handdator

Visa fullständig version : tetralysal/tetracykliner/antibiotika igen - men när?

Big_Vik
2005-04-21, 21:56
Var på apoteket idag och hämtade ut min andra kur, tänkte pröva en till nu innan sommaren eftersom den första inte gick direkt så bra som jag ville. :( När bör man ta tabletterna egentligen? Min allmänläkare (som verkar skum *screwy* ) sa att det gick bra att ta dem närsomhelst och gärna i anslutning till maten, bara man undvek mejeriprodukter och vissa mineraler typ. kalcium. Läste här en gång att magen kunde bli katastrof om man käkade tabletterna på tom mage, men det var precis vad min apotekare sa idag, hon rekommenderade att ta dem mitt emellan lunch och 2-3 timmar efter middagen. :confused: Kanske vore något att pröva, då första kuren inte hjälpte så mycket, har kolozzeum haft fel för en gångs skull? ;)

Tänkte bara att jag skulle höra med lite folk här, eftersom jag vet att många kört med tetralysal/tetracykliner, hur la ni upp det så att säga?

jakke
2005-04-21, 22:15
Var på apoteket idag och hämtade ut min andra kur, tänkte pröva en till nu innan sommaren eftersom den första inte gick direkt så bra som jag ville. :( När bör man ta tabletterna egentligen? Min allmänläkare (som verkar skum *screwy* ) sa att det gick bra att ta dem närsomhelst och gärna i anslutning till maten, bara man undvek mejeriprodukter och vissa mineraler typ. kalcium. Läste här en gång att magen kunde bli katastrof om man käkade tabletterna på tom mage, men det var precis vad min apotekare sa idag, hon rekommenderade att ta dem mitt emellan lunch och 2-3 timmar efter middagen. :confused: Kanske vore något att pröva, då första kuren inte hjälpte så mycket, har kolozzeum haft fel för en gångs skull? ;)

Tänkte bara att jag skulle höra med lite folk här, eftersom jag vet att många kört med tetralysal/tetracykliner, hur la ni upp det så att säga?
men herregud. Ring den sopan till läkare(alla i själevad är ju kass) och fråga hur du ska ta den. Det brukar väl även stå på receptet.

edit: Fass är bra http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19640217000011&DocTypeID=7&UserTypeID=2

dared
2005-04-22, 00:01
har tagit det på tom mage flera gånger och aldrig haft några problem, o då har jag allmänt en känslig mage..

ang mjölk o mejeriprodukter sa de att man skulle ha ca 3h brejk tex.. mjölk 3h tetracyk sen 3h sen kan man dricka igen,,

johnnytex
2005-04-22, 11:54
När bör man ta tabletterna egentligen? Min allmänläkare (som verkar skum *screwy* ) sa att det gick bra att ta dem närsomhelst och gärna i anslutning till maten, bara man undvek mejeriprodukter och vissa mineraler typ. kalcium. Läste här en gång att magen kunde bli katastrof om man käkade tabletterna på tom mage, men det var precis vad min apotekare sa idag, hon rekommenderade att ta dem mitt emellan lunch och 2-3 timmar efter middagen. :confused: Kanske vore något att pröva, då första kuren inte hjälpte så mycket, har kolozzeum haft fel för en gångs skull? ;)

Jag har gått på tetracyklinkurer. Man bör ta tabletterna i samband med måltid för att undvika magont. Dessutom bör du tänka på att inte inta dem tillsammans med kalciumrika livsmedel, typ mejeriproduketer, då dessa kan försämra upptaget. Det finns även fler mineraler du bör vara försiktig med, men det står i den bifogade läkemedelssedeln eller kan du spana in FASS som någon tidigare nämde där står allt!

Du bör ta dem med jämna mellanrum oxå. Jag vet inte vilken dos du ligger på men sprid ut det jämnt under dagen, skapa rutiner för nät du ska ta dem, så du inte glömmer! Du måste vara konsekvent i intaget för att du ska få effekt.

Dipshit
2005-04-22, 12:04
tack för påminnelsen! också varit o hämtat antibiotika idag!
infektion känns jättebra..

Rataxes
2005-04-22, 12:09
Tog tetralysal i ca ett halvår. Läkaren rekommenderade en på morgonen och en på kvällen, gärna, men inte nödvändigtvis i samband med måltid.

Det är vad jag gjorde och det funkade bra, eller om det hade någon positiv effekt vet jag inte (läkaren sa att det skulle göra ärren efter mina finnar mindre flammiga, men jag kan ju inte veta hur det kunde ha blivit om jag inte hade tagit tetralysal), men några problem fick jag ivf inte av dem.

dormin
2005-04-22, 13:12
Tycker personligen att tetralysal/tetracykliner är ren skit och att det är bättre att gå på lite riktiga grejjer så som roaccutan, detta har ju visserligen en hel del biverkningar man kan drabbas av men effekten av det är så mycket bättre och så är det ju regelbundna läkarkontroller med bodprov och prat med läkaren under tiden.

Rekomenderas kanske inte att användas i samband med andra läkemedel dock.

Sen tycker jag du ska be din läkare att skicka dig till en riktig hudläkare istället dom är mycket bättre och vet vad dom snackar om.

(detta är väll inget att tänka på nu iofs då sommaren snart är här och man oftast går en sån kur på hösten/vintern)

Big_Vik
2005-04-22, 14:24
Jag tar två tabletter morgon och två på kvällen, om det inte ger märkbar effekt ska vi vänta över sommarn och se hur det utvecklar sig, annars kanske till hudläkare och få rocce i höst. Hur är det med att gå täta kurer eller inte? Gick 9 dagar mellan den första kuren och andra (som jag började imorse).

Men nu säger ju alla olika igen! Ska läsa igenom häftet igen, men vad jag vet säger de ingenting om de ska tas under,långt efter, eller långt före måltid?

johnnytex
2005-04-22, 14:35
Jag tar två tabletter morgon och två på kvällen, om det inte ger märkbar effekt ska vi vänta över sommarn och se hur det utvecklar sig, annars kanske till hudläkare och få rocce i höst. Hur är det med att gå täta kurer eller inte? Gick 9 dagar mellan den första kuren och andra (som jag började imorse).

Men nu säger ju alla olika igen! Ska läsa igenom häftet igen, men vad jag vet säger de ingenting om de ska tas under,långt efter, eller långt före måltid?

Täta kurer; menar du tiden mellan de olika antibitokakurerna? 9 dagar är iaf på tok för kort mellanrum! Jag har för mig man måste vänta månader. Anledningen till att man inte kan gå på antibotika hur länge som helst är för att man vill undvika att någon resistens ska uppstå. Man ska vara lite försiktigt oxå, antibiotikan slår mot alla bakterier i kroppen. Det är ju inte direkt någon hälsokur, men det fungerade bra mot min akne och det var verkligen värt det! Kom ihåg att ha lite tålamod, det tar ett tag innan resultet kommer, lycka till!!

Tolkia
2005-04-22, 15:46
Nu är väl Roaccutan inte något universalmedel som funkar mot alla sorters finnar mer än vad Tetralysal är det ... däremot håller jag helt med om att det är vettigt att gå till en hudläkare om du har stora problem; det ökar oddsen att få dem lösta, helt klart (den bittra erfarenheten talar).

CoRe_85
2005-04-22, 17:26
Täta kurer; menar du tiden mellan de olika antibitokakurerna? 9 dagar är iaf på tok för kort mellanrum! Jag har för mig man måste vänta månader. Anledningen till att man inte kan gå på antibotika hur länge som helst är för att man vill undvika att någon resistens ska uppstå. Man ska vara lite försiktigt oxå, antibiotikan slår mot alla bakterier i kroppen. Det är ju inte direkt någon hälsokur, men det fungerade bra mot min akne och det var verkligen värt det! Kom ihåg att ha lite tålamod, det tar ett tag innan resultet kommer, lycka till!!

hehe

Jag har käkat tetralysal 300mg sen ~2-3 år tillbaka nu (med liten break över sommarn). Innan dess åt jag Roaccutan i 2år .

Tar det 1 till frukost & 1 till middag. Börjar få tillbaka lite finnar nu igen, men fan kan ju inte hålla på o käka det här skiten hela tiden. Sen gå över till roaccutan o ta död på levern känns inte heller så kul...

roaccutan tar iofs död på allt, men då får man inte dricka alkohol och samtidigt blir man torr av bara h-vete på läpparna. t.ex glömmer man lipsylen på väg till jobbet känns det som om läpparna ska brännas sönder sen under hela dagen.

Sen räkna med kanske att ta tetralysal i minst en månad innan du märker någon skillnad

johnnytex
2005-04-22, 17:33
Jag har käkat tetralysal 300mg sen ~2-3 år tillbaka nu (med liten break över sommarn). Innan dess åt jag Roaccutan i 2år .

Seriöst? Är detta inte "farligt". Om man använder antibiotika så länge så förlorar det ju sin effekt, bakterierna blir resistanta? Har/är detta inte ett problem, inom sjukvården, att vi utvecklar resistanta bakterier som vi inte kan ta död på?

mvda
2005-04-22, 17:45
Har kört två roaccutankurer för några år sen och om du har mycket problem är det definitivt detta du ska köra på! Läste i någon broschyr man fick att det i 86% (tror det var det) av fallen där en eller fler (antar att dom menar max 2-3) kurer genomgås så försvinner akneproblemen för gott. Tyvärr verkar jag ha legat rätt nära den där gränsen för efter mina 2 kurer kan man inte säga att det är helt borta men det är iaf mycket mycket bättre.

Första kuren fick jag bara torr hud vilket inte vara så jobbigt, fick bara köpa nån kräm så var allt bra och andra kuren upplevde jag i stort sett inga biverkningar överhuvudtaget. Dock vet man ju inte vad dessa två kurer kommer ha för någon effekter om 20 år men det är väl smällen man får ta.

Någon annan som gjort i princip samma sak där inte allt gått bort helt, värt att köpa tetracyklin och köra någon månad eller två?

CoRe_85
2005-04-24, 01:00
Seriöst? Är detta inte "farligt". Om man använder antibiotika så länge så förlorar det ju sin effekt, bakterierna blir resistanta? Har/är detta inte ett problem, inom sjukvården, att vi utvecklar resistanta bakterier som vi inte kan ta död på?

Vet faktiskt inte, kan tänka mig det sliter en del på organen kanske. Men vafan ska man göra, har ju inte så mkt val heller, inte så kul o gå runt med massa finnar i fejan heller.... min hudläkare som ändå skriver ut det borde nog veta om det är farligt men men. Ska pröva o ta en break nu i någon månad för att se om det fortfarande kommer utslag.

johnnytex
2005-04-24, 11:14
Vet faktiskt inte, kan tänka mig det sliter en del på organen kanske. Men vafan ska man göra, har ju inte så mkt val heller, inte så kul o gå runt med massa finnar i fejan heller.... min hudläkare som ändå skriver ut det borde nog veta om det är farligt men men. Ska pröva o ta en break nu i någon månad för att se om det fortfarande kommer utslag.

Jag vet, har haft samma erfarenhet, tyvärr, det är ett rent h*****. Dock så fick jag inte mer utskrivit pga av det jag nämde nyss. Det verkar lite olika, jag pratade nyss med en kompis, han hade oxå fått "gå på det" längre än vad jag fick. Lyckligtvis så blev ag bättre efter första kuren, men det är nog oxå som du säger, inte så bra att gå på det för länge, antibiotika sliter ändå en del. Slog ut en del av tarmfloran, så man får käka lite fil och sånt shit.

Tolkia
2005-04-24, 14:23
Jag har käkat tetralysal 300mg sen ~2-3 år tillbaka nu (med liten break över sommarn). Innan dess åt jag Roaccutan i 2år.
Dum fråga kanske, men blir du inte helrisig i magen av det? Antibiotika tenderar ju att ta död på de flesta bakterier som kommer i vägen, tarmbakterier också, med andra ord. Men Tetralysal kanske är en "smalare" typ av antibiotika (= ej s.k. "bredspektrumantibiotika")?

dared
2005-04-24, 14:38
Dum fråga kanske, men blir du inte helrisig i magen av det? Antibiotika tenderar ju att ta död på de flesta bakterier som kommer i vägen, tarmbakterier också, med andra ord. Men Tetralysal kanske är en "smalare" typ av antibiotika (= ej s.k. "bredspektrumantibiotika")?

Jag vet inte men jag har alltid haft en känslig mage. Gått på tetra i 2 år och är bättre i magen nu än för 3-4 år sen. (inte pga tetra, utan bättre livsstil) men det har långt ifrån blivit dåligt i magen eftersom tendensen snarare gått åt andra hållet. (för mig)

skeletron
2005-04-24, 14:56
Har käkat Tatralysal 3 månader nu tror jag. Började med att ta 2 st per dag, för att sedan övergå till en, eftersom att aknen lättat. Frågan är om jag inte lika gärna kan gå över till 2? Känns lite knapert efter som min mage känns lite röten, vet inte vad det beror på, tror den var så innan, men det blir väl knappast bättre av att knapra sån här skit...

Men jag undrar alltså.. Ifall någon vet om jag bör köra 2 tabletter per dag istället för en, fastän det blivit bättre.

CoRe_85
2005-04-24, 15:03

Ingen fråga är för dum ;)

Nä men min mage pallar vad som helst i stort sett. Har aldrig ont i mage, kan ta tetralysal på tom mage utan problem. Så där har jag inte märkt något problem.

Sen kanske det beror lite på vad man käkar annars också,, käkar aldrig skräpmat eller liknande. Om det mot förmodan skulle bli skräpmat så är det max 1gång/mån

Kan tänka mig att tetralysal är en ganska "mild" antibiotika, men det är bara rena spekulationer.

johnnytex
2005-04-24, 17:08
Har käkat Tatralysal 3 månader nu tror jag. Började med att ta 2 st per dag, för att sedan övergå till en, eftersom att aknen lättat. Frågan är om jag inte lika gärna kan gå över till 2? Känns lite knapert efter som min mage känns lite röten, vet inte vad det beror på, tror den var så innan, men det blir väl knappast bättre av att knapra sån här skit...

Men jag undrar alltså.. Ifall någon vet om jag bör köra 2 tabletter per dag istället för en, fastän det blivit bättre.

Följ den rekommendation du fått. Tror inte det är ngn bra ide att mixa. Det brukar vara så att man startar med en högre dos för att sedan köra underhåll. Jag fick iaf göra så, starta med 2/dag för att sedan efter första veckan gå över på 1 en/dag.

Kan tänka mig att tetralysal är en ganska "mild" antibiotika, men det är bara rena spekulationer.

Tetralysal är väl en bredspektrumantibiotika precis som ngn sa innan. Den användes väl till att bota klamydia innan oxå har jag för mig, men det är nog någon ny antibiotika mot det nu? Men det slår mot alla bakterier har jag för mig, fast den kanske är mildare på ngt annat vis? Inte lika kraftig eller på något annat vis?

Big_Vik
2005-04-24, 22:18
Varför kör alla så små doser? jag har fått order om två morgon, två kväll, trappas ned succesivt (några veckor efter dåra)

johnnytex
2005-04-25, 18:51
Varför kör alla så små doser? jag har fått order om två morgon, två kväll, trappas ned succesivt (några veckor efter dåra)

För att man vill beslasta kroppen så lite som möjligt? Man tar ju inte mer än nödvändigt, olika läkare är nog olika försiktiga. Fast visst borde det finnas ett, typ "akne-praxis" ?

CoRe_85
2005-04-25, 20:37

vad har du för dosering på dina tabletter ? 150 eller 300mg ?