Visa fullständig version : av-stavelser mellan raderna
kalle_banan
2005-04-27, 17:53
jag skriver en överambitiös artikel om manya sklodowska (den som kläcker vem hon är utan att fuska får en medalj) och jag måste fylla raderna så mycket jag kan... så jag använder bindesstreck mellan avstavelserna när jag delar orden, men då är min fråga: kan jag dela ett ord på det här sättet "av-
stavelse" eller ska det vara "av
-stavelse" spelar det ngn roll?
är det en rysk kulströterska? eller vänta, dom heter Svetlana...
En isprinsessa kanske :thumbup:
Jag skulle skriva hela ordet på samma rad, men jag är kass på att skriva. Alt 1 såg väl vettigast ut annars
Fatalist
2005-04-27, 18:28
Första delen av det avstavade ordet ska innehålla bindesträcket. Såhär: av-
stavning
kalle_banan
2005-04-27, 18:46
synd
ska det stå i en tidning?
jag kan ibland tycka att det är snyggare när man ökar "letter space" eller vad det heter... s å h ä r , u n g e f ä r , fast inte lika mkt..
Megatuttarna
2005-04-27, 18:50
Pillat lite med radavståndet? Minskat lite på bredden?
jag skriver en överambitiös artikel om manya sklodowska (den som kläcker vem hon är utan att fuska får en medalj) och jag måste fylla raderna så mycket jag kan... så jag använder bindesstreck mellan avstavelserna när jag delar orden, men då är min fråga: kan jag dela ett ord på det här sättet "av-
stavelse" eller ska det vara "av
-stavelse" spelar det ngn roll?
Marie Curie?
kalle_banan
2005-04-27, 18:58
http://www.jannersten.se/Products/Images/guldmedalj.gif
grattis! :D
Megatuttarna
2005-04-27, 18:59
Marie Curie?
Mycket möjligt. Hon var väl polsk egentligen?
kalle_banan
2005-04-27, 19:34
jag gav honom en medalj redan, det är hon. och ja, hon föddes i polen. hennes mamma dog i tuberkulos när hon var tio och hennes pappa var vetenskapsman/lärare. de var grymt förtryckta av bland annat ryssland så deras liv sög ganska mycket pung. men sedan åkte maria till paris och läste matte och fysik i tre år, sen efter ett tag träffade hon den tio år äldre pierre curie och gifte sig och fick baaarn. *screwy*
så långt har jag kommit, ska skriva om upptäckterna hon gjorde snart.
Langster
2005-04-27, 21:51
Jag fattar inte riktigt vad du gör, men man ska aldrig avstava ord manuellt med bindestreck! Då blir det mest skit av allt. Låt programmet göra det åt dig efter de inställningar du gjort.
Langster
2005-04-27, 21:51
ska det stå i en tidning?
jag kan ibland tycka att det är snyggare när man ökar "letter space" eller vad det heter... s å h ä r , u n g e f ä r , fast inte lika mkt..
"Spärrat" kanske?
kalle_banan
2005-04-27, 21:56
Jag fattar inte riktigt vad du gör, men man ska aldrig avstava ord manuellt med bindestreck! Då blir det mest skit av allt. Låt programmet göra det åt dig efter de inställningar du gjort.
ojdå, hur gör jag det då? är det ngn inställning man kan göra? vad behändigt isf.
Langster
2005-04-27, 21:57
Vilket program använder du?
kalle_banan
2005-04-27, 22:02
word.
vet inte vilken årsmodell, men av nyare sort iaf.
Langster
2005-04-27, 22:39
Usch då.
Word är ett skitprogram som jag sällan använder (annat än när jag måste) :insane:
Bäst är bara att skriva på, utan att hålla på och fuska med falska avstavningar. Testa att göra satsytan smalare. Kommer inte ihåg exakt hur man gör det i Word, men om jag minns rätt så finns det linjaler högst upp där man helt manuellt kan dra i ett par pilar.
Sen är det bara att testa dig fram med olika inställningar... Jag kan inte säga till dig att såhär ska du göra för att allt ska bli bra, eftersom jag inte sett ditt dokument.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.