handdator

Visa fullständig version : SLDL

Dre
2002-05-21, 19:33
Stiff-Legged Deadlifts, kör ni dem från en upphöjd position eller står ni på backen?

Munter
2002-05-21, 19:55
Upphöjt, annars blir momentet onödigt kort. Fast jag tvivlar på att de där extra centimetrarna gör någon större skillnad...känns bättre iaf :)

supremo
2002-05-21, 20:02
Jo samma här, kör upphöjt jag med! Man kommer ju längre ner med stången, vilket ger bättre sträck...

razores
2002-05-21, 20:28
Rekommenderar ni att man kör både vanlig marklyft och raka marklyft? Alltså inte samma dag utan under ett träningsupplägg lagt på en vecka. Jag kör marklyft tungt så jag tänkte då att det kunde bli överträning med båda dessa övningar.
Någon som har något bra att säga?

Flood
2002-05-21, 20:34
Överträning för vadå? :confused:

Fultjack
2002-05-21, 21:15
upphöjt så klart.. dom där sista centimetrarna gör stor nytta iaf för mig som är ganska lång annars tar vikterna i backen direkt :[

HenkeGr
2002-05-21, 22:04
Razores: Jag tycker det blir lite mycket om man både kör raka mark, vanliga mark + t.ex. knäböj som även den tar en del på ryggen.
Som du själv skriver så hanterar man ganska stora vikter så det gäller att låta ryggen återhämta sig ordentligt innan man laddar på igen.

Jag gillar att stå på en upphöjning när jag kör SLDL då det ger en fin stretch för baksida lår. Har tidigare haft problem med just korta muskler på baksidan.
Om det ger extra styrkeökning/muskeltillväxt vet jag inte, men för att vara säker så kan man väl variera.

/Henke

Pure
2002-05-21, 22:27
Har många gånger funderat på att börja köra SLDL, men jag har problem med en disk i ländryggen. Därför undrar jag, blir det inte en ruskig belastning på kotpelaren i ländryggen? Har som sagt ingen erfarenhet av den här övningen.

Flood
2002-05-21, 22:28
Men Henrik, beror inte det på en massa saker?
Hur många set, hur många övningar för rygg och korsrygg i övrigt, vad och hur mycket man äter m m eller är det benen som övertränas? eller CNS?

Korsryggen är ju ganska stryktålig om det inte är fel på den?

Förresten hur förlängde du musklerna Stretching eller SLDL? eller Båda? jag har samma skit tror jag, men jag har inte fått tummen ur att börja stretchat än bara.

[ 21 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Flood ]

Pudzianovski
2002-05-21, 22:34
Ärligt...

jag är så jävla ovig o stel så jag kan knappt köra stiff deadliftsa med min penis ens.

:(

Flood
2002-05-21, 22:37
Det gör inget för det är inte där det ska göras ;)

supremo
2002-05-22, 08:57
Jag kör i princip SLDL varje benpass, och marklyft vartannat ryggpass, och knäböj de flesta benpass...ryggen har inte sagt stopp än iaf...

Yonas
2002-05-22, 10:32
För mig skulle det bli lite mycket med så mycket träning för korsryggen. Kör SLDL, inte på uppjöning, främst som en massövning för korsryggen och inte för baksida lår. Kör du benböj också är det optimalt bra ökningar i ben och korsrygg. Men visst, kör man båda och tycker det funkar bra ska man självklart fortsätta så.

deicider
2002-05-22, 14:27
om man låser ryggen och knäleden kommer man inte längre än ungefär halva smalbenet-ingen upphöjning behövs på så vis.Tar stången på tårna måste du runda ryggen-kanske inte i ditt bästa intresse.