Visa fullständig version : sömn direkt efter lunch?
hassezilla
2005-04-22, 09:53
Vet inte om jag postar på rätt ställe nu.
Brukar sova 30 min under min lunchbrejk, alltså jag käkar 50 gram pasta 130 gram kyckling 25 gram rapsolja och sen sover jag direkt efter.
Är detta en dum sak att göra? Har för mej att jag läste i nån B&K att man inte skulle sova direkt efter man käkat ett mål med relativt mycket kolhydrat..
Dum fråga kanske?
Fettecke
2005-04-22, 09:56
Kroppen jobbar ju inte fullt med matsmältningen under sömn...
Men, de jag funderar på är.,... varför sover du efter en lunch?, har aldrig hört talas om det, särsklilt inte på en arbetsplats.... *freak* =D
Låter skönt tycker jag :)
Men slaggar jag 30 min mitt på dan blir jag vresig och seg i ett par timmar efteråt så det är oftast inte lyckat. Dessutom har jag noterat att om jag sover mina 8h på natten blir jag inte trött mitt på dan :p
hassezilla
2005-04-22, 10:04
Men, de jag funderar på är.,... varför sover du efter en lunch?, har aldrig hört talas om det, särsklilt inte på en arbetsplats.... *freak* =D
Har nära hem, kör en stresslunch och slaggar.
Sover i snitt bara mellan 4-6 H/natt, di lärde säger ju att man tar igen några timmars nattsömn om man sover en snabbis mitt på dagen!
Det är kanske bullshit, men jag känner mej piggare!!
en powernap är aldrig fel :)
Önskar jag oxå kunde somna sådär mitt på dagen. Det är nog jättebra för kroppen tror jag! Jag blir oxå vresig å sur resten av dagen om jag sover sådär.
Aldrig hört talas om "siesta" ...? :D Att sova på maten är absolut inget ovanligt, även om det nog var vanligare förr, då man arbetade mer med kroppen och behövde vila fysiskt på ett annat sätt än nu. OM det uppskattas av chefen att man gör det på jobbet torde dock kunna variera ...
Vad gäller bra eller inte bra har jag i alla fall svårt att tro att det skulle kunna vara direkt DÅLIGT, i så fall borde väl alla siestadåsande spanjorer - och inte minst våra bondeanfäder - samtliga rulla fram? Dessutom är jag faktiskt inte så säker på att inte matsmältningen fungerar ypperligt under sömn - faktum är att den parasympatiska delen av autonoma nervsystemet, den del som styr just sådana funktioner som matsmältning och celluppbyggnad - under sömn dominerar över den sympatiska delen, som styr mer "aktiva" funktioner och i regel är det som dominerar under dagtid/vaken tid.
Själv brukar jag sova 1 - 1½ timme mitt på dagen efter mål 3. Sover sedan 7,5 h på natten. Men å andra sidan är jag bara 20 år och behöver fortfarande mycket sömn, särskilt när jag är inne i hårda träningsperioder.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.