handdator

Visa fullständig version : fibrer


__thastrom__
2005-04-22, 13:35
hur många gram fibrer är hälsosamt att få i sig på en dag? och vär är gränsen på vad som är ohälsosamt?

King Grub
2005-04-22, 13:37
Minimum 30 gram, maximum 60 gram är bra siffror att gå efter. För mycket fibrer är inte bra och kan leda till magproblem, förlust av näringsämnen och försämrade hormonnivåer.

Davil
2005-04-22, 13:40
Minimum 30 gram, maximum 60 gram är bra siffror att gå efter. För mycket fibrer är inte bra och kan leda till magproblem, förlust av näringsämnen och försämrade hormonnivåer.

Hur många gram havregryn behöver man äta för att uppnå de 30gram ?

King Grub
2005-04-22, 13:48
Du måste givetvis räkna samman alla fibrer, alla källor.

Fiberinnehållet i havregrynen står säkert på påsen.

Just fibrerna i havre verkar inte bidra till testosteronsänkning i sig, men däremot bidrar dom ju till det totala intaget.

johnnytex
2005-04-22, 14:46
Alltså är det svårt att komma upp i dessa 60gram?

King Grub
2005-04-22, 14:48
Beror väl på vad du äter.

Nismo
2005-04-22, 14:53
Alltså är det svårt att komma upp i dessa 60gram?

Ät min müsli (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=38577) så är det inga problem ;)

Marta
2005-04-22, 14:58
Jag tycker snarare att det är svårt att hålla sig inom dagligt rek intag (enligt hälsovakten ligger jag över 200% - jobbar på att får ner det värdet....)

johnnytex
2005-04-22, 15:14
Beror väl på vad du äter.

Jo, självklart. Tänkte generelt om det är många som går "över gränsen"

Men så att man har dessa källor:

Frukost: havregrynsgröt

middag: hmms fibrer i salladen och frukten

mellanmål: müsli, grov bröd, frukt

middag, samma hgär, sallad frukt

kvällmål: grov bröd, frukt

Behöver man frukta?

King Grub
2005-04-22, 15:19
Kolla upp hur mycket fibrer det du äter innehåller, väg, räkna, summera. :thumbup:

johnnytex
2005-04-22, 15:24
Kolla upp hur mycket fibrer det du äter innehåller, väg, räkna, summera. :thumbup:

Roger that :em:

Sverker
2005-04-22, 15:28
Just fibrerna i havre verkar inte bidra till testosteronsänkning i sig, men däremot bidrar dom ju till det totala intaget.

Havre innehåller främst cellulosa som ger maginnehållet volym och tarmarna något att arbeta mot= mindre risk för fickbildning och tjocktarmscancer.
Den andra viktigas komponenten är beta-glukan som är en gelbildare och därmed kan den sänka GI på många andra kolhydrat.

Vilka av de andra kostfibrer har största verkan på hormon- ( testosteron ) nivån ?

Tolkia
2005-04-22, 15:41
Obs. att det nog är skillnad på löslig (mycket av i t.ex. havre) och olöslig (mycket av i t.ex. kruskakli) kostfiber.

WHITEFOLKS
2005-04-22, 16:28
jag äter väldigt mycket bönor och havregryn och brukar ligga på strax under 60g varje dag.

mmmCay
2005-04-22, 20:07
Obs. att det nog är skillnad på löslig (mycket av i t.ex. havre) och olöslig (mycket av i t.ex. kruskakli) kostfiber.

Ok vad är skillnaden då?

Sverker
2005-04-23, 06:38
Ok vad är skillnaden då?


Cellulosa som ger maginnehållet volym och tarmarna något att arbeta mot= mindre risk för fickbildning och tjocktarmscancer.
Beta-glukan, pektin, guargummi mfl. är en gelbildare och därmed kan den sänka GI på många andra kolhydrat. Gelbildare kan även binda till gallsalter och då indirekt sänka kolesterolvärdena i blodet.

Tolkia
2005-04-23, 12:14
Lite off topic: Tack Sverker för att man alltid kan lita på att du levererar så utförliga förklaringar istället för de halvtaskiga man skulle producera själv (och ursäkta att jag är så lat att jag inte ens orkar försöka utan bara väntar in ...). :D
Jag har hört att s.k. löslig kostfiber räknas som energigivande också (alltså att man kan spjälka och ta upp den), till skillnad från olöslig, som mera "passerar rakt igenom"; stämmer det?

Sverker
2005-04-23, 13:02
Per definition är ett kostfibrer en kedja av enkla sockerarter som våra matspjälkningsenzymer inte klarar av att bryta ned till.

Det betyder att dessa kostfibrer vandrar igenom våran tunntarm ned till tjocktarmen som huvudsakligen ockuperas av olika bakterier vana vid en sparsmakad kost.
Dessa bakterier kan bryta ned kostfibrerna till enkla socker och fermentera/jäsa till korta fettsyror. Tjocktarmen är helt syrefri så bakterierna kan endast utnyttja lite av energin i sockerarterna och spottar ut biprodukterna som är små korta fettsyror. Dessa är lösliga i vattnet och absorberas lätt av oss genom tjocktarmsväggen.

Alltså får vi lite energi från kostfibrer ;)

WHITEFOLKS
2005-04-23, 13:31
det verkar som på en del förpackningar att de "räknar bort" kostfiber från kalorierna. såg det framförallt på ett paket gröna linser i usa att de var borträknade men här så är de kalorierna med (antar att gröna linser är likadana överallt) blir ju 2 olika näringsvärden.. frågan är vilket som stämmer?