handdator

Visa fullständig version : Russin ???

yeyoya
2005-04-15, 15:02
Tja alla kost vetare resten fuck off :D

Är russin nyttigt eller inte och hur mycke kcal innehåller ett paket (ask)

Tackar för alla svaren

Thompah
2005-04-15, 15:13
Angående kcal kan du se på www.slv.se

Hur nyttigt det är vågar jag inte svara på 100 % men jag är 99 % säker på att det INTE är så himla "nyttigt" med tanke på det höga GIt. Men allt är ju beroende på när man käkar det. En näve russin är ju ofantligt mycket bättre än en näve godis.

King Grub
2005-04-15, 15:59
Mikronutrienterna är nyttiga, men sockret är det inte.

mmmCay
2005-04-15, 16:21
brukar äta russin och vassle som första mål efter träningen. MUMS! :)

Max
2005-04-15, 19:09
Jag kan inte äta russin rakt av, tycker det är FÖR sött faktiskt. Men i müslin så har det en given plats som smakgivare.

Jejje
2005-04-16, 18:04
alltså när folk snackar om FÖRST mål efter träningen? är det då DIREKT efter träningen.. alltså det målet jag brukar ta mitt snabba proteinpulver med druvsocker..

sen brukar jag käka en 40-50min efter träningen.. typ en tallrik med fullkornspasta och tonfisk.. eller liknande.. eller är DET det första målet? bör man käka russin och vassle då också? snabbt käk alltså!

King Grub
2005-04-16, 18:12
alltså när folk snackar om FÖRST mål efter träningen? är det då DIREKT efter träningen.. alltså det målet jag brukar ta mitt snabba proteinpulver med druvsocker..

sen brukar jag käka en 40-50min efter träningen.. typ en tallrik med fullkornspasta och tonfisk.. eller liknande.. eller är DET det första målet? bör man käka russin och vassle då också? snabbt käk alltså!

Druvsockret är ett bättre kolhydratval till drinken direkt efter passet.

Till nästa mål kan du använda vassle om du vill, men det är inget måste och det finns inget som säkert säger att det ger bättre resultat där än protein från vanlig mat.

Kolhydraterna kan gärna vara snabbare än fullkornspasta till nästa mål; druvsockersnabba igen är säkert inte nödvändigt, men russin är helt okej, liksom bröd, potatis, snabbris, flingor och liknande. Muskelcellerna är som mest mottagliga de närmaste timmarna efter träningen och glykogen lagras in som snabbast vid det tillfället, och högglykemiska kolhydrater lagras in snabbare än lågglykemiska. Men hellre näringsrika sådana än socker, annat än direkt efter passet.

skaparn
2005-04-17, 18:44
Ang russin så kände jag för att tillägga en sak.

De är laxerande.
Mycket laxerande då de kombineras med löpning samma dag.
Graden är dessutom direkt proportionell mot intagen mängd.

Detta fick jag uppleva på dagens långpass. Hade suttit och smuttat på ett paket under för/eftermiddagen som uppladdning. Efter en timmes löpning fanns det ingen annan lösning än att smyga in i ett öppet församlingshem och sabba deras toalett. När jag kom ut svettig och tom stod en kvinna stirrandes och undrade vad jag gjorde i deras församlingshem.
"Sket", pep jag och sprang iväg med skam.