Visa fullständig version : Hypotetisk cardiofråga
Slartibartfast
2005-04-17, 14:01
En motionsslinga på säg 3,5 km. Gör det någon praktisk skillnad i fettförbränningen om man går hela slingan på en gång på en halvtimme eller om man stannar efter femton minuter och matar änder, efter tio minuter igen och snackar med en polare som man möter och sen går färdigt, och det hela tar 50 minuter även om den sammanlagda gångtiden är samma 30 minuter?
Puh, lång mening.
King Grub
2005-04-17, 14:02
Inte om du inte äter upp hälften av det du matar änderna med.
Slartibartfast
2005-04-17, 14:03
Inte om du inte äter upp hälften av det du matar änderna med.
HA HA! :thumbup:
Tänkte väl det. Tack!
Själv fastnade jag på golfbanan en stund idag under min promenad. Träffade på farsgubben och gick med honom några hål :D
Själv fastnade jag på golfbanan en stund idag under min promenad. Träffade på farsgubben och gick med honom några hål :D
Ni vet väl det att man bränner mest fett i golf *screwy*
Ni vet väl det att man bränner mest fett i golf *screwy*
Visste jag inte. Källa?
loztdignity
2005-04-17, 22:32
heh skitsnack. Du lär bränna fan så mycket mer under ett intensivt HIIT pass.
Slartibartfast
2005-04-17, 22:40
Men än golf??
Ha! Knappast. *screwy*
King Grub
2005-04-18, 06:16
Hur länge kan man köra HIIT intensivt? Lika länge så det motsvarar en 18-hålsrunda? Vilket bränner mer fett, 20 minuter i spåret eller en halv dag på golfbanan? :) Det går givetvis inte att jämföra lika långa tidsrymder av två så olika aktiviteter.
Scratch89
2005-04-18, 17:58
Men Grub, om man säger så här då.
Jag ska snart (om typ 5 minuter :D ) ut i mitt egna lilla spår. Om jag går hela vägen tar det ca 1 timma och 10 minuter, men om jag springer så tar det ju så klart kortare tid. Vilket är "effektivast" ? Det borde väl inte vara någon skillnad?
Eller är det så att när man springer så ökar man kroppstemperaturen så mycket o bara det förbränner extra?
Usch, nu låter jag som en fjortis på lunarstorm som frågar hur många situps om dagen de ska köra för att bli smala till sommaren... ;)
King Grub
2005-04-18, 18:01
Det är tidseffektivast att springa, och du får konditionsfördelarna och effekterna på insulinkänsligheten på köpet, samt en viss efterförbränning, vilket gör att den totala energiförbrukningen blir större, särskilt som löpning samma sträcka förbrukar lite mer kalorier än att gå samma sträcka, men de sammanlagda fördelarna blir mycket större.
Slartibartfast
2005-04-18, 18:01
Det där är en helt bra fråga Scratch, det har jag också funderat på.
Edit: Grub var såklart snabbare. ;)
Scratch89
2005-04-18, 19:33
Det är tidseffektivast att springa, och du får konditionsfördelarna och effekterna på insulinkänsligheten på köpet, samt en viss efterförbränning, vilket gör att den totala energiförbrukningen blir större, särskilt som löpning samma sträcka förbrukar lite mer kalorier än att gå samma sträcka, men de sammanlagda fördelarna blir mycket större.
Oki, men om mina knän och skenbenen bråkar om jag springer alltför ofta, är det fortfarande godkänt att gå eller?
Slartibartfast::D
King Grub
2005-04-18, 19:41
Det är klart du måste tänka på lederna först och främst, men det kanske finns andra alternativ som inte belastar dom lika mycket, så du kan få den intensivare konditionsträningens fördelar i alla fall; trappmaskin, roddmaskin, cykling, simning, t ex?
Scratch89
2005-04-18, 20:02
Det är klart du måste tänka på lederna först och främst, men det kanske finns andra alternativ som inte belastar dom lika mycket, så du kan få den intensivare konditionsträningens fördelar i alla fall; trappmaskin, roddmaskin, cykling, simning, t ex?
Har ju en träningscykel hemma men grejen var väl att jag ville UT, FRIHET, friska luften :)
Men cykling är väl inte så intensiv träning? Jag menar, ska man orka i en timma så kan man ju inte köra för tungt eller för snabbt, då får man ju sån pump i benen att det bara inte går att fortsätta.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.