Visa fullständig version : Frågor ang. kokta ägg
Är det på något sätt dåligt eller farligt att äta kokta ägg som jag glömt på spisen i ca 15-20minuter hehe ? Det händer tyvärr jäkligt ofta att jag glömmer ägg kokandes på spisen... De smakar inte lika gott men inte äckligt heller och gulan är nästan grön i ytan.
Sen funderar jag på varför äggskalet ibland men inte jämt sitter som klister fast i själva ägget ? När man då skall skala ägget följer bitar av äggvitan med skalet ? Har ni några tipps ?
mvh. David
Är det på något sätt dåligt eller farligt att äta kokta ägg som jag glömt på spisen i ca 15-20minuter hehe ? Det händer tyvärr jäkligt ofta att jag glömmer ägg kokandes på spisen... De smakar inte lika gott men inte äckligt heller och gulan är nästan grön i ytan.
Sen funderar jag på varför äggskalet ibland men inte jämt sitter som klister fast i själva ägget ? När man då skall skala ägget följer bitar av äggvitan med skalet ? Har ni några tipps ?
mvh. David
hehe..sitter just nu och äter min frukost, kokta ägg som är glömda i spisen..jag överlever...:D
King Grub
2005-04-18, 10:51
15 minuter? Det är ju vad mina XL-ägg kräver för att bli någorlunda hårdkokta.
Nej, det är inte farligt. Kom igen när du kokat dom 15 timmar. Den gröna färgen är järnet i äggulan som reagerat med svavlet i vitan.
Ju färskare ägg, desto värre sitter skalet fast. Prova att kyla ned dom innan du skalar.
Lånar tråden lite, vad finns det för fördelar med att koka äggen framför att steka dem? Förutom att det inte behövs olja till kokningen?
Jämnare och mildare temperatur över ägget.
Stekpannan håller 160 - 175 grader och när vattnet i äggvitan kokat bort på kanterna tar förstörelsen fart i proteinet.
M a o bildas brun färg med god smak men lågt näringsvärde.
15 minuter? Det är ju vad mina XL-ägg kräver för att bli någorlunda hårdkokta.
Nej, det är inte farligt. Kom igen när du kokat dom 15 timmar. Den gröna färgen är järnet i äggulan som reagerat med svavlet i vitan.
Ju färskare ägg, desto värre sitter skalet fast. Prova att kyla ned dom innan du skalar.
Hm...Vet inte exakta tiden men ibland så har halva vattenmängden kokats bort ur kastrullen :) Mest oroad var jag över gulan som är grön men nu vet jag ju och tackar så mkt för svaret :D
mvh.
Jämnare och mildare temperatur över ägget.
Stekpannan håller 160 - 175 grader och när vattnet i äggvitan kokat bort på kanterna tar förstörelsen fart i proteinet.
M a o bildas brun färg med god smak men lågt näringsvärde.
Så antingen ska man steka så kort tid man förmår eller gå över till att koka dem...Jag som alltid stekt mina, då vet jag det, tackar för svaret
der_rickard
2005-04-18, 12:14
Min mamma har tipsat mig om att hälla av vattnet efter äggen är klara och hälla på kallt vatten direkt efter och sen låta dom ligga ett tag i kallt vatten ett tag (kan behöva byta vatten om det värms upp). Då släpper skalet enklare från vitan.
Länk för er ägg-intresserade här på forumet ;)
Kampanj: Allt om Ägg
(http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/agg/aggidx.htm)
Har den som startsida :thumbup:
King Grub
2005-04-18, 18:07
Som startsida? :D Du gillar ägg, eller?
der_rickard
2005-04-18, 21:16
Vad innehåller ägget egentligen? Att vitan endast innehåller protein vet jag, men hur är fördelningen av energin i gulan och vad för slags fett utgörs gulan främst av?
King Grub
2005-04-19, 05:06
http://www.slv.se/templates/ldb_result.asp?lk=5_904&ln=&ug=&lg=&na=&ng=B%3AMaxibas&nd=&ma=&tb=0&un=1&tn=
Som startsida? :D Du gillar ägg, eller?
Älskar ägg ;)
"Kompisarna" som ville jävlas lite med och satte den som min startsida... sen fick jag också en fin bakgundsbild...
Älskar ägg ;)
"Kompisarna" som ville jävlas lite med och satte den som min startsida... sen fick jag också en fin bakgundsbild...
hahaha !!! :laugh:
Klockren.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.