Visa fullständig version : Utfallsfråga?
Ifall man skulle få för sej att BRAR köra fria utfall med tex vänster ben frammåt, alltid, skulle man bli ojämnt stark då på nåt sätt efter en tid(visuellt)? Jag tycker det känns, efter ett set, att båda benen är ungefär lika trötta, men inte riktigt på samma ställe lixom, och eftersom deras rörelsebana skiljersej helt från varann så börjar man ju undra.. Nån som provat detta eller har nåra teorier eller kanske rentutav nånform av fakta att slänga fram så är det ytterst välkommet! :thumbup: tack!
Ifall man skulle få för sej att BRAR köra fria utfall med tex vänster ben frammåt, alltid, skulle man bli ojämnt stark då på nåt sätt efter en tid(visuellt)? Jag tycker det känns, efter ett set, att båda benen är ungefär lika trötta, men inte riktigt på samma ställe lixom, och eftersom deras rörelsebana skiljersej helt från varann så börjar man ju undra.. Nån som provat detta eller har nåra teorier eller kanske rentutav nånform av fakta att slänga fram så är det ytterst välkommet! :thumbup: tack!
Fäktare är ofta starkare i ena benet än det andra. Inte så att det ena benet är "lamt" och det andra extremt starkt, utfall kräver synergisk samverkan mellan både det belastade benet och det balanserande, men i alla fall påtagligt.
Lizard
Jag är starkare i mitt vänsterben eftersom att det är mitt hoppben, så lite ojämnt stark är jag men det är inget direkt problem. Så javisst blir du ojämnt stark om du bara kör med vänsterbenet, men varför skulle du göra det?
Var om nån elitfäktare förut ¨på tv, frukstansvärd skillnad var det på hans ben alltså, muskelutvecklingsmässigt alltså
fasen dah de där va ju inte va ja ville höra, men ändå var det va ja förväntade mej lite, ja har ju handikappad rygg just nu och när ja gör vänstarben fram så gör det mycke mindre ont så de vart en fundering ja fick, tack för era svar ! :thumbup:
Kan det vara så att utfall med det ena benet gör mindre ont i ryggen eftersom du är starkare i det benet, vilket gör att ryggen (är det nedre delen av ryggen som spökar?) måste "hjälpa till" mindre då än vid utfall med det svagare benet? Bara en tanke.
Generellt sett är man oftast "högerbent" eller "vänsterbent". Vissa sparkar helst bollen med höger fot och andra med vänster. Däremot behöver inte det betyda att det är det är just det benet man är starkare i.
Själv har jag alltid varit starkare i vänster ben, haft vänster ben som upphoppsben/avstampsben men högerfotad vad gäller fotboll. Efter korsbandsskada i vänster knä försämrades min styrka markant och jag fick verkligen synligt klenare vänsterben. Hela min benträning har länge gått ut på att jämna ut och komma ikapp med muskelstyrkan i vänsterbenet. Jag fick problem med överbelastning i höger höft, samt i ett muskelfäste i vadmuskulaturen på grund av att jag omedvetet korrigerade fel för det svagare vänsterbenet. :( Sprang typ snett med kroppen. Därför ser jag verkligen ingen större vinst med att bara träna ett ben i utfall. Precis som all annan styrketräning är det ju balans och symmetri som eftersträvas om inte för det estetiska, så väl för den kroppsliga aspekten.
Om du har en ryggskada som spökar så tror jag att det är extra viktigt att du tränar båda benen så du inte börjar belasta fel. Kör hårt på benträningen nu och glöm inte att vila ryggen om det gör ont! :thumbup:
Kan det vara så att utfall med det ena benet gör mindre ont i ryggen eftersom du är starkare i det benet, vilket gör att ryggen (är det nedre delen av ryggen som spökar?) måste "hjälpa till" mindre då än vid utfall med det svagare benet? Bara en tanke.
Nä det är ju övre ryggen det blivit nån sträckning ityvärr och den irriteras av nån anledning mer av just höger-ben-fram-utfall *screwy*
Mina höger ben utfall är starkare än vänster, högern va ju mitt fotbolls-spark-ben ;)
Generellt sett är man oftast "högerbent" eller "vänsterbent". Vissa sparkar helst bollen med höger fot och andra med vänster. Däremot behöver inte det betyda att det är det är just det benet man är starkare i.
Själv har jag alltid varit starkare i vänster ben, haft vänster ben som upphoppsben/avstampsben men högerfotad vad gäller fotboll. Efter korsbandsskada i vänster knä försämrades min styrka markant och jag fick verkligen synligt klenare vänsterben. Hela min benträning har länge gått ut på att jämna ut och komma ikapp med muskelstyrkan i vänsterbenet. Jag fick problem med överbelastning i höger höft, samt i ett muskelfäste i vadmuskulaturen på grund av att jag omedvetet korrigerade fel för det svagare vänsterbenet. :( Sprang typ snett med kroppen. Därför ser jag verkligen ingen större vinst med att bara träna ett ben i utfall. Precis som all annan styrketräning är det ju balans och symmetri som eftersträvas om inte för det estetiska, så väl för den kroppsliga aspekten.
Om du har en ryggskada som spökar så tror jag att det är extra viktigt att du tränar båda benen så du inte börjar belasta fel. Kör hårt på benträningen nu och glöm inte att vila ryggen om det gör ont! :thumbup:
Oj det lät ju inge kul, nä obalans i kroppsstyrka kan nog aldri va särskilt positivt, hehe jag är nog lite väl otålig me att köra igång och träna tungt igen bara så därav min nödlösning ala vänsterbenutfall :D ska pröva EN gång och se hur det känns men sen blir det nog en del vila tills den värsta smärtan går bort! :thumbup:
Oj det lät ju inge kul, nä obalans i kroppsstyrka kan nog aldri va särskilt positivt, hehe jag är nog lite väl otålig me att köra igång och träna tungt igen bara så därav min nödlösning ala vänsterbenutfall :D ska pröva EN gång och se hur det känns men sen blir det nog en del vila tills den värsta smärtan går bort! :thumbup:
Låter bra vännen! :thumbup: Hoppas att det blir bättre i ryggen snart!
Du tar alltså bara ett steg framåt och sänker o höjer bara kroppen? Du skjuter inte ifrån och ställer dig upp igen för att sedan börja om? Det tidigare kan jag tänka mig känns mer, tycker bara det blir ett jäkla hattande med det andra.
Cess>Tack! :love:
Aliquis> Ja sänker nermej och sen upp igen till startposition- altså uppåt bakåt, jag vandrar inte runt i gymmet och utfaller, tappar bara balansen då juh :D
Aliquis> Ja sänker nermej och sen upp igen till startposition- altså uppåt bakåt, jag vandrar inte runt i gymmet och utfaller, tappar bara balansen då juh :D
När du inte kan köra för fullt styrkemässigt kan det kanske vara läge att jobba på balansen istället? Har man inga skador som hindrar så bör alla som tränar styrketräning klara av att köra "vandrande utfall" rent balansmässigt.
När du inte kan köra för fullt styrkemässigt kan det kanske vara läge att jobba på balansen istället? Har man inga skador som hindrar så bör alla som tränar styrketräning klara av att köra "vandrande utfall" rent balansmässigt.
Måste erkänna att du har rätt, men själv tycker jag det är vanskligt att skifta ben när vikterna är ansenliga. Det är fö den enda övning jag har klovar på utom i arbetsseten i mark.
Lizard
Måste erkänna att du har rätt, men själv tycker jag det är vanskligt att skifta ben när vikterna är ansenliga. Det är fö den enda övning jag har klovar på utom i arbetsseten i mark.
Lizard
Jo kör man på tyngre vikter så skulle inte jag heller rekommendera att man går med vikten, det kan sluta illa.
Liten förklaring för de som inte kört utfall så mycket.
Det är alltså inte meningen att man ska lasta på så mycket som möjligt i utfall om man ska gå med vikten, inte heller att köra tills man spyr som är populärt inom vissa idrotter. Det är i mina ögon mycket en balansövning där man efter ett tag kan jobba med en del vikt.
Ska man köra tyngre så står man still så man har en ställning i närheten att lägga stången på alt kör i smithmaskinen.
Alla kan förövrigt testa att gå 20 utfallsteg utan vikt nästa benpass och se hur bra balans de har, funkar det utan problem så använd en olastad stång och se hur det funkar.
Jag skulle inte bli förvånad om minst hälften här inne inte klarar att gå 20 steg med stången utan att vingla märkbart.
jag har visserliggen begränsat med erfarenhet av utfall, ja i princip minst av dom benövningarna jag kört, men själv tycker jag utfall funkar bättre som en avslutnignsövning eller liknande, så med andra ord, ingen övning jag går in för att lasta på massa vikt, utan snarare att pumpa ut det sista ur benen. Funkar rätt bra..
Vandrande utfall blir ju som en helt annan övning, som enbensböj, då hela tyngden läggs på det främre benet när man ska upp så ja gillar den stillastående varianten bättre ;)
Har bara provat gående utfall ett par gånger och man behöver ett rätt folktomt gym me stor gångarea och ja upplevde att ja vart ofokuserad när ja va tvungen att hålla koll så att ingen kom ivägen för mej och därav påverkades balansen, en annan nackdel me den vandrande varianten av utfall är att ja vill göra slut på ett ben itaget lixom, vet inte ifall det är bäst i byggsyfte men de känns definitivt bäst så! :thumbup:
Lizard
Ja skiftar inte ben utan kör tex alla 5 reppen med vänsterben frammåt första och nästa set med höger osv ;) håller me om att köra skiftat set känns helskumt iaf på högre vikter!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.