handdator

Visa fullständig version : salt?

t-ni
2005-04-19, 12:09
är salt onyttigt? isf, varför?

Herkulez
2005-04-19, 12:10
i måttliga mängder, nej, kroppen behöver salt. Men överkonsumtion är inte bra.

t-ni
2005-04-19, 12:11
varför behöver kroppen salt?

King Grub
2005-04-19, 12:24
Salt är livsnödvändigt. Det är den primära elektrolyten i extracellulära vätskor och har som funktion att upprätthålla normal kroppsvätskebalans och osmotiskt tryck. Natrium är avgörande för att kontrollera blodtryck genom sin effekt på blodvolymen. I samverkan med andra elektrolyter spelar natrium en avgörande roll för nervimpulsöverföringar och muskelkontraktioner, och medverkar till att upprätthålla en normal syra-bas balans.

Hypotalamus reglerar natrium- och vattenbalansen i kroppen, och om natriumkoncentrationen sjunker i blodet leder en serie reaktioner till utsöndring av aldosteron, vilket ger signaler till njurarna att kvarhålla mer natrium, medan överflöd av serumnatrium leder till minskad aldosteronproduktion och ökad natriumavsöndring från njurarna i urinen. Andra hormoner som ADH hjälper till att upprätthålla normal natriumbalans i kroppsvätskorna. Under hård fysisk aktivitet ökar natriumkoncentrationen i blodet, vilket hjälper till att upprätthålla blodvolymen, och aktiviteten ökar också utsöndringen av ADH och aldosteron, vilket har en besparande effekt på vätske- och natriumförråden.

Eftersom kroppen är så effektiv när det gäller att reglera saltbalansen är brist sällsynt, och en normal kost är fullt adekvat när det gäller att säkerställa natriumbehovet. Undantag kan vara hårt och långvarigt arbete i varma miljöer. För mycket salt under lång tid kan innebära risker för förhöjt blodtryck, i synnerhet hos personer med läggning för detta.

palme
2005-04-19, 12:26
Eller kort sagt, svettas du mycket så se till att få i dig lite extra salt.

Lizzie
2005-04-20, 09:01
Vilka följder kan för hög saltkonsumtion ha då? Försökte övertala en kompis att man inte behöver salta 1 msk salt på ALLT. Försökte säga att saltet bider fett i kroppen och att det inte va bra...kom liksom inte på nåt mer förtillfället.

KIRE
2005-04-20, 09:08
Vilka följder kan för hög saltkonsumtion ha då? Försökte övertala en kompis att man inte behöver salta 1 msk salt på ALLT. Försökte säga att saltet bider fett i kroppen och att det inte va bra...kom liksom inte på nåt mer förtillfället.

Läs grubs inlägg en bit ovanför detta.

Salt binder inte fett i kroppen.

Tolkia
2005-04-20, 09:32
Som Grub skrev binder salt inte fett, men väl vatten. Noga räknat "binder" det väl inte vatten heller, men en för hög salt(natrium)koncentration i blodet gör att mer vatten (som man annars hade kissat ut) dras in i blodomloppet (osmos; kroppen strävar efter att komma tillbaka till den ursprungliga, lägre koncentrationen) vilket i sin tur gör att blodtrycket höjs. Den ökade blodvolymen/det ökade trycket i systemet innebär en högre belastning på hjärtat, som skall driva runt vätskemängden, och förmodligen även på kärlväggarna. Så länge man dricker lagom mycket brukar detta inte vara något probelm eftersom kroppen har effektiva system för att reglera just natriumbalansen (natriumjonen det är en av de absolut vanligaste jonerna i kroppen och fungerar ofta som just ett slags vätskereglerare). Det är dock som med allt annat såklart onödigt att äta ONÖDIGT MYCKET salt (det finns ju ingen direkt fördel med att göra det), och det är ganska lätt att göra det, eftersom det är lätt att "vänja sig" vid att maten skall vara ganska salt och börja salta på allting reflexmässigt (jag är själv svår på just den saken). Om man är "vanesaltare" och går in för att salta lite mindre ett tag kan man från början tycka att allt är smaklöst, men ganska snabbt vänjer man sig vid den nya, lägre saltnivån och börjar tycka att det "normala" är att saker och ting inte är så salta.

Att man kopplar ihop salt och fett kanske kan ha något att göra med att en för hög saltkonsumtion och därmed ökat blodtryck är ett problem för personer med sjukligt högt blodtryck och/eller hjärt-kärlbesvär av olika slag (åderförkalkning, blodproppsrisk, hjärtsvikt osv.), och för dessa personer är höga blodfetter ofta OCKSÅ ett problem (d.v.s. hög fettkonsumtion har bidragit till hjärtbesvären, övervikt ökar dem och minskad fettkonsumtion kan minska dem). Om man har problem med ödem, vilket alltså kan blir värre om man äter för mycket salt (förekommer ibland vid hjärtsvikt), svullnar man ju också, och KÄNNER SIG fet (eftersom man blir stor och rund). Två samexisterande fenomen, alltså. Och kostråden till den här typen av individer blir ju också just "minska på saltet och på (ff.a. det mättade) fettet" - voilá, det kopplas ihop.

Lizzie
2005-04-20, 10:34
Läs grubs inlägg en bit ovanför detta.

Salt binder inte fett i kroppen.

Hade jag tyckt det var glasklart så hade jag väl inte frågat... Förlåt om jag har samma kunskaper som du, man behöver ju inte svara då.

TOLKIA - Tack för ditt svar!

KIRE
2005-04-20, 11:10
Hade jag tyckt det var glasklart så hade jag väl inte frågat... Förlåt om jag har samma kunskaper som du, man behöver ju inte svara då.

TOLKIA - Tack för ditt svar!

"För mycket salt under lång tid kan innebära risker för förhöjt blodtryck, i synnerhet hos personer med läggning för detta."

Det är väl ganska enkelt att tolka?
Trodde inte du hade läst hans svar med tanke på frågan.
:)

Lizzie
2005-04-20, 11:47
Jo, jag hade läst hans svar, men förstod inte riktigt ändå. Därför frågade jag igen. Nu försår jag att man samlar på sig vätska och därför får
högt blodtryck.

Frågar man så får man igen veta.. ;)

King Grub
2005-04-20, 12:29
Ett för högt intag av natrium och saltade livsmedel ökar dessutom risken för cancer i de gastrointestinala områdena.

"Several case-control and cohort studies, including the author's recent works, have shown that a higher intake of some traditional salt-preserved food and salt per se, which was estimated using a validated food-frequency questionnaire, was associated with a risk of gastric cancer. While salted food intake may increase the risk of Helicobacter pylori infection, it can also act synergistically to promote the development of gastric cancer. Based on substantial evidence about the association between salt and salted food intake and the risk of gastric cancer from ecological, case-control, and cohort studies conducted in Japan and other countries, as well as mechanistic plausibility, dietary modification involving less salt and salted food intake is a practical strategy with which to prevent gastric cancer."

Cancer Sci. 2005 Jan;96(1):1-6. Salt, salted food intake, and risk of gastric cancer: epidemiologic evidence.

Doktorn
2005-04-20, 19:57
Att salt ger högt blodtryck är väl lite comme ci comme ca i dessa tider?! Det råder väl ytterst oenighet om detta? Iaf har det skrivits artiklar om detta i Läkartidningen, med propaganda både för och emot saltet. Iaf enligt modernare fysiologi böcker så reabsorberas inte onödigt salt i njurarna utan fortsätter ut med urinen....dvs ingen volymändring av blodet...

och en liten parentes, aldosteron gör att salt absorberas i våra svettkörtlar också.

King Grub
2005-04-20, 20:16
Att salt ger högt blodtryck är väl lite comme ci comme ca i dessa tider?! Det råder väl ytterst oenighet om detta? Iaf har det skrivits artiklar om detta i Läkartidningen, med propaganda både för och emot saltet. Iaf enligt modernare fysiologi böcker så reabsorberas inte onödigt salt i njurarna utan fortsätter ut med urinen....dvs ingen volymändring av blodet...

och en liten parentes, aldosteron gör att salt absorberas i våra svettkörtlar också.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page____8271.aspx

http://www.slv.se/templates/SLV_Page____7152.aspx

Lizard
2005-04-20, 20:39
http://www.slv.se/templates/SLV_Page____8271.aspx

http://www.slv.se/templates/SLV_Page____7152.aspx

Ja, jag tänkte just detsamma..?!
Det är balansen mellan natrium och kalium som rubbas med för högt natriumintag och själva ursprunget till varumärket Seltin (som är en no-brainer att rekomendera vid flera symptom på metabolic syndrome).

Doktorn, jag vet inte, men tror mig minnas att det har skrivits om just salt och natriumintag i bl a Läkartidningen - fast så långt tillbaka i tiden att man fortfarande laddade bössor i mynningen...? Är du helt säker, eller har du bara lika kort minne som jag? :cool:

Lizard

Doktorn
2005-04-24, 09:13
Jag vet att jag läst om det, men minns inte riktigt när. Kanske 2 år sedan?!
Hur som helst så tror jag alla utan tvekan är eniga om att salt regulation är det minst viktiga för att förebygga högt blodtryck. Dvs motion å det resten är mycket viktigare...

JakeShaft
2009-06-22, 19:56
Kan vanligt bordssalt (NaCl) jämföras med andra salter som vi får i oss mindre mängder av t.ex. Lithiumsulfat (Li2SO4) som jag själv äter?

Kanske är fel ställe att fråga på då det kanske är en mer medicinsk fråga.

Sverker
2009-06-22, 20:02
Den lilla lithiumjonen användes vid behandlig av manodepressiva:confused:

Klart är att koksalt är så rent att det inte finns lithium med. Vill man ha med spårmängder av lithium får man nog välja havssalt.

JakeShaft
2009-06-22, 20:15
Jag undrade mer om det hade liknande egenskaper när det kom till vätskebindning blodtryck m.m.?

Jo lithiumjonen används för behandling av Manodepressiva/Bipolära. Jag äter det själv, och jag tycker att min vätskebalans varken är bra eller normal därför ställde jag frågan även m svaret jag får här kan vara irrelevant då det kanske krävs medicinskt kunnande. Men jag var nyfiken.

Tolkia
2009-06-22, 21:01
Ödem finns listat som biverkning av medicinering med litium (se www.fass.se), så du är nog inte ute och cyklar. Dessutom tillsammans med törst, och förändringar i vätskebalansen kan ju även påverkas av ett förändrat drickande. Som jag fattar det är det delvis en fråga om att litium påverkar omsättningen av natrium och kalium (de "vanliga" positiva saltjonerna), men det kan säkert ha att göra med litiums medicinska effekt också.

Var lite försiktig med NSAID, som en parentes.

mikaelj
2009-06-22, 21:03
Litium kan dessutom orsaka hypotyreos hos vissa... :-/

Tolkia
2009-06-22, 21:10
Litium kan dessutom orsaka hypotyreos hos vissa... :-/
Litium kan, som många andra potenta mediciner, påverka både det ena och det andra. Mediciner är inte godis. Det är en fråga om avvägning mellan fördelar och nackdelar. Behöver man det, så behöver man det.

Lacenicienta
2009-06-22, 21:28
Lite bonusfakta.

Efter många år på sjön vill jag tipsa om salt vid sjösjuka! Väldigt effektivt.

Djungelvrål lr Salt o Blandat!! Bara att frossa :thumbup:

vicarious
2009-06-22, 23:07
Vad kan hända om man äter för lite salt?

Satt och lyssnade på en intervju om en kille som ett par dagar inför en filminspelning slutade äta salt i/till/på maten, alltså bara kokt mat i stort sett utan några kryddor eller liknande för att bli så deffad som möjligt till sin roll. Är detta vanligt och finns det några risker om man bara gör det ett par dagar upp till en vecka? Är detta något som tävlande gör innan tävlingar, en del av en så kallad uttömning?

Sverker
2009-06-23, 06:00
För lite salter, natrium och kalium, leder till kramper i kroppen. Har vi otur drabbas hjärtat och andningen.

Visst kan du toppa formen med att manipulera mängderna natrium och kalium kroppen. Formtoppning går att göra under några timmar en tävlingsdag. Det gäller att veta hur man gör. Ffa veta vad man ska göra när det inte fungerar som det ska.

JakeShaft
2009-06-23, 15:21
Min tanke var om jag kunde minska den extrema törsten och extrema drickandet genom att få i mig mindre "vanligt" salt. En långsökt tanke och kanske dum eftersom det är balansen K, Na som är det viktiga.

Tack för svaren.
+1 på Sverker.

Tolkia
2009-06-23, 21:36
Min tanke var om jag kunde minska den extrema törsten och extrema drickandet genom att få i mig mindre "vanligt" salt. En långsökt tanke och kanske dum eftersom det är balansen K, Na som är det viktiga.
Jag skulle gissa att svaret är nej, om du fortsätter att tillföra litium i samma mängd. Om du jämför den mängd litium du tillför genom medicinen (milligram, antar jag?) med den mängd natriumklorid du tillför så är ju mängden litium försvinnande liten och torde inte göra vare sig till eller från som salt sett. Däremot är det ju mycket möjligt att det påverkar törstcentrum, eller någon vätskeregleringsmekanism direkt (förutom att det påverkar omsättningen av elektrolyter i njurarna), och den påverkan kommer ju att vara oberoende av förhållandet litium - natriumklorid.

Om det är så att du i dagsläget äter mycket salt (det gör man ofta) kan du ju iofs minska mängderna och se vad som händer, att dra ned en hög konsumtion är inte detsamma, och inte alls lika riskabelt, som att försöka nolla saltintaget. Din läkare kan kanske förväntas ha några ideer kring det här.

mikaelj
2009-06-23, 21:41
Vad kan hända om man äter för lite salt?

Då den främsta källan till jod är joderat bordssalt kan du få jodbrist, i värsta fall. Salt som används i matindustrin är ojoderat.

Som tur är räcker det med 1 tsk joderat bordssalt för att täcka dagsbehovet av jod.

JakeShaft
2009-06-23, 22:42
Jag skulle gissa att svaret är nej, om du fortsätter att tillföra litium i samma mängd. Om du jämför den mängd litium du tillför genom medicinen (milligram, antar jag?) med den mängd natriumklorid du tillför så är ju mängden litium försvinnande liten och torde inte göra vare sig till eller från som salt sett. Däremot är det ju mycket möjligt att det påverkar törstcentrum, eller någon vätskeregleringsmekanism direkt (förutom att det påverkar omsättningen av elektrolyter i njurarna), och den påverkan kommer ju att vara oberoende av förhållandet litium - natriumklorid.

Om det är så att du i dagsläget äter mycket salt (det gör man ofta) kan du ju iofs minska mängderna och se vad som händer, att dra ned en hög konsumtion är inte detsamma, och inte alls lika riskabelt, som att försöka nolla saltintaget. Din läkare kan kanske förväntas ha några ideer kring det här.

Jo du har rätt, saltintaget är troligtvis irrelevant. De 210mg Li gör varken från eller till. Men det var en liten tanke jag kom in på bara, det är en vanlig biverkning att man törstar och pissar otroligt mkt finns inget att göra åt det direkt. Men man funderar ändå på vad för små saker man kan ändra för att göra det lite bättre.