Logga in

Visa fullständig version : korrupta juvelerare???

Diana
2005-04-17, 15:57
Vet ju att de finns utomlands men förekommer de även i Sverige? Om man lämnar in en diamantring tex för att få själva ringen förminskad/förstorad så kan dom byta ut stenar mot billiga oäkta? :devil: borde ju va mkt lätt att komma undan me detta då de flesta som köper diamant prydda smycken inte vet ett skit om hur man känner igen en äkta VS en oäkta diamant? :booty:

smalisen
2005-04-17, 16:34
Mm, det är det som är det farliga med att vara okunnig. Med tanke på hur mycket stryk diamanter tål tror jag INTE att någon juvelerare lägger någon glasbit. Repor skulle nämligen uppstå jääävligt fort.

Baan
2005-04-17, 17:19
finns väl konstgjorda diamanter och kopior ändå? dom har ju även lyckats "kopiera" diamanter på något sätt så man inte ens kan se skillnad på en äkta och på den konstgjorda (fast diamantindustrisnubbarna hävdar att dom kan se någon skillnad men har för mig att det var inget dom kunde bevisa enligt programmet angående ämnet som visades på discovery för sådär ett år sen..)

Grahn
2005-04-17, 18:00
finns väl konstgjorda diamanter och kopior ändå? dom har ju även lyckats "kopiera" diamanter på något sätt så man inte ens kan se skillnad på en äkta och på den konstgjorda (fast diamantindustrisnubbarna hävdar att dom kan se någon skillnad men har för mig att det var inget dom kunde bevisa enligt programmet angående ämnet som visades på discovery för sådär ett år sen..)

Om ingen kan se skillnad så är det ju inte direkt en billig kopia. ;)
Har för mig att processen var dyrare än dagens diamanter med.

sunkan
2005-04-17, 18:02

de är ju värt det, det är ju en diamant ;)

Diana
2005-04-17, 18:49
De där har ja oxå hört! men va de inte att dom nu kunnde konsten att framställa riktiga gruv-diamanter fast i laboratorium,, altså att de oxå va äkta fast fejk-framställda? heh om de nu gör nån skillnad, men de borde väl finnas NÅT material som e iaf nästan lika hållbart- typ cubic zircon eller nåt i den stilen som dom skulle kunna komma undan me? Dom tillåter en ju/väl inte att stå o titta på heller när dom förminskar dom så man kan altså ALDRIG veta de kanske e en miljardindustri som frodas bakom stängda dörrar!!
aaah! konspiratören i mej har vaknat till liiiv! :D

Baan
2005-04-17, 18:51

nja det vet jag iofs inte, men det är förmodligen itne tillräcklgit billigt för att byta ut "riktiga" diamanter mot "fejk". Problemet är väl att om man nu kan få fram riktiga diamanter i labb så försvinner diamantindustrin vilket nog inte är alltför populärt hos dom :)