handdator

Visa fullständig version : Serietidningen Buster

TommyBoy
2005-04-26, 23:02
När jag var i tidiga tonåren, i början på åttiotalet kom jag över en rejäl bunke serietidningar. De hette Buster, vad jag förstått finns tidningen fortfarande.

Det fanns en speciell serie i tidningen som delvis fick mig att börja träna. En ung och tanig kille, mobbad för sin tanighet som blir upplärd i tyngdlyftning av en "gammal mästare". Han jobbade som praktikant? på ett bygge och fick naturligtvis slita som ett djur och blev hånad av de starka killarna.

Är det någon som känner igen serien och vet vad den hette?
Det skulle vara roligt att leta lite info om serien på nätet men jag hittar inte mycket då jag söker på Buster och jag kommer inte ihåg vad serien hette.

Baan
2005-04-26, 23:05
http://www.geocities.com/Athens/Forum/1178/backsp.htm

hade du kollat på den här redan?

TommyBoy
2005-04-26, 23:17
http://www.geocities.com/Athens/Forum/1178/backsp.htm

hade du kollat på den här redan?

Jepp, tack ändå men serien finns inte nämnd där.

Tolkia
2005-04-27, 00:02
Hette han inte Midge, eller något i den stilen? Om det är den serie jag tänker på hade han ljus hockeyfrilla och brukade gå omkring med te åt gubbarna som jobbade på bygget.

Sverker
2005-04-27, 05:48
Midge :thumbup: Så var det.
Höll inte den killen på med släggkastning också...i kilt :confused:

Buster, får något i ögonen... SuperMac. Den första versionen som var bra teknad. Senare blev den skräp. Roy of the Race... Killen som tecknades efter en uppsatstävling... Freddy King minns jag. Bröderna Trassel, hockyfantomerna :D

n1tro
2005-04-27, 06:05
Super Mac och Bullen :D haha.. sköna tider .. vad hette det där laget då, där edward och joakim spelade? nåt med Å BK .. åshöjden?

King Grub
2005-04-27, 06:35
Åshöjden, ja. Den var svenskproducerad, till skillnad från dom flesta av serierna i Buster, som kom från Storbritannien. Åshöjden är för övrigt ingen serie från början, utan bygger på Max Lundgrens böcker med samma namn.

Sverker
2005-04-27, 06:57
Bullen :D

Sedan kom IFK Trumslagaren av Max Lundgren också i serieform. Den var liiiite mer socialantropologisk

pellepedal
2005-04-27, 08:52
Jag diggade Johnny Puma! :thumbup:

Arne Persson
2005-04-27, 08:55
Dynamit Charlie och Johnny Puma! :bow:

Kwon
2005-04-27, 09:00
Jag diggade Johnny Puma! :thumbup:

Same here!

Bläddrade mest igenom de andra hastigt, men Puma studerade jag!

Mest definition av alla i tidningen tror jag! :D

TommyBoy
2005-04-27, 09:20
Jag hittade serien. Tack vare er.
Midge Miller.

Tack så mycket! :bow:

Super-mack och Johnny Puma var mina favoriter i tidningen, förutom ovanstående. Kommer också ihåg bullen, BK Åshöjden, Benny Guldfot och den där räcerföraren vad han nu hette...

B-jay
2005-04-27, 11:15
Super-Mac ja, det är nostalgi.
Den övergrove fotbollsspelaren från skottland med en rejäl högerbössa! *flex*

Tolkia
2005-04-27, 23:04
Jag gillade också Johnny Puma från början, mycket för att jag tyckte att han var snygg, tror jag - för allvarligt talat, man kan inte anklaga serien för ÖVERDRIVEN variation (hook-a-hey). Åshöjden hatade jag när jag var yngre men började uppskatta med åren - den var ju inte särskilt spektakulär i jämförelse med Puma och SuperMac, men å andra sidan hade den ju faktiskt mer än ett embryo till en handling. Bullen och SuperMac var bättre innan de av någn anledning fick för sig att slå ihop serierna; det blev lite Frankensteins monster och Igor goes fotboll över det hela. *screwy* Icke desto mindre var de rätt roliga var för sig.

Annars gillade jag Ben Bolt rätt bra, även om den serien till slut ballade ur en aning åt såpoperahållet. Men jag antar att det var en typisk fjollserie ...
Bland de mer udda fanns en rätt rolig serie om en oborstad tennisspelare, "Burken" Bagley, men den tog slut väldigt fort, tyvärr. Sedan fanns ju de som var mer udda än bra också, typ "Mannen i svart" och "Kid Kanonskytten".

JustinCredible
2005-04-27, 23:09
BENNY GULDFOT!! *yourock*

MacLeod
2005-04-27, 23:11
Åshöjdens BK lärde mig att man skulle vara en gentleman o lägga ut jackan på marken så tjejen inte blev smutsig när man var utomhus.

B-jay
2005-04-28, 08:13
Man kanske skulle köpa sig ett nummer av buster och se om det är något att ha nu för tiden.

Risken är val att det blir som när man ser en film som man tyckte var skitbra när man var yngre men som man tycker är värsta skitet nu för tiden.

Lasse Kongo
2005-04-28, 08:23
Buster var grym!!!

Har en bunt uppe på vinden hos mor o far (där kan man hitta det mesta) gamla flashiga baggypants ovs =)

Tolkia
2005-04-28, 09:39
Vi har säckvis med gamla Buster liggande i en garderob hos min mormor sedan den gamal goda (?) barndomstiden då min lillebror prenumererade på tidningen - varenda gång man är där och har lite för lite att göra åker de fram, och sedan är man fast ... (att många av serierna med en vuxens mått mätt är totalt utan handling och närmast att beskriva som as-kassa verkar inte spela någon roll, man sitter snart där ändå ...).

Dock får man till Busters fördel säga att den var enormt mycket bättre än halvmesyren till arvtagare som gick under namnet "Center" (men den levde inte heller så länge).