Logga in

Visa fullständig version : Blodtryck

supremo
2005-04-14, 11:32
Vad är normalt blodtryck?
Jag fick reda på idag att mitt blodtryck är 120/60.
Normalt? Högt? Lågt?

Baan
2005-04-14, 11:37
Vad är normalt blodtryck?
Jag fick reda på idag att mitt blodtryck är 120/60.
Normalt? Högt? Lågt?

ditt är supernormalt

victor_n
2005-04-14, 11:43
du har helt vanligt :thumbup:

innan jag börja gymma 1 år efter jag la av me hocket å fotbollen så hade jag vid ett tillfälle 85/65 :( snurra i huvet bara jag ska rusa mig å då sakta!

Hades
2005-04-14, 12:03
Det undre värdet är lågt.

Man brukar säga att 120/80 är det normala, om jag inte minns fel.

victor_n
2005-04-14, 12:31

en kille i min ålder ska ha "normalt" 110 igenom 85 mitt ligger på 115/80

Styx
2005-04-14, 12:40
Gränsen för vad man kliniskt kallar högt blodtryck går vid 140/90,
eller 130/80 för diabetiker.

Gabber
2005-04-14, 12:52
jag har mätt 5 ggr och alla gånger har det visat 125/95. Läkaren har sagt att det är högt men inte vad jag ska göra åt det. Sen den dagen har jag slutat lita på läkare.

Ibland får jag panikattacker eller ångestattacker där jag börjar frysa och kallsvettas tills jag får i mig en tårta, ett par öpplen eller bananer och en burk läsk m.m. Och allt det där går på bara någon minut. Vet inte vad det handlar om och läkarna kunde inte ge något svar heller.

Men jag har märkt att gymmandet har hjälpt mitt höga blodtryck och att träning sänker trycket. Jag får mycket sällan huvudvärk nuförtiden, förr hade jag varje dag.

Lillgrabben
2005-04-14, 13:29
Jag hade 120/60 sist, vägandes 128 kg.

Företagsläkaren trodde nästan inte att det var sant..... :)

supremo
2005-04-14, 13:53
Alltså kan jag utgå från att det inte är någon fara med mitt blodtryck i alla fall?
Jag är 24 år om det gör någon skillnad.

Om det är så, vad kan man göra för att öka det undre värdet? Går det att göra något själv?

Sverker
2005-04-14, 14:06
Gränsen för vad man kliniskt kallar högt blodtryck går vid 140/90,
eller 130/80 för diabetiker.

Det var en låg gräns för diabetiker, 130/80. Någon speciell anledning ?

Eftersom man satt gränsen så lågt måsten ju allt över det också behandlas med kost/motion eller ren medicinering.

CoC
2005-04-14, 15:43
Ibland får jag panikattacker eller ångestattacker där jag börjar frysa och kallsvettas tills jag får i mig en tårta, ett par öpplen eller bananer och en burk läsk m.m. Och allt det där går på bara någon minut. Vet inte vad det handlar om och läkarna kunde inte ge något svar heller.

När man blir hungrig utsöndras bl a kortisol (ett stresshormon). Har du redan höga värden kan du nog få dessa stress symptom.

Styx
2005-04-15, 08:50
Det var en låg gräns för diabetiker, 130/80. Någon speciell anledning ?

Eftersom man satt gränsen så lågt måsten ju allt över det också behandlas med kost/motion eller ren medicinering.

Anledningen är att det anses farligare för en diabetiker (kärlförändringar, lättare och farligare att drabbas av ateroskleros mm) att ha högt blodtryck,
och precis, de gränserna ska egentligen gälla för behandling också. I varje fall så ska behandling sättas in vid lägre blodtryck hos en diabetiker än hos icke-diabetiker.

Hades
2005-04-15, 08:55
Alltså kan jag utgå från att det inte är någon fara med mitt blodtryck i alla fall?
Jag är 24 år om det gör någon skillnad.

Om det är så, vad kan man göra för att öka det undre värdet? Går det att göra något själv?
Det är lågt, men jag vet inte om det är för lågt eller om du borde göra något åt det.

Styx
2005-04-15, 09:26
Det är inte farligt att ha lågt blodtryck annat än att du riskerar att falla omkull och slå huvudet om du ställer dig upp för snabbt. (om man nu pratar normalt lågt blodtryck, inte lågt blodtryck pga blodförlust eller nåt så klart)

KIRE
2005-04-15, 10:26
jag har mätt 5 ggr och alla gånger har det visat 125/95. Läkaren har sagt att det är högt men inte vad jag ska göra åt det. Sen den dagen har jag slutat lita på läkare.

Men jag har märkt att gymmandet har hjälpt mitt höga blodtryck och att träning sänker trycket. Jag får mycket sällan huvudvärk nuförtiden, förr hade jag varje dag.

Ät mindre mat så sänks trycket betydligt(speciellt mindre kolhydrat)
Ät tex massor av kolhydrat på lördag, söndag och kolla sedan trycket.
Dra ned på kolhydraterna till tex 150g dag tills fredag och testa tycket igen.
Det kommer ligga MKT lägre och förmodligen vara helt normalt.

Du kan även se detta på hur framträdande dina ådror är. Är du maxladdad syns dom mkt bättre än om du har lite kolhydrat i kroppen. Tyvärr är ju höga nivåer är kolhydrat i kroppen synonymt med stor vätskeansamling och på grund av det så kan vätskan dölja ådrorna till viss del vid en del tillfällen. Men man kan äta mycket kolhydrat utan att vätskan kommer först och då under en kort period ha bra tryck och stora ådror. Men oavsett hur man sedan gör så kommer vätska lagras efter ett tag i olika omfattning inom några timmar.

Annars är väl det effektivaste bestående receptet för lägre blodtryck att gå ned i vikt helt enkelt. Deffa lite.

Gabber
2005-04-15, 11:33
tack för tipsen

Dumleman
2005-04-15, 12:03
Farsan åkte in på akuten igår på grund av blodtrycket. Han fick inte kör bil eller gör någonting bara ligga och vänta tills ambulansen kom. Vet dock inte vilket blodtryck han hade men det lär varit redigt åt piparn. Så det är tydligen riktigt farligt med dåligt blodtryck.

Styx
2005-04-15, 13:46
Då hade han nog över 200 i systoliskt tryck, då ska man akutläggas in.
Hur kom han på att han hade så högt blodtryck? Har han en mätare hemma eller?