handdator

Visa fullständig version : Vill ändra på min livsstil (behöver nybörjar hjälp)

wavedude
2005-04-21, 09:47
Okej, nu kommer jag säkert bli mobbad här på forumet, men jag tar den chansen.
Jag har skummat igenom forumet, läst dom flesta nya trådarna.
Och de enda jag hittar är proffs träningscheman. hittade några
såkallade nybörjar chema, Men i mina ögon verkar dom inte vara "nybörjar cheman" dom som har gjort dom cheman hade typ tränat i ett år...

Jag är 19 år.
Längd: 1,80
Vikt 63kg.

Så jag är väldig klen :em:

har spenderat nästan mitt hela liv framför datorn, och nu vill jag ändra min livsstil.
Har nyss börjat träna lite,
De finns ett joggingspår nära mitt hus, och ett tränings ställe ute i skogen,
Så jag har börjat jogga lite, träna lite. inget seriöst. (3 gånger i veckan, har gjort det 7 gånger nu)

Sen fick jag pröva på och träna lite med tyngder hos min polare, en stång (40kg)
De var skit kul, fast jag tog i så mycket som möjligt så nu har jag jävligt ont i mina biceps...

Så... Nu är frågan.
Hur börjar man som en nybörjare? Ska man skaffa ett gymkort och börja träna på direkten?
Hur skulle ett "riktigt nybörjarchema" se ut?
Ska man tänka på kosten på direkten, eller är det för dom som ligger på "elite nivå"

All hjälp skulle uppskattas...

JJ
2005-04-21, 09:54
Fortsätt och spring. Kosten är väldigt viktig, ät åtminstone 4 ggr per dag "bra mat" (se kostforum). Sen tycker jag faktiskt inte man ska springa iväg och köpa ett gymkort direkt om man har möjlighet att testa lite innan (såvida du inte kan få tag på ett väldigt billigt). Har ni gym i plugget t.ex. så kan du ju börja där.
Hur många ggr i veckan tror du att du vill köra? Har du någon som kan visa dig övningarna?

stahlberg
2005-04-21, 10:06
Jag tycker du ska skaffa ett gymkort ÖGONBLICKLIGEN (om du inte är EXTREMT fattig)

Fettecke
2005-04-21, 10:12
Du kommer växa bara du äter regelbundet och normalt, när du kommit en bit in i träningen kommer kosten spela stor roll.

Du ska inte rivstarta med träningen, då blir det som med dina armar blev nu...
kolla upp med något billigt gym om du kan få någon provdag där, lägg upp det snyggt, fråga om dom kan guida dig osv, sedan fråga om 3-4 dagars prov...

Sedan så kan du fråga alla "stora" pojkar på gymet, storleken på muskelmassan, eller styrkan är bevis på att personen vet vad han håller på med, det finns undantag, men ju mer du vet, desto bättre är det.

Detta innebär ju inte att du ska lägga all eneri på träningen, träningen ska inte vara ett kompliment till ditt datorsittande, ett tvång dvs...

hitta nya polare, umngås, ha ett riktigt socialt liv...

vad jag lärt mig så har många datorn som en flykt från vardagen... även jag för något år sedan... så jag vet vad jag pratar om just nu.

Men, åter till träningen, vad du än gör som träning, är bättre än ingenting, och du kommer märka av det direkt...

Du kanske ska prova din första bulk när du kommit en bit in i träningen?, i mina ögon är du en liten räka =D
Jag gick upp ca 20kg på 2 år... jag mår fan så mkt bättre nu när jag är biffigare än när jag vägde 70.

wavedude
2005-04-21, 12:48
Fortsätt och spring. Kosten är väldigt viktig, ät åtminstone 4 ggr per dag "bra mat" (se kostforum). Sen tycker jag faktiskt inte man ska springa iväg och köpa ett gymkort direkt om man har möjlighet att testa lite innan (såvida du inte kan få tag på ett väldigt billigt). Har ni gym i plugget t.ex. så kan du ju börja där.
Hur många ggr i veckan tror du att du vill köra? Har du någon som kan visa dig övningarna?

3 dagar i veckan skulle väl vara bäst tror jag.
Och jag har egentligen ingen som kan visa mig övningarna, men jag hittade övningsbanken tråden, där hittar man ju alla övningar.

Men jag är inte säker om jag ska skaffa ett gymkort pådirekten, är väldig svag just nu... Så de skulle bara se fånigt ut och träna med dom "stora pojkarna"

Min polare har en bänkpress en stång, tyngder, och hantlar.
Man kanske borde börja träna hos han?

Men frågan är, Hur skulle ett 3 dagars chema se ut, med hjälp med bara en bänkpress + tillbehören? Skulle man kunna få en allround träning med bara den utrustningen?
Eller är det döfött och de enda allternativet är att skaffa ett gymkort :/ ?

Jag vill nog ha en allround träning, men mest vill jag satsa på armarna, magen, och låren.

hallar
2005-04-21, 12:52
När man börjar träna gäller det att man gör det roligt. Du kunde ju ta och träna lite tillsammans med din polare hemma hos honom. Sen efter ett tag när ni vill bli lite seriösare kan ni ju skaffa gymkort. De har ju instruktörer som kan visa er övningarna.

Kom ihåg att inte bli stressad ifall du inte rusar iväg och får jättestora muskler medetsamma. Rom bygdes inte på en dag, så ej heller Arnold.

JJ
2005-04-21, 13:01
Men jag är inte säker om jag ska skaffa ett gymkort pådirekten, är väldig svag just nu... Så de skulle bara se fånigt ut och träna med dom "stora pojkarna"

Det skall du inte bry dig om iofs, alla har varit nybörjare. Anledningen till att jag inte tyckte du skall skaffa kort är för att en 19-åring inte direkt brukar vara rik och det kan vara bra att testa om det är något för dig innan du skaffar kort.
Antagligen blir det svårt att köra knäböj hos din kompis vilket är synd (går det så ska det vara med), men:
marklyft, stångrodd/hantelrodd, chins (om ni skaffar ett chinsräcke), bänkpress, hantelpress, militärpress, situps (och liknande), stångcurl, hantelcurl, stela marklyft (SLDL) är ju exempel på övningar ni kan köra.
Tycker du kan börja med en 2-split.
Typ:
Dag 1
Marklyft 3*8
Skivstångsrodd 3*10
Chins 3*max (låt polaren hjälpa till om det behövs)
Rakbensmark 3*10
Bicepscurl med stång 3*8
Hantelcurl 2*10

Dag 2
Bänkpress 3*10
Smal bänkpress 3*10
Axelpress 3*10
Sidolyft 3*10
Situps 3*10-20

zirak
2005-04-21, 13:06
Bra ersättning för vanlig knäböj om du väljer att köra hemma hos din polare:
http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/DBSquat.html

emmanuel031
2005-04-21, 14:02
Är också ny här som du med den skillnad att jag är 38 år gammal.
Jag kan passa på och säja följande:
jag är 183 och varit 183 sedan 16 årsåldern.
när jag var 19 vägde jag bara 59 kg, slutet av tonåren med snabb tillväxt.
Jag började gå upp i vikt när jag började äta en riktig frukost och gå på gym.
Någon större idrottskille har jag aldrig varit men jag brukade vara duktig och bland de bästa i skolan på fri idrott. Idag väger jag dryggt 70, har vägt som mest cirka 75 med regelbunden träning (lite tuffare idag eftersom man jobbar hårt samtidigt som man har små barn)
PÅ plussida är att när man är smal med snabb ämnesomsättning som du troligen har så har man bra förutsättningar för att se bra ut i kroppen när man blir lite äldre.
Här har jag upptäckt att det finns massor av trevliga och hjälpsamma människor och med deras råd och vår vilja är jag övertygad om att både du och jag kommer att uppnå bra resultat
lycka till

Sheogorath
2005-04-21, 14:23
Det skall du inte bry dig om iofs, alla har varit nybörjare. Anledningen till att jag inte tyckte du skall skaffa kort är för att en 19-åring inte direkt brukar vara rik och det kan vara bra att testa om det är något för dig innan du skaffar kort.
Antagligen blir det svårt att köra knäböj hos din kompis vilket är synd (går det så ska det vara med), men:
marklyft, stångrodd/hantelrodd, chins (om ni skaffar ett chinsräcke), bänkpress, hantelpress, militärpress, situps (och liknande), stångcurl, hantelcurl, stela marklyft (SLDL) är ju exempel på övningar ni kan köra.
Tycker du kan börja med en 2-split.
Typ:
Dag 1
Marklyft 3*8
Skivstångsrodd 3*10
Chins 3*max (låt polaren hjälpa till om det behövs)
Rakbensmark 3*10
Bicepscurl med stång 3*8
Hantelcurl 2*10

Dag 2
Bänkpress 3*10
Smal bänkpress 3*10
Axelpress 3*10
Sidolyft 3*10
Situps 3*10-20

Jag måste bara fråga dig: Har du, personligen, kört skivstångsrodd efter mark? Om inte, varför ger du då ett sådant tips?

JJ
2005-04-21, 14:26
Jag måste bara fråga dig: Har du, personligen, kört skivstångsrodd efter mark? Om inte, varför ger du då ett sådant tips?
Ja, det har jag. Hantelrodd också.

hallar
2005-04-21, 14:27

Jag har testat det. Det gick inget vidare. Tidigarebrukade jag köra mark varannan vecka och rodd varannan vecka.

Sheogorath
2005-04-21, 14:29
Ja, det har jag. Hantelrodd också.

(Enarms) hantelrodd går säkert alldeles utmärkt eftersom du avslastar med ena armen, däremot så är min korsrygg så slaktad efter tre set mark att jag under inga omständigheter kan hålla god svank i skivstångsrodden om den ligger efter dessa tre set. Menmen, jag frågade bara om du testat det själv, och har du gjort det och tycket att det funkar, så tummen upp för dig.

JJ
2005-04-21, 14:29
Jag har testat det. Det gick inget vidare. Tidigarebrukade jag köra mark varannan vecka och rodd varannan vecka.
Nä, man får sänka vikten rejält. Men för en nybörjare som vill testa lite olika övningar är det nog inga problem.

JJ
2005-04-21, 14:31
(Enarms) hantelrodd går säkert alldeles utmärkt eftersom du avslastar med ena armen, däremot så är min korsrygg så slaktad efter tre set mark att jag under inga omständigheter kan hålla god svank i skivstångsrodden om den ligger efter dessa tre set. Menmen, jag frågade bara om du testat det själv, och har du gjort det och tycket att det funkar, så tummen upp för dig.

Jag gör det inte idag av det skälet, men jag tror det kan funka för en newbie. Annars får han hoppa det, inte värre än så. Alla scheman skall anpassas till individen.

JAM
2005-04-21, 14:36
smal med snabb ämnesomsättning som duHur kan du veta något om hans ämnesomsättning? Den brukar trots allt variera rätt lite mellan oss (friska) människor. Många tycker själva att de äter "som en häst", men när de tar sig i kragen och skriver upp vad de äter under en dag, märker de att de att de snarare äter som en skolflicka...

Sheogorath
2005-04-21, 15:16
Jag gör det inte idag av det skälet, men jag tror det kan funka för en newbie. Annars får han hoppa det, inte värre än så. Alla scheman skall anpassas till individen.

Jag har experimenterat med detta och det påverkar inte min styrka i mark alls om jag kör skivstångsrodd (och baksida-axel-rodd) innan mark. Maxstyrka i rodd och mark kontra maxstyrka i bara mark är ett ganska enkelt val, i min mening. Testa det, kanske?

wavedude
2005-04-21, 15:20
Tack för all hjälp jag har fått! uppskattas verkligen :)

Ska nog pröva JJ's Chema!

En enkel fråga.
vad menar man med Marklyft 3*8?
(vill vara säker, så därför ställer jag dumma frågor *rolleyes* )
ex: 3*8 så, då gör man 8 marklyft, sen vilar man ett tag, och gör 8 igen, och sen vilar, och sen 8 igen?

Sheogorath
2005-04-21, 15:26
Tack för all hjälp jag har fått! uppskattas verkligen :)

Ska nog pröva JJ's Chema!

En enkel fråga.
vad menar man med Marklyft 3*8?
(vill vara säker, så därför ställer jag dumma frågor *rolleyes* )
ex: 3*8 så, då gör man 8 marklyft, sen vilar man ett tag, och gör 8 igen, och sen vilar, och sen 8 igen?

Helt korrekt. Till en början så ska de där åttorna inte vara supertunga heller. Det ska ju inte vara lätt precis, men tänk på att du fortfarande är nybörjare och kommer få bra resultat även om du kör lite "lättare", så att säga. När tekniken sitter och du börjar bli säker på vad du gör kan du istället gå över till att köra med repetionsintervall, t.ex. 6-8 istället för 8. Det betyder att misslyckande att få upp vikten p.g.a. uttröttning ska ske på sjätte till åttonde repetionen. Då är vikten lagom tung. När du blivit så stark att du får upp även den åttonde (i första setet räcker) är det i princip dags att lägga på mer vikt på stången nästa vecka. Hänger du med?

JJ
2005-04-21, 15:31
Jag har experimenterat med detta och det påverkar inte min styrka i mark alls om jag kör skivstångsrodd (och baksida-axel-rodd) innan mark. Maxstyrka i rodd och mark kontra maxstyrka i bara mark är ett ganska enkelt val, i min mening. Testa det, kanske?

I will, men just nu föredrar jag hantelrodd.

Baha
2005-04-21, 16:08
Bra förslag av JJ tycker jag

Vill du köra en mer benövning så kan du vända upp vikten till axlarna och köra frontböj innan dom raka marklyften, funkar utmärkt hemma!

wavedude
2005-04-21, 16:29
Helt korrekt. Till en början så ska de där åttorna inte vara supertunga heller. Det ska ju inte vara lätt precis, men tänk på att du fortfarande är nybörjare och kommer få bra resultat även om du kör lite "lättare", så att säga. När tekniken sitter och du börjar bli säker på vad du gör kan du istället gå över till att köra med repetionsintervall, t.ex. 6-8 istället för 8. Det betyder att misslyckande att få upp vikten p.g.a. uttröttning ska ske på sjätte till åttonde repetionen. Då är vikten lagom tung. När du blivit så stark att du får upp även den åttonde (i första setet räcker) är det i princip dags att lägga på mer vikt på stången nästa vecka. Hänger du med?

Yepp, i understand!
Ska snacka med min polare om det, sen förhoppningsvis sätter vi igång med det på måndag, Fan va kul de kommer bli :D
Hur lång tid brukar det ta innan man märker nån skillnad ? utseende mässigt
(med det chemat jag följer)

JJ
2005-04-21, 16:33
Yepp, i understand!
Ska snacka med min polare om det, sen förhoppningsvis sätter vi igång med det på måndag, Fan va kul de kommer bli :D
(med det chemat jag följer)

Om du äter för lite, en evighet. Men det brukar gå rätt fort i början om du sköter dig bra. Men ta det lugnt, lätt att skada sig i början av karriären.

wavedude
2005-04-26, 10:37
Tjo. nu har jag testat Dag 1 chemat! De gick väl helt okej, men de var vissa
övningar jag inte hittade i övningsbanken, så jag och min polare gjorde lite andra övningar istället.
Så!

Detta är övningarna jag inte hittade:

Dag 1

Skivstångsrodd = Stångrodd?
Rakbensmark = Raka marklyft ?

Dag 2

Axelpress = Press bak nacken i Smith?
Sidolyft = ?

Skulle vara tacksam om nån hjälpte mig :)
Och åter igen, tack för all hjälp jag har fått!

tannat
2005-04-26, 10:54
Tjo. nu har jag testat Dag 1 chemat! De gick väl helt okej, men de var vissa
övningar jag inte hittade i övningsbanken, så jag och min polare gjorde lite andra övningar istället.
Så!

Detta är övningarna jag inte hittade:

Dag 1

Skivstångsrodd = Stångrodd?
Rakbensmark = Raka marklyft ?

Japp!

Dag 2

Axelpress = Press bak nacken i Smith?
Sidolyft = ?

Skulle vara tacksam om nån hjälpte mig :)
Och åter igen, tack för all hjälp jag har fått!

axelpress = sittande eller stående militärpress
Sidolyft = hantellyft åt sidan

Blackrose
2005-04-26, 11:56
[QUOTE=wavedude]Men jag är inte säker om jag ska skaffa ett gymkort pådirekten, är väldig svag just nu... Så de skulle bara se fånigt ut och träna med dom "stora pojkarna"
QUOTE]

Det är bara fördommar att det bara är "biffar" på gym. Hänger på ett stort kommunalt gym ung. 5 ggr/vecka och det är förvånande att det mest är "vanliga" folk där och tränar. Praktexemplaret är en superfräsch tant på 72 år. Många tränar för att förebygga förslitningsskador osv...
Hos oss kan man även betala per gång 40:-
Rekomenderar att ta hjälp av en personlig tränare första gången som hjälper dig att lägga upp ett vettigt träningschema som passar dig.

Lycka till!

aliquis
2005-04-26, 12:02
Det behöver du inte oroa dig över.

nottis
2005-04-26, 12:59
Jag blir svagare i marklyft om jag kört något innan, så jag kör alltid mina roddar efter marken eftersom jag prioriterar marklyften. Givetvis får jag sänka vikten i roddarna.

Zakath
2005-04-26, 13:05
Sedan så kan du fråga alla "stora" pojkar på gymet, storleken på muskelmassan, eller styrkan är bevis på att personen vet vad han håller på med, det finns undantag, men ju mer du vet, desto bättre är det.

Det där måste väl vara ett av dem sämsta råden man kan ge?
Det är ju vad 90% av alla okunniga 15 åringar gör, och inte blir mycket rätt om dem inte har väldigt tur (kanske 1 av 10 "stora" killar som ger vettiga råd). Först och främst bör man skaffa sig lite mer kunskap innan man börjar lyssna för mycket på andra så att man kan bilda sig en egen uppfattning och sålla ut skitsnacket. Tycker jag.

Ta nu inte illa upp, det var bara just detta rådet som fick mig lite upprörd.

JAM
2005-04-26, 13:08
Yepp, i understand!
(med det chemat jag följer)Styrkemässigt kommer du förmodligen att märka väldigt stor skillnad i början. Bara det att du vänjer dig vid övningarna gör att du kommer att öka i träningsvikt.

fffffffff
2005-04-26, 14:13
Hur kan man egentligen vara 1.80 och väga 60 kg? Har läst ganska många som skriver att dom väger så lite..Inte för att vara taskig eller så men jag undrar bara: är det så att ni plötsligt växt i sena tonåren och då har ni blivit väldigt smala? Jag har nämligen en kompis som växte typ 15 cm under sommaren och han blev rejält smal då även fast han åt skräpmat typ 5ggr/veckan..Borde han inte bli tjock om han nu har slutat växa och fortsätter äta som han gör? Sen undrar jag hur ni som är så smala brukar äta, de skulle va skitkul om någon skrev de :).

Fatalist
2005-04-26, 15:20
Hur kan man egentligen vara 1.80 och väga 60 kg? Har läst ganska många som skriver att dom väger så lite..Inte för att vara taskig eller så men jag undrar bara: är det så att ni plötsligt växt i sena tonåren och då har ni blivit väldigt smala? Jag har nämligen en kompis som växte typ 15 cm under sommaren och han blev rejält smal då även fast han åt skräpmat typ 5ggr/veckan..Borde han inte bli tjock om han nu har slutat växa och fortsätter äta som han gör? Sen undrar jag hur ni som är så smala brukar äta, de skulle va skitkul om någon skrev de :).

Hmm *rolleyes*

Även fast jag inte var så läng. vägde jag extremt lite. Jag åt mycket skitmat. Hela grejen berodde på att jag åt för FÅ gånger per dag, inte ens skräpmaten gav mig något energiöverskott. Sen så fort jag började käka och träna så gick det fort uppåt!

Så till trådskaparen, lycka till med din träning nu och ät ordentligt!

Fråga här om du behöver hjälp, men glöm inte att söka. Här finns många kunniga! :thumbup:

wavedude
2005-05-11, 07:43
Yey!
Jag fick låna min polares bänkpress och alla tillbehör för en vecka sen.
så nu kan jag börja träna mer :) ska nog satsa på ett 3 dagars chema tror jag.
De var väl dom goda nyheterna för mig.

Och dom dåliga nyheterna är att jag har blivit förkyld och börja hosta för några dagar sen. Så jag har inte tränat på 3-5 dagar.
Och just idag mår jag väl ganska bra, de händer att jag hostar då & då, och just nu verkar förkylningen försvinna. Kan man börja träna idag?
Eller är det bäst och vänta tills man är 100% frisk?
(Vill vara på den säkra sidan *rolleyes* )

core
2005-05-11, 08:29

Nu råkar jag inte höra till de starkaste men jag anser mig vara starkare än medelsvensson i alla fall :) och är väl inte mycket mer än en nybörjare själv.

Jag tror/hoppas att jag talar för de flesta då jag de gånger jag ser en nybörjare (mer nybörjare än jag) på gymet aldrig tänkt något nedlåtande om dem.

Tjocka, taniga, starka, svaga. Alla har varit nybörjare någon gång. Och när du väl kommer på gymet så lär du nog märka att du har anant att göra än att tänka på vad de andra gör.

Ingen har något att skämmas för på gymet, alla är där av en anledning.

jwzrd
2005-05-11, 09:34

Fungerar mycket bra, faktiskt mycket mycket bra tom.

EDIT: wavedude

Jag är inte säker på att jag skulle rekomendera dig att köra just dom där övningarna direkt, särskillt inte själv. Det är grundläggande och mycket bra övningar, men samtidigt lite kluriga om man aldrig tränat innan eller aldrig sett någon köra dom. Om du är sugen på att börja träna så tycker jag ändå du ska vända dig till ett gym, köpa ett gymkort (men börja med 3 månader för att spara stålar), se till att en instruktör visar dig lite. Det gör ingenting att den personen kanske visar dig lite töntiga övningar i början, för i början handlar det om koordination, kondition, träningsvärk, rörlighet, rutiner och en massa saker som sittande rodd ger dig i samma utsträckning som stångrodd, men med kortare inlärningstid. Droppa ett PM till z_bumbi (den enda kvalificerade PT:n?).