handdator

Visa fullständig version : Ibuprofen och paracetamol kan kortsluta muskeltillväxten

Ulf A Big
2005-04-15, 22:30
Ibuprofen och paracetamol kan kortsluta muskeltillväxten.
Om du är ute efter maximala ökningar efter träningen, tänk till en gång till innan du sköljer ner ibuprofen och paracetamol En, i The American Journal of Physiology, [1]nyligen publicerad studie visade att över-disk-doser av dessa läkemedel stoppar gensvaret för maximal muskeltillväxt efter intensiv styrketräning.

Ibuprofen och paracetamol är populära smärtstillande produkter som många bodybuilder och idrottsmän använder för att lindra inflammation, muskelsmärta och ömhet. Verkligheten är att bara i USA använder 5,5 miljoner människor NSAID:s (non-steroidal anti-inflammatory drugs) såsom ibuprofen och paracetamol varje dag. Med mitt ryggtillstånd, måste jag erkänna att jag har bidragit mig min del av Advil både nu och då för att komma igenom en tuff dag. Hur som helst, jag har precis kollat en del forskning på dessa två ämnen, vilken jag tycker är viktig för alla som försöker bygga muskler.

Bakgrundsinformation

Ibuprofen lindrar muskelömhet och smärta genom att blockera cyclooxgenas, vilket sedan minskar metaboliterna som produceras av enzymer, såsom prostaglandiner. Dessa prostaglandiner är i alla fall delvis ansvariga för inflammation och algesia (ökad känslighet för smärta)[2,3,4]. Nu har prostaglandiner visat sig styra proteinmetabolismen och NSAID:s liknande ibuprofen har visat sig trubba av proteinmetabolismen i skelettmuskler hos djur [5,6].

Paracetamol tros ha sina smärtstillande effekter inom centrala nervsystemet[4,7,8,9] och man trodde tidigare att det inte störde det anabola svaret efter styrketräning - det var, tills nu det.

Proteinsyntes och nedbrytning inom muskeln är en konstant process. Nettoökningar i muskelmassa får man bara genom att stimulera (öka) proteinsynteshastigheten medan man minimerar proteinnedbrytningen. Utan snack så är intensiv styrketräning den bästa metoden för att utlösa en dramatisk ökning av proteinsyntesens hastighet. Med andra ord, att lyfta tunga vikter är enda sättet att sätta igång de mekanismer som skapar muskeltillväxt.

Eftersom tidigare forskning på djur pekat på att NSAIDs liknade ibuprofen kan bromsa de mekanismer som bygger muskler, ville forskarna veta om ibuprofen och paracetamol, när de intas i maximala över-disk-doser varje dag, har någon påverkan på muskelanabolism och smärta på människor efter styrketräning.

Forskningen . . .

Vetenskapsmännen undersökte effekterna av ibuprofen eller paracetamol på muskelproteinsyntes och ömhet efter excentrisk styrketräning med hög intensitet [1]. Studien omfattande 24 aktiva, men inte styrketränande män (snittålder 25 ±3 år, längd 180 ±6 cm, vikt 81 ±6 kg, kroppsfett 17 ±8%). Männen delades in i tre grupper: ibuprofen (1,200 mg/dag), paracetamol (4,000 mg/dag) eller placebo. Läkemedlet administrerades på dubbelblint-placebokontrollerat sätt. Varje läkemedel delades upp i tre doser per dag (vid 08:00, 14:00 och 20:00). Första dosen gavs i början av det excentriska passet vid 08:00.

I en bensparkmaskin, utförde personerna styrketräning som bestod av 10-14 set med 10 excentriska repetitioner vid 120% av den koncentriska 1 rep max.

24 timmar efter träningspasset mättes muskelproteinsyntesens hastighet med aminosyra isotop infusion. Muskelvävnad från quadriceps användes vid beräkning av mängden totalt protein som införlivats i muskeln.

Det viktigaste var att kosten i forskningen var välkontrollerad. Under hela 16 dagars analys fick alla personer mat som tillagades i köket vid University Nutrition Laboratory. Isotopanalysen och vävnadsprovet togs på dag fem och åtta och före och direkt efter styrketräningspasset på dag sju. Nu ska jag presentera de upprörande resultaten.

Resultaten . . .

Tänk på att mängden styrketräning i studien var intensiv och överdriven - 10 till 14 set med benspark och 10 enbart excentriska repetitioner med 120% av 1 rep max - det skulle krossa vems lår som helst! Du skulle förvänta dig att med den graden överbelastning skulle det ske en stor ökning av proteinsyntesen, och det gjorde det också. Proteinsynteshastigheter höjdes enormt (76%) i placebogruppen 24 timmar efter passet. Nu till resultaten hos de som fick ibuprofen eller paracetamol, de fick ingen betydelsefull ökning alls av proteinsynteshastigheterna efter styrketräningen! De här två läkemedlen lyckades totalt stoppa muskeltillväxten i dess bana!

De gjorde heller inget för att minska proteinnedbrytningen (mätt på hastigheten av fenylalanin avlägsning) eller lindrade muskelömhet. Forskarna sa att om man tar ibuprofen så hämmar det helt proteinsyntesen som normalt fås efter intensiv styrketräning och, förvånansvärt nog hade paracetamol liknande effekt.

Sammanfattning

Det är solklart att dessa forskare visade att doser av ibuprofen eller paracetamol som man vanligen använder är tillräckligt för att undertrycka proteinsyntesgensvaret i muskeln efter excentriska styrketräning. Med tanke på dessa rön verkar det som användning av dessa mediciner blåser bort alla eventuella muskelbyggande effekter som ett styrketräningspass har.

Nu är det här bara den första och enda studien som visar dessa effekter efter användning av ibuprofen eller paracetamol, forskarna var också först med att säga det att deras studie inte gjordes på så många personer. Likväl är resultaten av betydelse för alla som använder träning till att bygga muskler.

Om du är bodybuilder och vill se resultat tillsammans med dessa mediciner, vad kan du då göra?

Som jag nämnde tidigare, tar jag ibuprofen ganska så regelbundet, men jag vill heller inte eliminera resultaten av det slit jag lägger ner på gymmet. Så nu (och jag tycker du också ska göra det) tar jag inte dessa mediciner inom 24 timmar efter ett träningspass.

Om du behöver använda ibuprofen eller paracetamol, tänk noggrant igenom timingen när du tar dina doser. När du använder de medicinerna kan det allvarligt hämma muskeltillväxten som du får efter styrketräningen. Även om det är den första studien som visar de här effekterna med ibuprofen eller paracetamol, är jag säker på att mer forskning i ämnet avslutas snart och som alltid jag håller er informerade.

Referenser
1. T. A. Trappe, F. White, C. P. Lambert, D. Cesar, M. Hellerstein, and W. J. Evans. Effect of ibuprofen and acetaminophen on postexercise muscle protein synthesis. Am. J. Physiol. 282; 3 E551-E556, 2002.

2. Ferreira, SH. Prostaglandins, aspirin-like drugs and analgesia. Nat New Biol 240: 200-203, 1972.

3. Vane, JR. Inhibition of prostaglandin synthesis as a mechanism of action for aspirin-like drugs. Nat New Biol 231: 232-235, 1971.

4. Vane, JR. Towards a better aspirin. Nature 376: 215-216, 1994.

5. Palmer, RM. Prostaglandins and the control of muscle protein synthesis and degradation. Prostaglandins Leukotrienes Essent Fatty Acids 39: 95-104, 1990.

6. Rodemann, HP, and Goldberg AL. Arachidonic acid, prostaglandin E2 and F2 influence rates of protein turnover in skeletal and cardiac muscle. J Biol Chem 257: 1632-1638, 1982.

7. Bjorkman, R. Central antinociceptive effects of non-steroidal anti-inflammatory drugs and paracetamol. Acta Anaesthesiol Scand 39: 1-44, 1995.

8. Burnham, TH, and Short RM (Editors). Drugs Facts and Comparisons. St. Louis, MO: Facts and Comparisons, 1999.

9. Flower, RJ, and Vane JR. Inhibition of prostaglandin synthetase in brain explains the anti-pyretic activity of paracetamol (4-acetamidophenol). Nature 240: 410-411, 1972.

10. Tolman, EL, Fuller BL, Marinan BA, Capetola RJ, Levinson SL, and Rosenthale ME. Tissue selectivity and variability of effects of acetaminophen on arachidonic acid metabolism. Prostaglandins Leukotrienes Med 12: 347-356, 1983.

Min fråga är vad tror ni om Olas teori om fiskolja:

Väldigt intressant forskning! Vad som är lite förvånande är att paracetamol som inte hämmar prostaglandinsyntesen på samma sätt är den substans som hämmar prostagalndinen PGF2a och då även hämmar proteinsyntesen mest.
Vad man kan undra över är om fiskolja kan ha samma effekter, vilket inte är helt otroligt, eftersom så vitt jag vet är PGF2a en prostaglandin som kommer från arachidonsyra dvs omega-6 fettsyror. Men i och med att fiskolja stimulerar bildningen av vissa prostaglandiner och inte andra så är det lite svårt att säga. Jag har inte sett någon forskning som visar att fiskolja hämnmar PGF2a, men däremot PGE2 precis som tex ibuprofen.

Sverker
2005-04-16, 06:40
Har inte läst på men tillåter mig att spekulera.

Det är ju samma enzym som bildar prostaglandiner från både Omega-6 och från Omega-3 fettsyror, cyklooxygenas i prostaglandin syntetaskomplexet.

Fyller man på med Omega-3 fett kommer dessa att konkurera ut arakidonsyran, Omega-6 och alltså bildas inte PGE2 och troligen heller INTE PGF2a.

Vad vill du komma fram till ? Att fiskolja bromsar muskeltillväxten eftersom den stör protaglandinsyntesen.

Ulf A Big
2005-04-16, 10:26
Det var min tanke att så kan fallet vara om man ser på konsekvensen av de studier som presenteras.
Man kanske kan dra vissa slutsatser av det, troligen kan man överdosera fiskolja och få samma effekt som av antiinflamatoriskamedel i samband med initialbehandlingen av en inflamation och att man generellt bör undvika att överdosera fiskolja under normala förhållanden då det kan störa proteinsyntesen dvs försämra muskeltillväxt/återhämtning.
Vet inte vad du tror Sverker men kan vara intressant att höra vad du tror om tanken.

Sverker
2005-04-17, 18:05
När jag arbetat med fett och fiskolja har det inte varit m a p proteinsyntesen.

Jag vet alltså inte, men tror att fördelarna med fiskoljan ( eg EPA och DHA ) överväger ev nackdelar på att de blockerar syntesen av protaglandiner från Omega-6.

Nu är det så att EPA och DHA ibland kombineras med gamma-linolensyra ( GLA ) som är en Omega-6-fettsyra, just för att ge en balans.

Vi får väl söka vidare.