Visa fullständig version : grillsäsong
Dax att damma av och baxa ut grillen.
Vad grillar ni helst. Har kört ganska mycket kyckling på grillen förra säsongen men nu undrar jag hur det är med fläskkarre´. Att det är bra att grilla vet jag men hur är det näringsmässigt? Har sett att man kan köpa storpack fläskkarre´i skivor för nästan inga pengar. Är det bra mat? Det borde väll vara samma sak som kassler va!?
Klart man kan grilla biff å sånt med det är rätt dyrt om man grillar ofta.
Vad har ni för tipps på bra å billigt kött att grilla? :eating:
Jag grillar allt. När det gäller fläskkarre så är det utmärkt. Fettet kan man ju skära bort om man vill. Stekte 1.1. kilo i fredags, kostade mig 65 spänn.
nordland
2005-04-19, 09:44
Fläskkarré är en riktig höjdare. Skinkstek är också gott och "bra". Prova göra egna hamburgare av köttfärs och. Eller varför inte min favorit (Doktor V´s recept) Blanda färs och kycklingfile och gör en burgare/biff av det..
Grillad ryggbiff eller rostas...
Grillspett med färska champinjoner, paprika, lök, squash...
serveras med körsbärstomater och en kall lättöl Falcon Bayerskt...
Jösses vad sugen jag blir nu!!!
Det skall sägas att jag tröttnat på klotgrillen med kol så inför säsongen blir det nog en rejäl gasolbrännare att tillaga köttet på.
Är det inte så att fettet bränns av till viss del när man grillar köttet...man vill ju inte riskera uppladdningen till badsäsongen :D men grilla måste man ju!! :hbang:
Grillad fläskfile :eating:
Egenfiskad lax är också en höjdare.
Det går förstås lika bra med köpt lax med, men det är mer status att käka sin egen! *flex*
Det skall sägas att jag tröttnat på klotgrillen med kol så inför säsongen blir det nog en rejäl gasolbrännare att tillaga köttet på.
Gasat kött är inte lika gott som grillat. Men säkert nyttigare. :eating:
karre och potatissallad är det vad som gäller när det grillas.
Karre är bland det godaste du kan grilla (allt fläsk är skitgott grillat, mycket godare än nöt).
Kör lite hasselbaks eller klyftpotatis till och vitlökssås *dregel*, jag kommer grilla i princip varjedag i sommar :eating:
Jag brukar grilla kycklingspett eller små aluminiumpaket med en potatis, grönsaker, lax och en klick creme fresch över. Lägg bara på grillen - klarar sig själv, så kan man sola sålänge!!
Jag och Olsson laddar för grill nu, kl 16 blir det bakad potatis, marinerad kyckling, harri cuverts och champinjoner :) :eating:
Ska nog be morsan köpa ett kilo Entrecote som vi kan grilla omgående!!
Grillat är ju faktiskt godast :naughty:
såja, nu ligger en grillad kyckling och potatissallad i magen :)
harri cuverts
Jag vill inte vara språkpolis...men....jag måste fråga av rent intresse.
Vad menar du? Haricot Verts?
Sånna där gröna långa bönor du veeet! *slap*
Nä nu blev ja besviken på dej :D
MyungChul
2005-04-20, 16:00
Creme Fraiche och Entrecôte då? *innocent*
Rådjur är i en klass för sig när det gäller grillning :thumbup:
*slap*
Jamen snälla nån, jag var ju tvungen. "harri cuverts", det är som att skriva "bär nässos" och tro att folk ska fatta.
När min kära bror får tummen ur och långgrillar nån stor köttbit, då är himmelriket nära. Till det, hemmagjord tomatsalsa, hemmagjord tzatziki, sallad och hemmagjord ickekladdig potatissallad... :eating:
Notera hur mycket jag lyckades använda ordet hemmagjord.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.