handdator

Visa fullständig version : äpplen / bananer

yeyoya
2005-04-17, 18:13
halo alla

ujndrar bara om äpplen och bananer är bra vid deff ???

King Grub
2005-04-17, 18:16
I måttliga mängder. Kolhydraterna är druvsocker, strösocker och fruktsocker, dvs inte bra i för stora mängder, men just mängderna brukar det vara rätt lugnt med när frukten äts naturell, eftersom dom innehåller så stora mängder vatten och ger förhållandevis lite energi per portion. Både frukt och grönsaker är nyttiga.

Vitaminerna och mineralerna är toppen.

För mycket fruktos, dvs fruktsocker, är inte alls bra, utan leder till insulinresistens, nybildning av fettvävnad från andra substrat än fett och triglyceridsyntes, men fruktosmängden blir som sagt inte så hög vid normal konsumtion av färsk frukt som vid torkad sådan, eller ännu värre, ren fruktos.

yeyoya
2005-04-17, 20:18
är typ 2 äpplen 1 banan eller 2 bananer 1 äpple per dag en sund konsumtion ???

Thony
2005-04-17, 20:20
sund och sund, ja käkar 5 frukter om dagen. allt från äpple, till apelsin.

King Grub
2005-04-17, 20:25
är typ 2 äpplen 1 banan eller 2 bananer 1 äpple per dag en sund konsumtion ???

Jadå. Grönsaker är ännu sundare, så försök trycka in så mycket sådana du kan i matschemat också.

Thony
2005-04-17, 20:27
Jadå. Grönsaker är ännu sundare, så försök trycka in så mycket sådana du kan i matschemat också.

Kan du inte dra några förslag, det blir fan bara brocolli, majs, morötter, dra några bra/ GODA :D

aliquis
2005-04-17, 20:28
Jag kan inte ens förstå hur man kommer på tanken att fundera på det hela. Banan och apelsin är säkert nyttigare än banan och äpple.

Thony
2005-04-17, 20:29
Jag kan inte ens förstå hur man kommer på tanken att fundera på det hela. Banan och apelsin är säkert nyttigare än banan och äpple.

vem har sagt ?

King Grub
2005-04-17, 20:30
Kan du inte dra några förslag, det blir fan bara brocolli, majs, morötter, dra några bra/ GODA :D

Broccoli, spenat, blomkål, brysselkål, paprika, mangold, grönkål.

Man and Machine
2005-04-17, 21:12
Bönor funkar kanon.

mmmCay
2005-04-18, 02:20
Bönor funkar kanon.

Frågan är om bönor kan klassificerats som grönsäker i detta fall eller inte.

AjMinSko
2005-04-18, 18:37
Frågan är om bönor kan klassificerats som grönsäker i detta fall eller inte.

Om jag inte är helt ute och cyklar klassas aldrig bönor som grönsak utan som baljväxt?

mmmCay
2005-04-19, 00:26
Om jag inte är helt ute och cyklar klassas aldrig bönor som grönsak utan som baljväxt?

Hämtad från Svenska Akademiens ordboken online http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ Sökord "Grönsak"

BETYDELSE: nästan bl. i pl.; benämning på (urspr. o. vanl. gröna samt i färskt tillstånd) till mat använda (delar av) odlade (förr äv. vissa vilda) växter, ss. sallat, spenat, ärter, bönor, gurka, kål samt vissa rotfrukter (ss. morötter, palsternackor m. m., men icke potatis)

Min frågan om baljväxter har inget att göra med semantiks, utom om bönor kan tänkas som grönsaker i Livsmedelsverkets näringsrekommendationermening om "5 om dagen".

Kan tillägga att på deras kalkylblad om aminosyraprofiler sitter bönor under titeln "Grönsaker" medans Frukt, Ägg, Fågel mm har egen titel.

Edit: ordboken är från 1899, kanske inte aktuellt

Johan_P
2005-04-19, 13:56

Gjorde en sallad i dag bestående av följande:

isbergssallad
tomater
majs
groddmix
gurka
morötter

Man kan ju blanda i jättemånga olika grönsaker till... paprika, advocado, broccoli, ärtor, kikärtor... listan är lång ;)

aliquis
2005-04-19, 16:11
vem har sagt ?
sagt? sagt vad? Jag tror apelsiner är nyttigare än äpplen bara. Om man nu vill maximera nyttigheterna kontra fruktsockret eller något galet, men det är såklart bättre att äta både äpplen o apelsiner.

Vad jag tyckte var galet var att fundera på fruktsocker var gäller frukt, idiotiskt att skita i frukten för det är fruktsocker i den.

aliquis
2005-04-19, 16:12
Gällande bönor tror jag de är rätt nyttiga också, men en del innehåller väl ämnen som försämrar näringsupptaget, så allt är väl inte bra. Jag har uppfattat det som att det i en del fall tom kan vara problem efter tillagning (råa/blötlagda är ju rätt ointressant eftersom man inte äter dem så).

mmmCay
2005-04-19, 17:04
Gällande bönor tror jag de är rätt nyttiga också, men en del innehåller väl ämnen som försämrar näringsupptaget, så allt är väl inte bra. Jag har uppfattat det som att det i en del fall tom kan vara problem efter tillagning (råa/blötlagda är ju rätt ointressant eftersom man inte äter dem så).

Skulle vilja ha mer information om detta.

Max
2005-04-19, 19:38
sagt? sagt vad? Jag tror apelsiner är nyttigare än äpplen bara. Om man nu vill maximera nyttigheterna kontra fruktsockret eller något galet, men det är såklart bättre att äta både äpplen o apelsiner.

Vad jag tyckte var galet var att fundera på fruktsocker var gäller frukt, idiotiskt att skita i frukten för det är fruktsocker i den.Jag håller med, frukt innehåller glukos, fruktos och sackaros, grönsaker lär ju också innehålla dessa, och i vissa fall en del stärkelse. Att säga att de är onyttiga för det är knappast rätt.

mmmCay
2005-04-19, 22:10
http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/

Apple, raw, with skin, per 100g:
2,07% sucrose
2,43% glucose (dextrose)
5.90% fructose

Fruktosen ger ~24 kcal per 100g. Äpple ger 54 kcal per 100g, så fruktos ger 44% av äpplens kcal.

A peepee in the Mississippi.

AjMinSko
2005-04-19, 22:27
Hämtad från Svenska Akademiens ordboken online http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ Sökord "Grönsak"

BETYDELSE: nästan bl. i pl.; benämning på (urspr. o. vanl. gröna samt i färskt tillstånd) till mat använda (delar av) odlade (förr äv. vissa vilda) växter, ss. sallat, spenat, ärter, bönor, gurka, kål samt vissa rotfrukter (ss. morötter, palsternackor m. m., men icke potatis)

Min frågan om baljväxter har inget att göra med semantiks, utom om bönor kan tänkas som grönsaker i Livsmedelsverkets näringsrekommendationermening om "5 om dagen".

Kan tillägga att på deras kalkylblad om aminosyraprofiler sitter bönor under titeln "Grönsaker" medans Frukt, Ägg, Fågel mm har egen titel.

Edit: ordboken är från 1899, kanske inte aktuellt

Förlåt om det lät som en spydig kommentar det var inte avsikten.
Men begreppet "bönor" är ju ganska vitt även när det gäller näringsvärdet på dem.
Haricot bönor har ju ex helt andra värden än ex vita, kidney eller pinto...

mmmCay
2005-04-19, 22:30
Förlåt om det lät som en spydig kommentar det var inte avsikten.
Men begreppet "bönor" är ju ganska vitt även när det gäller näringsvärdet på dem.
Haricot bönor har ju ex helt andra värden än ex vita, kidney eller pinto...

Spenat har andra värden än mörotter. Vad är frågan?