Visa fullständig version : Hur mycket aspartam innehåller Funlight?
Jag har sökt men inte hittat något så jag mailade procordiafood som tillverkar funlight. Detta fick jag som svar:
"Tyvärr kan vi inte avslöja hur mycket aspartam och acesulfam K FUN Light®
innehåller då detta är en del av receptet och skulle innebära att vi
avslöjade vårt recept. Därför är det inget som vi ger ut.
Hoppas du har förståelse för detta.
Ha en bra dag !"
*grr27* *grr27* *grr27* *grr27* *grr27*
Någon som vet här istället?
jag har för mig att det varit uppe förrut. Kommer nog ett klarare svar snart ;)
Jag har sökt men inte hittat något så jag mailade procordiafood som tillverkar funlight. Detta fick jag som svar:
"Tyvärr kan vi inte avslöja hur mycket aspartam och acesulfam K FUN Light®
innehåller då detta är en del av receptet och skulle innebära att vi
avslöjade vårt recept. Därför är det inget som vi ger ut.
Hoppas du har förståelse för detta.
Ha en bra dag !"
*grr27* *grr27* *grr27* *grr27* *grr27*
Någon som vet här istället?
om receptet är hemligt så kan väl ingen veta hur mycket det innehåller?
om receptet är hemligt så kan väl ingen veta hur mycket det innehåller?
Jag tror nog att någon vet, Grub tex :D
Annars lär väl någon ha en kvalificerad gissning iaf.
Bara en kanske helt felaktig uppskattning, men färdigblandad fun light (1/10 koncentrat + 9/10 vatten) lär ju ha ungefär samma sötma som vanlig saft (10 g socker per dl), och eftersom aspartam är 200 gånger så sött som vanligt socker är det alltså 10/200 = 0.05 gram aspartam per dl färdigblandad fun light.
Kan man inte omformulera frågan till nått i stil med: Är det farligt att dricka 2 liter färdigblandat funligt varje dag i ett år?
Då ger väll dom inte ut receptet eller? :)
Sen måste det nästan vara deras skulldighet att ge ut sånt tycker man... lite dålig stil.
King Grub
2005-04-19, 16:54
ADI för aspartam ligger på 40 mg/kg kroppsvikt/dag. Det anger alltså hur mycket man maximalt kan få i sig varje dag, hela livet, från födsel till död av ålder, utan att utsätta sig för några hälsorisker, enligt senaste forskning. Och ADI är beräknat med en säkerhetsfaktor på 100 gånger.
Kan man inte omformulera frågan till nått i stil med: Är det farligt att dricka 2 liter färdigblandat funligt varje dag i ett år?
Då ger väll dom inte ut receptet eller? :)
Sen måste det nästan vara deras skulldighet att ge ut sånt tycker man... lite dålig stil.
Hehe, kanske det. Det finns ju rekommendationer om att inte få i sig mer än 40mg/kg man väger. Man får väl mata de med olika frågor och sen dra en slutsats av det hela.
Det borde väl gå att utvinna aspartam ur funlight o sen mäta hur stor del det är.
Edit: Några hundradelar för sent :sleep:
King Grub
2005-04-19, 16:59
Det finns ju inga bevis på att aspartam är farligt,
Det finns några nya råttstudier som visar på potentiella risker och påverkan av minnes- och inlärningsfunktion.
J Pharmacol Sci. 2003 Jan;91(1):83-6. Formaldehyde-induced shrinkage of rat thymocytes.
"To test the possibility that micromolar formaldehyde, a metabolite of methanol derived from aspartame, exerts cytotoxicity, its effect on rat thymocytes was examined under the in vitro condition using a flow cytometer. Incubation of thymocytes with formaldehyde at 100 micro M or more for 24 h significantly increased the populations of shrunken cells and cells with hypodiploid DNA. The peak blood concentration of methanol in human subjects administered abuse doses of aspartame has been reported to exceed 2 mg/dL (625 micro M). It would increase the population of thymocytes undergoing apoptosis if formaldehyde at 100 micro M or more appears in the blood after administration of aspartame."
Life Sci. 1998;63(5):337-49. Formaldehyde derived from dietary aspartame binds to tissue components in vivo.
"Adult male rats were given an oral dose of 10 mg/kg aspartame 14C-labelled in the methanol carbon. At timed intervals of up to 6 hours, the radioactivity in plasma and several organs was investigated. Most of the radioactivity found (>98% in plasma, >75% in liver) was bound to protein. Label present in liver, plasma and kidney was in the range of 1-2% of total radioactivity administered per g or mL, changing little with time. Other organs (brown and white adipose tissues, muscle, brain, cornea and retina) contained levels of label in the range of 1/12 to 1/10th of that of liver. In all, the rat retained, 6 hours after administration about 5% of the label, half of it in the liver. The specific radioactivity of tissue protein, RNA and DNA was quite uniform. The protein label was concentrated in amino acids, different from methionine, and largely coincident with the result of protein exposure to labelled formaldehyde. DNA radioactivity was essentially in a single different adduct base, different from the normal bases present in DNA. The nature of the tissue label accumulated was, thus, a direct consequence of formaldehyde binding to tissue structures. The administration of labelled aspartame to a group of cirrhotic rats resulted in comparable label retention by tissue components, which suggests that liver function (or its defect) has little effect on formaldehyde formation from aspartame and binding to biological components. The chronic treatment of a series of rats with 200 mg/kg of non-labelled aspartame during 10 days resulted in the accumulation of even more label when given the radioactive bolus, suggesting that the amount of formaldehyde adducts coming from aspartame in tissue proteins and nucleic acids may be cumulative. It is concluded that aspartame consumption may constitute a hazard because of its contribution to the formation of formaldehyde adducts."
Pharmacol Biochem Behav. 2004 May;78(1):121-7. Chronic aspartame affects T-maze performance, brain cholinergic receptors and Na+,K+-ATPase in rats.
"This study demonstrated that chronic aspartame consumption in rats can lead to altered T-maze performance and increased muscarinic cholinergic receptor densities in certain brain regions. Control and treated rats were trained in a T-maze to a particular side and then periodically tested to see how well they retained the learned response. Rats that had received aspartame (250 mg/kg/day) in the drinking water for 3 or 4 months showed a significant increase in time to reach the reward in the T-maze, suggesting a possible effect on memory due to the artificial sweetener. Using [(3)H]quinuclidinyl benzilate (QNB) (1 nM) to label muscarinic cholinergic receptors and atropine (10(-6) M) to determine nonspecific binding in whole-brain preparations, aspartame-treated rats showed a 31% increase in receptor numbers when compared to controls. In aspartame-treated rats, there was a significant increase in muscarinic receptor densities in the frontal cortex, midcortex, posterior cortex, hippocampus, hypothalamus and cerebellum of 80%, 60%, 61%, 65%, 66% and 60%, respectively. The midbrain was the only area where preparations from aspartame-treated rats showed a significant increase in Na(+),K(+)-ATPase activity. It can be concluded from these data that long-term consumption of aspartame can affect T-maze performance in rats and alter receptor densities or enzymes in brain."
King Grub
2005-04-19, 17:08
Musstudie på acesulfam-k, som visar på klastogena (kromosomförändrande) effekter.
Food Chem Toxicol. 1997 Dec;35(12):1177-9. In vivo cytogenetic studies on mice exposed to acesulfame-K--a non-nutritive sweetener.
"Acesulfame-K, a sweetening agent, was evaluated in vivo for its genotoxic and clastogenic potentials. Swiss albino male mice were exposed to the compound by gavage. Bone marrow cells isolated from femora were analysed for chromosome aberrations. Doses of 15, 30, 60, 450, 1500 and 2250 mg of acesulfame-K/kg body weight induced a positive dose-dependent significant clastogenicity (trend test alpha < 0.05). These doses were within the no-toxic-effect levels (1.5-3 g/kg body weight in rats) reported by the Joint Expert Committee for Food Additives of the World Health Organization and the Food and Agriculture Organization of the United Nations. In view of the present significant in vivo mammalian genotoxicity data, acesulfame-K should be used with caution."
En senare studie kunde inte finna kytogena effekter (Food Chem Toxicol. 2000 Jan;38(1):75-7).
Ok, jag tar tillbaka det jag skrev.
Grub, hur mkt aspartam och acesulfam K tror du funlight innehåller?
Socker har ju också många negativ effekter på hälsan så man kan ju fråga sig om det verkligen är värt att skippa Acesulfam-K och Aspartam?
Eller så intalar jag mig detta bara för att kunna fortsätta sätta i mig sötsaker under deffen *rolleyes*... bäst är väll att skippa allt sånt och bara köra en nyttig och sund deff.
King Grub
2005-04-19, 19:28
Ok, jag tar tillbaka det jag skrev.
Grub, hur mkt aspartam och acesulfam K tror du funlight innehåller?
Jag kan inte gissa mig till mängderna i hemliga recept. :)
Arghh! Forumkrasch mördade posten jag skrev. Skriver den igen fast lite kortare.
Om jag skulle trycka i mig aspartam och acesulfam-K i mortsvarande mängder som i studierna så skulle jag få mig 0,9-22,5g aspartam och 1,35-202,5g acesulfam-K. Motsvarande mängd sötma från socker skulle betyda att jag tryckt i mig 180-30375g. Lite less skulle jag nog vara efter 30Kg socker. Måste vara kämpigt att komma upp i de skadliga mängderna sötningsmedel dvs de flesta behöver inte oroa sig.
Har jag tänkt rätt eller har jag gjort en tankevurpa någonstans?
Krokodil
2005-04-22, 08:57
Recepten är givetvis topphemliga.. :D
Fast om jag skulle våga mig på en vild gissning skulle det bli ca 0,0833g aspartam/liter färdigblandad dryck.
Pellefant
2005-04-22, 09:00
Jag kan inte gissa mig till mängderna i hemliga recept. :)
Nämen, jag som trodde du visste allt. *cry*
Jag ska maila tillbaka till procordiafoods och hota med att många många människor kommer sluta dricka funlight om de inte får reda på hur mycket aspartam funlight innehåller :)
King Grub
2005-04-22, 09:31
Då ligger jag steget före: jag har redan slutat, för ett bra tag sedan.
Pellefant
2005-04-22, 09:35
Nu blir jag väldigt nyfiken. Varför har du slutat med Funlight? Känt några obehag? Vad dricker du istället?(gissar på vatten och citronvatten)
Får man fråga varför? Avskräckt av de nya råttstudierna? ;)
King Grub
2005-04-22, 09:40
Jag vill inte ha i mig för mycket acesulfam-k och aspartam, helt enkelt. Jag har ingen skräck för det och undviker inte maniskt dessa sötningsmedel i alla former, men inte heller säger jag "Ah! En substans som orsakar kromosomförändringar hos råttor - det måste jag ha i mig så mycket jag kan av!"
"although 100% of industry funded (either whole or in part) studies conclude that aspartame is safe, 92% of independently funded studies have found that aspartame has the potential for adverse effects."
BMJ. 2005 Feb 5;330(7486):309-10
Sackarin och cyklamat skulle det aldrig falla mig in att äta i någon form.
häver inte du i dig mycket Pepsi Max :D acesulfam-k och aspartam i det ;)
King Grub
2005-04-22, 11:42
Nej, inte mycket, aspartammässigt. Inte ens en tredjedel av ADI. Men jag vill undvika att få i mig för mycket av det. Då vore det väl inte så smart att använda produkt på produkt som innehåller sötningsmedel, särskilt inte sådana där jag inte vet hur mycket produkten innehåller.
Eftersom funlight och andra produkter med sötningsmedel ligger i "gråzonen" om de kan inverka negativt på hälsan rekommenderas ju max 40mg/kg man väger. Varför har då inte typ livsmedelsverket tagit reda på hur mycket det innehåller?
Är det svårt/dyrt att utvinna tillbaka (om man nu kan säga så) sötningsmedel ur en dryck?
King Grub
2005-04-22, 11:51
Man har gjort det, men man verkar inte vilja uppge vilka sorter. "Ett bryggeri uppgav att halten aspartam i deras produkter var 273-500 mg/l, vilket är betydligt lägre än den maximalt tillåtna halten på 600 mg/l". Och "uppgav" är inte samma sak som "testat".
Pellefant
2005-04-22, 11:52
Mailade Willys just och frågade hur mycket aspartam och acesulfam K deras(märke: Willys) light kaktus/päronsaft har.
Håll nu tummarna för att jag får svar.
Brukar väl vara ca 10g socker / 100g och det är väl ungefär samma söthet, så en gissning är väl 100/200=0.5g/liter, vilket isf är 500mg. Säg att du väger 70kg och multiplicera med 40mg så får du 2800 eller 2.8g, du kan alltså dricka 2.8/0.5=5.6 liter innan du når rekommenderade maxintaget.
Alternativet till syntetiska sötningsmedel måste ju inte vara socker, man kan ju försöka leva utan sötsaker också.
King Grub
2005-04-22, 12:54
du kan alltså dricka 2.8/0.5=5.6 liter innan du når rekommenderade maxintaget.
Ett problem kan vara att det finns sötningsmedel lite varstans; man kanske tuggar tuggummi, använder proteinpulver med aspartam, osv, osv. Utan att man tänker på det kanske det blir mer än man beräknat.
Pellefant
2005-04-27, 16:53
Mailade Willys just och frågade hur mycket aspartam och acesulfam K deras(märke: Willys) light kaktus/päronsaft har.
Håll nu tummarna för att jag får svar.
Fick svar idag:
"Tack för ditt mejl.
Willys light kaktus/pärondryck innehåller 0,13% acesulfam-k och 0,16% aspartam"
Bra att de svarade. Bra att du postade.
Tack :)
Alternativet till syntetiska sötningsmedel måste ju inte vara socker, man kan ju försöka leva utan sötsaker också.
Bra skrivet. :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.