Visa fullständig version : polishögskolan
Är det någon här inne som går på polishögskolan eller gjort?? Är rätt sugen på att söka så skulle vilja vet lite om vad som krävs och hur utbildningen ser ut?
Obs, länka inte till polisen.se har redan kollat.
Mvh/Johanna
Pellefant
2005-04-14, 21:44
Grisen kanske vet. ;)
Grisen kanske vet. ;)
Grisen?! är det någon här inne eller?
AFanatic
2005-04-14, 21:52
http://www.communique.se/martin/index2.htm
http://www.polisman.com/
Finns mkt bra info på båda sidorna.
http://www.communique.se/martin/index2.htm
http://www.polisman.com/
Finns mkt bra info på båda sidorna.
Åhh tack, där verkar det finnas en hel del intressant. Gud vad jag blir sugen nu :bow:
Pellefant
2005-04-14, 21:57
Grisen?! är det någon här inne eller?
Jo, iofs, finns en användare Grisen här, men....
Polis Polis Potatisgris. ;)
The Mentor
2005-04-14, 21:57
Jag vill också bli polis!
AFanatic
2005-04-14, 22:16
hanni: Np!
Pellefjant: Hahha :D Allt blir roligt sent på kvällen.
The Mentor: Jag med.
Pellefant
2005-04-14, 22:19
The Mentor: Jag med.
Ni tre får skicka in en gruppansökan.
"Ta in oss alla tre eller ingen av oss". :D
Grisen kanske vet. ;)
Haha, vad vill du veta hanni?
Haha, vad vill du veta hanni?
Haha jaa grisen är här nu,, ne tänkte mest på vad som krävs när man söker o så, har hört att de tär mycket psykologiska tester?!
Megatuttarna
2005-04-14, 23:13
Är det någon här inne som går på polishögskolan eller gjort?? Är rätt sugen på att söka så skulle vilja vet lite om vad som krävs och hur utbildningen ser ut?
Mvh/Johanna
Hanni heter en tjej jag träffade förut, det är väl inte du tysk-kärring? :confused:
Hanni heter en tjej jag träffade förut, det är väl inte du tysk-kärring? :confused:
Ursäkta, tysk kärring?! Nog glad över att det inte var jag *grr27*
Megatuttarna
2005-04-14, 23:18
Ursäkta, tysk kärring?! Nog glad över att det inte var jag *grr27*
Du är ursäktad. Varför brusar du upp så jävligt?
Du är ursäktad. Varför brusar du upp så jävligt?
Nej jag brusar inte upp - tyckte bara din formulering tysk- kärring inte lät så trevlig.
Haha jaa grisen är här nu,, ne tänkte mest på vad som krävs när man söker o så, har hört att de tär mycket psykologiska tester?!
Man får prata med en psykolog för att utvärdera om man är lämplig som polis.
Edit. Bara för att jag heter Grisen så betyder det inte att jag har något med polisen att göra trots att vissa forummedlemmar försöker övertyga dig om det. Jag är bara en ovanligt hjälpsam, snäll, trevlig och söt ung man som vill ha ditt nummer?
Hehe ja så långt är jag också med i matchen ;)
Hehe ja så långt är jag också med i matchen ;)
Jag vet inte om det är fler testar av psykologisk karaktär, kan höra med en kompis som gått igenom testerna om du orkar vänta nån dag.
Det verkar som det mesta om urvalsprocessen står här;
http://www.polisen.se/inter/nodeid=7901&pageversion=1.html
Edit. Från ovanstående länk: "Psykologsamtal: Samtalet innehåller bland annat frågor som rör den sökandes personliga förhållanden, inställningar, attityder, moral och etiska värderingar."
Edit. Bara för att jag heter Grisen så betyder det inte att jag har något med polisen att göra trots att vissa forummedlemmar försöker övertyga dig om det. Jag är bara en ovanligt hjälpsam, snäll, trevlig och söt ung man som vill ha ditt nummer?
Okej så du går inte på polishögskolan? Hehe hmm börjar det bli sent nu eller?! Tyvärr blir inge nummer iallafall :booty:
Jag vet inte om det är fler testar av psykologisk karaktär, kan höra med en kompis som gått igenom testerna om du orkar vänta nån dag.
Det verkar som det mesta om urvalsprocessen står här;
http://www.polisen.se/inter/nodeid=7901&pageversion=1.html
Edit. Från ovanstående länk: "Psykologsamtal: Samtalet innehåller bland annat frågor som rör den sökandes personliga förhållanden, inställningar, attityder, moral och etiska värderingar."
Ahh tack så mycket grisen, all info är intressant :thumbup:
Okej så du går inte på polishögskolan? Hehe hmm börjar det bli sent nu eller?! Tyvärr blir inge nummer iallafall :booty:
Kom bara ihåg hur Grisen från kolozzeum hjälpte dig när du tar fast mig för fortkörning eller något annat ringa brott.
The Mentor
2005-04-14, 23:40
hanni...
Jag vill också bli polis!
Spela NWA i grisbilen?
The Mentor
2005-04-14, 23:44
Kompis, vi sitter alla i samma båt. Jag sa också bara så för att få hannis nummer. :D (Och jag synade Megatuttarna också på direkten.) :D
The Mentor
2005-04-14, 23:45
ja vad?
Varför är du otrevlig?
Varför är du otrevlig?
Kompis sluta leka psykopat, dum/snäll, dum, dum, snäll o s v.
/hannis beskyddare
The Mentor
2005-04-14, 23:48
Gah.
Varför är du otrevlig?
Nej nu fattar jag inte,, jag är väl inte otrevlig eller tycker ni dety för att jag inte ger ut mitt nummer eller skickade en liten söt smiley?
Nej nu fattar jag inte,, jag är väl inte otrevlig eller tycker ni dety för att jag inte ger ut mitt nummer eller skickade en liten söt smiley?
Ta det lungt, The Mentor är bara dryg för att han är så blyg.
Jaja nu ska vi inte komma bort från det intressant här ;)
Undra hur svårt de är att komma in om man är under 23 år?! Har fått uppfattningen om att de flesta som går där är mellan 25-27 eller vad tror ni?
Jaja nu ska vi inte komma bort från det intressant här ;)
Undra hur svårt de är att komma in om man är under 23 år?! Har fått uppfattningen om att de flesta som går där är mellan 25-27 eller vad tror ni?
Jag tror att det kan bli ganska svårt, försök att inte vara så naiv, det är ingen bra egenskap som polis. Men jag tror att det kommer att gå bra, kämpa hårt! Har du testat svenskaprovet som finns på länken jag skrev?
Jag tror att det kan bli ganska svårt, försök att inte vara så naiv, det är ingen bra egenskap som polis.
Nej det är som jag anar väldigt svårt, man ska nog ha varit med om en del saker innan man blir polis, men det skadar nog inte att börja söka tidigt då sökningarna ligger kvar.
Förresten jag är inte så naiv ;)
Bra början på en raplåt där. The Mentolioxsquat kanske kan skriva nästa rad.
Hanni, testa att maila hit angående åldern:
Du har frågor som gäller antagningskrav, tester och rekrytering (personalbyran.rekryteringen@rps.police.se)
Bra början på en raplåt där. The Mentolioxsquat kanske kan skriva nästa rad.
Hanni, testa att maila hit angående åldern:
Du har frågor som gäller antagningskrav, tester och rekrytering (personalbyran.rekryteringen@rps.police.se)
JA! Kom igen ge mig ett beat; "The Mentolioxsquat har liten snopp!"
Jag har kickat första punshlinen, fyll i nu!
JA! Kom igen ge mig ett beat; "The Mentolioxsquat har liten snopp!"
Jag har kickat första punshlinen, fyll i nu!
"Men den passar bra till hans minikropp, yo"
The Mentor
2005-04-15, 00:04
yoyo, checkit
calling out to ma man hades
yo hades, step up to the mic son!
kick it
yoyo, checkit
calling out to ma man hades
yo hades, step up to the mic son!
kick it
uh.. testing.. one two, one two... *tap tap*
The Mentor
2005-04-15, 00:06
Förresten jag är inte så naiv ;)
Går du med på ett psyktest här i den här tråden? Jag är legitimerad forumpsykoterapeut, vad säger du?
The Mentor
2005-04-15, 00:08
uh.. testing.. one two, one two... *tap tap*
whirred bro, it's like th@. u kn0w wh@ eye am s4y1ng, kid. fo' sho'
shout outz 2 ma n1gga gr1sen, whaddup son
whirred bro, it's like th@. u kn0w wh@ eye am s4y1ng, kid. fo' sho'
shout outz 2 ma n1gga gr1sen, whaddup son
Yo ho shit like fo sho, niga attck like a mac! 10 In ya bed, don't say yay.
Pas tha mic to mc hanni!
Megatuttarna
2005-04-15, 00:13
Nej jag brusar inte upp - tyckte bara din formulering tysk- kärring inte lät så trevlig.
Jag upplevde det som rent testo. Typ när man ska klämma stora finnar och man bara vill åt de jävlarna. Sånt måste du tygla om du ska bli en bra sheriff.
Yo ho shit like fo sho, niga attck like a mac! 10 In ya bed, don't say yay.
Pas tha mic to mc hanni!
hanni från grisens dator;
Jag e inte naiv, kan ta stora kliv, som polis inte som gris, ska sätta fast bolio som en lax och hans fula tax!
The Mentor
2005-04-15, 00:15
hanni :/ är du rasist.
The Mentor
2005-04-15, 00:16
hanni vill inte ge mig sitt nummer för att jag är blatte, får rasism verkligen förekomma på forumet?
Det är lite svårare att komma in om man är ung. En kompis gjorde väldigt bra på alla fystester och andra teoretiska prov, men psykologen tyckte att han borde skaffa sig lite arbetslivserfarenhet först. Du kanske har lättare att komma in om du är tjej dock, speciell om du är vältränad. Även folk med utländsk härkomst och lustiga namn har lättare att komma in eftersom de är så underrepresenterade, så bolio det är bara att köra på. Du kan ragga på polishögskolan. :)
Det är lite svårare att komma in om man är ung. En kompis gjorde väldigt bra på alla fystester och andra teoretiska prov, men psykologen tyckte att han borde skaffa sig lite arbetslivserfarenhet först. Du kanske har lättare att komma in om du är tjej dock, speciell om du är vältränad. Även folk med utländsk härkomst och lustiga namn har lättare att komma in eftersom de är så underrepresenterade, så bolio det är bara att köra på. Du kan ragga på polishögskolan. :)
Jo jag har har också hört det, att de vill ha fler tjejer och helst utländsk härkomst som du säger. De är också psykologtesterna som jag tror att jag kanske kommer att falla på då jag är ung och kanska inte har lika mycket livserfarenhet som en 25 åring, men men får se skadar ju aldrig att prova. ;)
illuminaughty
2005-04-15, 07:03
Enligt min före detta flickvän är det övervägande stor del människor som redan har en (akademisk) utbildning / arbetslivserfarenhet som blir antagna till PHS. Därmed inte sagt att man som grön 23-åring inte kommer in, men man har nog större chans om man har varit med och spelat ett tag.
Varför i helvete diskuteras det en rapplåt i den här tråden? Sluta med det.
Hanni: Du förlorar ju inget på att söka flera gånger och även om de värderar erfarenhet högt så kan du ju ha gjort saker som andra inte har gjort och att du har andra motiv för att söka som de finner väl valda. Sök med andra ord om du är intresserad, kommer du inte in så försök inte bara plugga dig in utan visa även att du klarar av att jobba med människor.
Megatuttarna
2005-04-15, 09:39
:laugh: :laugh: :laugh:
vildängel
2005-04-15, 10:24
Om det stämmer att du är född -86 så får du inte söka förrän nästa år, men det kanske du vet? Jag pratade med en tjej som är 23 och hon kom inte in för att hon var för ung... Vilket suger, eftersom jag är 20 och också vill bli polis. Eller brandman. Men lycka till iaf! :thumbup:
Dom borde ju lätt höja åldersgränsen för intagningen till Polishögskolan... Fan minst 30 borde det vara så man slipper alla jobbiga uppkäftiga snorungar till poliser som har maktbehov o för höga testonivåer som dom inte vet vad dom ska göra av! Jävla fåntrattar är ju tyvärr vad den unga poliskåren är!!!
Vilket suger, eftersom jag är 20 och också vill bli polis. Eller brandman.Det är nog osäkerheten snarare än den låga åldern du i så fall faller på.
Sen att någon är äldre betyder inte automatiskt att de har mer livserfarenhet. Erfarenhet får man av vad man gör, inte av hur länge man gjort något.
X-Change
2005-04-15, 13:09
Nej! Snälla låt de fortsätta! *cry* Länge sen jag skrattade så! :laugh: :hbang:
Inget smart att söka till snut. Ett skityrke där du får mer ris än ros. Taskig lön har du oxå.
AFanatic
2005-04-15, 13:24
Inget smart att söka till snut. Ett skityrke där du får mer ris än ros. Taskig lön har du oxå.
Så länge man tror sig göra gott så är det väl helt i sin ordning...tror inte att lönen är det som lockar aspiranterna.
Så länge man tror sig göra gott så är det väl helt i sin ordning...tror inte att lönen är det som lockar aspiranterna.
Mm ta hand om alkisar på parkbänkar, se 14 åringar som är heronister och som skitit ner sig själva efter en överdos, se mördade människor. Allt för 14k i månaden...men hon gör ju gott.
Hoppas tjejen har starkt psyke. Tyvärr har inte alla aspiranterna det, kan säga att kvaliten på snutarna har gått ner drastiskt.
Lycka till hanni.
AFanatic
2005-04-15, 13:37
Mm ta hand om alkisar på parkbänkar, se 14 åringar som är heronister och som skitit ner sig själva efter en överdos, se mördade människor. Allt för 14k i månaden...men hon gör ju gott.
Lycka till hanni.
Sådant man får ta med yrket, plus att hon får göra det hon (troligtvis) vill arbeta med - få förunnat. ;)
Ja, lycka till!
Hoppas tjejen har starkt psyke. Tyvärr har inte alla aspiranterna det, kan säga att kvaliten på snutarna har gått ner drastiskt.
Lycka till hanni.
Nej som sagt så är det väl inte något enkelt jobb i alla situationer, men det får man ju räkna med.
Så länge yrket lockar mig så tänker jag söka, sen märks det väl i dessa tester om man är lämpad för polisyrket.
Well jag känner en tjej som var 21 när hon kom in på polishögskolan(första försöket).
Så kört behöver det inte vara bara för att man är ung och söker
Megatuttarna
2005-04-16, 19:18
Fy fan vad sexigt med polis-tjejer... :naughty:
Man kanske ska fundera på om man verkligen är lämpad som polis först.
Obs. detta är inget personligt mot dig Hanni, men jag känner ett par tjejer som säger att de ska söka till polishögskolan och de vågar inte äns säga till om någon tränger sig före i kön. Så om man ska söka tycker jag man ska vara säker på att man kan hantera obekväma situationer där man måste visa vem som bestämmer.
Hanni, vi kanske syns där! jag ska dit ska bara fixa lite högskolepoäng först ;)
Jag skulle kunna tänka mig att bli polis, fast inte i Sverige. Verkar som att så fort polisen dänger någon med batongen så blir han/hon åtalad. I ryssland däremot skulle det va kul.
Jag skulle kunna tänka mig att bli polis, fast inte i Sverige. Verkar som att så fort polisen dänger någon med batongen så blir han/hon åtalad. I ryssland däremot skulle det va kul.
Fan vad kul att vara Polis i Ryssland, du glider fram i östra sibirien med den fetaste Ladan, extrautrustad med radio och isskrapa. Den gråa malätna uniformen sitter som gjutet, du har en batong från andra världskriget och en kalashnikov nerklämd mellan sätena. Dagens uppdrag är att spana på ryska maffian.
Fan vad kul att vara Polis i Ryssland, du glider fram i östra sibirien med den fetaste Ladan, extrautrustad med radio och isskrapa. Den gråa malätna uniformen sitter som gjutet, du har en batong från andra världskriget och en kalashnikov nerklämd mellan sätena. Dagens uppdrag är att spana på ryska maffian.
:)
Lycka till hanni.
14k är väl lite i underkant ändå...
Ryska maffian är i princip polisen :D
14 kilo heroin är värt mer än du tror :MrT:
ölobrännvin
2005-04-16, 22:08
14 kilo heroin är värt mer än du tror :MrT:
japp minst 380spänn typ :)
Peter-N1
2005-09-20, 03:25
Mvh/Johanna
Den här tråden är väl redan död, men om du vill ha lite information så kanske jag kan hjälpa till.
grisbil3n
2005-09-20, 08:26
Jo jag har har också hört det, att de vill ha fler tjejer och helst utländsk härkomst som du säger. De är också psykologtesterna som jag tror att jag kanske kommer att falla på då jag är ung och kanska inte har lika mycket livserfarenhet som en 25 åring, men men får se skadar ju aldrig att prova. ;)
Det är mycket snack om etnisk mångfald och dylik skit men de personerna som faktiskt bestämmer vilka som ska få bli poliser skiter lite i kvotering enligt min erfarenhet.
martin_vbg
2005-09-20, 10:38
Jag var på entermässan i varberg där sa poliserna att det var 5 st 20 åringar som kom in förra året. De nämnde dock att man itne hade fördel som tjej eller om man hade utländskt påbrå (bullshit) *grr27* jeje, jag är 20 och ska göra testet iaf. inte för att jag vill bli polis utan för att ha lite skoj :)
Ingångslönen som polisaspirant ligger på strax över 19000kr + OB tillägg.
Peter-N1
2005-09-21, 02:15
Det finns ingen uttalad kvotering till PHS. Men jag kan säga att det definitivt inte är en nackdel om man är kvinna eller invandrare. Sen kan man dra sina egna slutsatser.
Personligen tycker jag att det ska finna fler poliser med färska erfarenheter av yttre tjänst som ska sitta med vid uttagningarna.
Ingångslönen är som sagts tidigare 19000kr/mån. (Ska höjas med 800kr)
Under aspiranttiden tror jag man har 16500kr/mån. Är dock inte helt säker.
Ingångslönen är som sagts tidigare 19000kr/mån. (Ska höjas med 800kr)
Under aspiranttiden tror jag man har 16500kr/mån. Är dock inte helt säker.
Har man som aspirant betalda studier, logi och kost??
Har inte tänkt söka, undrar bara..
Är väl inte så många kvinnor som söker till yrket, så du kommer väl bli inkvoterad fast du presterar sämre än den vita mannen i samma grupp...
:D
Peter-N1
2005-09-21, 13:20
Har man som aspirant betalda studier, logi och kost??
Har inte tänkt söka, undrar bara..
Som student på polishögskolan räknas du som vanligt student. Du betalar allt själv och får vanligt CSN bidrag och lån.
När man sedan är klar med PHS och ska göra sin aspiranttjänstgöring som är 6 måander. Det är först då man är aspirant. Innan det är man vanligt student.
Under aspiranttiden får du pröva på att tex jobba på Näpo, utryckningen, krimjouren, trafiken, någon narkotikarotel m.m.
Du går runt på flera ställen för att få lite kompetens på flera olika områden.
fler kvinnor som söker nu faktiskt....ge inte upp tjejen!! jag säker oxå men blir nekad...kanske pga av min ålder dont know!!
Mvh Tess
Ha ha! Det är ju den här tråden som urartade till en rap-låt..
Peter-N1
2005-09-24, 04:33
fler kvinnor som söker nu faktiskt....ge inte upp tjejen!! jag säker oxå men blir nekad...kanske pga av min ålder dont know!!
Mvh Tess
Senaste sökomgången var 40% av de antagna studenterna kvinnor.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.