Logga in

Visa fullständig version : Saknar luktsinne

Markus H
2005-04-14, 10:33
Har ni hört talas om att vissa saknar luktsinne på samma sätt som vissa saknar hörsel?

Är detta vanligare än man tror? Det rör sig om avsaknad redan vid födsel och inget som har kommit efter någon skada.

Timmi
2005-04-14, 12:25
Jag är nog en av dem *innocent*

Kan vara jobbigt men jäkligt skönt ibland, känner inte någon lukt alls kan uppfatta att det är nått fränt i luften och jag sniffar direkt(typ klorgas och ammoniak) men inget annat

aidee
2005-04-14, 12:31
Min far har inget luktsinne kvar efter cellgiftsbehandling, det är ett inte helt ovanligt fenomen som kan hända då.

Det jobbiga är som sagt med ohälsosamma gaser man itn känenr lukten av plus att man kan gå runt och lukta bajs utan att märka det =D

sunkan
2005-04-14, 14:04
min kompis var med om en bilolycka och har inget lukt eller smaksinne

mini_Arnold
2005-04-14, 14:08
Hade en bekant en gång i tiden som påstod att hans luktsinne hade försämrats jävligt mycket på sistone, så jag fes o han stack från rummet.
Nuff said.

Luktsinnet samarbetar väl med smaksinnet?

Markus H
2005-04-14, 15:16
Jag är nog en av dem *innocent*

Kan vara jobbigt men jäkligt skönt ibland, känner inte någon lukt alls kan uppfatta att det är nått fränt i luften och jag sniffar direkt(typ klorgas och ammoniak) men inget annat

Har du aldrig haft ngt eller har det fursvunnit av någon anledning?

The_RobRoy
2005-04-14, 15:30
Baseras inte smakupplevelser väldigt mycket på luktsinnet?

Hur smakar :eating: ?

Markus H
2005-04-14, 16:00
Baseras inte smakupplevelser väldigt mycket på luktsinnet?

Hur smakar :eating: ?

Antagligen som att du är jätte förkyld, eller som om du skulle ha en Ear-plugg i varje näsborre.... huvva för det, maten måste jhu smaka välldans lite.

Pecca
2005-04-14, 19:50
Jag har istortsett inget luktsinne...

För att jag ska känna lukt så måste det vara en jäääkligt kraftig doft lr en väldigt klar/ren luft runtomkring.

Morsan har hållt en flaska med klorin precis under näsan utan att jag kännt något. Hon höll en flaska med amoniak o då stack det bara liiiiite....

Har inte haft någon vidare lukt sedan typ 10-12 års åldern... Försämrats efterhand också...

+ Du slipper många stanker, som du annars känner.
- Du känner inte hur du luktar, du känner ofta inte doften av parfym, gaser osv.... Smaken kanske försämras!? (vet inte men mina smaklökar funkar iaf).

Allt som allt så kan jag medge att det inte är så skoj o inte kunna känna någon lukt.... Ok, rätt skönt o vakna upp bredvid en tjej på söndagen o slippa känna hennes äckliga lukt från håret.... Fast det hade ju varit mysigt om man hade fått känna hennes goda lukt efter duschen också.... :D

raZmus
2005-04-14, 20:02
Min far har nästan aldrig lukt/smak. Det kommer och går lite dock. Han tycker det är skittråkigt att äta.

Timmi
2005-04-14, 20:21
Jag har aldrig haft nått luktsinne att tala om vad jag minns, samma sak med min tinnitus vet bara att den alltid har funnits där

jo att äta mat e ju inte så jävla kul när alla andra sitter om preciserar kryddor...men kan äta skolmaten utan att klaga iaf, näringsvärdet står över smaken(säger jag som började gymma för 1,5 veckor sedan :naughty: )

Markus H
2005-04-14, 22:49
Har ni som int har något luktsinne varit till läkare för att höra vad de har at säga ?? Går det att fixa på ngt vis ?

AJO
2009-01-25, 23:45
Finns det något kosttillskott som kan förbättra luktsinnet?

Litecore
2009-01-25, 23:53
vilken jävla bump, haha!

svaret på din fråga är med största sannolikhet "nej", men jag är inte utbildad i ämnet heller..

AJO
2009-01-26, 00:09
vilken jävla bump, haha!

svaret på din fråga är med största sannolikhet "nej", men jag är inte utbildad i ämnet heller..

Jag är inte heller insatt, men brist på något vitamin borde ju kunna försämra luktsinnet. Är väl inte omöjligt att överdosering skulle kunna ha en medicinsk.

mangs
2009-01-26, 10:46
Lustigt att en sådan gammal tråd bumpades då jag tänkte på just dettai duschen härräomdagen. Jag ahr precis dragit på mig en förkylning och är rejält täppt i näsan. Har inget luktsinne alls och heller inget smaksinne vilket var lite tråkigt i helgen då det var Fondue men men. Jag tänkte på de stackarna som har begränsat luktsinne till vardags elelr helt har tappat detta. Skulle vara intressant att få reda på mer om ämnet. Innebär tex försämrat luktsinne alltid även ett försämrat samksinne. Jag har ju alltid sammakopplat att försvinner det ena så även det andra men så kanske inte är fallet?

"Fördelen" med att inte ha något luktisnne är ju att slippa dåliga lukter men å andra sidan är det ju rätt bra att veta om man luktar apa. Tex kände jag mig inte lika ren som vanligt efter duschen då lukten inte fanns där. Visst är det skönt att duscha men på något sätt förhöjs ju upplevelsen om man luktar riktigt gott och nytvättad efteråt.

Samma sak gäller emd allting annat. Att vara utan lukt och smaksinne är ju ett handikapp som man kna leva ett normalt liv med jämfört med at tvara döv eller blind men tänk så mycket man ändå missar i form av underbara dofter och goda smaker.