Visa fullständig version : lite frågor
hej
lite små frågor..
1)jag vill bygga muskler optimalt och vill därför alltid ligga på kcal+, saken är den att jag har så jäkla bra förbränning så att jag känner aldrig om jag ligger på kcal+ för vikten står helt still vad jag än gör känns det som.. på 3-4 månader jag inte rört mig märkbart i vikt, (svårt att säga exakt såklart för vikten hoppar ju så mycket hela tiden men har kanske rört mig max +1 kg), det allra sista har det kännts som att jag har blivit ännu smalare än vad jag var för ett tag sen trots att jag försöker äta mycket..
min fråga är väl något i stil med, om man har riktigt hög förbränning och inte kan gå upp i vikt genom bulk (kan inte äta mer än vad jag gör nu känns det som), betyder det att jag måste lära mig att äta mer mat eller kan jag ligga på kcal+ utan att det märks viktmässigt pga förbränningen ?
kan det vara så att man kanske inte rör sig viktmässigt på ett halvår men helt plötsligt går man upp några kilon? går det i etapper eller går man jämnt upp hela tiden när man ligger på kcal+ ?
2) har den sista tiden (1-2 mån) kännt att magen är lite skum.. jag är aldrig dålig i magen eller så men jag har alltid varit känd för en som äter väldigt långsamt (tuggar noga), men det sista har det blivit helt sjukt ibland, när jag äter vissa saker känns det som att jag bara tuggar och tuggar och det händer ingenting, kan knappt svälja mer än mikroskopiskt nertuggad mat ungefär.. det går skitlångsamt.. nästan bakåt.. varför blir det så här?
hur kan man lära sig att svälja fortare så man kan äta fortare och framförallt mer för som det är nu kan jag sitta och äta 30 min utan att hinna få i mig det jag vill.. jättestörande på raster på jobbet och så
tacksam för svar !
WHITEFOLKS
2005-04-22, 22:46
svarar på 1., 2. har jag ingen aning om :)
rekommenderar att du går in och kollar din ungefärliga kcalnivå på
http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html
sen får du lägga din +500kcal och hålla stenhård koll på vad du äter ett tag så du märker ifall du går upp eller ner och justera som du känner är lämpligt.
du kommer att gå upp i vikt om du äter mer än vad du gör av med det är väldigt väldigt få personer som är undantag till den regeln ;) ett tips för att få ner mer mat kan vara att äta oftare, kanske varannan, var tredje timme.
du kan ju även skriva vad du äter under en dag så folk kan komma med synpunkter och hitta eventuella fel.
lycka till :)
gjorde det där testet.. fick 3764kcal/15760 kJoule
vet inte om det är mycket eller lite ?
då räknade jag på en vardag.. med fabriksarbete och träning
mitt liv diffar nog ganska mycket från dag till dag osv.. sover och vilar mer på helgerna och då tränar eller jobbar jag inte heller så då förbrukas det väl mycket mindre antar jag..
jag äter som du sa många små mål eftersom jag har svårt att äta stora mål
jag jobbar kvällar.. en vanlig dag kan se ut så här:
frukost: a-fil, solrosfrön, linfrön, ½ skopa gainer, ½ skopa vassle, havregryn
lunch: lagad mat.. mitt klart svåraste mål att få i mig eftersom det är ganska tätt på frukosten och att oftast inte gör överdrivet mycket mellan målen heller så..
*träning* + gainer med malto och vassle (runt ~75g malto och 30g vassle kanske)
*börjar jobba*
rast 1 (2-2½ timmar efter träning): lagad mat.. samma som middagsmaten oftast.. har en större låda med, äter inte så mycket här dock
middag (1½-2 timmar efter rast 1): lagat mat här alså, större mål
rast 2 (1½ timme efter middagen): någon frukt (kanske bör slänga in något mer här?
efter jobbet: mindre lagat mål
nattmål: äter något litet precis innan jag går och lägger mig, häller ofta i mig en gainer här för jag orkar inte pilla ihop något
det där är en dag när jag sköter mig.. ibland så missar jag frukten eller äter bara en gång efter jobbet och så men jag äter alltid minst 6 gånger på en träningsdag..
WHITEFOLKS
2005-04-22, 23:36
ett första tips är att skippa gainern till frukost och innan sängen, gör ingen nytta då utan är mer dåligt om något. en ren kaseindrink innan sängen funkar däremot bra (samma till frukost även om vassle även funka där) annars är det väl bara till att försöka äta mer och bättre, släng in lite mer pasta här, lite mer gröt där och lite extra kött kanske. Mjölk är ju annars ganska lätt att få ner och har rätt bra "kvalitet" så att säga (sålänge du klarar av laktosen)
3700kcal kan nog mycket väl stämma om du har ett aktivt jobb.
jag skulle nog även försöka få in en riktig måltid mellan träningen och jobbet om möjligt, den skulle göra mycket nytta.
Prova att hälla en eller ett par matskedar olja på varje mål mat (och mellanmål - rapsolja funkar i mjölk) och ta en deciliter nötter om dagen (före sänggående?) så ska du se att även du går upp i vikt.
vad för olja och nötter skall man ta till då :confused:
är det ett bra sätt att gå upp i vikt då ? nyttjar man det i muskelbyggande syfte ?
vad för olja och nötter skall man ta till då :confused:
är det ett bra sätt att gå upp i vikt då ? nyttjar man det i muskelbyggande syfte ?
Olja och nötter innehåller bra fetter, som du behöver. Nötter innehåller dessutom protein.
Jag kör med rapsolja och torrostade jordnötter.
ok, får köpa nötter helt enkelt.. olja låter riktigt vidrigt men jag skall testa :)
kan man ha rapsolja direkt i ett glas mjölk eller får man spykänslor då ?
trodde inte jordnötter var bra.. har hört att det är det svåraste fettet att bränna.. men det kanske är överdrivet? 1 dl om dagen kanske inte är så farligt och om det är bra för träningen så kör jag på det !
jag har inget emot av att vara deffad som jag är nu men jag vill ju mest av allt bygga muskler och då gör jag det som är optimalt för det ändamålet
King Grub
2005-04-23, 15:08
olja låter riktigt vidrigt men jag skall testa :) kan man ha rapsolja direkt i ett glas mjölk eller får man spykänslor då ?
Varför inte använda den i matlagning och skvätta över t ex grönsaker, sallad, o dyl?
trodde inte jordnötter var bra.. har hört att det är det svåraste fettet att bränna.. men det kanske är överdrivet?
Ren myt.
Jag vill också vara klok och jag har tittat igenom det du skriver. Här följer mina kommentarer:
frukost: a-fil, solrosfrön, linfrön, ½ skopa gainer, ½ skopa vassle, havregryn
Ta bort gainern som sagt och det går utmärkt att blanda vassle i mjölken och äta med din müesli eller vad vi ska kalla det. Gröt är ju ännu bättre dvs att koka havregrynen. Tror Gyllenhammars har de största och därmed de med lägst GI? Grub, vet du?
lunch: lagad mat.. mitt klart svåraste mål att få i mig eftersom det är ganska tätt på frukosten och att oftast inte gör överdrivet mycket mellan målen heller så..
Ta två grova mackor med mjukost och rökt skinka eller kalkon och lite sallad mellan. Att ställa sig och laga kan vara både omotiverande och tidsödande, dessutom är ju inte aptiten på topp efter frukosten som du själv påpekar.
*träning* + gainer med malto och vassle (runt ~75g malto och 30g vassle kanske)
Här har framförallt Grubben visat på skillnaden i att ta två gainer, en före/under och en efter för protein- och glukogensyntesen. Sök på Grub's nick så får du lära dig mer.
*börjar jobba*
Det här är väl dagens svåraste mål för dig? Jag skulle vilja att du stoppade i dig något som höll igång din nystartade ämnesomsättning, typ en tallrik cornflakes med vassle och mjölk, men inser att det kan vara svårt. Ett förslag som inte är optimalt, men bra ändå, är att du bakar muffins (finns shake-n-bake i mjölhyllan) med kesella eller vasslepulver. Det kan du säker mumsa på medans du sätter igång, eller på vägen till jobbet? Eller om du mixar en portion vassle med vällingpulver och dricker medans du jobbar...?
rast 1 (2-2½ timmar efter träning): lagad mat.. samma som middagsmaten oftast.. har en större låda med, äter inte så mycket här dock
Gör några polarkakor med skinka eller kalkon och mjukost så du får i dig kollisar och protein. Eller kanske några lite mer bitiga fullkornsmackor?
middag (1½-2 timmar efter rast 1): lagat mat här alså, större mål
Helt rätt.
rast 2 (1½ timme efter middagen): någon frukt (kanske bör slänga in något mer här?
Fruktsallad för bövelen. Hacka upp en skål på söndagskvällen när det bara är trams på TV'n ändå. Krama ur en citron över alltihopa så klarar sig vitaminerna bättre. Bara att ösa ur. Keso och nötter till och alltihop luktar Optimal lång väg.
efter jobbet: mindre lagat mål
Makrillmacka kanske?
nattmål: äter något litet precis innan jag går och lägger mig, häller ofta i mig en gainer här för jag orkar inte pilla ihop något
Tror du klara dig på ett glas mjölk, men visst, ta något proteinrikt, bara det inte är en hyperglykemisk gainer.
Sammanfattningsvis tycker jag ditt schema luktar lite aningslös okunnighet. Du slänger ur dig "lagad mat" hit och dit, inga klockslag och verkar inte veta vad exakt du strävar efter att fylla på med - vad du har för kroppsliga behov. Jag skulle önska att du satte dig och gick igenom fler av trådarna som redan är publicerade, gärna läsa Grub's deffguide som klarar ut det mesta om näring och basbehov samt att du gärna tar en sväng inne på Pauluns sida för att lära dig mer om kroppen och ämnesomsättningen för att bättre planera din träningsvardag.
Lizard
WHITEFOLKS
2005-04-23, 18:28
lizard: är det inte gyllenhammar som är de extra tunna, dvs i "fel" riktning? :)
nu gissar jag också och verkar inte hitta tillverkarens hemsida heller. hmmm.
vill börja med att tacka lizard för hans snälla schema
fick verkligen en tankeställare och en rejäl nytändning!
problemet jag har är väl att jag direkt efter träningen sätter mig i bilen och åker till jobbet och på jobbet får man inte äta någonting i fabriken, så jag måste vänta tills första rasten som blir 2½ timme efter träning
det enda jag möjligtvis skulle kunna göra är att slänga i mig en kraft muffins eller något precis innan jobbet runt 15:40 för att minimera tiden till rast ner till dryga 1½ timme men då tar jag muffinsen ca: 25 minuter efter gainern.. är det för tidigt ?
en annan fråga.. är cashenötter (eller hur det nu stavas) bra ? för det har vi massor på jobbet :)
WHITEFOLKS
2005-04-23, 19:46
cashew är kalas, bra fetter :thumbup:
1) du äter bara för lite
2) ätstörningar/tvångstankar? Svälj bara tidigare? Ät något du inte behöver tugga (typ mos kanske, soppa?), mixa ihop något o häll i dig då o då om du tycker det blir lättare.
3700kcal e rätt mycket ja.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.