Logga in

Visa fullständig version : Högskola/Universitet

__ML__
2005-04-14, 19:41
Jag går första året på gymnasiet och har börjat fundera över högskola och universitet nu. Funderar på någon ingenjörsutbildning, men då undrar ja hur betygen från gymnasiet räknas in. Om man t.ex. behöver 19.6 för att komma in på någonting är det snittet på alla betyg under gymnasiet eller hur räknar man de? Eller är "19.6" bara den siffran som man måste ha på högskoleprovet för att komma in ?

Wayfaerer
2005-04-14, 19:54
IG = 0 poäng
G = 10 poäng
VG = 15 poäng
MVG = 20 poäng

Representera alla dina betyg med en av siffrorna ovan och dela med antalet kurser du har läst. Då får du ett tal mellan 0 och 20 som är det "slutbetyg" du söker på. Högskoleprovet går från 0 till 2,0.

isato
2005-04-14, 20:27
hur långa kurserna är spelar väll också roll ...... att ha mvg på en kurs på 20 poäng är väll inte lika bra som en kurs på 80 poäng?

Wayfaerer
2005-04-14, 20:46
hur långa kurserna är spelar väll också roll ...... att ha mvg på en kurs på 20 poäng är väll inte lika bra som en kurs på 80 poäng?

Ja givetvis. Fick inte med det. ;)

The_RobRoy
2005-04-14, 20:52
Alltså formeln är

(Kursens betyg*längden + nästakurs betyg*längden + osv..)/(Sammanlagda längden av alla kurser)

Lafayette
2019-04-14, 20:06
Någon som sökt?

Blaine
2019-04-14, 20:35
That bump though.

Lafayette
2019-04-14, 20:41
Hehe fanns ingen annan tråd.:d

r1kkie
2019-04-15, 07:28
2005-04-14 21:46

Lyckades pricka 14år på dagen. :laugh:

Någon som vet vad rekordet ligger på? :D

Diomedea exulans
2019-04-15, 07:33
__ML__, hur gick det? Ingenjör nu?

The_RobRoy
2019-04-15, 10:20
Det är någon default inställning på dessa gamla trådar, så alla jag skrivit i följer jag och får ett mail när ni postar :)

Lafayette
2019-04-15, 11:56
Fasen vad läskigt det var att söka in. Vill så himla gärna studera men känns så avlägset att studera i tre år och flytta, känner mig inte redo och känner jag mig själv rätt kommer jag skjuta upp det ett år till.:d

Diomedea exulans
2019-04-15, 12:11
Fasen vad läskigt det var att söka in. Vill så himla gärna studera men känns så avlägset att studera i tre år och flytta, känner mig inte redo och känner jag mig själv rätt kommer jag skjuta upp det ett år till.:d

Vad vill du plugga för något?

vicarious
2019-04-15, 12:21

Från någon som har skjutit på det i 10 år - just do it.

Men ta dig en ordentlig funderare på vad du vill. Tänk längre än utbildningen. Försök sätta dig in i jobbet och ta reda på vilka de vanligaste arbetsuppgifterna är. Fråga dig själv sedan om det är något du vill göra resten av livet? Sen är det bara att söka.

Diomedea exulans
2019-04-15, 12:32
Från någon som har skjutit på det i 10 år - just do it.

Från en som did it - skjut upp det längre!

Bob90
2019-04-15, 14:05
Från en som did it - skjut upp det längre!

Från en som did it, sköt upp det och did it igen - skjut inte upp det längre!

Lafayette
2019-04-15, 14:38
Från en som did it, sköt upp det och did it igen - skjut inte upp det längre!

Jag älskar att skjuta upp saker. Men det leder aldrig till något gott. Siktar på att studera innan jag fyller 30 iallafall!

Vad vill du plugga för något?

För skämmigt. Folk kommer döma ut mig som tant.
Ok då.. bibliotekarie.

Diomedea exulans
2019-04-15, 15:16
Från en som did it, sköt upp det och did it igen - skjut inte upp det längre!Okejdå!

Ok då.. bibliotekarie.

Inte det minsta skämmigt. När jag tänker "bibliotekarie" så tänker jag på bibliotekarien i Discworld, som är orangutang.

https://discworld.com/management/wp-content/uploads/2014/10/librarian10.png

Bibliotekarien är smart, modig och rådig. Han slår hårdare än någon i Ankh-Morpork; även trollen har lärt sig att inte stjäla bananer från honom.

Sedan har vi ju:

https://vignette.wikia.nocookie.net/marveldatabase/images/8/81/Conan_%28Earth-9047%29_1.jpg/revision/latest?cb=20130802144154

Lafayette
2019-04-15, 15:23
Haha! Tack Dio, så snällt av dig.*hug*

Diomedea exulans
2019-04-15, 15:29
Haha! Tack Dio, så snällt av dig.*hug*

Fast seriöst, du kan inte låta bli att göra saker eller berätta om saker för att de är "tantiga". Jag blir ju nästan feminist när jag får höra sånt.

BelowAverage
2019-04-15, 16:06
Bibliotekarie låter nice tycker jag.
Men kanske vore klokt att fråga ut lite personal på bibliotek och höra vad de tycker, hur arbetsmarknaden ser ut osv. Sen är det väl rätt taskig lön (precis som mitt yrke) så kanske bör fundera på om jobb ska vara trivsamt eller lönsamt i första hand, alltså din önskan. Har du dyra intressen kanske du ångrar dig i efterhand?

Ang. att flytta är iaf min erfarenhet att folk är väldigt vänliga och sociala. Fördomar säger mig att bibliotekarier är lite nördigare också vilket jag fått för mig skulle passa dig, så det är väl också ett möjligt + :)

Men håller med andra om: gör en del research först.

Diomedea exulans
2019-04-15, 16:10
Kan också tänka mig att Lafayette passar som bibliotekarie, han verkar ha en ganska "mjuk" personlighet och verkar ha lite innanför pannbenet, och gillar ord.

Bob90
2019-04-15, 21:09
Jag älskar att skjuta upp saker. Men det leder aldrig till något gott. Siktar på att studera innan jag fyller 30 iallafall!

Ok då.. bibliotekarie.

Jag skulle faktiskt själv kunna se mig som bibliotekarie eller på en antikbokhandel, nästan i alla fall. Jag gillar liksom fysiska böcker, huvudinredningen och det "materiella ting" jag värderar högst (både till faktiskt pengavärde och det jag skulle sakna mest) i lägenheten är just böckerna i bokhyllorna.

Så i mina ögon är bibliotekarie rätt ballt faktiskt.

Nu kanske det är lite sent, men du kanske kan fråga diverse bibliotek om de behöver förstärkning i sommar för att känna av miljön och tjöta lite med folk?

Lafayette
2019-04-15, 21:25
Hehe, gott och höra. Bemötandet av människor kommer det nog inte vara några problem med, tips på böcker och författare däremot.. men jag får väl nöta böcker i sommar och lära mig mer på utbildningen. :p

Det jag tycker är mest jobbigt är väl att jag trivs väldigt bra i Kalmar nu och i min lägenhet,
så känns rätt trist att spendera tre år i Borås (som ska ha den bästa utbildningen) Men har velat fram och tillbaka i så många år nu och vill utbilda mig nu, så får göra den uppoffringen.

Har kontaktat en klasskompis från gymnasiet som gått utbildningen, så får intervjua henne lite och sen har jag två månader på mig att bestämma mig..

stridis
2019-04-16, 15:58
Ok då.. bibliotekarie.

Nej då. Men du känns inte som förläst bokslukare bara. Lönen minus csn-lån är nog för dålig om man inte har ett genuint intresse.

Lafayette
2019-04-16, 16:31
Hmmm.. ok.

JamesD
2019-04-16, 16:52
Nu för tiden är väl bibliotikarie mycket att hantera stökiga invandrare. Om du nu bor på en ort som drabbats av sådant.

Sarco
2019-04-16, 18:01
Det är ju ingen dålig lön i sig, bara dålig för att vara akademiker och dålig löneutveckling. Vilket gäller för de flesta kvinnodominerade yrken i offentlig sektor, men bibliotekarie är ju lägre än de flesta.

Bra arbetsmiljö etc. Fast du bör nog gilla att läsa böcker :-)

https://www.saco.se/studieval/var-finns-jobben-i-framtiden/

https://www.saco.se/studieval/yrken-a-o/bibliotekarie/

Mitt tips: vill du verkligen bli bibliotekarie, bli det! Ångrar du dig kan du flytta hem igen, så svårt är det inte. Och ju längre livet går ju svårare är det att göra stora förändringar.

Sarco
2019-04-16, 18:03
Bibliotekarie låter nice tycker jag.
Men kanske vore klokt att fråga ut lite personal på bibliotek och höra vad de tycker, hur arbetsmarknaden ser ut osv. Sen är det väl rätt taskig lön (precis som mitt yrke) så kanske bör fundera på om jobb ska vara trivsamt eller lönsamt i första hand, alltså din önskan. Har du dyra intressen kanske du ångrar dig i efterhand?

Ang. att flytta är iaf min erfarenhet att folk är väldigt vänliga och sociala. Fördomar säger mig att bibliotekarier är lite nördigare också vilket jag fått för mig skulle passa dig, så det är väl också ett möjligt + :)

Men håller med andra om: gör en del research först.

Tycker det var ett skitbra förslag att knata in på bibliotek och säga att man funderar. Hör vad de säger. Det är inte alltid som ens verklighetsuppfattning stämmer med verkligheten.

PS. Jag har alltid varit lite fascinerad av folk som vill bli bibliotekarier.

Diomedea exulans
2019-04-16, 18:14
Jag kollade också lite på bibliotekarie ett tag en gång i tiden. Vad jag minns av det jag läste är att ganska få bibliotekarier tydligen står och ägnar sig åt det typiska låna-ut-böcker-jobbet. Majoriteten arbetar med annat, t ex föreläser.

Lafayette
2019-04-16, 18:20
Det har moderniserats med de där låna själv-maskinerna också, på mitt bibliotek är det inget högt tempo på personalen hehe.:d

Är du klar nu till sommaren Dio?

Lafayette
2019-04-16, 18:21
Det är ju ingen dålig lön i sig, bara dålig för att vara akademiker och dålig löneutveckling. Vilket gäller för de flesta kvinnodominerade yrken i offentlig sektor, men bibliotekarie är ju lägre än de flesta.

Bra arbetsmiljö etc. Fast du bör nog gilla att läsa böcker :-)

https://www.saco.se/studieval/var-finns-jobben-i-framtiden/

https://www.saco.se/studieval/yrken-a-o/bibliotekarie/

Mitt tips: vill du verkligen bli bibliotekarie, bli det! Ångrar du dig kan du flytta hem igen, så svårt är det inte. Och ju längre livet går ju svårare är det att göra stora förändringar.

Tack för all info. Fy fan vilken ångest det är att veta vad man ska bli i livet. Plus att jag alltid ha avskytt att arbeta.

Diomedea exulans
2019-04-16, 18:37
Är du klar nu till sommaren Dio?

Ja, om jag får g.:laugh:

Lafayette
2019-04-16, 18:43
Kämpa! Verkar som det kommer vara skönt när det är över.;)