Logga in

Visa fullständig version : Startar en deff, tips om matschema?

Keso
2005-04-17, 15:23
Hej, jag hade tänkt dra igång en diet nu inför sommaren, för att fixa formen..
Jag har inte särskilt hög fett-procent, kanske runt..15? vet faktist inte.
Jag har kört en keto-diet i 3 veckor, men tyvärr hade jag inte motivationen att hålla den uppe, jag saknade kolhydrater alldeles för mycket så jag har läst deffguiden här.

jag kör styrketräning 4 dagar i veckan, efter Max-OT - Träningsschema #1

ur deffguiden "Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren"
frågor
1. Den dagarna man styrketränar, ska man välja aktivitetsfaktor 2.0 då altså? Om så är fallet ska jag ha 3846 kcal dagarna jag tränar och resten 1923..
2. behöver jag köra nån cardio? såfall lämpar sig morgonpromenader för mej, hur länge ska jag gå räcker 20 minuter?

Grejjen är, jag vet hur jag ska få i mina proteiner, men är det någon som har ett matschema som lämpar sej för mej ? (jag ska ligga mellan minus 500-750 kcal per dag) jag äter all vanlig mat osv...

Så, frågan där uppe, sen frågar jag om nån har ett lämpligt matschema?

Med vänlig hälsning keso

acke_t
2005-04-17, 16:10
såvida du inte är elit i ngn konditionsidrott lr av andra skäl förbränner så in i helvete så bör du inte köra på 2.0
jag kör på 1.4
och min dag blir typ morgonpromenad, föreläsningar hela dagen, gym på kvällen.

Keso
2005-04-17, 16:55
såvida du inte är elit i ngn konditionsidrott lr av andra skäl förbränner så in i helvete så bör du inte köra på 2.0
jag kör på 1.4

Okej, men då gör jag väl på lägsta varje dag eller nått så man e säker att man bränner ;)

1923 kalorier va inte mycket inte, kan någon skriva ihop ett litet schema för mej?:$

acke_t
2005-04-17, 20:39
ligg inte för lågt bara.
och matschema, skriv ett själv, du har läst deffguiden, du vet bäst själv vad du har råd med/tycker bäst om osv.

XarsioN
2005-04-17, 21:31
ligg inte för lågt bara.
och matschema, skriv ett själv, du har läst deffguiden, du vet bäst själv vad du har råd med/tycker bäst om osv.

Men jag har så svårt med att mäta upp alla kalorier m.m. =/

Till frukost tänkte jag köra:

2 mackor med gurka o smör..dricker mjölk till det ELLER så kör jag havegrynsgröt me lite äppelmos på kanske...+ 2 ägg en multivitamin tablett..mörkt bröd förresten..

lunch: Pasta, Ris eller Makaroner med tex kyckling med ketchup:P

Mellis: en proteindrink + ett ägg kanske en macka?

Middag: Pasta ris makaroner potatis eller liknande med en köttbit, kyckling eller liknande.

Träning: 90 g snabba kolhydrater med 34 g protein...

kvällsmål...en macka kanske..ett ägg med...

Men jag vet inte hur mkt makaronerna o de innehåller i gram =/ de står att jag ska göra 1 g fett per kilokroppsvikt o satsa på 1.5 2 på proteiner o fylla på resten med kolhydrater..det blir ju ett jävla räknande df tänkte jag om nån hade ett färdigt schema..=/

WHITEFOLKS
2005-04-17, 21:44
om inte du vet hur mycket du får i dig så blir det svårt att räkna det stämmer bra. Men hur hade du tänkt att vi ska veta det isf?

XarsioN
2005-04-17, 22:15
Skriver från kompis dator, annan användare är fortfarande Keso!

om inte du vet hur mycket du får i dig så blir det svårt att räkna det stämmer bra. Men hur hade du tänkt att vi ska veta det isf?

Jag tänkte om det är någon här som kört en diet som legat - 500 kalorier per dag som har ett energibehov samma som jag, altså en vanlig vilodag 1923 o en gymdag lite mer...vi säger 2500 kalorier..

XarsioN
2005-04-17, 22:17
Skriver från kompis dator, annan användare är fortfarande Keso! Hm..börjat tänka såhär, vi säger att jag skiter i o räkna kalorier..

Utan jag kör ungefär det matschemat jag sa, men jag kör småportioner av allt, altså inga jättelass makaroner som jag alltid kört förut utan att jag kör lite mindre av allt bara?

WHITEFOLKS
2005-04-17, 23:17
klart det funkar att göra så, problemet är att du har ingen koll på hur mycket mindre du får i dig.

Keso
2005-04-17, 23:56
klart det funkar att göra så, problemet är att du har ingen koll på hur mycket mindre du får i dig.

Hm, kan jag inte sitta o läsa o hålla på på förpackningarna, så jag får ungefär rätt?

förresten..hm..man skulle ju satsa på runt 2 g protein per kilokroppsvikt, i mitt fall 150 g protein, varje gram protein e väll 4.1 kcal? det är 600 kalorier. sedan 75 g fett på de som varje gram är värt 9.1 g kcal 682 kalorier

totalt =1282 ..2000-1282- cirka 800 kalorier kolhydrater...

Altså ska jag ha i mej:
150 g protein (kommer tas från ägg, kött,kyckling, cottage cheese)
75 g fett (tar messt från olivolja o rapsolja)..
800 kalorier kolhydrater XXX G ..kommer tas från fullkornspasta, mörkt bröd m.m.

Okej nu får ni säga om detta ser bra ut för såhär ska jag börja räkna med från imorgon:

Morgonpromenad 20 min
frukost: ett glas mjöl med 2 mackor, rostbiff på båda..och cottage cheese + 2 råa ägg för jag orkar inte tillaga dom:P
Gymmet = 1 gainer, 94 g snabba kolisar 34 g vassleprotein
Lunch: Kyckling Med Fullkornsspagetti
mellis: Proteindrink + 2 råa ägg
middag: mammas middag, antagligen kött med potatis eller något..
kvällsmål: ett äpple? kanske något för att få i mej mer protein..

Hur ser detta ut? har jag valt rätt mat om jag säger så?
Är detta bra kör jag detta måndag-fredag, även morgonpromenaderna...

mmmCay
2005-04-18, 02:27
+ 2 råa ägg för jag orkar inte tillaga dom:P

Okokta ägg är färliga. Gör så här istället:

Koka vatten. Sätt ägg i vattnet. Koka i tio minuter.

Kokta ägg kan hållas i kylskåpet i många dagar, så det går att koka många dagars ägg på en gång.

Och ja, protein på kvällsmåltiden är bra. Tänk på att äta kesella, keso, ost eller kanske makrill med äpplen.

Frazze
2005-04-18, 04:06
Råa ägg... Du har ingen flickvän va?

Sedan, vars är allt frukt och grönt? Kanske ett äpple på kvällen... Det duger ej.

XarsioN
2005-04-18, 11:11
Råa ägg... Du har ingen flickvän va?

Sedan, vars är allt frukt och grönt? Kanske ett äpple på kvällen... Det duger ej.

Jo de har jag faktist :booty: men inte som jag bor tillsammans med :P

Hm, jag lägger in lite mer frukt då ska inte va några problem..

Patrik N
2005-04-18, 12:49
jag kör på 1.4

1.4 låter väldigt lågt. :)

acke_t
2005-04-18, 13:51
1.4 låter väldigt lågt. :)

började på 1.6. tyckte det gick för långsamt och drog ner på energiintaget.
Nu ligger jag mellan 0.5 och 1.0kg i veckan, lite beroende på hur mycket kardio jag hinner med.
men jag gör iofs ingen skillnad på träningsdag icke träningsdag.
Kör 5 morgonpromenader i veckan, 4 pass på gymmet, 2h bandy och ibland ngt litet löppass, så vissa veckor har jag en vilodag, andra rör jag på mig alla dagar i veckan.

Patrik N
2005-04-18, 14:41
började på 1.6. tyckte det gick för långsamt och drog ner på energiintaget.
Nu ligger jag mellan 0.5 och 1.0kg i veckan, lite beroende på hur mycket kardio jag hinner med.
men jag gör iofs ingen skillnad på träningsdag icke träningsdag.
Kör 5 morgonpromenader i veckan, 4 pass på gymmet, 2h bandy och ibland ngt litet löppass, så vissa veckor har jag en vilodag, andra rör jag på mig alla dagar i veckan.

1kg/vecka e ju för fan -1000kcal/dag ät mer :D

acke_t
2005-04-18, 22:33
-500 i käk och så cardio på det. funkar finfint. men som sagt, vissa veckor -0.5kg bara

Keso
2005-04-19, 15:38
-500 i käk och så cardio på det. funkar finfint. men som sagt, vissa veckor -0.5kg bara

Okej, notera e att det är inga stor fett-mängder jag har, kanske kan slänga upp en bild senare men mina rutor ska synas o i dagsläget syns bara de 4 översta när jag sovit en natt typ.. Så då vet ni ungefär hur mkt som behövs bort, de e kanske 2 kg..fett altså. Men jag kommer inte använda vågen som mätutrustning utan jag använder spegeln..jag deffar tills jag är nöjd helt enkelt.

Jag tänkte köra spinning? de borde väll funka bra?

jag kör 6 mål om dan, styrketräning 4 grr i veckan just nu, morgonpromenader 2 gånger i veckan o spinning 1, de räcker väll gott o väl för de lilla jag ska gå ner?:P

MVH