handdator

Visa fullständig version : chili

__thastrom__
2005-04-20, 16:08
det pratas ju mycket om att chili skulle höja förbränningen. hur mycket handlar det om i kcal mängd och hur mycket måste man käka för att det ska ge ngn effekt?

mmmCay
2005-04-20, 16:19
Tror att de menar chilipulver, inte chili con carne.

King Grub
2005-04-20, 16:21
Intag av 5 gram chilipeppar:

"MR immediately increased by 20 per cent within a few minutes after CAP ingestion and showed a remarkable increase of 7.2-17.4 per cent from baseline for 11 min. The significance of thermogenic change was present up to 30 min"

MR = Metabolic Rate

J Med Assoc Thai. 2003 Sep;86(9):854-60.

Pepparfrukterna förändrar oxidationsfördelningen av nutrienter; större andel kolhydrater förbränns i stället.

"The effects of dietary hot red pepper on energy metabolism at rest and during exercise were examined in long distance male runners 18-23 yr of age. A standardized meal was given on the evening prior to the experiment. The subjects had a meal (2720 kJ) with or without 10 g of hot red pepper for breakfast. During rest (2.5 h after meal) and exercise (pedaling for 1 h at 150 W, about 60% VO2max, using cycling ergometry), expired gasses and venous blood were collected. The meal with hot red pepper significantly elevated respiratory quotient and blood lactate levels at rest and during exercise. Oxygen consumption at rest was slightly but nonsignificantly higher in the hot red pepper meal at 30 min after the meal. Plasma epinephrine and norepinephrine levels were significantly higher in those who had only hot red pepper at 30 min after the meal. These results suggest that hot red pepper ingestion stimulates carbohydrate oxidation at rest and during exercise."

Med Sci Sports Exerc. 1997 Mar;29(3):355-61.

"These results suggest than an increase in the energy expenditure after the meal containing red pepper appeared only immediately after the meal ingestion and a red-pepper diet increases the carbohydrate oxidation without increasing total energy expenditure for 150 min after the meal. And an increase in the energy expenditure immediately after the meal containing red pepper is considered to be caused by beta-adrenergic stimulation."

J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo). 1995 Dec;41(6):647-56.

"The effects of red pepper and caffeine ingestion on energy and macronutrient balances were examined in eight Caucasian male subjects. All subjects participated in two randomly assigned conditions: control and experimental (red pepper and caffeine). After ingesting a standardized breakfast, subjects ate three meals ad libitum (lunch, dinner and breakfast) and snacks which were served approximately 2 h after the lunch and dinner over a 24 h period. Two appetizers with or without 3 g red pepper) were given before lunch and dinner, and a drink (decaffeinated coffee with or without 200 mg caffeine) was served at all meals and snacks except for the after-dinner snack. It is also important to note that on the experimental day, 8.6 and 7.2 g red pepper were also added to lunch and dinner respectively. Red pepper and caffeine consumption significantly reduced the cumulative ad libitum energy intake and increased energy expenditure. The mean difference in energy balance between both conditions was 4000 kJ/d. Moreover, the power spectral analysis of heart rate suggested that this effect of red pepper was associated with an increase in sympathetic:parasympathetic nervous system activity ratio. These results indicate that the consumption of red pepper and caffeine can induce a considerable change in energy balance when individuals are given free access to foods."

Br J Nutr. 2001 Feb;85(2):203-11. Combined effects of red pepper and caffeine consumption on 24 h energy balance in subjects given free access to foods.

WHITEFOLKS
2005-04-20, 16:25
100g chili har 55kcal eller nåt sånt så om man drar i sig 5gram sånt *flex* (~3kcal) så gör man av med mer än man fick i sig iaf. Sen så blir det ju några extra kalorier när man tvättar den nersvettade tröjan :)

mmmCay
2005-04-20, 16:34
expired gasses and venous blood were collected

Om det är vad jag misstänker det är, stackars, stackars forskare :laugh:

Lizzie
2005-04-20, 19:43
det pratas ju mycket om att chili skulle höja förbränningen. hur mycket handlar det om i kcal mängd och hur mycket måste man käka för att det ska ge ngn effekt?

Vill du öka din förbränning ännu mer? Är du inte så smal så du inte håller värmen? Inte att jag har med det att göra men. Men du... äter du mycket chilli så lovar jag att du inte kommer att frysa efter maten ialla fall!! ;)

HenrY
2005-04-20, 20:10
Hähä, synd att inte chili nötter har samma effekt!

__thastrom__
2005-04-20, 20:20
hahahah det skulle varigt ngt det

Man and Machine
2005-04-20, 21:38
Hur stor är sannolikheten att man äter 5 gram chili? Våra chili frukter iofs väldigt små men jag vägde 13 frukter och vikten var 6 gram. De verkar väldigt LITE men jag kan inte hitta nåt fel i mina mättningar. Mitt svar är väl mer vad medelsvensson konsumerar i chili per år.

Jag har vägt fel? Nån som orkat väga och lyckats bättre?

King Grub
2005-04-21, 05:15
Skall du få en beskriven termogen effekt så är det massiva brännätningar som gäller. ;)

t-ni
2005-04-21, 10:00
om man är kass på engelska vad gör man då? be nån av er översätta? ;)

Bao-Bao
2005-04-21, 10:28
Blir det olika effekt beroende på hur mycket capsaicin det är i chilin?

jwzrd
2005-04-21, 10:44
Med tanke på hur varm jag blir och hur mycket jag svettas så är det något som händer när jag äter het chili iallafall.

Bao-Bao
2005-04-21, 10:53
Mest min näsa som avger vätska när jag äter chili. Förrutom när jag hade chilinachoschickenrace(intressant ord) med min bror.

mmmCay
2005-04-21, 12:09
om man är kass på engelska vad gör man då? be nån av er översätta? ;)

1. Lär dig engelska
2. Läs sammanhanget i andras inlägg

Erik.L
2009-03-29, 15:49
Väcker liv i tråden.
Behöver man äta färska chilifrukter för att höja förbränningen så som studien visade, eller räcker det att äta 5g chilipulver?
Tack!

Laban_74
2009-05-24, 22:51
Väcker liv i tråden.
Behöver man äta färska chilifrukter för att höja förbränningen så som studien visade, eller räcker det att äta 5g chilipulver?
Tack!

Jag har hört att färsk chili ger en något bättre effekt än torkat pulver, men visst kan t.ex. torkad cayennepeppar funka om man är lat i köket.

Personligen lagar jag dock ofta mat med färsk, finhackad chili (gärna Habanéro som är starka - Varning!) och en massa vitlök. Och man får nästan ett tillfredställande endorfinrus efter maten, och man känner ju hur kroppen "kommer igång" på nåt sätt...
Min favoritgryta består av tärnad kycklingfile, en näve hackad chili & vitlök, en tärnad paprika, ev. några champinjoner, och en pressad lime som wokas på hög värme i olja först, och därefter slår man på en burk kokosmjölk och lite asiatisk fishsauce, får småputtra i 5-10 min och smakar av med en nypa råsocker och en nypa salt eller så. Kanske ingen deff-mat precis, men supergott med nykokt fullkornsris (eller Basmati), en näve cashewnötter på toppen och rårivna morötter... *drool*

Mvh Laban :cool:

Laban_74
2009-06-10, 19:35
[QUOTE=Laban_74;3687038]Jag har hört att färsk chili ger en något bättre effekt än torkat pulver, men visst kan t.ex. torkad cayennepeppar funka om man är lat i köket.

Personligen lagar jag dock ofta mat med färsk, finhackad chili (gärna Habanéro som är starka - Varning!) och en massa vitlök. Och man får nästan ett tillfredställande endorfinrus efter maten, och man känner ju hur kroppen "kommer igång" på nåt sätt...
Min favoritgryta består av tärnad kycklingfile, en näve hackad chili & vitlök, en tärnad paprika, ev. några champinjoner, och en pressad lime som wokas på hög värme i olja först, och därefter slår man på en burk kokosmjölk och lite asiatisk fishsauce, får småputtra i 5-10 min och smakar av med en nypa råsocker och en nypa salt eller så. Kanske ingen deff-mat precis, men supergott med nykokt fullkornsris (eller Basmati), en näve cashewnötter på toppen och rårivna morötter... *drool*

-Hej Laban, jag provlagade denna kycklingrätt för en vecka sen, och det var ju fantastiskt gott!!! *drool*

Ha en bra dag!

Mvh Snorhyvel Slemsson