handdator

Visa fullständig version : Chins och Dips varje träningspass

BigDaddy
2005-04-21, 18:58
Tjenare, är det ok att köra chins och dips i varje träningspass. Först lite lätt uppvärmning o sedan 2-3*8 på chins kanske. Går det för sig eller kommer jag bara bryta ned musklerna??

drkrupp
2005-04-21, 19:12
Om du har två träningspass i veckan kan det vara lagom. Har du sex träningspass i veckan kan det vara för mycket.

Jorgen
2005-04-21, 19:30
Varför vill du göra det?
Skall du tävla eller?

//Jörgen

johnnytex
2005-04-21, 19:36
Tjenare, är det ok att köra chins och dips i varje träningspass. Först lite lätt uppvärmning o sedan 2-3*8 på chins kanske. Går det för sig eller kommer jag bara bryta ned musklerna??

Du kommer nog bryta ner musklerna vilken övningen du än kör ;)

Men det beror ju helt på, som de andra sa, hur ofta du tränar och om du går till failure eller inte. För helt klart är att det är två toppen övningar!

BigDaddy
2005-04-21, 20:28
Jag kör 3-4 ggr om veckan. Men är det verkligen så farligt? Jag kör inte med vikter utan enbart med kroppsvikten. Men men, kan ju lägga in det i varannan pass. Jag minns att jag när jag körde på det viset förut så blev jag märkte jag skillnad på styrkan och kunde öka antal reps nästan varje vecka. Men om risken finns för muskelnedbrytning så håller jag mig till en gång om veckan. Trist, det är riktig grymma övningar.

kimonque
2005-04-21, 20:36
du lär märka om det går frammåt eller bakåt? TESTA! hur ska man annars lära sig vad som funkar

BigDaddy
2005-04-22, 07:36
Det ska jag göra. Jag ska testa en månad och se hur jag känner mig. En sak till, jag är jätteintresserad av att träna som athletic fitness gör. Hur ser deras träningsupplägg ut? Finns det nån bra sida som man kan kolla?

Jorgen
2005-04-22, 08:01
En sak till, jag är jätteintresserad av att träna som athletic fitness gör. Hur ser deras träningsupplägg ut? Finns det nån bra sida som man kan kolla?
Kolozzeum är en bra sida. Här finns ett helt gäng AF-tävlande.
Men deras träning skiljer sig inte mycket mot "normal" träning. Det blir mer chins/dips och hinderbana/rodd/intervallträning närmare tävling.

//Jörgen