Visa fullständig version : Jag ska bli undervisad av PT-schools "first president"!
Jag har en granne som pluggar till naprapat här i Stockholm. De har nu kommit till styrketräningsdelen. Undervisar gör Kristian Berg, "first president" på PT-school...
I dag hade de gått igenom några ryggövningar.
Latsdrag
• bakom huvudet är farligt för bl a infraspinatus
• man ska ej dra stången längre än till näsan
• inte svanka det minsta
• man ska ha benen ihop eftersom det är skonsammare för ryggen
Sittande rodd:
• ska utföras med ryggen helt rak hela tiden
• man kan möjligen följa med frammåt en liten bit
• när man drar ska man stanna med kroppen i lodlinjen och absolut inte bakom
Jag tror att kommentarar är överflödiga. :D
Finns det någon som denna typ av träning fungerar bra för? Är det s k "säker" träning som garanterar dem att ingen kommer att skada sig och stämma PT:n? Vill de förhindra att folk växer för mycket och inte passar in i vissa gyms image?
Min granne har frågat om jag kan få följa med på något pass och en halvdag gick bra. Det ska bli mycket spännande! Återkommer med rapport. Jag har hittills gått Arnes (SKKF:s) steg 1-kurs och - inte minst :) - läst här i två år. Det som stör mig lite är att jag förmodligen kommer att ha svårt att säga emot honom (han lär slänga sig med massor av häftiga latinska termer), men ni kan ge er fan på att han kommer att få frågor!
Finns det någon som denna typ av träning fungerar bra för? Är det s k "säker" träning som garanterar dem att ingen kommer att skada sig och stämma PT:n?
Funkar väl för dem som bara vill må bra skulle jag tro. Jag antar att de försöker göra träningen så säker som möjligt. Men visst känns det löjligt.
Latsdrag
• bakom huvudet är farligt för bl a infraspinatusNär Arne ser det kommer ett litet helvete braka löst i tråden :p
Det är klart att träningen funkar, det iofs på vad man är ute efter.Du kommer aldrig hitta någon byggare/större person som tränar på det viset, men som motionär så visst.
Jag har fö skadat min infraspinatus med axelpressar(hantlar) och bänkpress. Har aldrig haft problem med vare sig drag bak nacke eller press bak nacke.
Kör han chins likadant som latsdrag så gäller det att han inte tävlar i AF, då blir det inte många godkända. :D
//Jörgen
Det retar mig iofs att de lär ut skiten till naprapater i det här fallet.
Jag utför de övningarna precis så som de beskriver. Jag har dock inte gått någon utbildning eller lärt mig från någon PT. Utan jag har lärt mig genom att prova mig fram. Gör jag så som det besrkivs får jag bäst kontakt med ryggen och således bäst utveckling. Jag drar iof ner till hakan vid latsdrag framför huvudet.
Kristian kommer nog att kunna ge dig svar på dina frågor i alla fall... :)
Testa att köra övningarna som han/de säger, jag lovar att du får en kontakt som svider i ett par dagar efteråt, sedan är ju frågan om det är optimalt eller inte...
pellepedal
2005-04-21, 09:39
Ähh.. Skit i att gå dit. SKicka dit Arne i stället, så blir det nog liv i luckan.
Tvärt om mot vad Arne sa på kursen alltså.
Då är ju frågan, vem är det som har rätt?
Jag själv är absolut inte kompetent nog att kunna argumentera
på mer avancerad nivå om fördelar nackdelar med respektive åsikt.
Det skulle vara trevligt om någon med gedigna kunskaper
förklarade lite närmare :)
Tvärt om mot vad Arne sa på kursen alltså.
Då är ju frågan, vem är det som har rätt?
Jag själv är absolut inte kompetent nog att kunna argumentera
på mer avancerad nivå om fördelar nackdelar med respektive åsikt.
Det skulle vara trevligt om någon med gedigna kunskaper
förklarade lite närmare :)
fast egentligen spelar det ju ingen roll vad som är "rätt", testa båda sätten, det som funkar bäst för dig kör du på, eller en kombination eller vad det nu blir.
Haha Arne roidar loss helt i klassrummet, det vore en syn. Vågar man tippar på koncentrationscurl med utbildningsledaren? :laugh:
Jag har en granne som pluggar till naprapat här i Stockholm. De har nu kommit till styrketräningsdelen. Undervisar gör Kristian Berg, "first president" på PT-school...
I dag hade de gått igenom några ryggövningar.
Latsdrag
• bakom huvudet är farligt för bl a infraspinatus
• man ska ej dra stången längre än till näsan
• inte svanka det minsta
• man ska ha benen ihop eftersom det är skonsammare för rygg
Om jag ställer de här frågorna då.
Varför skulle man köra bakom huvudet, eller dra stången längre än till näsan, eller svanka, eller sitta med benen vitt isär? Kan någon ge mig fördelarna med det?
Bakom huvudet så hamnar infran i en konstig vridning, som gör att den får jobba mer än nödvändigt, det är väl en övning främst för latsen, och dess synergister?
Visst kan man dra stången längre än till näsan, men du tränar inte latsen mer för det. I det läget är det snarare pectoralis minor som tränas. Fast det kan ju iofs vara bra.
Svanka för mycket är bara dumt, komprimerar ryggen och dess leder. Jag säger inte att man ska krumma ryggen, men sitt rakt och spänn magen så minskar påfrestningen på diskar också.
Benen ihop kan jag dessvärre inte komma på någon bra anledning till att ha... :em:
Jag förstår er frustration, det här är inget som byggare vill/måste köra, men som sagt. Dom utförs på ett för kroppen riktigt sätt för att unvidka skador, och för de flesta som börjar träna styrketräning tror jag att det här är bra.
Nu blri jag totalsågad säkerligen, men för att påpeka det igen, varför skulle man t ex svanka och köra längre än näsan, vad är fördelarna?
Edit: Dessutom är det inte självklart i mina ögon att alla vill lägga på sig maximal massa, det finns oändligt många som tränar styrketräning utan målsättningen att bli störst i världen.
AcidSleeper
2005-04-21, 10:53
När ska herrn dit på undervisning!?
Kommer säkert bli roligt för dig att kommentera PTn.. :D
Arne Persson
2005-04-21, 11:18
Ha ha! JAg har just lovat mig själv att inte kommentera tramset. Jag tror dock att herr presidenten inte hade lyckats övertyga mig om sina underbara teoretiska motivationer som har lite med verkligheten att göra. :bow:
Om jag ställer de här frågorna då.
>Varför skulle man köra bakom huvudet
För att man kan göra det. Lättare för nybörjare att få kontakt.
> dra stången längre än till näsan
Längre rörelse.
> svanka
Möte stången med bröstet och därmed involvera latsen mer
> sitta med benen vitt isär?
Jag sitter med benen som det passar mig. De påstår att man ska göra på ett visst sätt.
> Visst kan man dra stången längre än till näsan, men du tränar inte latsen mer för det. I det läget är det snarare pectoralis minor som tränas. Fast det kan ju iofs vara bra.
Precis.
> Svanka för mycket är bara dumt, komprimerar ryggen och dess leder.
Det gör man väl ändå inte. Man har ju ingen belastning på ryggen med än den egna kroppsvikten minus det man drar.
>Benen ihop kan jag dessvärre inte komma på någon bra anledning till att ha... :em:
Det kan inte jag heller.
Längre rörelse.
> svanka
Jag sitter med benen som det passar mig. De påstår att man ska göra på ett visst sätt.
> Visst kan man dra stången längre än till näsan, men du tränar inte latsen mer för det. I det läget är det snarare pectoralis minor som tränas. Fast det kan ju iofs vara bra.
Precis.
Det gör man väl ändå inte. Man har ju ingen belastning på ryggen med än den egna kroppsvikten minus det man drar.
>Benen ihop kan jag dessvärre inte komma på någon bra anledning till att ha... :em:
Det kan inte jag heller.
Man kan göra mycket, bara för att man har möjlighet att göra en viss sak ger väl ingen direkt fördel? Tycker personligen att man får bättre kontakt framför. Dessutom, kör bakom och du blir tvungen att böja fram huvudet lite, och på så vis så involverar du faktiskt latsen mindre.
Längre rörelse. Som sagt, du får ingen längre rörelse av latsen, kopplar in andra muskler. Beror som sagt på vad man är ute efter, involvera fler muskler eller som du sagt, få kontakt med latsen, vilket man inte får om man går längre.
Håller med dig om att man ska göra på ett visst sätt. Dumt att uttrycka sig så, man bör låter bättre i mina öron.
Jaja, jag vet att jag inte får mycket medhåll på det här forumet, men jag har iaf sagt mitt. Nu får ni fortsätta att hacka ner på det hela bäst ni vill.
Arne Persson
2005-04-21, 11:34
[QUOTE=Johnny]Om jag ställer de här frågorna då.
Varför skulle man köra bakom huvudet, eller dra stången längre än till näsan, eller svanka, eller sitta med benen vitt isär? Kan någon ge mig fördelarna med det?
Betydligt lättare för en nybörjare Att göra rörelsen korrekt när dom kör bakom nacken! Det är även mycket enklare att utföra en korrekt adduktion i axelleden. Sedan är det alltid bättre med en längre rörelsebana eftersom kroppen anpassar sig efter det, dvs man drar ner stången ordentligt.
Bakom huvudet så hamnar infran i en konstig vridning, som gör att den får jobba mer än nödvändigt, det är väl en övning främst för latsen, och dess synergister?
Klarar man inte att böja fram huvudet så mycket att man inte drar stången i skallen så är man antingen gravt förståndshandikappad eller så ligger man för döden. Vi har ju för fan fått kroppen för att använda den! Har kört MASSOR av gamlingar genom åren med drag bakom nacken UTAN några jävla problem!
Visst kan man dra stången längre än till näsan, men du tränar inte latsen mer för det. I det läget är det snarare pectoralis minor som tränas. Fast det kan ju iofs vara bra.
Intressanta teorier om förkortade rörelsebanor se ovan "Sedan är det alltid bättre med en längre rörelsebana eftersom kroppen anpassar sig efter det, dvs man drar ner stången ordentligt." Din stackars M. p. minormuskel tränas tom när du andas.
Svanka för mycket är bara dumt, komprimerar ryggen och dess leder. Jag säger inte att man ska krumma ryggen, men sitt rakt och spänn magen så minskar påfrestningen på diskar också.
Kvalificerad dynga i detta fall! Kraften är ju här uppåtriktad och näppeligen jämföras med tex en militärpress!
Benen ihop kan jag dessvärre inte komma på någon bra anledning till att ha... :em:
En ny skön modern inneteori! :bow:
Jag förstår er frustration, det här är inget som byggare vill/måste köra, men som sagt. Dom utförs på ett för kroppen riktigt sätt för att unvidka skador, och för de flesta som börjar träna styrketräning tror jag att det här är bra.
Ånyo dyngsvammel! Tränar man på dessa sk rekommenderade sätt så lär man knappast ha något skydd mot vardagslivets påfrestningar!
Nu blri jag totalsågad säkerligen, men för att påpeka det igen, varför skulle man t ex svanka och köra längre än näsan, vad är fördelarna?
Du lär få resultat av din träning!
Edit: Dessutom är det inte självklart i mina ögon att alla vill lägga på sig maximal massa, det finns oändligt många som tränar styrketräning utan målsättningen att bli störst i världen.
Jo, därför finns bl.a Body Pump för dom stackars enfaldiga, som vill bli lurade!
[/QUOTE
TAck för mig! :)
Jag tycker Arne ska duellera i concentrationscurls mot den där Kristian Berg snubben :em:
Arne Persson
2005-04-21, 11:38
Jag tycker Arne ska duellera i concentrationscurls mot den där Kristian Berg snubben :em:
Jag är chanslös eftersom jag inte är med i det coola innegänget av Jet Set PT:S. ;)
Arne Persson
2005-04-21, 11:39
Man kan göra mycket, bara för att man har möjlighet att göra en viss sak ger väl ingen direkt fördel? Tycker personligen att man får bättre kontakt framför. Dessutom, kör bakom och du blir tvungen att böja fram huvudet lite, och på så vis så involverar du faktiskt latsen mindre.
Längre rörelse. Som sagt, du får ingen längre rörelse av latsen, kopplar in andra muskler. Beror som sagt på vad man är ute efter, involvera fler muskler eller som du sagt, få kontakt med latsen, vilket man inte får om man går längre.
Håller med dig om att man ska göra på ett visst sätt. Dumt att uttrycka sig så, man bör låter bättre i mina öron.
Jaja, jag vet att jag inte får mycket medhåll på det här forumet, men jag har iaf sagt mitt. Nu får ni fortsätta att hacka ner på det hela bäst ni vill.
"Dessutom, kör bakom och du blir tvungen att böja fram huvudet lite, och på så vis så involverar du faktiskt latsen mindre." Hmmmm! mkt intressant! VAd har du för beklägg för det?
Jag är chanslös eftersom jag inte är med i det coola innegänget av Jet Set PT:S. ;)
haha :D
Herkulez
2005-04-21, 11:56
haha arne : :bow:
Arne nu har du ju tagit över tråden fullständigt, de e ju ingen som vågar skriva här när du röjer runt och sågar alla PT-teorier :D
Arne Persson
2005-04-21, 12:02
Arne nu har du ju tagit över tråden fullständigt, de e ju ingen som vågar skriva här när du röjer runt och sågar alla PT-teorier :D
Jag sågar bara dumheter! :)
Tricklev
2005-04-21, 12:03
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA Hejja Arne!
Trodde först att du skulle göra oss besvikna och inte ge dig in i diskussionen, men hejja dig *popcorn*
haha arne : :bow:
Hehe, instämmer. :thumbup:
Fan, jag skulle vilja kunna plocka fram Arne när herr Berg kommer med sina teorier. Blir som sagt spännande att höra vad som kommer att sägas. Tror att jag ska dit till veckan.
Hehe, instämmer. :thumbup:
Fan, jag skulle vilja kunna plocka fram Arne när herr Berg kommer med sina teorier. Blir som sagt spännande att höra vad som kommer att sägas. Tror att jag ska dit till veckan.
Räcker väl med att han visar lite bilder och bevis för att grunda sina argument?
Arne: Så hur bör en person som aldrig tränat i hela sitt liv köra för att klara av alla de "påfrestningar" som vardagen bjuder på?
"Klarar man inte att böja fram huvudet så mycket att man inte drar stången i skallen så är man antingen gravt förståndshandikappad eller så ligger man för döden. Vi har ju för fan fått kroppen för att använda den! Har kört MASSOR av gamlingar genom åren med drag bakom nacken UTAN några jävla problem!"
Vem har pratat om att inte klara av att böja fram huvudet? Det jag sa var att OM man böjer huvudet så aktiverar man inte latsen lika mycket.
Dessutom så gör inte latsen endast en addutkion i axelleden, den extenderar och inåtroterar även väldigt bra. Om man vill kombinera dessa rörelser så tycker iaf jag att det är enklare att köra framför, och då får man en längre rörelse än då man kör bakom.
Ett till dessutom, om man kör bakom, påstår du att man då kan dra mycket längre än till näsan, eller dess "motsvarighet" när man kör bakom? Svårt att se att man får så himla lång rörelse där.
"Jo, därför finns bl.a Body Pump för dom stackars enfaldiga, som vill bli lurade"
Lurade till vad?
Edit: Så om man lär många gamla att köra bakom nacken, och ingen får besvär, är det då man får beviset på att det är ofarligt, och den bästa träningen?
Johnny: Ett stort problem är att bevisen för att en rörelse är dålig också saknas eller plockas från undersökningar på redan skadade.
Johnny: Ett stort problem är att bevisen för att en rörelse är dålig också saknas eller plockas från undersökningar på redan skadade.
Det har jag aldrig tänkt på, och jag kan verkligen inte säga emot det, är säkerligen på det viset. Men nu när jag redan börjat vara tvärtemot, så vart är bevisen som talar mot mig?
Arne Persson
2005-04-21, 13:09
Arne: Så hur bör en person som aldrig tränat i hela sitt liv köra för att klara av alla de "påfrestningar" som vardagen bjuder på?
Inte överförsiktigt och i förkortade rörelsebanor i alla fall!
"Klarar man inte att böja fram huvudet så mycket att man inte drar stången i skallen så är man antingen gravt förståndshandikappad eller så ligger man för döden. Vi har ju för fan fått kroppen för att använda den! Har kört MASSOR av gamlingar genom åren med drag bakom nacken UTAN några jävla problem!"
Vem har pratat om att inte klara av att böja fram huvudet? Det jag sa var att OM man böjer huvudet så aktiverar man inte latsen lika mycket.
Väntar fortfarande på din anatomiska förklaring.
Dessutom så gör inte latsen endast en addutkion i axelleden, den extenderar och inåtroterar även väldigt bra. Om man vill kombinera dessa rörelser så tycker iaf jag att det är enklare att köra framför, och då får man en längre rörelse än då man kör bakom.
Jag en liten smula koll på vad latsen kan göra. När du tränar latsdrag så är det, överraskande nog, adduktionen du är ute efter. Extensionen får du effektivast i roddövningarna.
Ett till dessutom, om man kör bakom, påstår du att man då kan dra mycket längre än till näsan, eller dess "motsvarighet" när man kör bakom? Svårt att se att man får så himla lång rörelse där.
Du drar ner till ungefär vertebrae prominens eller något under.
"Jo, därför finns bl.a Body Pump för dom stackars enfaldiga, som vill bli lurade"
Lurade till vad?
Att inte få någon effekt av sin sk styrketräning. Förutom att dom möjligen lär sig helt absurda rörelseytförande mm.
Edit: Så om man lär många gamla att köra bakom nacken, och ingen får besvär, är det då man får beviset på att det är ofarligt, och den bästa träningen?
Kom ett enda hållbart argument till att drag bak nacken skulle vara farligt? TAck!
Kör hårt! ;)
Jag böjer mig för den beprövade erfarenheten och visheten. :bow:
Iaf trevligt att se att det alltid går att diskutera hurvida man bör köra framför/bakom i latdrag. :)
/Johnny, som kör så hårt han kan :thumbup:
Längre rörelse.
> svanka
Precis.
Det kan inte jag heller.
Allt det men även den uppenbarliga fördelen att man antagligen använder mer vikt. Frågan är ju om "ökad kontakt" i någon enskild muskel är bättre än "tyngre vikt".
Arne Persson
2005-04-21, 13:28
Jag böjer mig för den beprövade erfarenheten och visheten. :bow:
Iaf trevligt att se att det alltid går att diskutera hurvida man bör köra framför/bakom i latdrag. :)
/Johnny, som kör så hårt han kan :thumbup:
Förr körde alla latsdrag bakom nacken, det var ingen som skadade sig. Nu plötsligt så är bl.a denna övning uppenbarligen mlm livsfarlig. :bow:
Förr körde alla latsdrag bakom nacken, det var ingen som skadade sig. Nu plötsligt så är bl.a denna övning uppenbarligen mlm livsfarlig. :bow:
Kan tänka mig det, men jag fanns inte ens förr, så det enda jag kan är dagens "ofarliga" övningar. Förstår dig dock, vem är inte livrädd för t ex cancer från ketchup, chips eller vad det nu må vara? ;) Som uppenbarligen gick att äta förr utan problem.
Arne Persson
2005-04-21, 13:33
Kan tänka mig det, men jag fanns inte ens förr, så det enda jag kan är dagens "ofarliga" övningar. Förstår dig dock, vem är inte livrädd för t ex cancer från ketchup, chips eller vad det nu må vara? ;) Som uppenbarligen gick att äta förr utan problem.
;)
Det har jag aldrig tänkt på, och jag kan verkligen inte säga emot det, är säkerligen på det viset. Men nu när jag redan börjat vara tvärtemot, så vart är bevisen som talar mot mig?
Är du napis eller kiropraktor, i vilket fall som helst bör det väl finnas någon typ av referenser i kursmaterialet?
Har du gått pt-skolan så bör det ju även finnas referenser där?
Fast kör man inte hela vägen utan stannar halvvägs efter huvudet blir den ju inte så lång hur som helst.
Fast nu skall man ju köra chins, och då kör man dit man kommer, om man orkar dra upp bröstet mot stången så för all del ;)
Nu säger väl inte arne att man SKALL köra bakom (eller ok, för nybörjare då), utan bara att det inte är livsfarligt.
Lurade till vad?
Tro att de skall bli biffiga kanske?
Angånde Body Pump, min mamma går på det en eller två gånger i veckan. Är det inte bra för gamlingar, för att bara hålla igång kroppen? :)
Angånde Body Pump, min mamma går på det en eller två gånger i veckan. Är det inte bra för gamlingar, för att bara hålla igång kroppen? :)
Personligen tycker jag det är bra att folk håller igång - det behöver inte vara så anatomiskt korrekt hela tiden, eller så fruktansvärt effektivt. Men jag blir irriterad när de hittar konstruerade fel i fullt fungerande övningar.
allan
obesogen
2005-04-21, 22:13
Den enda anledningen jag kan komma på till att köra framför istället för bakom nacken är om vajern mot all förmodan skulle gå av under ett tungt drag. Då skulle jag mycket heller dra ner stången i bröstet o bryta av sternum manubrium o eventuellt någon clavicula istället för att ner den i ryggraden o få någon kotförskjutning eller ännu värre, en fraktur.
*suck* ååååh..arne!...
efter att ha läst denna tråd önskar jag VERKLIGEN att jag hade de 1850:- det kostar att gå din kurs på IKSU i umeå i slutet av maj :cryout:
tusan att man int blir rik på att studera! kan iofs bero på sonen som ska ha blöjjor oxå :)
btw, jag är nybörjare (tränat i 2-3 år, känner mig fortfarande som nybörjare iaf) och kör efter mina chins ofta latsdragen bakom nacke just för att få bättre kontakt! funkar bra för mig iaf! men det börjar kanske bli dags att släppa "bakom nacke" och gå över till vanliga latsdrag...
Arne Persson
2005-04-22, 07:13
Den enda anledningen jag kan komma på till att köra framför istället för bakom nacken är om vajern mot all förmodan skulle gå av under ett tungt drag. Då skulle jag mycket heller dra ner stången i bröstet o bryta av sternum manubrium o eventuellt någon clavicula istället för att ner den i ryggraden o få någon kotförskjutning eller ännu värre, en fraktur.
Det är den enda anledningen som är rimlig. :)
AcidSleeper
2005-04-22, 07:36
*suck* ååååh..arne!...
efter att ha läst denna tråd önskar jag VERKLIGEN att jag hade de 1850:- det kostar att gå din kurs på IKSU i umeå i slutet av maj :cryout:
tusan att man int blir rik på att studera! kan iofs bero på sonen som ska ha blöjjor oxå :)
Jag ska iaf dit och lyssna och anteckna när Arne kör sitt race! :thumbup:
Jag ska iaf dit och lyssna och anteckna när Arne kör sitt race! :thumbup:
Bra där! :thumbup:
Har du anmält dig? :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.