Visa fullständig version : Gripper tips.
Fettecke
2005-04-23, 00:08
Köpte nyligen några grippers av Arne, de sötrsta problemet va att de gjorde förbannat ont i händerna efter 3-4 reps...
Iaf, för den som undrar så lappade jag på 1 varv med silvertejp på den sida som skall vara mot fingrarna, inte mot handflatan (för stabilitet)...
Genast blev det mkt bättre... gör inte ont alls, sliter inte sönder skinnet och det är ändå bra, glider inte överdrivet mkt...
Nu vet inte jag om det är optimalt att köra så, för det glider ju lite för varje rep som genomförs...
Men det gör inte ont alls. jag trivs.
jag har lindat mina CoC med sån där klibbig tejp som man lindar hockeyklubbor med.Det kallas säkert fusk av greppnördarna men det är skönare. tycker jag iaf
Nu vet inte jag om det är optimalt att köra så, för det glider ju lite för varje rep som genomförs...
Men det gör inte ont alls. jag trivs.
Låter som en bra idé, för det betyder ju att du kan fortsätta träna styrkan utan att händerna går sönder. Vill man härda händerna kan man ju köra utan tejp ibland och sen gör man det oftare och oftare, tills man vant sig.
Fast det finns en poäng i att strunta i tejpen. Har man inte tränat greppet speciellt förut och inte använder händerna i arbetet, så lär senor och annat i händerna bli ganska överraskade en tid framöver, när man börjar träna med grippers. Att då tvingas ta lite pauser ibland för att skinnet ömmar är nog bara bra.
//Jim
mina händer har aldrig gått sönder av grippers.. men jag sätter om grippern efter varje repetition, jag gör max tre set med tre reps sen kör jag ettor all the way.
Jag hade samma problem, det är bara att härda ut. Efter någon vecka eller två kommer du inte känna ett skvatt och du kommer ha dinosauriehud över halva handen. :thumbup:
Fettecke
2005-04-23, 09:11
Jag hade samma problem, det är bara att härda ut. Efter någon vecka eller två kommer du inte känna ett skvatt och du kommer ha dinosauriehud över halva handen. :thumbup:
Det är inte populärt bland kvinnorna, därför kör jag inte med det...
den mjukaste smekningen blir som att dra en taggmatta. =(
aja, jag kör på min lindning =D
Det är inte populärt bland kvinnorna, därför kör jag inte med det...
den mjukaste smekningen blir som att dra en taggmatta. =(
aja, jag kör på min lindning =D
hehe kommer ihåg en sommarjobbare på mitt förra jobb. Han fick stå o plocka vassa metallspånor en hel dag. Nästa dag så gick han in till chefen o sa att han var tvungen att sluta. hans tjej hade klagat på att hans fingrar rev henne när han pullade :D
Dumleman
2005-04-23, 09:36
Har tränat i ungefär 2 månader med grippers nu och har bara haft några små skavsår, inget allvarligt. Jag gör i princip bara singlar, mycket skonsammare för händerna.
Fettecke
2005-04-23, 09:52
hehe kommer ihåg en sommarjobbare på mitt förra jobb. Han fick stå o plocka vassa metallspånor en hel dag. Nästa dag så gick han in till chefen o sa att han var tvungen att sluta. hans tjej hade klagat på att hans fingrar rev henne när han pullade :D
HEHEHEHEHEHE =D
lite offtopic i min egen tråd:
e de nån som har en ungefärlig pejling på hur snabb ökning de blir om man ska öka från att stänga en RB 130 till att stänga en RB 160...
jag tänkte lyckas med det på 3-4 veckor?
kör nu underarmar 1 gång i veckan, samt klämmer grippers 3-4ggr i veckan (hittils)
?????
Dumleman
2005-04-23, 10:11
e de nån som har en ungefärlig pejling på hur snabb ökning de blir om man ska öka från att stänga en RB 130 till att stänga en RB 160...
jag tänkte lyckas med det på 3-4 veckor?
kör nu underarmar 1 gång i veckan, samt klämmer grippers 3-4ggr i veckan (hittils)
Svårt att säga, det beror på vilka förutsättningar du har, dvs. tidigare indirekt crushing-greppträning osv.. För mig tog det två månader att öka från att stänga coc1(140lb) relativt lätt till att precis orka stänga coc2(195lb) med högern, vänstern ligger lite efter. Jag tror att du kan öka från 130lb till 160lb på 3-4 veckor :).
Doctor Snuggles
2005-04-23, 13:12
Det där med raspiga händer: Så länge som man smörjer in händerna ordentligt efter varje pass, så de aldrig är torra, så får man inte hud som sandpapper. Huden blir fortfarande tjockare, men mjuk. Dessutom blir den mer hållbar, och mindre risk för att valkar och dylikt går upp.
Det där med raspiga händer: Så länge som man smörjer in händerna ordentligt efter varje pass, så de aldrig är torra, så får man inte hud som sandpapper. Huden blir fortfarande tjockare, men mjuk. Dessutom blir den mer hållbar, och mindre risk för att valkar och dylikt går upp.
:bow:
/Timme
Jag tror också att det beror mycket på vilken hudtyp man har. Jag har tränat grepp i över ett år och har ju självklart en hel del valkar. Men inte känns de som sandpapper, de är snarare ganska mjuka att bara känna på (förutom när jag suttit och dragit bort dem vilket jag gör regelbundet). Det har ungefär blivit som om jag har 3 lager hud istället för ett, slits det översta lagret bort finns ett likadant lager därunder som bara är lite ömmare men lika tjockt. Men jag har alltid haft ganska fet hud, kanske därför den inte blir så torr.
Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite!
Hur lägger ni upp programmet med gripper när man kö 4 pass vanlig styrketräning i veckan?
Man vill ju ha kraft i labbarna när man kör marklyft under ryggpasset osv.
Dagen efter är man ju ganska slut i underarmarna med.
Fettecke
2005-04-23, 17:33
själv sitter jag och kliper på mion gripper 7-8 set, x7 reps
sedan vanlig styrketräning utanför, samt underarmar osv
Vet inte om de funkjar änn, men de känns bra iaf =D
Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite!
Hur lägger ni upp programmet med gripper när man kö 4 pass vanlig styrketräning i veckan?
Man vill ju ha kraft i labbarna när man kör marklyft under ryggpasset osv.
Dagen efter är man ju ganska slut i underarmarna med.
Jag tycker inte att grippers påverkar den "stödjande" greppstyrkan som att hålla i skivstänger det minsta, förutom att det gör lite ondare om man är öm. Kanske är annorlunda om du är väldigt ny, men du vänjer dig. Kör grippers antingen på vilodagarna, innan passet, efter passet eller på något annat sätt. Det är mest en smaksak tycker jag.
Jag tycker inte att grippers påverkar den "stödjande" greppstyrkan som att hålla i skivstänger det minsta, förutom att det gör lite ondare om man är öm. Kanske är annorlunda om du är väldigt ny, men du vänjer dig. Kör grippers antingen på vilodagarna, innan passet, efter passet eller på något annat sätt. Det är mest en smaksak tycker jag.
håller man den sen stängd så tycker jag det påverkar väldigt posetivt
ta en gripper och tryck den, istället för att försöka trycka mer när handtagen möts så bara håll den stängd.. förstår ni inte får ni fråga efter bättre förklaring.
kalle lane sa att hans underarmar växte genom att hålla en tung grippper stängd
Fettecke
2005-04-23, 22:18
träna mer statiskt dvs.
Ska man hålla tills man inte orkar mer eller någon spec. tidsintervall ?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.