väggar när det gäller träningen, har man tränat/varit på lite olika gym så märker man att vissa drag går igen hos många som tränar på samma gym.
Det är lustigt tills man kollar vad man själv håller på med och inser att man är lika likriktad men från en annan "gymkultur". *rolleyes*

där sa du något.. sen har man väldigt svårt att tänka sig att andra gym har andra människor som en större majoritetsgrupp om man nu drar många över en kam så att säga; tärnade väldigt länge på ett styrkelyftargym och självklart tänkte man , så här är det överallt, djupa böj, tunga marklyft, ja det är klart alla kör det :) .....

... sen byter man gym till ett av dom större (största???) i GBG, och träffar helt andra tränande, inte en enda styrkelyftare så långt ögat kan nå, kanske en eller två BBs och en massa massa studenter och annat pack (hehe jag är iofs själv student.. men fan..).

För att dra ett eget exempel, trodde att grunda marklyft eller kvartsböj vad man nu vill kalla dom, var tämligen ovanliga, då jag såg riktigt många med bra teknik på SLklubben, så självklrat får man för sig att alla kör åtminstone parallellt (och även det var inte särskillt djupt på den tiden..). Nu kan jag säga såhär, på nuvarande gymmet kan man räkna dom som kör parallellt på vänsterhanden.

Har själv fått lite blickar för jag kör relativt tunga marklyft (jämfört med vad resten presterar.. det är inte många som kommer över >100 :booty: ) och även förr tyngre böj än medelpersonen där samt lite andra övningar och har nog förhoppningsvis öppnat ögonen på vissa och fått dom att inse att man kan faktiskt köra mer än hantelpressar. Vill gärna tro dte själv, då jag tycekr mig se fler nu som provar sig på lite marklyft/böj/whatevaaaa

Hm ja iaf, det här blev lite längre än jag tänkte mig först, men hursomhelst, alla mår bra :)

Fatalist
2005-05-01, 01:02
Lätt fråga, erfarenhet före ALLT!