Visa fullständig version : Javaprogram?
Spannmål
2005-04-25, 20:28
Jag behöver att program att programmera java i! Det är ingenting avancerat, utan vill bara kunna repetera skolundervisningen hemma. Det är programmering A jag läser. I skolan nyttjar vi forte for java, men jag har hört ryktas om att det finns något bättre program?
netbeans är kraftfullt och kommer med java när du tankat hem det från suns sida
jag gillar själv JCreator www.jcreator.com
en kompis gillar JEdit som också är gratis, vet inte vilken hemsida, sök så hittar du lätt
edit: om du vill vara riktigt oldschool så funkar notepad med :D ;)
Wayfaerer
2005-04-25, 20:31
jGRASP funkar:
http://www.eng.auburn.edu/department/cse/research/grasp/
eclipse eller .. err.. vad heter det, typ jidea eller något.
Det första är gratis och skall vara bra med diverse moduler osv, det andra är kommersiellt och det diskuteras om det är bättre eller inte.
Valfri editor fungerar väl, förstod inte frågan först :D, vim!
WHITEFOLKS
2005-04-25, 21:12
netbeans och eclipse tycker jag är bra. netbeans är en systemresurshog modell värre :)
Spannmål
2005-04-25, 21:25
Det handlar alltså om ett program där jag kan skriva in enkla kommandon (system.out.println("Hej")) ungefär, och sedan få fram resultatet i en liten ruta. Jag vill alltså ha det enklaste möjligt :)
dom funkar som jag skrev, fixa JAVA hemma så öppna du dosfönster och skriver typ Javac HelloWorld.java för att kompilera , java HelloWorld för att köra
du behöver fixa pathen, behöver du hjälp med det så säg till
mer avancerade grejer såsom netbeans kan du göra allt i .. vanliga editors är mest för att kunna överblicka koden på ett lättare/bättre sätt, så du kan egentligen skriva i notepad och spara filerna som filnamn.java, kompilera och sen köra
IDEA från Jetbrains/IntelliJ är helt överlägsen; men är inte gratis. Kolla eclipse och netbeans. Är du nybörjare och behöver lära dig grunderna så rekar jag dock ändå din favorittexteditor och cmd.exe.
Emacs...? :)
Jag tycker att det är bra om du väljer en enkel editor som inte gör så mycket mer arbete åt dig än att färga texten och indentera den. Du lär dig garanterat mer då.
Emacs...? :)
Jag tycker att det är bra om du väljer en enkel editor som inte gör så mycket mer arbete åt dig än att färga texten och indentera den. Du lär dig garanterat mer då.
Oja, Jag älskar emacs!!! Har iofs bara kodat ML och C på skolan än. Men det kommer....
under "objektorienterad programmering i java 5p" körde vi med programmet BlueJ.. det har sina brister men det är faktiskt riktigt bra för att lära en förstå konceptet med objekt.
Jag tycker dock att vi under vår kurs borde lärt oss någon normal utvecklingsmiljö, bara en sådan sak som att använda "main" fick knappt någon erfarenhet av alls :(
Läser nu Datastrukturer och Algoritmer och sitter fortfarande i BlueJ, känns tryggt.. och iom att det nästan bara handlar om att analysera algoritmer så spelar det faktiskt ingen roll, är ganska skönt att slippa skriva en massa onödig kod för testning.
men jag har dock installerat eclipse, och jag måste säga att det ser verkligen intressant ut!
Calleman
2005-04-26, 07:51
Jag som emigrerat till .NET världen undrar vart stackars Borland JBuilder tagit vägen???
Cupofcoffee
2005-04-26, 08:12
Det program jag trivs bäst med att knacka kod i, heter Crimson Editor. Den har verkligen allt jag vill ha, och är gratis.
http://www.crimsoneditor.com/
under "objektorienterad programmering i java 5p" körde vi med programmet BlueJ.. det har sina brister men det är faktiskt riktigt bra för att lära en förstå konceptet med objekt.
Jag tycker dock att vi under vår kurs borde lärt oss någon normal utvecklingsmiljö, bara en sådan sak som att använda "main" fick knappt någon erfarenhet av alls :(
Läser nu Datastrukturer och Algoritmer och sitter fortfarande i BlueJ, känns tryggt.. och iom att det nästan bara handlar om att analysera algoritmer så spelar det faktiskt ingen roll, är ganska skönt att slippa skriva en massa onödig kod för testning.
men jag har dock installerat eclipse, och jag måste säga att det ser verkligen intressant ut!
jo vi fick också bluej rekommenderat men dom flesta jobbade i kate eller dylikt i unix ändå, samt valfri editor hemma. BlueJ uppleve jag som lite ful, men nu i efterhand förstår jag tanken med att försöka utveckla rätt tankestil hos eleven med objektreferenser etc. Jag tänkte iofs så icke-objektorienterat själv så på den tiden var det mest förvirrande :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.