Visa fullständig version : Skyttegruppsbefäl - Nytta (lumpen) i arbetslivet?
Halloj
Var på mönstring idag, sa precis som jag tänkte hos psykologen, ärlighet vara ju längst och nu kommer jag (ifall jag får mitt förstaval) hamna som Skyttegruppsbefäl av pansarvagn (alternativt luftvärnsgruppsbefäl) efter trean.
Och jag har två frågor:
Hur stor chans är det att man får de olika tjänsterna, hur många är det som konkurrerar om de på ett ungefär? (fick 9/8/8 på psyke, styrka, kondition)
Sedan undrar jag också ifall det är en tjänst som funkar som en bra merit när man söker jobb sedan som eletriker :) Ifall man kan utnyttja att man har varit befäl över en grupp på ~åtta personer :)
/Bjorne
Lumpen ÄR en bra merit, men tyvärr mest för dig själv. För jag har då inte haft någon "nytta" av den i arbetslivet.
Men hamnar man på en teknisk utbildning så ger det säkert något sen i det civila. Men det kan jag inte uttala mig om :)
du kan klämma in lite skitsnack om hur bra lumpen var för dig och hur mycket du mognade när du söker jobb, jag tror det hjälper. Men att någon anställer dig för lumpens skull.. nä
pansarskytte låter helt ok, jag tycker du borde fått något bättre kanske, visst är pansarskytte roligt men kraven är vad jag vet inte särskillt höga för gb. Men dina "stats" så tycker jag du borde satsas på kbelev.. lätt
du kan klämma in lite skitsnack om hur bra lumpen var för dig och hur mycket du mognade när du söker jobb, jag tror det hjälper. Men att någon anställer dig för lumpens skull.. nä
pansarskytte låter helt ok, jag tycker du borde fått något bättre kanske, visst är pansarskytte roligt men kraven är vad jag vet inte särskillt höga för gb. Men dina "stats" så tycker jag du borde satsas på kbelev.. lättBlev skyttegruppsbefäl, men att jag sedan var helt ärlig och sa att jag inte var så manad sänkte väl något hos psykologen.
Blev skyttegruppsbefäl, men att jag sedan var helt ärlig och sa att jag inte var så manad sänkte väl något hos psykologen.
ja? har jag sagt något annat? vad ärdet som är speciellt med att bli skyttegb? det är lite svårare än att bli vanlig soldadt och massvis av stolpskott som lyckas med det :)
kbelev det du, det är inte lika lätt, visst finns det några som inte är alltför duktiga där men det är inte lika lätt att bli. Tror du hade fått mer utav det också, men som du säger var du inte jättesugen på lumpen så får du nog inte det bästa heller
Blev skyttegruppsbefäl
Visst skrev han GB?
Sedan undrar jag också ifall det är en tjänst som funkar som en bra merit när man söker jobb sedan som eletriker Ifall man kan utnyttja att man har varit befäl över en grupp på ~åtta personer
Mest troligt; nej.
ja? har jag sagt något annat? vad ärdet som är speciellt med att bli skyttegb? det är lite svårare än att bli vanlig soldadt och massvis av stolpskott som lyckas med det :)
kbelev det du, det är inte lika lätt, visst finns det några som inte är alltför duktiga där men det är inte lika lätt att bli. Tror du hade fått mer utav det också, men som du säger var du inte jättesugen på lumpen så får du nog inte det bästa hellerLäste lite hastigt, lång dag med bara ett par bullar på magen :p
Fick rätt lågt på "motivation" som han kallade det.
kbelev det du, det är inte lika lätt, visst finns det några som inte är alltför duktiga där men det är inte lika lätt att bli. Tror du hade fått mer utav det också, men som du säger var du inte jättesugen på lumpen så får du nog inte det bästa heller
Du blev visst före och fick därmed tillrättavisa någon som inte har koll på lingot, gb, tsss, vet väl alla vad det är
Förövrigt så är KB inte mycket bättre, möjligtvis om du frågar KB själva.
PB däremot! .... blablablabla
Du blev visst före och fick därmed tillrättavisa någon som inte har koll på lingot, gb, tsss, vet väl alla vad det är
Förövrigt så är KB inte mycket bättre, möjligtvis om du frågar KB själva.
PB däremot! .... blablablabla
PB? hmmm PB är väl flottan/marinen och motsvarar kb vad jag vet... armén hade inga PBs på min tid :D (det var länge sen.. ett år sen hehe)
Men visst KB är ju inga kompanibefäl dom är ju plutonbefäl så namnet är lite missvisande. Å nej dom är inte elite heller men om jag fick välja mellan GB och KB skule jag definitvt ta KB/PB. Som GB får man i princip bara skit från alla håll och om man har otur en jobbig grupp djävlas med. KB/PB har ju iofs en del ansvar men man låter GBsen sköta personkontakten så det är sällan någon ogillar dom riktigt mycket. Sen hade dom det rätt slappt på övningarna :D
Bjorne: Nä det är ju klart som du säger, motivationen gör mycket. Finns ju folk som fått skitbetyg men kämpat som fan, en kompis fick ju betydligt sämre än dig men tjötade till sig att bli jägare i arvidsjaur..
PB? hmmm PB är väl flottan/marinen och motsvarar kb vad jag vet... armén hade inga PBs på min tid :D (det var länge sen.. ett år sen hehe)
Det var som fan. KLart att dom ska ändra hela tiden. -99 fanns iallafall PB, nämligen vi. Och vi var ... vi.
PB lika länge som KB, det är olika krav på tjänster som avgör om man har KB eller PB..
Klart man har nytta av det man lär sig som PskGB, man får den svåraste uppgiften i Armén. Leda 6 lata, slöa och väldigt korkade tölpar och få dom att göra som du vill, det krävs mycket att göra det bra.
Dessutom får du ju tillhöra det tyngsta och mest moderna pansarförbandet i världen, om det nu är pansar du ska till..
Skytte/skyddsoldat, då får man lätt jobb inom säkerhetssektorn.
Annars är väl allt med teknik rätt smart att satsa på, eller civiltjänst som brandkår på gotland najs.
Finns ingen civiltjänst längre..
PB lika länge som KB, det är olika krav på tjänster som avgör om man har KB eller PB..
Klart man har nytta av det man lär sig som PskGB, man får den svåraste uppgiften i Armén. Leda 6 lata, slöa och väldigt korkade tölpar och få dom att göra som du vill, det krävs mycket att göra det bra.
Dessutom får du ju tillhöra det tyngsta och mest moderna pansarförbandet i världen, om det nu är pansar du ska till..
Det är inte så djävla svårt vara GB mest otacksammt vad jag märkt. Följ bara regeln: bra betyg, gör allt som du blir tillsagd och djävlas med "tölparna" (fast vad jag märkt är lika många gbs idioter som soldater) så kommer du inte vara populär (men vem bryr sig om man vill få bra betyg?) men betyger blir klart bra. Gör som soldaterna vill, fuska lite när du kan för att förenkla för dom, ta sämre betyg, var populär. Två alternativ. Aspekten som är svår är att ta gnället från soldaterna, men är man rätt person för det så är det inga problem, GBs ledarkunskaper och utbildning i ledarskap är skrattredtande. En tvåtimmar föreläsnign av en major hade dom på P4.
Men visst fan är det tufft vara pansar :D Iofs lite fattigt med fordon och så, men va fan, vi är ändå inte en särskillt seriös försvarsmakt :MrT:
Finns ingen civiltjänst längre..
Har de lagt ner det? Inte så konstigt iofs...
Man får även ett papper vid muck med "civila" betyg, tex. fick jag att jag var över normal i stresstålighet etc. sånt tror jag kan vara bra att ha när man ska söka jobb.
Man får även ett papper vid muck med "civila" betyg, tex. fick jag att jag var över normal i stresstålighet etc. sånt tror jag kan vara bra att ha när man ska söka jobb.
det är sant förvisso, men jag har inte hört talas om någon än som använt pappren (men visst kan man göra det), man kan säkert skicka in dom när man söker jobb. Har ofta själv snackat en del om lumpen och om allt jag lärt mig (lies lies! ehehe) men man har aldrig fått "bevisa" något på hur duktig man är
Det är inte så djävla svårt vara GB mest otacksammt vad jag märkt. Följ bara regeln: bra betyg, gör allt som du blir tillsagd och djävlas med "tölparna" (fast vad jag märkt är lika många gbs idioter som soldater) så kommer du inte vara populär (men vem bryr sig om man vill få bra betyg?) men betyger blir klart bra. Gör som soldaterna vill, fuska lite när du kan för att förenkla för dom, ta sämre betyg, var populär. Två alternativ. Aspekten som är svår är att ta gnället från soldaterna, men är man rätt person för det så är det inga problem, GBs ledarkunskaper och utbildning i ledarskap är skrattredtande. En tvåtimmar föreläsnign av en major hade dom på P4.
Men visst fan är det tufft vara pansar :D Iofs lite fattigt med fordon och så, men va fan, vi är ändå inte en särskillt seriös försvarsmakt :MrT:
Håller med ang ledarskaps utbilding, klart dom ska ha mycket mer sådant och det kommer dom få.
Lite fattigt med fordon? Vi har nästan 400 Strf90 på i Sverige, 150 stridsvagnar. En bataljon har ungefär 200 fordon, ganska gott om fordon tycker jag..
Vi har nästan 400 Strf90 på i Sverige, 150 stridsvagnar. En bataljon har ungefär 200 fordon, ganska gott om fordon tycker jag..
Helt plötsligt så känns deklarationen jag sitter med så mycket mer angelägen, när jag tänker på de behjärtansvärda ändamål mina pengar går till.
Håller med ang ledarskaps utbilding, klart dom ska ha mycket mer sådant och det kommer dom få.
Lite fattigt med fordon? Vi har nästan 400 Strf90 på i Sverige, 150 stridsvagnar. En bataljon har ungefär 200 fordon, ganska gott om fordon tycker jag..
Tror det är lite fler strf90, kikade lite på soldf.com så kan röra sig om en 500. Visserliggen kanske en del tagits ur skick, eller att vissa aldrig levererats.
Ne menade allmänt att försvaret känns nerbantat men det är väl ignet jag anser FEL, vi är ju inget land som egentligen behöver något försvar, förutom fredsbevarande uppgifter och dylikt finns det inte mycket att hämta. Tror att våra 150 stidsvagnar och 400-500 stridsfordon inte skulle räcka så långt i ett riktigt krig, även om grejerna nu håller hög kvalité :)
Tror det är lite fler strf90, kikade lite på soldf.com så kan röra sig om en 500. Visserliggen kanske en del tagits ur skick, eller att vissa aldrig levererats.
Ne menade allmänt att försvaret känns nerbantat men det är väl ignet jag anser FEL, vi är ju inget land som egentligen behöver något försvar, förutom fredsbevarande uppgifter och dylikt finns det inte mycket att hämta. Tror att våra 150 stidsvagnar och 400-500 stridsfordon inte skulle räcka så långt i ett riktigt krig, även om grejerna nu håller hög kvalité :)
Då håller jag med..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.